Stalo se

Britské, americké, ruské, japonské osobnosti a vojáci.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - červen

4. června 1915

V noci ze 4. na 5. června se nad Británií objevil Zeppelin L.10 a s ním Schütte-Lanz SL.3. SL.3 shodil bomby na území East Yorkshire; domů se vrátil neobtěžován.
L.10 shodil bomby na území Kentu. Startovaly proti němu letouny domobrany, ale příliš pozdě.

Oběti: 0 mrtvých, 8 zraněných
Škody: 8740 liber

6. června 1915

Dne 6. června 1915 se Zeppelin L.9 kapitánporučíka Heinricha Mathyho vydal zaútočit na Londýn „pokud je to možné, jinak pobřežní město podle výběru“. Povětrnostní podmínky pro Londýn byly nepříznivé, takže si Mathy vybral za cíl Hull. Shozené bomby způsobily dosud největší škody během trvání války. Hull neměl protiletadlová děla pro obranu, ale děla HMS Adventure, opravovaného v loděnici, střílela na L.9 bez účinku. Pouze jeden letoun domobrany, BE2c z RNAS Yarmouth, byl ve vzduchu během příletu L.9, ale nedokázal jej lokalizovat.
V tu noc však byl významný úspěch jinde. V Belgii piloti RNAS J. P. Wilson a J. S. Mills bombardovali hangár Zeppelinu v Evère a zničili uvnitř Linnarzův LZ.38, který bombardoval Londýn před šesti dny. Mezitím poručík R. A. J. Warneford zaútočil nad Gentem na LZ.37; velitel Zeppelinu von der Hagen se nejprve útočníka zbavil výstupem nad dostup letounu. Warneford se ale zdržoval poblíž a když Zeppelin při přiblížení ke své základně začal klesat, Warneford na něj shodil několik bomb. Exploze Zeppelin zapálila.

Oběti: 26 mrtvých, 40 zraněných
Škody: 44795 liber

15. června 1915

V noci z 15. června zaútočil na Anglii Zeppelin L.10. Shodil bomby na území regionu North-east England. L.10 byl ostřelován protiletadlovými děly; ve vzduchu byly dva letouny RNAS, ale piloti útočníka nezahlédli.

Oběti: 18 mrtvých, 72 zraněných
Škody: 41760 liber

5. června 1917

Vzhledem k tomu, že počasí nebylo ideální pro pokus o útok na Londýn, se 22 letounů Gotha z Kagohl 3 vydalo k útoku na sekundární cíle na pobřeží Essexu a Kentu. Gothy byly ostřelovány protiletadlovými děly; jedna z nich byla zasažena a havarovala v moři. Stíhačky RNAS se základnou v Dunkirku zachytily vracející se Gothy a jednu sestřelily, zatímco další nouzově přistála poblíž Brugg.

Oběti: 13 zabitých, 34 zraněných
Škody: 5003 liber

13. června 1917

Třetí pokus Kagohl 3 o útok na Londýn se konečně setkal s úspěchem. Z letišť v Gentu vzlétlo 20 Goth; dvě se vrátily s problémy s motorem. Čtyři Gothy se oddělily od formace a napadly cíle v Essexu a Kentu. Hlavní formace 14 Goth shodila bomby na londýnské City. Několik minut hrůzy si vybralo téměř 600 obětí - 162 zabitých a 432 zraněných, což je nejvyšší počet ze všech náletů na Británii v první světové válce. Ale největší šok způsobil zásah školy ve východním Londýně; oběťmi bylo 16 mrtvých a 30 zraněných dětí, zraněni byli i čtyři učitelé. Londýn bránila protiletadlová děla a vzlétlo 94 letounů RFC a RNAS. Pouze 11 z nich se dokázalo dostat na dohled ke Gothám, ale nedokázaly se úspěšně utkat s jedinou z nich.

