Stránka 1 z 1

Možnosti ukrytí na moři - 1. část

Napsal: 5/12/2005, 20:26
od Nelson
V tomto článku bych chtěl navázat na Hanessovo téma o využití technologie STEALTH v letectvu. Vzhledem k mému zaměření vám tedy předkládám 1. část příspěvku o možnostech maskování na moři.
Hned zpočátku chci upozornit, že se nehodlám zabývat tzv. Filadelfským experimentem. Od okamžiku kdy jsem o něm slyšel poprvé ho totiž pokládám za nesmysl.

Ukrytí vojáka a techniky na bojišti je jednou z možností jak nebýt v boji zničen. Na zemi je možno k ukrytí použít zákopů, terénních nerovností případně vegetace. Pokud se k tomu přidá omezení tepelného a elektromagnetického vyzařování, potom má například tank mnohem větší šanci na přežití.

Ve vzduchu nebo na mořské hladině je ale možnost ukrytí mnohem menší. Jde zde hlavně o omezení radarového obrazu, minimalizaci infračerveného záření a omezení produkovaného hluku. Vizuální identifikaci však nelze znemožnit, pouze ji ztížit.Proto je například Hanessem uváděný F-117 veden jako noční letoun. Ve tmě je jeho černý trup obtížně lokalizovatelný a při minimálním radarovém obrazu má obrovskou šanci napadnout svůj cíl a nikým neobtěžován zmizet.
Na moři je tato šance na ukrytí kvůli nižší rychlosti prakticky nemožná. U plavidla dosahujícího rychlosti kolem 30-40 uzlů (50-75 km/h) nelze počítat s tím, že se nepozorovaně přiblíží k pobřeží, zaútočí a pak se vklidu stáhne do bezpečí.

Pokud nebudu brát do úvahy ponorky, potom už v první válce docházelo k pokusům zmýlit nepřítele. Byly používány falešné nástavby, komíny a maskovací (většinou šedé) nátěry.
V následujícím konfliktu začaly být na moři používány velmi speciální kamuflážní nátěry. Ty většinou opticky tříštily siluetu lodě, takže bylo často velmi obtížné určit co vlastně člověk vidí. První pokusy o zmenšení radarového obrazu prováděli, jak jinak, Němci. Periskopy ponorek a hlavice šnorchlů byly potahovány pěnovou gumou.

Loď na moři je možno lokalizovat několika na sobě nezávislými způsoby.
V první řadě musím uvést vizuální identifikaci, cíl prostě vidím a podle siluety jsem schopen určit o jakou loď jde a komu patří. Při vyšší rychlosti navíc každá loď vytváří zpěněnou brázdu za zádí (dobře viditelnou i v noci).
Dále jde o radarové zaměření. Samotné těleso lodi, jeho tvar a použitý materiál určují velikost a charakteristiku signálu na obrazovce radiolokátoru nepřítele.
Další v řadě je akustická lokalizace a to jak aktivní (ASDIC) tak pasivní. Prostě sedím v klidu a poslouchám co se kde šustne. V dnešní době je možno pasivně lokalizovat válečné plavidlo a určit nejen jeho typ ale i třídu a velmi často i konkrétní loď (i jednotlivá plavidla ve třídě mají odchylky ve vzorci akustické stopy).
Následuje možnost zaměření elektroniky pracující na palubě hledané lodě, její tepelná stopa (často využívaná samonaváděcími hlavicemi raket) prípadně z ponorek nebo ze satelitů zjistitelná odchylka v gravitačním poli.

Z výše uvedeného je patrné, že nejen v dnešní době ale i minimálně v blízké budoucnosti není možno postavit „neviditelnou“ loď.

A nyní k některým technologiím omezujícím možnost zjištění lodě:
Již jsem uvedl, že za WWII se začaly používat kamuflážní nátěry. Tento postup se dodnes používá a je neustále zdokonalován. Koncem války USNavy od tohoto řešení upustila a složitá schémata „Measure 32“ byla nahrazována jedno, případně dvojbarevným nátěrem odstíny šedé.
Dnes jsou v používání krycích nátěrů nejdále nikoliv Američané ale překvapivě státy severní Evropy. Švédská a Norská lehká plavidla jsou v současnosti kryta velmi komplikovanými deformačními nátěry kombinovanými s maskovacími sítěmi. Je velmi obtížné odhalit loď zakotvenou ve fjordu a to jak ze vzduchu, tak i z hladiny z poměrně malé vzdálenosti. Do nátěrových hmot již pronikla i technologie RAM snižující zároveň radarový obraz lodě.

