Miniponorky

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 301
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Miniponorky

Příspěvek od Martan »

Itálie

Delfino - Pokusná miniponorka podle návrhu ing. Pullina z La Spezie (1896). Původně byla poháněna elektromotorem s 600 akumulátory, měla věžičku ve střední části paluby a na přídi a na zádi měla vertikální šrouby pro vzestup a sestup pod hladinou. Periskop chyběl. V letech 1902-04 byla upravena: věž se posunula k přídi, byl přidán benzínový motor pro plavbu po hladině a příďový vertikální šroub byl odstraněn.
V letech 1915-18 vykonávala neozbrojenou hlídkovou službu v benátských vodách. Podle záznamů byla nasazena 44x ve dne i v noci.
- výtlak: 98/108 tun (povrch/ponor)
- délka 32,2 m
- šířka: 2,9 m
- rychlost: 10 uzlů
- rádius: 165 mil
- výzbroj: žádná
- osádka: 4 muži

A1 - Tato miniponorka ( 1915-18 ), navržená Angelem Bellonim, již byla vyzbrojena dvěma torpédy v klecové kontrukci na příďové palubě. K bojovému nasazení ale nedošlo.
- výtlak: 31/37 tun (povrch/ponor)
- délka: 13,5 m
- šířka: 2,22 m
- rychlost: 6,8/5 uzlů (povrch/ponor)
- rádius: 12 mil při rychlosti 6 uzlů na hladině, 8,5 míle při rychlosti 4 uzly pod vodou
- výzbroj: 2 torpéda
- osádka: 4 muži

CA 1-4 - V roce 1937 si italské námořnictvo objednalo pokusnou miniponorku. Realizace proběhla v roce 1941. Byla vybavena periskopem o délce 2,5 m a dvěma torpédy, později bylo místo torpéd neseno 8 náloží po 100 kg. Operovat mohla 3-4 hodiny. CA 2 byla nesena ponorkou, ale záměr, kterým byly operace u západního pobřeží USA, se neuskutečnil.
- výtlak: 13,5/16,4 tun (povrch/ponor)
- délka 10 m
- šířka: 1,96 m
- rychlost: 6,25/5 uzlů (povrch/ponor)
- rádius: 700 mil při 4 uzlech nad hladinou
- výzbroj: 2 torpéda
- osádka: 2 muži
- pohon: 1 diesel a 1 elektromotor

CB - V roce 1943 byla CA zdokonalena na verzi CB. Celkem bylo rozestavěno 72 plavidel, dokončeno jich bylo 10. Zůčastnili se operací v Černém moři a ve vodách u Taranta. Po válce některá plavidla získaly Rumunsko a Jugoslávie. Měla větší výtlak (36/40 tun) a celkově byla větší (délka 15 m, šířka 3m). Osádku tvořili 4 muži.

Velká Británie

X.3 - miniponorka určená ke kladení náloží pod nepřátelské lodě v přístavech. Projektována byla od roku 1940, první plavidla byla dokončena mezi prosincem 1942 a dubnem 1944. Na haldině měla špatné plavební schopnosti. Např. velitel musel být připoután k větracímu stěžni, jinak by byl při pozorování smeten do moře. Do blízkosti nepřátelského přístavu byla vlečena standardní ponorkou. Potom došlo k vystřídání posádek a odpojení. Nová posádka doplula k cíli, provedla útočnou operaci a vrátila se na určené místo. Tam opět došlo vystřídání posádek a miniponorka byla odtažena zpátky do mateřského přístavu. Nejvýznamější operací bylo poškození bitevní lodi Tirpitz v září 1943.
- výtlak: 27/30 tun (povrch/ponor)
- délka 15,6 m
- šířka: 1,75 m
- rychlost: 6,5/5,5 uzlů (povrch/ponor)
- výzbroj: 2 dvoutunové nálože amatolu
- osádka: 4 muži
- pohon: 1 diesel a 1 elektromotor

XE.1-12 - zdokonalená verze typu X pro nasazení na Dálném východě. Byla větší a na spodu měla trojici noh pro přesnější umístění náloží. Bylo dokončeno 5 z 12 objednaných plavidel. V červnu 1945 potopila ponorka X.3 japonský těžký křižník Takao v johorském průlivu u Singapuru.
- výtlak: 30,25/33,5 tun (povrch/ponor)
- délka 16,2 m
- šířka: 1,75 m
- rychlost: 6,5/5,5 uzlů (povrch/ponor)
- výzbroj: 2 dvoutunové nálože amatolu
- osádka: 5 mužů
- pohon: 1 diesel a 1 elektromotor