Oběti: 162 mrtvých, 432 zraněných
Škody: 129498 liber

16. června 1917

Spíše překvapivě se tento nálet na Londýn uskutečnil v jednu z nejkratších nocí roku s pouhými čtyřmi hodinami skutečné temnoty. Přestože bylo na nálet vyčleněno šest Zeppelinů, silné větry a problémy s motorem znamenaly, že pouze dva překročily anglické pobřeží, L.42 a L.48.
Velitel L.42, kapitánporučík Martin Dietrich, shodil bomby na území Kentu. Jedna bomba způsobila explozi muničního skladu námořnictva v Ramsgate. Na své cestě domů se L.42 vyhnul útokům tří letounů RNAS z Yarmouthu.
Další Zeppelin, který dorazil do Anglie, L.48 kapitánporučíka v záloze Franze Georga Eichlera, měl na palubě velitele divize námořních vzducholodí korvetního kapitána Viktora Schütze. U pobřeží Anglie začal mít L.48 problémy s motorem a s navigací (zamrzlý kompas). Své bomby shodil na území Suffolku. Když se Eichler vracel z náletu, letěl ve výšce 14000 - 15000 stop, mimo dostup většiny letounů domobrany. Dostal rádiovou zprávu, oznamující mu užitečný vítr do zad v 11000 stopách. Snížení výšky využili tři piloti: poručík F. D. Holder, pilotující FE2b se seržantem S. Ashbym jako jeho pozorovatelem/střelcem, kapitán R. Saundby, pilotující DH2, a poručík L. P. Watkins, pilotující BE12. Po řadě útoků začal L.48 hořet a zřítil se na pole na Holly Tree Farm v Thebertonu v Suffolku. Je neuvěřitelné, že tři členové posádky přežili havárii.
Přestože Holder, Ashby, Saundby i Watkins věřili, že vypálili smrtelné výstřely a sdílené vítězství vypadalo jako zřejmé rozhodnutí, ministerstvo války udělilo čest sestřelení L.48 Watkinsovi.

Oběti: 3 mrtví, 16 zraněných
Škody: 28159 liber
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - červenec

9. července 1916 Kent

9. červenec zažil dva vpády německých letounů nad Kent. První byl zřejmě fotoprůzkumným letem nad nové letiště RNAS v Manstonu poblíž Ramsgate. Letoun byl ostřelován protiletadlovým dělem. Vzlétlo 19 letounů domobrany, jeden pronásledoval nepřítele nad moře a bez účinku jej ostřeloval; když se dostal do odvetné palby, obrátil se.
Druhým letounem byl Friedrichshafen FF 33h. Shodil své bomby nad Doverem; město přeletěl nízkým letem s vypnutým motorem, proto se vyhnul objevení a proto nedošlo k obranné akci.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 48 liber

28./29. července 1916 Lincolnshire, Norfolk, East Yorkshire

Vzhledem k dlouhým světlým letním večerům to byl první útok Zeppelinů po třech měsících. Z deseti námořních Zeppelinů, které vzlétly, se čtyři brzy vrátily. Nálet vážně narušily hustá mořská mlha a silné kouřmo na pobřeží. Zeppeliny shodily bomby na území Lincolnshire, Norfolku a East Yorkshire. Jeden z nich, L.24, byl ostřelován protiletadlovým dělem. L.31 pověstného kapitánporučíka Mathyho neshodil kvůli husté mlze jedinou bombu.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 257 liber

31. července /1. srpna 1916

Další velký nálet osmi Zeppelinů s minimálními účinky. Je pouze uvedeno, že proběhl, materiál o náletu není kompletní.

Oběti: 0 mrtvých,  0 zraněných
Škody: 139 liber

4. července 1917 Essex, Suffolk

Během čekání na dobré „londýnské“ počasí se velitel Kagohl 3 kapitán Rudolf Kleine rozhodl provést ranní útok na námořní objekty v Harwichi a Felixstowe. Náletu se zúčastnilo 18 Goth. Když se bombardéry přiblížily k pobřeží Suffolku, byl ve vzduchu letoun DH4, který startoval k vytrvalostnímu letu. Jeho pilot kapitán J. Palethorpe se rozhodl na formaci zaútočit, ale byl odehnán obrannou palbou a jeho pozorovatel/střelec byl zabit.
Gothy byly ostřelovány protiletadlovými děly. Letouny domobrany vzlétly, ale příliš pozdě na zachycení vracejících se bombardérů. Pět letounů z Dunkirku našlo Gothy a zaútočilo, ale bez výsledku.

Oběti: 17 mrtvých, 29 zraněných
Škody: 2065 liber

7. července 1917 Londýn, Kent

Ráno 7. července zahájil velitel Kagohl 3 Rudolf Kleine druhý úspěšný nálet Goth na Londýn. Náletu se zúčastnilo 22 Goth. Byly jako obvykle ostřelovány protiletadlovými děly. RFC vyslal 79 letounů dvaceti různých typů, zatímco RNAS měla ve vzduchu 22 letounů, hledajících útočníky. Jeden letoun dokázal zasáhnout. F. K. 8 z 50. perutě zahlédl útočníka, zaútočil a sestřelil ho nad mořem. Dva britské letouny byly ztraceny. Sopwith Pup z 63. (cvičné) perutě utrpěl závažné poškození (prostřelená palivová nádrž) a pilot byl vážně zraněn; pokusil se dostat zpět na letiště, ale zemřel při havárii. Druhý letoun z 37. perutě se zdá se stal obětí „přátelské palby“ z protiletadlového děla. Posádka zemřela.