To je pro začátek vše. V pokračování se budu věnovat hlavně postupům pro omezení jiných způsobů lokalizace a identifikace plavidla
Další díly série:
Možnosti ukrytí na moři - 1.část
Možnosti ukrytí na moři - 2.část
Možnosti ukrytí na moři - 3.část

Obrázek
BB-63 Missouri v kamufláži Measure 32

Obrázek
Italský těžký křižník Trieste v bojové kamufláži.

Obrázek
Francouzský těžký křižník Gloire v bojové kamufláži

Napsal: 5/12/2005, 20:37
od sa58
Teda to je ale divoká kamufláž u těch frantíků :shock: Jak dlouho to asi trvalo natřít takový křižník?

Napsal: 5/12/2005, 20:42
od Haness
Ale vypadá to drsně, jen bych se chtěl sám podívat jak moc to bylo "úspěšný" taková kamufláž na dálku...

Napsal: 5/12/2005, 20:44
od sa58
Co máš proti Philadelfskému experimentu?

Napsal: 5/12/2005, 20:48
od Rubiki
Ja som na Discovery videl dokument o kamuflazi a tam spominali ze taketo natery zacali pouzivat Briti v WWI aby ich bolo tazke lokalizovat ponorkou. Z vacsej dialky takuto lod vraj bolo zahliadnut prakicky nemozne.

Napsal: 5/12/2005, 21:11
od Nelson
Haness píše:Ale vypadá to drsně, jen bych se chtěl sám podívat jak moc to bylo "úspěšný" taková kamufláž na dálku...
Kdybych k tomu přihodil fotku stejné lodě v "normálním" nátěru bez nápovědy tak asi nebudeš schopný poznat, že jde o stejná plavidla. Nešlo o to loď schovat, ale ztížit její identifikaci. Něco vidíš, ale nevíš co to je.
Mimochodem, co ti říká letecká kamufláž typu lozenge?? Z mého pohledu stejně šílený.

2 sa58.
Co víš o Philadelpia experiment?? Nebo spíš, co ti na tom příběhu připadá aspoň trochu normální?

Napsal: 5/12/2005, 21:18
od Bruno
Ta Francuzska mi pride najefektivnejšia...Podla mna ide aj o rozbitie siluety ...

Napsal: 5/12/2005, 21:20
od sa58
Já jsem starý fantasta, Součka a Dannikena jsem jednu dobu doslova žral, proto se mi ten příběh líbí :D

něco o experimentu:
http://ova.comp.cz/sci-fi/nonfiction/nonfiction3.htm

Napsal: 5/12/2005, 21:22
od Haness
To jsem dva já to taky pokládám za spíše šílený,jako Lozenge,byly tam moc velký kombinace barev a to i nepřirozených....ale toto je myslím že něco jiného,pže z té francouzské už jde takto z fotky vidět že je myslím hodně dobrá

Napsal: 5/12/2005, 22:27
od YAMATO
Lozenge teoreticky mělo na větší vzdálenosti fungovat, ale ta letadla byly příliš členitá...

Napsal: 5/12/2005, 22:39
od Haness
snad ano,ale nemyslíš že srovnat na dálku zem proti fialovým skvrnám bylo spíš prozrazující?Uznávám že slunce udělalo své,ale myslím že když se letadlo ukázalo na tmavě hnědou zamí tak ho ty skvrny spíš ukázaly

Napsal: 6/12/2005, 15:29
od Lord
sa58 píše:Co máš proti Philadelfskému experimentu?
To by bylo na samostatnej článek a debatu, osobně si myslím, že to byl fantas, ale na druhou stranu podle Einstenovy teorie gravitačních polí je něco takového teoreticky možné.

Napsal: 10/1/2008, 11:19
od cernakus
Odchylkou gravitačního pole loď nezjistíte. Odchylkou magnetického pole už ano. Je to dáno faktem, že lokálně je magnetické pole země velmi slabé a tak nahromadění kovu generuje magnetické pole mnohem lokálně mnohem větší. Gravitační pole Země je víceméně rovnoměrné a nepoměrně silnější než gravitační pole 100 ktunové bárky.

Philadelfský experiment je fantas právě proto, že potřebujete generovat gravitační pole. Ano ten nejsilnější elektromagnet není schopen přitáhnout foton. A u gravitačního pole se nejsme schopni ani dohodnout na vlastnostech gravitonu a jestli vůbec existuje, pochybuji že by USA army uměla ve 40tých letech gravitaci akumulovat či dokonce generovat.