Německo

Biber (Bobr) - jednomístná miniponorka projektovaná v řadě K (kleine Kampfmittel) už v r.1943 v Bergenu v Norsku. Se stavbou začaly loděnice Lübecker Flanderwerft v r.1944, později se přidaly další firmy. Celkem bylo předáno 324 plavidel. 2 torpéda G7E byla uložena ve spodní části trupu po obou bocích. Nasazeny byly proti spojenecké invazi v Normadii a v r.1945 v ústí Šeldy. O výsledcích jejich naaszení jsou spory. Podle Němců potopily 900 t tonáže, ale podle Britů pouze 9 lodí poškodily. Vlastní ztráty přitom činily 70 plavidel. Jako nosiče byly použity i ponorky typu VIIC; pokus o útok na sovětskou bitevní loď Archangelsk (pův. HMS Royal Sovereign) byl ale neúspěšný.
- výtlak: 6,3 tuny
- délka 9 m
- řez trupu: 1,45 x 1,6 m
- rychlost: 6,5/5,25 uzlů (povrch/ponor)
- výzbroj: 2 torpéda nebo 2 miny
- pohon: 1 diesel 23,5 kW a 1 elektromotor 9,6 kW

Molch (Mlok) - jednomístná ponorka stavěná loděnicí Lübecker Flanderwerft, schopná operovat v plném ponoření pod hladinou. Výzbroj tvořila dvě torpéda zavěšená podél kýlu. Předáno bylo asi 390 plavidel, ale o jejich nasazení nejsou žádné informace.
- výtlak: 11 tun
- délka 10,8 m
- průměr trupu: 1,8 m
- rychlost: 5 uzlů
- výzbroj: 2 torpéda nebo 2 miny
- pohon: 1 elektromotor 9,6 kW
- rádius: 40 mil

Hecht (Štika) - dvoumístná miniponorka původně určená k nesení miny. Protože vhodná mina nebyla k dispozici, byla část plavidel přebudována na nosiče torpéd. Štiky stavěly především loděnice Germania Werft v Kielu jako typ XXVII A, ale dokončeno bylo pouze 48 kusů.
- výtlak: 11,75 tuny
- délka 10,4 m
- řez trupu: 1,45 x 1,6 m
- rychlost: 6 uzlů
- výzbroj: 1 torpédo
- pohon: 1 elektromotor 9,6 kW

Seehund (Tuleň) - dvoumístná miniponorka (typ XXVII B) vyvinutá z předchozího typu Hecht. K pohonu na hladině sloužil dieslový motor, pod hladinou elekromotor. Výzbroj byla tvořena dvěma torpédy zavěšenými pod trupem podél kýlu. Dokončeno bylo 250 plavidel, ale řada dalších byla rozestavěna. je považována za nejúspěšnější miniponorku Kriegsmarine, ale už neměla čas se prosadit. Koncem prosince 1944 bylo 18 plavidel vysláno k napadení spojeneckých konvojů v Atlantiku, ale špatné plavební schopnosti vedly ke ztrátě 16 plavidel. potomoperovaly v oblasti mezi ústími Temže a Šeldy a potopily nebo poškodily několik lodí. Další zásobovaly obklíčený Dunkerque. Po válce jich několik získala Francie.
- výtlak: 12,5/15 tun (povrch/ponor)
- délka 11,9 m
- šířka: 1,7 m
- rychlost: 17,75/6 uzlů (povrch/ponor)
- výzbroj: 2 torpéda
- pohon: 1 diesel a 1 elektromotor

Neger (Negr) - jednomístný nosič torpéda postavený z torpéda T3a s elektrickým pohonem. Místo nálože byl kokpit řidiče, nejprve otevřený, později zakrytý plefisklovou kupolí. Pod nosičem bylo zavěšeno 1 torpédo G7E. Postaveno bylo 200 nosičů.
- výtlak: 5 tun
- délka 7,65 m
- průřez trupem: 53 x 60 cm
- rychlost: 3,2 - 4,2 uzly
- výzbroj: 1 torpédo
- pohon: 1 elektromotor 8,8 kW

Marder (Kuna) - nosič torpéda odvozený z typu Neger. Byl vybaven balastní nádrží, která mu umožňovala ponor do hloubky 30 cm. Vyrobeno bylo asi 300 ks, které byly nasazeny v Normandii a kanálu La Manche.
- výtlak: 5,5 tuny
- délka 8,3 m
- průměr: 53 cm
- rychlost: 18,5 - 20 uzlů
- výzbroj: 1 torpédo
- pohon: 1 elektromotor

Hai (Žralok) - prototyp nosiče torpéda, podobný typům Neger a Marder.