Oběti: 57 mrtvých, 193 zraněných
Škody: 205622 liber

22. července 1917 Londýn, Suffolk, Essex

Ačkoli počasí ve vnitrozemí zabránilo útoku proti hlavnímu městu, Kagohl 3 si vybral „lehká“ pobřežní města a doky ve Felixstowe a Harwichi pro ranní nálet. Pozorovatelé uvedli různé počty Goth, konečná analýza náletu stanovila jejich počet na 16. Nálet byl tak krátký, že letouny domobrany nebyly schopny vyšplhat do operační výšky, než se útočníci vydali přes Severní moře. Naopak byly napadeny vlastními protiletadlovými děly, protože byly považovány za německé letouny. Gothy nebyly domobranou zasaženy.

Oběti: 13 mrtvých, 26 zraněných
Škody: 2780 liber
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stalo se

Příspěvek od Zemakt »

Mohu se zeptat na zdroj, zejména k těm bombardérům. Díky.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Ian Castle: Zeppelin raids, Gothas and Giants.
Je to první materiál o náletech letounů na Anglii, ke kterému jsem se dostal. Nálety vzducholodí jsou podloženy dalšími zdroji, nejčastěji z internetu. Jediná literatura je Hakwood: Válka gigantů.
Naposledy upravil(a) vodouch dne 12/7/2020, 16:42, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Stalo se

Příspěvek od Ataman »

vodouch píše:jediná literatura je Hakwood: Válka gigantů.
A ještě Marben - Zeppeliny útočí.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Ataman píše:
vodouch píše:jediná literatura je Hakwood: Válka gigantů.
A ještě Marben - Zeppeliny útočí.
Těch knih, které by člověk chtěl prostudovat, je řada, třeba Robinson: The Zeppelin in combat. Je pravda, že soubory z internetu se nejlépe prohánějí překladačem.
Obrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Stalo se

Příspěvek od Ataman »

vodouch píše:Těch knih, které by člověk chtěl prostudovat, je řada, třeba Robinson: The Zeppelin in combat.
Jo takhle, tak to jo. Já myslel, kdyžs zmínil toho Hakvoorta, že ti jde o publikace v čj.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Ataman píše:
vodouch píše:Těch knih, které by člověk chtěl prostudovat, je řada, třeba Robinson: The Zeppelin in combat.
Jo takhle, tak to jo. Já myslel, kdyžs zmínil toho Hakvoorta, že ti jde o publikace v čj.
Publikace v rodném jazyce jsou nejlepší, pokud člověk není mocen cizího jazyka aspoň v konverzační úrovni. Takže vřelý dík za typ.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stalo se

Příspěvek od Zemakt »

Mne šlo primárně o aviony, ale chápu že to tak nějak se vzducholoděmi úzce souvisí. Díky oběma.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - srpen

9./10. srpna 1915 East Yorkshire, Kent, Suffolk

9. srpna vzlétlo k napadení Anglie pět Zeppelinů. Starší L.9 (třída O) se zaměřil na Humber, zatímco čtyři novější modely třídy P, L.10, L.11, L.12 a L.13, zacílily Londýn. L.13 se brzy vrátil s problémy s motorem.
Velitel Zeppelinu L.9 plánoval bombardovat Hull, ale několik letounů RNAS jej zahnalo asi 40 km dále na západ do Goole; tam shodil bomby.
Zeppeliny L.10 a L11 Londýna nedosáhly; bomby shodily na území Kentu a Suffolku.
Zeppelin L.12 neměl tu noc štěstí. Přiblížil se v nízké výšce k Doveru, domnívaje se, že je nad Harwichem. Byl okamžitě osvětlen světlomety a protiletadlový granát prorazil dva plynové oddíly na jeho zádi. Následkem ztráty vodíku L12 nouzově přistál v moři u Ostende.
Jeden z letounů domobrany havaroval při přistání a pilot zemřel na svá zranění.

