Americké křižníky třídy Ticonderoga

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Americké křižníky třídy Ticonderoga

Příspěvek od Nelson »

22. září 1978 byl v loděnici Ingals v Mississippi položen kýl lodi CG-47 Ticonderoga. Zároveň po ní byla pojmenována rozsáhlá třída bojových plavidel navržených primárně jako doprovod letadlových lodí.

Plavidla nejsou konstrukční novinkou, je to vlastně modifikace raketových torpédoborců třídy Spruance. Tyto dvě třídy mají mnoho společných parametrů, stejný pohon, kevlarový pancíř, odlišují se ale použitou výzbrojí a elektronickým vybavením. I Ticonderoga byla původně označována jako torpédoborec, později byla překlasifikována na raketový křižník.

Hlavním bojovým prostředkem lodi je komplet AEGIS (tímto pojmem je často označována celá třída). Systém se skládá z radiolokačních soustav SPY-1A nebo 1B, SPS-49, SPS-55, SPQ-9 a TACTAS-19 a dalších. Dále je zde systém řízení palby Mk-7 vybavený počítačem Univac UYK-7, družicová navigace QE-82, systémy řízení dělostřelecké a protiponorkové palby Mk-116 a Mk 86 a sonar AN/SQS-23 nebo 53.
Všechno toto má na starosti vyhledávání, vyhodnocování a sledování cílů a navádění vlastních raket.

Výzbroj plavidel je dosti rozmanitá. Prvních pět lodí bylo ještě vybaveno dvěma plně automatickými odpalovacími komplety pro PLŘS Standart SM-2 ER a protiponorkové rakety ASROC a dvěma osmihlavňovými vrhači protilodních střel AGM-84 Harpoon. U dalších je pro tyto typy raket do trupu na přídi a na zádi zapuštěno osm osminásobných kontejnerů VLS. Rakety se již na loď nenakládají jednotlivě ale do sila se vkládá již nabitý kontejner. U některých pozdějších lodí se nepoužívají střely ASROC.
Dále jsou ve výzbroji dva automatické kanóny Mk 45 ráže 127 mm, dvě salutní děla 40 mm, dva tříhlavňové protiponorkové torpédomety ráže 324 mm. Blízkou obranu lodi zajišťují dva komplety Mk-16 CIWS Vulcan Phalanx ráže 20 mm.
Na zádi je letová paluba a v hangáru v nástavbě se nacházejí dva vrtulníky SH-60 Black Hawk.

Délka lodi je 173 a šířka 16,8 metrů, ponor má hodnotu 10,1 metru. Standartní výtlak je 6700 tun a výtlak plně naloženého plavidla dosahuje 9600 tun.
O pohon křižníku se starají čtyři plynové turbíny GE LM-2500 s celkovým výkonem 80000 koní a umožňují rychlost až 30 uzlů (asi 56 km/h).

Předáním v pořadí sedmadvacátého křižníku v červenci 1994 byla celá třída završena. Nyní se jedná o tom zda bude pokračovat stavba dalších jednotek tohoto typu, nebo jestli bude zahájen vývoj nového plavidla.

Většina lodí třídy Ticonderoga operuje ve svazech letadlových lodí, někdy jsou plavidla s doprovodem vysílána na samostatné hlídkové plavby do různých oblastí. Při jedné takové akci byly dopoledne 3.7.1988 křižník Vincenes a fregata Elmer Montgomery v oblasti Hormuského průlivu napadeny několika rychlými iránskými dělovými čluny. Útok byl bez problémů odražen ale v 10.50 místního času zachytil AEGIS letadlo které nebyl schopen identifikovat. Protože letoun směřoval k plavidlům byla proti němu po sedmi minutách výzev k identifikaci vypálena střela Standart. Teprve po sestřelení se ukázalo, že šlo o iránský Airbus A-300 letící na běžné lince. Selhání počítače a omyl důstojníka na můstku nepřežilo všech 298 lidí letících z Iránu do Dubaje.

Obrázek
CG-47 Ticonderoga

Obrázek
CG-48 Yorktown zadní část nástavby

Obrázek
Zatím poslední CG-73 Port Royal
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
N_Eser
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 127
Registrován: 2/12/2005, 23:13
Bydliště: Praha

Příspěvek od N_Eser »

Nevíte někdo na kolik cílů současně je Aegis schopen zaútočit?
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Všechny zdroje ke kterým mám přístup se shodují na tom, že systém AEGIS je schopen navádět až 100 vlastních raket na jednotlivé cíle.
A pokud budu vycházet jen z publikace Jane's tak ta uvádí že schonost počítače je sledovat 200 cílů. Na netu se objevují hodnoty až 900 jednotlivých objektů. Je to všechno ale o možnostech elektroniky, kolik dokáže zpracovat dat. Takže po případném upgradu, kdo ví.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
N_Eser
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 127
Registrován: 2/12/2005, 23:13
Bydliště: Praha

Příspěvek od N_Eser »

Diky za info, jeste bych se chtel zeptat: Predpokladam ze radar AEGIS je typ AESA nebo jak se to menuje, tudiz ze se sklada z velkeho mnozstvi malych radaru, jejichz paprsek je vychylovan elektronicky. Tak zda se snizuje dosah radaru a presnost se zvysovanim poctu sledovanych cilu a navadenych raket?
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Principiálně je to AESA i když není v této kategorii uváděn (nevím proč, ale stejně tak se v této kategorii neuvádí ani třída Arleig Burke nebo Kongó).