Delphin (Delfín) - dvoumístná miniponorka poháněná elektromotorem. Rychlost na hladině měla být 20 uzlů a dosah 30 mil. Zhotoveny byly 2 kusy.

Typ K - dvoumístná miniponorka, pokračovatel typu Seehund. Výroba nebyla nikdy zahájena, zůstalo pouze u projektu.
- výtlak: 18 tun
- délka 11,8 m
- šířka: 1,4 m
- výška: 1,9 m
- rychlost: 9/6 uzlů (povrch/ponor)
- výzbroj: 2 torpéda
- pohon: 1 elektromotor

Japonsko

Kaiten - sebevražedná miniponorka naváděná posádkou na cíl. Myšlenka na sebevražedné miniponorky vznikla během bitvy u Šalamounových ostrovů v r.1943. V r.1944 proběhly zkoušky a v listopadu došlo k prvnímu nasazení.Provedeno bylo asi 50 akcí s malým úspěchem.
Samotná miniponorka byla odvozena od torpéda T93. U prvních exemplářů měl pilot člun po zamíření opustit, ale systém byl složitý na obsluhu a tak od něj bylo upuštěno. Jako nosič sloužily standardní ponorky. Nejprve byl průlez navrchu. Při zjištění cíle se mateřská ponorka musela vynořit, pilot/sebevrah nastoupil do miniponorky, pomorka se ponořila a došlo k vypuštění. Později byl průlez umístěn na spodku a pilot tak mohl nastoupit i pod hladinou. Celkem vznikly 4 modifikace:
1 - výtlak 8,3 tuny; délka 14,8 m; průměr 1 m; 2 motory; rychlost 30 uzlů; nálož 1550 kg;
2 - výtlak 13,5 tuny; délka 16,5 m; průměr 1,3 m; hydrohydrazinový motor; rychlost 40 uzlů; nálož 1550 kg;
3 - výtlak 13,3 tuny; délka 16,5 m; průměr 1,3 m; peroxidhydrazinový motor; rychlost 40 uzlů; nálož 1500 kg;
4 - výtlak 18 tun; délka 16,5 m; průměr 1,3 m; 1 torpédový motor; rychlost 40 uzlů; nálož 1800 kg;

Kairyu - dvoumístnásebevražedná miniponorka odvozená od miniponorky typu A, ale vybavená periskopovou věží. Původně se počítalo s výzbrojí 2 torpéd, ale pro jejich nedostatek byla nakonec na příď umístěna nálož. V r.1944 byla zahájena jejich výroba. Z plánovaného množství 760 plavidel jich bylo dkončeno 215, dalších 207 zůstalo nedokončeno. O jejich nasazení nejsou žádné informace.
- výtlak: 19,25 tuny
- délka 17,3 m
- průměr: 1,4 m
- rychlost: 7,5-10 uzlů
- výzbroj: původně 2 torpéda, později nálož 600 kg
- pohon: 1 gazolinový motor Isuzu
Obrázek
Radar
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 513
Registrován: 24/8/2004, 12:24
Bydliště: Okolo Plzně :-)))
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radar »

Dobrej přehled… co nějaký fotečky?
ObrázekObrázekObrázek

Neruš nepřítele, když dělá chybu …
( Napolen )
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Dobře napsané.
Jenom, Martane nemáš něco ještě o německých projektech Schwertal a Manta? Vím, že to měly být podmořské "stíhačky" s vysokou rychlostí (u Manty prý až 50 uzlů). Nenašlo by se něco víc??
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Granátník
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 574
Registrován: 25/8/2004, 11:36
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Granátník »

dovolím si předpěhnout martana ...

Italské miniponorky

Obrázek
delfino.