Oběti: 17 mrtvých, 21 zraněných
Škody: 11992 liber

12. srpna 1915 Suffolk, Essex

Tento nálet byl dalším neúspěšným pokusem námořních vzducholodí dosáhnout Londýna. Ze čtyř Zeppelinů se tři brzy otočily zpět.
Do vnitrozemí dorazil pouze L.10. Protože čelil silnému protivětru, rozhodl se místo Londýna napadnout Harwich. Své bomby rozesel na území Suffolku a Essexu. Kromě obligátní protiletadlové palby vzlétly z RNAS Yarmouth čtyři letouny, ale všechny se brzy vrátily s problémy s motory.

Oběti: 6 mrtvých, 24 zraněných
Škody: 3649 liber

17. srpna 1915 Londýn, Essex, Kent

Při tomto pokusu německé námořní vzducholodní divize jeden z jejích Zeppelinů dorazil do Londýna a vyrovnal rekord vzducholodě armádní. Vzlétly čtyři Zeppeliny, ale dva se vrátily s problémy s motorem.
Do Londýna dorazil Zeppelin L.10 a shodil zde své bomby. Narazil na omezenou protiletadlovou palbu a ačkoli bylo ve vzduchu šest letounů RNAS, pozorovací podmínky byly omezené a dva letouny při přistání havarovaly.
Druhý Zeppelin, L.11, shodil své bomby nad územím Essexu a Kentu. Pevnina jej vyprovodila střelbou z pušek.

Oběti: 10 mrtvých, 48 zraněných
Škody: 30750 liber

2./3. srpna 1916 Norfolk, Suffolk, Kent

Německé námořnictvo mělo velké šance pro nálet v noci z 2./3. srpna, kdy se šest Zeppelinů objevilo nad Anglií. Čtyři dorazily nad Norfolk, zatímco další dva se přiblížily více od jihu, ale jejich výsledky útoku neodpovídaly záměru.
L.11 napadl Suffolk. Když se objevil blízko Felixstowe, zdálo by se, že si pohrával s obsluhami protiletadlových děl – když děla zahájila palbu, ustoupil na východ, když palba přestala, vrátil se. Nakonec se vydal nad moře, vyprovázený několika dalšími protiletadlovými granáty; zdá se pravděpodobné, že utrpěl menší škody.
L.31 kapitánporučíka Heinricha Mathyho byl přesvědčen děly na pobřeží Kentu, aby se otočil k východu a zamířil domů.

Oběti: 0 mrtvých, 1 zraněný
Škody: 796 liber

8./9. srpna 1916 Severovýchod, North Yorkshire, East Yorkshire, Norfolk, Skotsko

Velký nálet osmi námořních Zeppelinů, které se objevily nad severovýchodním pobřežím Británie, a jednoho nad Norfolkem. Nejvážnější útok byl na Hull.
Pevninu bránila protiletadlová děla a mlha na pobřeží. Nad územím North Yorkshire pravděpodobně sledoval dvě vzducholodě v různých časech BE2c RNAS, ale nebyl schopen vyšplhat do pozice k provedení útoku.

Oběti: 10 mrtvých, 16 zraněných
Škody: 13196 liber

12. srpna 1916 Kent

12. srpna ve 12:30 se nad Doverem objevil jeden německý letoun; dorazil do vnitrozemí ve velké výšce a s vysokými mraky bránícími pozorování. Obranná opatření byla zahájena až s prvními výbuchy bomb – protiletadlová děla zahájila palbu a vzlétlo deset letounů (směs pozemních strojů a hydroplánů); pouze jeden pilot viděl německý letoun a pronásledoval jej, jen aby ztratil svou kořist v hradbě mraků.

Oběti: 0 mrtvých, 7 zraněných
Škody 0 liber

23./24. srpna 1916 Suffolk

Zpráva o přiblížení jediného armádního Zeppelinu, LZ.97, byla přijata v Harwichi před půlnocí. Zeppelin shodil bomby a obrátil se zpět. Během náletu nebyl zahlédnut, jeho kurz byl sledován pouze podle zvuku jeho motorů a jeho bomb.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 0 liber

