Stránka 1 z 1

Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 28/8/2005, 17:44
od Nelson
V americké loděnici Newport News Shipbuilding byla 4.2.1958 zahájena stavba obrovské letadlové lodě. Stavba pokračovala celkem rychle a bez větších potíží a tak 24.9.1960 došlo ke spuštění trupu na vodu. Při slavnostním obřadu křtu který provedla manželka Sekretáře námořnictva (civilní šéf USNavy a USMC podřízený ministrovi obrany) dostala loď historicky slavné jméno Enterprise a kódové označení CVAN-65 (N v označení znamená nuclear). O rok později byla dokončena a tak 25.12.1961 převzalo námořnictvo dodnes nejdelší válečné plavidlo na světě.

Zárověň je Enterprise první letadlovou lodí poháněnou jadernými reaktory. Po tomto druhu pohonu toužili admirálové od konce války. Fascinovala je praktická nezávislost lodě na základně. Už za války bylo dokonale propracováno zásobování flotil, které tak zůstávaly na moři celé měsíce a po ukončení jedné operace se jen vyměnil velitel se štábem a celé loďstvo šlo do další akce. Stále zde však bylo obrovské množství zranitelných tankerů dodávajících lodím mazut. Proto byla po válce vývoji jaderného pohonu věnována nejvyšší pozornost. Reaktor byl vyvinut poměrně rychle a hledal se způsob jak jej vyzkoušet na moři. Proto bylo rozhodnuto umístit jej do ponorky. V nich je pohonná soustava namáhána často až za bezpečnostní mez a proto pokud vydrží tam, vydrží všechno. V SSN-571 Nautilus prokázal reaktor své možnosti a tak bylo napláno zabudovat jej do křižníku a letadlové lodě.

Rozměry plavidla jsou impozantní. Maximální délka je 342,3, šířka trupu 40,5 m, ponor 10,7 m, rozměry letové paluby 331,6 x 78,4 standartní výtlak 73500 tun a plný výtlak 89600 tun. V dnešní době činí ponor 11,9 m a maximální výtlak má hodnotu 93500 tun.
Revoluční pohon tvoří osm reaktorů PWR A2W (odvozené z ponorkového modelu S2W) firmy Westinghouse které dodávají páru čtyřem turbínám od stejné společnosti. Jde o turbíny standartního typu běžně používané v USNavy, takže i zde je maximální výkon na čtyřech šroubech o průměru 18' ( asi 5,5 m) 210 MW (280000 koní). Loď dosáhuje rychlosti 33 uzlů a na jedno naplnění reaktorů je schopna uplout 750000 až 1000000 km což je prakticky neomezený rádius. Pro případ selhání primárního pohonu je loď vybavena čtyřmi pomocnými diesovými motory o výkonu 8 MW.

Schéma letové paluby je i přes odlišný tvar odvozeno z třídy Kitty Hawk, tedy dva letadlové výtahy před můstkem, jeden za ním a čtvrtý v zadní části úhlové přistávací paluby na levoboku. Dva parní katapulty typu C-13 na přídi a další dva v přední části úhlové paluby. Čím se však od ostatních lodí liší je futuristický tvar nástavby. Ostrov má krabicový tvar na čtvercovém půdorysu a je uložen na výrazně užším podstavci. Na vrcolku ostrova byl původně mohutný kryt pevného fázového radaru Ten byl při pozdější rekonstrukci odstraněn a jeho místo zaujal členitý stožár ozdobený množstvím antén různých radarových systémů.

