Možnosti ukrytí na moři - 3.část

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Možnosti ukrytí na moři - 3.část

Příspěvek od Nelson »

V poslední části článku bych vás chtěl seznámit s několika plavidly již vzniklými, nebo budovanými či plánovanými tak aby vyhovovaly podmínkám technologie STEALTH.

Jako první bych chtěl uvést dva typy torpédoborců. Jde o americkou třídu Arleigh Burke a japonskou třídu Kongõ;. Obě třídy jsou si velmi podobné. Nejde však o čisté tvary STEALTH ale o jakýsi přechod od klasických lodních tvarů k novým konstrukcím. Trup má poměrně běžný štíhlý tvar pokrytý kevlarovým pancířem. Nástavba má boky skloněné dovnitř kvůli minimalizaci odraženého signálu protivníkova radaru. Komíny jsou ještě poměrně mohutné. Jejich boky jsou skloněny podobně jako stěny nástavby a uvnitř jsou nainstalovány rozměrné chladiče spalin. Hlavní radarovou výstroj tvoří protivzdušný systém AEGIS se čtyřmi pevnými anténami na stěnách nástavby.
Délka obou lodí mírně přesahuje 160 m a šířka 20 m. Výtlak se pohybuje mezi 7-9000 tunami a mají i shodnou výzbroj, na přídi 21násobné silo VLS a 61 násobné na zádi. Ty doplňuje jeden kanón 127 mm, dva komplety Phalanx, dva trojhlavňové protiponorkové torpédomety ráže 324 mm a několik těžkých kulometů. Plavidla třídy Kongõ navíc disponují dvěma kontejnery s celkem osmi raketami Harpoon. Hangáry chybí, na zádích obou tříd je pouze letová plošina.
Pohon je tvořen plynovými turbínami General Electric (u obou tříd) a maximální rychlost se pohybuje mezi 30 až 32 uzly.

Dalšími plavidly budovanými podle podmínek STEALTH jsou francouzské fregaty třídy La Fayette.Mají velmi kompaktní siluetu. Stěny nástavby plynule navazují na boky trupu a jsou skloněny buď dovnitř nebo ven v úhlu 10°. Důležité prostory chrání i zde kevlar.Všechno vybavení, pokud není nutno je použít, je skryto za roletami nebo kryty nenarušujícími velké plochy stěn. Celé těleso lodě je pokryto speciální hmotou tlumící radarové impulzy. Stožár je sice ještě poměrně masivní ale jeho stěny jsou chráněny stejně jako zbytek lodi.
Výzbroj tvoří kontejnery s protilodními střelami Exocet a protiletadlový systém Modular Crotale. V trupu jsou dvě sila s protiletadlovými střelami Aster a vše doplňuje 100 mm automatický kanón spolu s několika malorážními děly a 12,7 mm kulomety.
Délka je 125 a šířka 15,4 m. Výtlak 3000-3200 tun. Loď pohání 4 diesely o celkovém výkonu 21000 koní a loď je schopna dosáhnout rychlosti 25 uzlů. Motory jsou umístěny tak aby byly omezeny vibrace a hluk a jsou odstíněny proti infračervenému vyzařování (teplo).
Na rozdíl od předchozích plavidel je součástí nástavby i hangár a na lodi se nachází jeden vrtulník.

Spoluprací německých a nizozemských specialistů vznikly fregaty třídy 124 Sachsen. I přes některá odlišná konstrukční řešení (nejsou ukryty čluny a také dělová věž má klasické tvary) splňují některé z požadavků technologie STEALTH. Rozměry plavidla jsou 143 m délka a 16,7 m šířka a výtlak se pohybuje kolem hodnoty 5600 tun. Výzbroj tvoří automatický kanón ráže 76 mm, dvě malorážní děla 25 mm, 16násobné silo VLS, dva kontejnery SeaRam, dva trojhlavňové torpédomety 324 mm a dva čtyřhlavňové kontejnery nabité střelami Harpoon.