24./25. srpna 1916 Londýn, Suffolk, Essex

Dvacet čtyři hodiny po náletu samotného armádního Zeppelinu zahájilo námořnictvo vlastní útok 12 vzducholodí, který měl zasáhnout Londýn. Osm z nich však nálet vzdalo a pouze čtyři dorazily do vnitrozemí, pouze jeden dosáhl Londýna. Přesto způsobil druhé nejvyšší materiálové škody ze všech náletů Zeppelinů v hlavním městě.
Škůdcem byl L.31 kapitánporučíka Heinricha Mathyho. Při náletu jej chránily před světlomety nízké mraky. Když byl konečně světlomety zachycen a protiletadlová děla zahájila palbu, vyvedl Mathy rychle L.31 přes Temži na stranu Essexu a unikl nad moře.
Zeppelin L.16 shodil své bomby nad územím Suffolku.
Zeppelin L.21 nevědomky proletěl poblíž továrny na výbušniny; po zahájení palby protiletadlovými děly se otočil zpět nad moře.
L.32 byl zahnán protiletadlovými děly z Doveru a znovu se objevil u Dealu, kde shodil 18 bomb mířených na lodní dopravu. Bomby nezasáhly své cíle, přestože Peterson prohlašoval, že zničil jednu loď „ničivou explozí“.
Piloti domobrany vzlétli na 14 výpadů. Zatímco někteří zachytili letmé pohledy na L.31 a L.32, útok zvládl pouze jeden. Poté, co spatřil ve světlometech z Doveru L.32, pronásledoval jej nad moře a nakonec jej napadl. Vypálil buben a půl nových výbušných kulek Pomeroy z pozice asi 600 m pod L.32. Kulky neměly v tomto dlouhém dosahu účinek a poté, co ztratil z dohledu svou kořist při přebíjení Lewisova kulometu, se pilot otočil zpět a vrátil se do Doveru.

Oběti: 9 mrtvých, 40 zraněných
Škody: 130203 liber

12. srpna 1917 Kent, Essex

Silný vítr zabránil útoku na Londýn, takže bombardéry Gotha z Kagohl 3 se místo toho rozhodly zaútočit na Chatham, námořní základnu na severním pobřeží Kentu. Zdá se, že útok byl rozhodnut na poslední chvíli a bylo k dispozici pouze 13 Goth. Z nich problémy s motorem způsobily, že se dvě vrátily brzy.
Před útokem na Chatham se jedna Gotha odtrhla od formace a přiblížila se k Margate, kde shodila čtyři bomby. Protiletadlová děla zahájila palbu a řada letadel RNAS vzlétla k pronásledování, přičemž osamělého útočníka obtěžovala zpět do Belgie, kde havaroval poblíž Ostende.
Když hlavní formace zamířila k ústí Temže, vzlétly letouny domobrany z řady letišť. Kvůli větru, který Gothy zpomalil, a pohledu na stíhající britské letouny formace opustila svůj plán a otočila se zpět s úmyslem shodit místo toho bomby v okolí Southendu. Protiletadlová děla střílela a
britské letouny pronásledovaly Gothy nad moře. Jeden z pilotů RNAS měl jediný úspěch dne a sestřelil jednu z vracejících se Goth nad mořem.

Oběti: 33 mrtvých, 46 zraněných
Škody: 9600 liber

21. 22. srpna 1917 East Yorkshire

Tento útok Zeppelinů, první od ztráty L.48 v noci ze 16. na 17. června, je poněkud zahalen tajemstvím. Z Německa vyrazilo osm Zeppelinů, ale britské záznamy hlásí pouze jeden, L.41, který dorazil do vnitrozemí. V té době se britská obrana stále vyrovnávala s velkými výškami až 6100 m, dosažitelnými touto nejnovější třídou Zeppelinů.
L.41 shodil bomby nad územím East Yorkshire. Protiletadlová děla zahájila palbu, ale jak děla, tak světlomety měly potíže s velkou letovou výškou vzducholodě.
Letouny domobrany, které byly ve vzduchu, nebyly schopné dosáhnout výšky Zeppelinu. Jeden pilot přesto pronásledoval L.41 dvacet mil nad moře.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 2272 liber

22. srpna 1917 Kent

S pouhými 15 dostupnými Gothami plánoval Kagohl 3 ambiciózní úder proti cílům na obou stranách ústí Temže a v Doveru. Pět z Goth, včetně letounu velitele letky Kleineho, se však brzy vrátilo s problémy s motorem a nechalo jen 10, aby provedly útok. Varování před přilétajícími bombardéry bylo přijato krátce po 10:00, což dalo čas letounům domobrany dostat se do vzduchu a protiletadlovým dělům se připravit, než útočníci překročili pobřeží o 35 minut později.
Téměř bezprostředně po příletu do vnitrozemí však byly dvě Gothy sestřeleny, jedna letounem domobrany a druhá protiletadlovou palbou. Kagohl 3 tedy zanechala útoku na ústí Temže a obrátila se k Doveru. Ale když zahájila palbu doverská protiletadlová děla, dvě Gothy zamířily rovnou k moři a dalších šest nechaly zbavit se devíti bomb ve městě. Když byly bomby shozeny, byla třetí Gotha sestřelena v plamenech, její zánik byl připsán pilotovi RNAS. Z devíti členů posádek tří Goth, které byly sestřeleny, přežil pouze jeden muž. Kapitán Rudolf Kleine, velitel Kagohl 3, s rostoucími oběťmi a zlepšováním britské obrany opustil denní nálety a přešel na noční bombardování.