Jinak máš pravdu. Každá ze čtyř antém na třídě Ticonderoga je složena z přibližně 4100 sfázovaných prvků a jejich postupným spínáním se vytváří několik paralelních kanálů. Radarový signál je elektronicky rozmítán a počítač systému je z toho schopen složit podrobný 3D model prostoru do vzdálenosti něco přes 100 námořních mil od zářiče (tahle vzdálenost se většinou uvádí jako efektivní dosah).
Ale na to, že by se zvyšujícím se počtem sledovaných objektů nebo rostoucí dálkou klesala přesnost jsem nikde nenarazil. Jestli je to možné tak pochybuju že by se tím výrobce, nebo uživatel chlubil. Potom by totiž nebyl problém AEGIS zahltit.

Na druhou stranu, ten jeho vyhodnocovací počítač je schopen samostatně komunikovat s obdobnými systémy na ostatních plavidlech svazu, takže bych spíš tipoval že se jeho přesnost bude díky vícenásobné detekci spíš zvyšovat.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

norad: Nedávno dávali myslím na NatGeo dokument o Vincennesu a jednoznačně tam tvrdili, že jediný, dko za neštěstí může je posádky. Přístroje pracovaly tak jak měly a veškeré údaje byly přesné, zklamal lidský faktor. Podle dokomentu systém hlásil, že letoun sice letí směrem k lodi, ale pomalu a nabírá výšku. Prý zde zafungoval syndrom "připravovaného scénáře" kdy Vincennes operoval v nebezpečných vodách, posádka byla ve stresu a stále v očekávání napadení a operátor se tudíž tak obával možného útoku, že přes všechna hlášení opravdu věřil, že cíl se blíží rychle a klesá přesně podle postupů při útoku a podle toho jednal nejen on, ale i ostatní, kterí s tím měli co do činění. Kapitán lodi byl potom informován, že neznámí letou je útočící F-14 a proto nařídil jeho sestřelení.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

To máš těžký.
Ve zveřejněné části závěrečné zprávy se prakticky celá směna shodla na tvrzení, že systém nedokázal identifikovat cíl v potřebném čase. Je otázka co všechno je obsaženo v neveřejné verzi. A dokud tohle nebude odtajněno, tak si novináři nebo režiséři můžou tvrdit co chtějí. Pořád to budou jenom dohady.

Ale může to být způsobeno stresem, prakticky několik desítek minut před incidentem byl odražen útok dělových člunů. Válečná zóna a nejvyšší stupeň bojové pohotovosti, kdoví co se v té době na můstku skutečně dělo.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

norad: Právě že v dokumentu (pokud si dobře pamatuji) tvrdili, že ona zpráva nebyla kompletní a hlavně zpolitizovaná. Z údajů ze systému má naprosto jasně plynout, že v žádném příapdě nemohl letou být identifikován na základě jeho údajů tak, jak byl identifikován. Zkutečně jednoznačně tvrdili výše zmíněné. Bohužel si to nepamatuji přesně, ale pravděpodobně se opírali o celou zprávu, protože si vtzali na paškál i publikované závěry vyšetřovací komise a vyvraceli je.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

norad píše:Principiálně je to AESA i když není v této kategorii uváděn (nevím proč, ale stejně tak se v této kategorii neuvádí ani třída Arleig Burke nebo Kongó).

Jinak máš pravdu. Každá ze čtyř antém na třídě Ticonderoga je složena z přibližně 4100 sfázovaných prvků a jejich postupným spínáním se vytváří několik paralelních kanálů. Radarový signál je elektronicky rozmítán a počítač systému je z toho schopen složit podrobný 3D model prostoru do vzdálenosti něco přes 100 námořních mil od zářiče (tahle vzdálenost se většinou uvádí jako efektivní dosah).
Ale na to, že by se zvyšujícím se počtem sledovaných objektů nebo rostoucí dálkou klesala přesnost jsem nikde nenarazil. Jestli je to možné tak pochybuju že by se tím výrobce, nebo uživatel chlubil. Potom by totiž nebyl problém AEGIS zahltit.

Na druhou stranu, ten jeho vyhodnocovací počítač je schopen samostatně komunikovat s obdobnými systémy na ostatních plavidlech svazu, takže bych spíš tipoval že se jeho přesnost bude díky vícenásobné detekci spíš zvyšovat.
Principiálně to není AESA, ale PESA - má tedy jen jeden zdroj VF vlnění a není tak redundantní jako AESA.