Obrázek
a1.

Obrázek
CB1
ObrázekObrázek
Granátník
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 574
Registrován: 25/8/2004, 11:36
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Granátník »

německé miniponorky

Obrázek
biber2.

Obrázek
boats type biber90a

Obrázek
molch
ObrázekObrázek
Granátník
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 574
Registrován: 25/8/2004, 11:36
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Granátník »

..
Obrázek
neger

Obrázek
marder
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 301
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

Doma moc fotek nemám a navíc bohužel nemám skener. Navíc v poslední době nemám ani moc času na hledání na internetu. Takže uvítám jakoukoliv vaši pomoc.

Kromě vepříků mám ještě informace o přípravách a nasazení negerů, přípravu a průběh napadení Tirpitze britskými miniponorkami X a něco málo o kaitenech. Postupně o nich napíšu.

norad: bohužel, o Schwertal a Manta nic nemám

Jinak: ty fotky jsou pěkné.
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Tento zďaleka nekompletný prehľad je trochu pomiešaný...miniponorky a riadené torpéda sú rôzne kategórie.Keď bude čas,tak doplním...mimochodom,mám dojem,že v niektorej z tém už takéto prehľady sú,napr.japonské záležitosti sú v téme "KAMIKADZE"...ono by to vážne chcelo zamyslieť sa nad štrukturou tém.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Přihodím taky něco k miniponorkám - šlo o zablokování Suezkého kanálu miniponorkou Biber nebo Molch. Do oblasti Rudého moře ji měl dopravit obří létající člun Blohm-Voss BV 238V-1. Ponorka měla potopit v Suezu palvidlo a tím ho na nějakou dobu zablokovat. Letoun před akcí kotvil na jezeře Schaalsee.

Obrázek Obrázek
bv238 drei
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

norad píše:Dobře napsané.
Jenom, Martane nemáš něco ještě o německých projektech Schwertal a Manta? Vím, že to měly být podmořské "stíhačky" s vysokou rychlostí (u Manty prý až 50 uzlů). Nenašlo by se něco víc??
Něco jsem našel o Rejnokovi, ale Schwertal, ano také existoval, ale spíše fantas ... pravdou, je že jedinou obranou těchto miniponorek pokud jste nechtěli spáchat sebevraždu byla jenom jejich rychlost, zda bylo možné té rychlosti dosahovat tvarem nebo i speciálním pohonným ústrojím je otázka, zda na to byly v té době technologie věc další ...

Obrázek
projekt Manta rejnok.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pravdou je, že Spojencům způsobovali vážné problémy německé rychlé torpédové čluny ... taktika udeř a uteč ... ovšem jen do té doby než to stačili pokrýt letadly, ale něco takového pohybujícího se pod vodou by byla bomba!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Martan píše: ... uvítám jakoukoliv vaši pomoc. Kromě vepříků mám ještě informace o přípravách a nasazení Negerů, přípravu a průběh napadení Tirpitze britskými miniponorkami X a něco málo o Kaitenech. Postupně o nich napíšu ...
Martane, klidně o těch vepřech napiš další samostatnej článek :lol: Čím víc tím lépe, něco tam bude určitě nového, tady to nemá stejně pevný řád. Budu se těšit! Negři, jejich nasazení skončilo asi fiaskem, ne?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Ona ta Manta měla letět buď 50 uzlů na hladině nebo 30 po ní.
A když si představím, jaké by měli spojenci problémy s ponorkama typu XXI, tak nevím jak by nahánělii tohle letadlo.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 10/8/2005, 05:57, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Něco málo - tyto nové projekty tzv. U-Bootjäger měly být vybaveny dvěma torpédy nového typu K-Butt. Prof. H. Walter dělal za války pokusy s pohonem pomocí peroxidu vodíku. Princip byl zhruba následující: prudkým rozkladem peroxidu vodíku za přítomnosti katalyzátoru (burel) v reaktoru vznikal tzv. paroplyn, který měl pohánět turbínu, a ta potažmo lodní šroub. Ponorky vybavené tímto pohonem měly dosahovat vyšších rychlostí. Byly dokonce vyrobeny prototypy tzv. Type XVIIB. Mezi další projekty patřila i Manta a Schwertal.

Nějaké vodítko najdeš na
http://www.deutsche-kriegsschiffe.de/Sc ... ertwal.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“