Oběti: 12 mrtvých, 27 zraněných
Škody: 17145 liber

5./6. srpna 1918

Dne 5. srpna 1918 nařídil Peter Strasser, velitel divize námořních vzducholodí, pět náletů Zeppelinů zaměřených na Midlands nebo na jih Anglie, s výhradou, že na Londýn lze zaútočit, ale pouze na Strasserovy specifické příkazy. Strasser se rozhodl zúčastnit náletu na palubě nejnovějšího Zeppelinu - L.70.
RAF byla o náletu včas informována a její letouny včas odstartovaly. Ve 21:05 startovali major Egbert Cadbury a kapitán Robert Leckie z Yarmouthu v DH4 a téměř okamžitě spatřili tři Zeppeliny na jasné obloze asi 40 mil daleko. Začali je pronásledovat. Pilot Cadbury později oznámil, že Zeppeliny mířily na západ malou rychlostí. Ve 22:10 Cadbury a Leckie vyšplhali na 4570 m, L.70 byl stále o 600 m výš. O deset minut později se dostali až na 5000 m a zaútočili téměř čelně. Leckie zamířil svůj Lewisův kulomet na L.70 a zahájil palbu. Ve své zprávě Cadbury napsal, že jejich kulky byly „vidět, jak vyfoukly velkou díru do tkaniny, a začal oheň, který rychle prošel po celé délce Zeppelinu. Zeppelin zvedl svou příď, jakoby ve snaze uniknout, pak se propadl do moře jako planoucí masa. Vzducholoď byla zcela zničena asi za tři čtvrtě minuty.“ Posádka dalšího DH4 z Yarmouthu, poručík R. E. Keys a letecký mechanik A. T. Harman, také tvrdila, že jejich útok zničil L.70, ale úřady připsaly vítězství Cadburymu a Leckiemu. Obě posádky se také pokusily o útoky na Zeppelin L.65, ale Cadbury a Leckie se vzdali poté, co jejich DH4 dosáhl svého dostupu, což znamenalo, že Cadbury nemohl zaměřit svůj dopředu střílející kulomet na Zeppelin nad nimi, a Leckieho zbraň se zasekla. Snahu Keyse a Harmana omezily problémy s motorem.
L.70 narazil do moře asi osm mil od Wells-next-the-Sea na pobřeží Norfolku. Nebyli přeživší; Peter Strasser, hlavní architekt kampaně Zeppelinů proti Británii, byl mrtvý. Nebyly už další nálety na Británii, tento první Blitz, tento z velké části zapomenutý Blitz, skončil.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - září

7./8. září 1915 Londýn, Suffolk, Hertfordshire

Tři německé armádní vzducholodě se pokusily udeřit na Londýn.
Zeppelin LZ.74 shodil část svých bomb nad Londýnem; při odletu byl ostřelován protiletadlovými děly. Když dosáhl Belgie, posádka objevila ve vzducholodi dva menší otvory.
Schütte-Lanz SL.2 také shodil své bomby nad Londýnem. I on byl ostřelován protiletadlovými děly.
Zeppelin LZ.77 se do Londýna nedostal. Místo toho bombardoval území Suffolku.
Mlhavé počasí na východním pobřeží znamenalo, že vzlétly pouze dva letouny domobrany, ale pozdě - SL.2 i LZ.74 už mířily domů. Jeden letoun nouzově přistál kvůli selhání motoru.