A neexistuje fyzikální důvod, proč by se u jakékoli xESA (tím spíš když má technologii SAR) měla zmenšovat přesnost se vzdáleností - signál z jednotlivých vysílacích prvků se zaostří tak, že je to stejně přesné na jakoukoli vzdálenost. Kromě tedy maximální, kde přesnost klesá díky tomu, že se zpět nevarací tak silný signál.
N_Eser
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 127
Registrován: 2/12/2005, 23:13
Bydliště: Praha

Příspěvek od N_Eser »

Nějak jsem o tom ještě přemejšlel a mám ještě dotaz na ten Aegis systém, ja k Norad píše, že může navádět až 100 střel současně - to je na tý lodi 100 ozařovačů cílů? Nebo to už funguje úplně jinak, jen vím, že starší systémy musely mít vždycky krom přehledového radaru ještě ozařovací... moc se v tom nevyznám. Někde jsem teď četl, že Aegis na ticondeře má 4 ozařovače a na burkovi 3 což by ale nebylo 100 raket v jeden okamžik. Předem díky za vysvětlení
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

No tak SM-3 se navádí radarem z loodi jen v prní fízi letu, než se chytne IČ čidlo a k SM-2 - nedá se předpokládat, že doletí všechny k cíli v jednu chvíli - takže spíš něco jako když pálíš salvu Hellfireů v LOAL módu.

Nebo pravděpodobněji - prostě to zaměří jeden cíl na jedné frekvenci/kódu, skočí na další s jiným k=odem a takhle navádí další střely...
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3504
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Americké křižníky třídy Ticonderoga

Příspěvek od seabee »

Zatímco ruské raketové křižníky třídy Slava - Projekt 1164 Atlant, plavidla Moskva (dneska už na dně Černého moře), Maršál Ustinov a Varyag představují to nejmodernější, čím ruské námořnictvo v této kategorii disponuje, US NAVY už zahájila vyřazování lodí z flotily obdobného určení, stáří a výtlaku – raketových křižníků třídy Ticonderoga. Z celkem 27 postavených bylo vyřazeno ze služby (Decommissioned) už 10 plavidel, z toho 5 v průběhu září 2022. Jako první byla vyřazená plavidla s registrací CG 47 až 51, která byla vybavená pouze dvěmi odpalovacími zařízeními typu Mk26 a zásobou pouze 68 střel moře-vzduch typu RIM-66 Standard a 20 protiponorkovými RUR-5 ASROC.
Následující modernizace, od CG 52 Bunker Hill byla už vybavená 61 šachtou vertikálního odpalovacího zařízení Mk 61 se zásobou 122 střel různých typů. Ve službě tak zůstává 27 plavidel. Ta vyřazená v průběhu letošního září zatím zůstanou zakonzervovaná v záloze, v takzvané „Naftalínové flotile“.

Kromě rutinního nasazení v konfliktech od 80-tých let se lodě třídy Ticonderoga zapsaly do historie dvěma událostmi. Smutnou bylo sestřelení íránského dopravního letadla nad Perským zálivem (rozebrané na vlákně výše) CG49 Vincennes, druhou pak zkušební sestřelení vlastního vojenského satelitu USA-193 plavidlem CG70 Lake Erie. Oficiálním důvodem k sestřelení nefunkčního satelitu z dráhy 244 x 261 km bylo zabránění dopadu trosek obsahujících jedovatou pohonnou látku hydrazin na zemský povrch. Akce byla provedená 20. února 2008 a podle astronomických sledování většina ze satelitu zanikla v atmosféře bezprostředně po zásahu, 172 zlomků zanikalo postupně několik měsíců a dva oficiálně sledované s příslušným astronomickým označením COSPAR 2006-057GH, SATCAT 35425 až o 28 měsíců později. Zásah vyvolal ostrou čínskou a ruskou kritiku a pozdější demonstrativní reakce. Ty (a předcházející čínská z 11. ledna 2007) bohužel zanechaly na vyšších oběžných drahách řádově tisíce zlomků, obtížně detekovatelných, nebo přímo ohrožujících i mezinárodní kosmickou stanici ISS.

Nástupcem zrušených plavidel třídy Ticonderoga měly být torpédoborce třídy Zumwalt, po omezení programu jsou jím torpédoborce třídy Arleigh Burke, kterých je plánováno postavit 89, z toho 70 je už zařazeno ve službě.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Slavnostní vyřazení USS Anzio (CG 68) Zdroj: US Navy
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Americké křižníky třídy Ticonderoga

Příspěvek od Wolfhound »

Kapitánka raketového křižníku USS Lake Erie (CG 70), Capt. Danielle DeFant(ová), byla s okamžitou platností zbavena velení “pro ztrátu důvěry v její velitelské schopnosti”. Velením křižníku patřícího do Pacifické flotily byl dočasně pověřen Capt. Brandon Burkett.
IMG_5297.jpeg
Zdroje:
https://www.surfpac.navy.mil/Leaders/Bi ... -c-defant/
https://www.navytimes.com/news/your-nav ... f-command/
https://www.stripes.com/branches/navy/2 ... 88666.html
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“