Ve Švédsku je od roku 1991 ve službě experimentální plavidlo Smyge.
Jde o vznášedlo s katamaránovým trupem vyrobeným převážně z kevlaru. Délka lodi je 30,4 a šířka 11,4 m. Výtlak činí pouhých 140 tun. Smyge není možno považovat za prototyp nějaké třídy, jde spíše o ověření možností konstrukce typu SES (Surface Effect Ship). Tvar trupu je navržen s ohledem na omezení radarového odrazu a potlačení akustické a infračervené stopy. Povrch je potažen hmotou typu RAM.
Pohyb zajišťují dva diesely s výkonem 5550 koní. Nepohánějí však klasické šrouby ale propulzory (princip turbíny) a jsou schopny hnát plavidlo rychlostí až 50 uzlů (asi 92 km/h). Výfukové plyny jsou ochlazovány prakticky až na teplotu okolí.
Výzbroj tvoří 40 mm automat Boffors Trinity ve speciálně tvarované věži na zádi doplněný raketovým silem v trupu pro střely RBS-15 SSM. Velmi malý lodní stožár je v současnosti nahrazen sklopným.

Na předchozí typ navazují švédské korvety typ YS2000 Visby. První dvě plavidla byla objednána v roce 1995 a v provozu jsou od roku 2004. Prozatím je plánováno šest jednotek.
Délka je 73 a šířka 10,4 m. Výtlak dosahuje přibližně 600 tun. Celý trup a nástavby jsou vyrobeny a uhlíkových sloučenin CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) A jejich boky jsou stejně jako u jiných konstrukcí STEALTH výrazně skloněny. Všechny zbraně a systémy jsou v trupu a ukryty za roletami. Vyjímkou je samostatný kanón Boffors ráže 57 mm. Ten je umístěn ve speciálně tvarované věži na přídi a jeho zvláštností je hlaveň v klidu skloněná do pouzdra na přední hraně věže. Hlavní výzbroj tvoří v trupu zapuštěné kontejnery nabité protilodními a protiletadlovými střelami. Na zádi je přistávací paluba pro vrtulník. Hangár zde však není.
Pohon lodí je kombinovaný, diesely a plynové turbíny a stejně jako u předchozího plavidla jsou i zde použity propulzory. Třída Visby je schopna dosáhnout rychlosti přes 35 uzlů.

Ve Spojených Státech je v současnosti vyvíjena asi nejfantastičtější loď bez výhrad splňující požadavky STEALTH. Jedná se o projekt torpédoborce DD(X) Zumwalt na němž pracují dva konstrukční týmy. V současnosti probíhá jednání o tom která studie bude dovedena do stádia stavby. Může se však stát, že obě projekční kanceláře budou nakonec spojeny a vznikne jediný projekt. Paluba lodě je narušena jedinou nástavbou na níž jsou osazeny antény fázových radarů, úplně však chybí stožár a komíny. Výzbroj má být tvořena 1-2 děly ráže až 155 mm v speciálně tvarovaných věžích. Pro tyto účely jsou vyvíjeny granáty s inteligentním naváděním a s doletem až 45 km. Plánuje se však jejich pozdější náhrada hlavňových zbraní elektromagnetickými děly. Dále má být loď vyzbrojena VLS sily pro až 256 protilodních, protiletadlových a protiponorkových střel. Velmi pravděpodobné je jejich doplnění malými protiletadlovými systémy jak v hlavňovém, tak i v raketovém provedení.
Pohonnou soustavu tvoří kombinace plynových a parních turbín pohánějících generátory. Vzniklá elektrická energie potom roztáčí elektromotory.

K dalším projektům patří i plánovaná ruská konstrukce korvety třídy 2038,0 Stěreguščij, britské torpédoborce typ 45, německé korvety třídy Meko nebo ománské korvety Qahir.
Velmi specifickým projektem je i návrh britské korvety Seawraith. Její příď je tvarována tak aby při vysoké rychlosti vytvářela kolem lodi stěnu vodní tříště a tak byla ztížena identifikace.

Prakticky každé větší námořnictvo v dnešní době pracuje na projektech alespoň částečně splňujících požadavky STEALTH. Popisování každého z nich by však vydalo materiál na silnější časopis. Záměrem tohoto článku však bylo popsat alespoň základní trendy a stručně přiblížit některé známější jednotky.

Další díly série:
Možnosti ukrytí na moři - 1.část
Možnosti ukrytí na moři - 2.část
Možnosti ukrytí na moři - 3.část

Obrázek
Počítačová kresba švédské korvety Visby

Obrázek
Německá fregata Sachsen třída 124

Obrázek
Jeden z návrhů amerického torpédoborce typ DDX
Naposledy upravil(a) Nelson dne 7/12/2005, 22:34, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Dalších pár pohledů na počítačově vytvořený model DDX

Obrázek
Palubní nástavba a hangáry

Obrázek
Věž děla ráže 155 mm v klidové poloze

Obrázek
Dělo připravené k boji.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“