Oběti: 18 mrtvých, 38 zraněných
Škody: 9616 liber

8./9. září 1915 Londýn, North Yorkshire, Norfolk

Tři námořní Zeppeliny vzlétly k útoku na Británii; dva měly zaútočit na Londýn. Ve skutečnosti pouze jeden, L.13, dorazil do Londýna, ale jeho nálet byl nejnákladnějším náletem války.
Zeppelin L.9 shodil své bomby na železárny ve Skinningrove. Mohl způsobit velké škody, protože jedna bomba vybuchla mezi skladem s 45000 galonů benzolu a skladem TNT.
Vzlétly tři letouny domobrany, ale stále stoupaly do operační výšky, když se Zeppelin L.9, již nad Severním mořem, otočil domů.
Zeppelin L.14 měl v úmyslu zaútočit na Londýn, ale setkal se s problémy s motorem krátce poté, co dorazil do vnitrozemí v Norfolku. Proto shodil své bomby nad Norfolkem.
Tři piloti vzlétli hledat útočníka. Jeden se brzy vrátil s problémy s motorem. Další nouzově přistál, protože mu vyteklo palivo. Třetí zemřel, když jeho bomby explodovaly při tvrdém přistání.
Z německého hlediska byl zdaleka nejúspěšnějším náletem války nálet, který na Londýn vykonal Zeppelin L.13 kapitánporučíka Heinricha Mathyho. Mathy shodil hlavní část svých bomb nad londýnskou City; to mělo za následek ohromné způsobené škody.
Londýn bránila protiletadlová děla, ale prakticky všechny granáty vybuchovaly před cílem kromě jednoho, který donutil L.13 prudce stoupat.

Oběti: 26 zabitých, 94 zraněných
Škody: 534287 liber

11./12. září 1915 Essex

V noci z 11. září se k pobřeží Essexu přiblížil jediný armádní Zeppelin – LZ.77. Když překročil pobřeží, byl ostřelován z pušek a protiletadlovým dělem. Své bomby shodil nad územím Essexu.
Mlhavé podmínky omezily leteckou reakci. Vzlétly pouze dva letouny domobrany, ale pozdě.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 0 liber

12./13. září 1915 Essex, Suffolk

Další noc se nad Anglií objevil další jednotlivý armádní Zeppelin. Ale stejně jako předchozí i tento nálet nedosáhl něčeho významného.
LZ.74 překročil pobřeží nad územím Essexu. Hustá přízemní mlha zabránila přesnému zaměření bomb i přesnému míření protiletadlových děl.
Ve vzduchu byl jeden letoun domobrany, ale příliš daleko, aby měl velkou šanci lokalizovat útočníka.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 8 liber

13. září 1915 Kent

V podvečer se k Margate přiblížil jediný neidentifikovaný německý hydroplán ze See Flieger Abteilung 1. Jedna z jeho bomb vážně zranila ženu, která o dva dny později zemřela, a tak se stala první osobou v Británii zabitou bombou z letounu.
Vzlétly dva letouny domobrany a viděly útočníka nad Kanálem, ale nebyly schopné se s ním utkat.

Oběti: 2 mrtví, 6 zraněných
Škody: 500 liber

13./14. září 1915 Suffolk

V noci z 13. na 14. září vyrazily do Londýna tři námořní Zeppeliny – L.11, L.13 a L.14. Bouřky a silné protivětry donutily L.11 a L.14, aby se brzy vrátily.
L.13 kapitánporučíka Heinricha Mathyho byl nejprve odehnán od pobřeží protiletadlovou palbou. Když se pak přiblížil nad Harwich, dostal se opět do silné palby. Asi o pět minut později Mathy zaznamenal zásah L.13, když „granát narazil do chodby téměř svisle zespodu, prorazil oddíly 11 a 12, palivové vedení a napájecí kabel rádia.“ Mathy odhodil bomby a otočil se zpět domů. Se dvěma prázdnícími se plynovými oddíly a selhávajícím motorem měl L.13 náročnou zpáteční cestu. Navzdory vyhození mnohé přebytečné hmotnosti vykonal velmi těžké přistání a podstoupil čtyři dny oprav.
Když byl L.13 nad Británií, nebyl nařízen start jediného letounu, aby L.13 zachytil.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 2 libry

2./3. září 1916 Londýn, Kent, Essex, Norfolk, Suffolk, Hertfordshire, Bedfordshire, Cambridgeshire, Lincolnshire, East Yorkshire