Stejně jako letadlová loď CV-67 John F. Kennedy nebyla při přejímce vybavena jakýmikolv zbraňovými systémy. I zde se totiž předpokládalo vyzbrojení protiletadlovými střelami Bendix SAM-N-8/RIM-50 Typhon LR a i zde znamenalo zpožděni a posléze zrušení jejich vývoje značné problémy. Až v roce 1969 při opravách škod způsobených rozsáhlým požárem byly na plošiny pod úrovní letové paluby osazeny tři odpalovací zařízení Raytheon GMLS Mk 29 každé pro osm PLŘS Sea Sparrow naváděných pomocí radiolokátorů Mk 91. V letech 1979-1982 došlo v rámci programu SLEP k rozsáhlé rekonstrukci při níž byla částečně přestavěna nástavba, vyměněn již dříve zmíněný radar, byly doplněny další elektronické systémy, na trup osazen kevlarový pancíř a doplněna výzbroj. Došlo k osazení tří kompletů GE/GD Vulcan-Phalanx Mk 15 a radioelektronickou obranu lodi tvoří čtyři šestihlavňové vrhače klamných cílů Loral Hycor SRBOC Mk 36, protitorpédový obranný systém SSTDS a SLQ-36 Nixie.

Radiolokační vybavení v současnosti tvoří vzdušné vyhledávací radary ITT SPS 48E, Raytheon SPS 49(V)5 a Hughes Mk 23 TAS, hladinový vyhledávací Norden SPS 67, střelecký 6 Mk 95 a navigační systémy Raytheon SPS64(V)9 a Furuno 900.
Loď je dále vybavena námořním taktickým řídícím integrovaným systémem NTDS/ACDS, spojovacími soupravami Link 4A, 11 a 14, systémem satelitního spojení SATCOM SRR-1 a dalšími komunikačními zařízeními jako WSC-3, WSC-6, USC-38 a mnoha dalšími.

Leteckou výzbroj tvoří obvykle wing 50 TACAIR zahrnující podle typu akce 20 stíhacích letounů protivzdušné obrany Grumman F-14 Tomcat, 36 útočných letounů McDonnell Douglas F/A-18 Hornet, 4 stroje pro vedení radioelektronického boje Grumman EA-6B Prowler, 4 stroje včasné výstrahy Grumman E-2C Hawkeye, 6 letounů pro vedení protiponorkového boje Lockheed S-3B Viking, 2 výzvědné letouny Lockheed ES-3A Shadow a 6 vrtulníků Sikorski, 4 ve verzi SH-60F Seahawk a 2 verze HH-60H.
Tyto počty se mění v závislosti na tom zda se jedná o cvičnou, hlídkovou nebo bojovou plavbu.

Díky programu SLEP se počítá se službou CVN-65 Enterprise minimálně do roku 2013 kdy by ji měla pravděpodobně nahradit letadlová loď CVN-78 třídy Nimitz.

A ještě jedna informace pro ty kteří se v duchu ptají co taková sranda stojí. Roční provoz tohoto obra vyjde americké daňové poplatníky na přibližně 220 milionů $.

Obrázek
Enterprise -Tomcaty

Obrázek
CVN-65

Obrázek
Slavnostní spuštění - rok 1960

Napsal: 28/8/2005, 18:23
od sa58
Pěkná lodička, nebyl první reaktor v lodi u US Navy použit u křižníku Long Beach?


Jinak tato Enteprise je už trochu zastaralá, co říkaš na novější model? :lol:

Obrázek

Napsal: 28/8/2005, 18:29
od Nelson
U hladinového plavidla ano. CGN-9 Long Beach byl předán o tři měsíce dřív.

Ale první jaderná loď USNavy byl SSN-571 Nautilus.

Napsal: 28/8/2005, 21:34
od Nelson
14.ledna 1969 došlo na palubě USS Enterprise k obrovskému požáru. Loď byla právě na cestě k vietnamským břehům když v 8.19 asi 70 mil od Pearl Harboru došlo na její palubě k náhodnému výbuchu 130 mm protizemní rakety Mk 32 Zuni na letounu F-4 Phantom.

Hořící střela se uvolnila ze závěsů a zasáhla skupinu letadel parkujících na levoboku kolem zadního výtahu. Při následných explozích paliva a naložené munice 27 členů posádky zahynulo nebo je vedených jako nezvěstní a 314 jich utrpělo zranění. Bylo zničeno 15 letadel a loď se vrátila se zdevastovanou letovou palubou do Pearl Harboru. Až do března stála v loděnici kde se odstraňovaly těžké škody, mimo jiné i tři otvory v palubě proražené explodujícími raketami.

Obrázek Obrázek

Obrázek

Napsal: 28/8/2005, 21:58
od sa58
Byla Enterprise ve Vietnamu?

Napsal: 28/8/2005, 22:11
od Nelson
Kromě toho požáru operovala u vietnamských břehů prakticky až do konce. Její vrtulníky se nakonec podílely i na evakuaci Saigonu.

Napsal: 29/8/2005, 19:04
od Lord
Koukám, že loděnici Newport News Shipbuilding jsou dvorním dodavatelem letadlových lodí a ponorek. Tenhle podnik má asi 20 tisíc zaměstnanců. Hlavní zařízení a budovy společnosti se rozkládají přibližně na 550 akrech (pro představu plocha o velikosti 1,5 x 1,5 km) při ústí řeky James, je tu sedm velkých suchých doků. Největší na západní polokouli je suchý dok pro stavbu letadlových lodí, který má délku až 662 metrů, nad ním je portálový jeřáb s nosností až 900 tun.

Kevlarový pancíř? No to muselo bejt pěkně drahý. Norad nemáš někde snímky jak vypadá nitro týhle obludy, hangáry, kolik to má pater, nákresy, atd.?

Napsal: 29/8/2005, 20:01
od YAMATO
Kevlar snad zas tak extra drahý není...při pohledu cen letadel atd. to byla poměrně malá investice.

Napsal: 29/8/2005, 20:08
od Nelson
Kevlarový pancíř se na amerických lodích používá celkem často, aspoň u těch velkých. Je lehčí a houževnatější než klasická ocel.

A s těmi loděnicemi máš pravdu. V USA je asi pět loděnic který dodávají 80 % všech lodí.

Na ty fotky se mrknu na netu. Doma mám pár snímků obytných a společenských prostor. Nic zajímavého.

Napsal: 29/8/2005, 20:30
od Nelson
No moc toho zatím není ale mrkni se sem http://www.imagicdigital.com/enterprise/

Obrázek
Stanoviště Air bosse

Obrázek Obrázek
Průhled z plošiny výtahu do hangáru a hangár.

Napsal: 29/8/2005, 21:55
od Nelson
Teda prošel jsem asi 200 odkazů z Googlu a na fotky technických oddělení jsem nenarazil. Třeba bude mít někdo jiný víc štěstí.
Zato fotek exteriéru mám hafo.

Obrázek
Technický nákres

Obrázek
Bojové středisko

Napsal: 21/10/2005, 12:42
od Pegeucko
"Rodinka" Letadlových lodí v Norfolku.

Obrázek

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 26/11/2012, 09:32
od Scrat
5. listopadu 2012 se USS Enterprise CVN-65 vrátila ze své poslední pětadvacáté mise zpět na základnu v Norfolku. Zde bude od 28. do 30.11. přístupná veřejnosti (všechny lístky jsou už několik měsíců vyprodané :cry: ) a v sobotu 1.12. krátce po obědě proběhne slavnostní vyřazení tohoto plavidla z činné služby.

Po tomto ceremoniálu má zůstat na základně v Norfolku zhruba dalších šest měsíců během nichž bude odstraněn veškerý ještě použitelný materiál a výstroj. Následně má být plavidlo přemístěno do loděnice Newport News kde dojde k demontáži jaderných reaktorů, dekontaminaci případně zasažených prostor a odstranění všech zbývajících technických kapalin. Tato fáze má trvat přibližně dva roky a právě ona může za to že plavidlo nebude možné uchovat jako muzeum. Kvůli reaktorům bude totiž nutné se do strojoven prořezat shora přes všechny paluby a předpokládané "škody" mají být příliš velké než aby je bylo možné za rozumnou cenu opravit. Jsou zde však úvahy o tom že by bylo možné zachovat alespoň nástavbu plavidla která je pro Enterprise typická. Zbytek plavidla má být někdy v letech 2015-2016 odtažen do loděnice Puget Sound v Bremertonu (stát Washington) kde se připojí ke skupině lodí čekajících zde na konečné rozebrání.

Předpokládá se že CVN-65 nebyla posledním plavidlem nesoucím název Enterprise. Protože následující dvě plavidla už mají oficiálně přidělená jména nabízí se hned další jednotka a v tomto smyslu již existuje petice. Někdy v budoucnosti by se tak snad měla objevit nová letadlová loď třídy Gerald R. Ford s názvem USS Enterprise CVN-80.

Scrat

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 27/11/2012, 04:43
od praetorian
No neviem, podla mojich "military-afflicted" kolegov sa ten problem z reaktormi predsa podarilo vyriesit a z Enterprise bude muzeum, ci sa nam to paci alebo nie. Zatial je to vsak sprava z kategorie agentury JPP (neznalym "Jedna Pani Povedala"). Akonahle sa mi ta info potvrdi, napisem.

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 27/11/2012, 10:51
od Scrat
To je samozřejmě možné ovšem osobně tomu příliš nevěřím. Oficiální stránka lodě na navy.mil na dotaz zda je možné uchovat loď jako muzeum uvádí že "The inactivation and defueling process will have major impacts on the structure of the ship. It is not cost-effective to return the ship to a condition that would support it becoming a museum. Additionally, the cost to maintain a ship as a museum is generally cost prohibitive." Čili je to možné ale byla by to hodně drahá sranda. A v podobném duchu se vyjadřují i mí známí z "oboru" zpoza velké louže.
Ale klidně se nechám překvapit.

Scrat

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 14/9/2013, 03:13
od Franz Trubka
Pri toulkach po internetu jsem narazil na stranky letadlove lode Gerald R. Ford /CVN 78/. Tato lod ma byt hotova v roce 2016 a ma prave nahradit Enterprise, ktera je uz mimo provoz.
V budoucnu by LL tridy Ford mely nahradit tridu Nimitz.
Je to v anglictine
http://www.thefordclass.com/index.html

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 16/7/2014, 00:15
od Muzz
Tahle CVN 77 (USS George H. W. Bush) už funguje dnes, a je to tedy kus - záběry jsou z letových zkoušek X-47B http://avaxnews.net/touching/X-47B_Make ... aunch.html když kliknete na fotku, otevře se v novém okně a když na ni kliknete znova, bude fotka FAKT velká :)

http://pix.avaxnews.com/avaxnews/96/d7/ ... 6_big.jpeg

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 11/7/2023, 17:00
od seabee
US NAVY vypracovala postup konečného rozebrání první LL s jaderným pohonem, CVN-65 Enterprise, včetně demontáže a deaktivace jaderného úseku. Zároveň chtějí vyzkoušet zadání prací soukromému sektoru, mimo státní Puget Sound Naval Shipyard. Enterprise nyní stojí o mola v loděnicích Newport News Shipbuilding firmy HII, kde probíhaly demontáže znovu použitelných komponentů, především elektroniky. NAVY si od zadání soukromé firmě slibuje snížení nákladů a dřívější ukončení prací, které byly ve státní loděnici projektované až mezi roky 2030 - 2040. Enterprise byla vyřazená z bojové služby (decommisioned) a vymazána z námořního rejstříku 2. února 2017.
HII má při stejném postupu šanci na demontáži druhé vyřazené LL s jaderným pohonem, CVN-58 Nimitz.

https://breakingdefense.com/2023/07/cit ... d-carrier/

Re: Letadlové lodě USNavy - CVN-65 Enterprise

Napsal: 12/7/2023, 06:35
od Dzin
Jen velmi drobná poznámka. V češtině se v této souvislosti používá “vyškrtnuta” a ne “vymazána” z rejstříku.