Tento nálet byl největším náletem vzducholodí na Anglii ve válce (účastnilo se ho 11 námořních a tři armádní vzducholodě); dostal označení jedné z nejdramatičtějších nocí války Zeppelinů.
Armádní Zeppelin LZ.90 měl krátce po překročení pobřeží problém se svou pozorovací gondolou (Spähkorb), která spadla na zem. Své bomby shodil nad územím Suffolku; krátce nato posádka shodila i nepotřebný naviják pozorovací gondoly.
Armádní Zeppelin LZ.98 dorazil do vnitrozemí přes pobřeží Kentu. Když se přiblížil k Londýnu, byl ostřelován protiletadlovými děly. Těm se skryl v mracích. Nebezpečí pro něj se však nezmenšilo, protože se k němu blížil posádkou neidentifikovatelný poručík William Leefe Robinson z 39. perutě; nezaútočil však, protože i jemu se LZ.98 ztratil v mracích.
Třetí armádní vzducholodí byl Schütte-Lanz SL.11. Dorazil do vnitrozemí přes pobřeží Essexu. Když se blížil k Londýnu, shodil několik bomb; požáry jimi způsobené přitáhly pozornost poručíka Robinsona. SL.11 byl navíc zachycen světlomety a ostřelován protiletadlovými děly. Poručík Robinson dostihl SL.11, když ten shazoval bomby nad severním Londýnem. Jeho první dva útoky se nezdařily, ale jeho třetí útok s použitím nového výbušného a zápalného střeliva zapálil vodík vzducholodě a poslal SL.11 jako zuřící peklo k zemi. Trosky skončily na poli u vesnice Cuffley v Hertfordshire, první německá vzducholoď sražená nad britským územím. Schramm a celá jeho posádka zahynuli.
Zdá se, že tragický zánik SL.11 odvrátil od útoku na Londýn další námořní vzducholodě: čtyři Zeppeliny a Schütte-Lanz SL.8. Všechny vzducholodě byly v oblasti severně od Londýna; když jejich posádky zahlédly hořící SL.11, obrátily se na cestu domů.
Velitelé zbývajících šesti Zeppelinů neprokázali dostatek odvahy, netroufli si daleko do vnitrozemí a bombardovali pouze pobřežní oblasti Norfolku, Lincolnshire a Yorkshire. L.11 shodil na pevninu pouze dvě bomby, ostatní spadly do moře. L.22 se potuloval nad pevninou několik hodin a shodil pouze tři bomby.

Oběti: 4 mrtví, 12 zraněných
Škody: 1072 liber

22. září 1916 Kent

Neidentifikovaný německý letoun - popisovaný jak jako Albatros, tak jako hydroplán - se přiblížil k pobřeží Kentu. Když byl zpozorován, byl odehnán protiletadlovou palbou. Ve vzduchu bylo 11 letounů domobrany, pouze dva piloti dokázali udržet ustupujícího útočníka v dohledu, ale po 20 minutách ho také ztratili v oblacích.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 5 liber

23./24 září 1916 Londýn, Kent, Surrey, Essex,  Suffolk, Lincolnshire, Nottinghamshire, East Yorkshire

Strasser, neodstrašený ztrátou armádní vzducholodě 3. září, nařídil 23. září nálet 12 námořních Zeppelinů, přičemž starší plavidla se měla zaměřit na Midlands a nové Zeppeliny třídy „r“ zamířily do Londýna. Dva se vrátily brzy a další, L 30, se zdá, že se nedostal do vnitrozemí, i když později nárokoval útok na Londýn.
Zeppeliny L.14 a L.17 dorazily do vnitrozemí společně nad pobřežím Lincolnshire. Zatímco L.14 shodil své bomby nad územím Lincolnshire, L.17 se dostal až do Nottinghamshire – nejdál do vnitrozemí ze všech vzducholodí.
Zeppelin L.13 bombardoval území Lincolnshire. Byl ostřelován protiletadlovými děly a vzlétl proti němu stíhač, ale L.13 byl pryč, než pilot mohl získat požadovanou výšku.
L.22 bombardoval území Yorkshire a Lincolnshire, na Lincolnshire shodil své bomby i L.23.
Ze tří Zeppelinů, které se zaměřily na Londýn, to byl ten poslední, který dorazil do vnitrozemí, L.31 pod velením kapitánporučíka Heinricha Mathyho, který byl té noci ten šťastný. Do Německa se bezpečně vrátil jen Mathyho Zeppelin.
Mathy překročil pobřeží Kentu a sledoval velmi přímý kurz do jižního Londýna. Při přiblížení k Londýnu byl dvakrát zachycen světlometem, ale vždy oslnil osádku světlometu shozenou padákovou světlicí a dokázal uniknout. Své bomby shodil nad Londýnem. Když L.31 minul Bishops Stortford, rozzářilo se na obloze asi 20 mil na jihovýchod velké ohnivé světlo. Nebylo pochyb o tom, co to bylo - byl to hořící Zeppelin.
L.32 dorazil do vnitrozemí nad pobřežím Kentu. Poté hodinu kroužil nad pevninou, pravděpodobně se zabýval problémem s motorem. Když konečně dosáhl jižního okraje Londýna, obrátil se na sever a překročil Temži. Zatímco jižně od řeky byl do jisté míry chráněn mlhou, obloha na severní straně byla jasná. L.32 byl okamžitě osvětlen světlomety a zasypán protiletadlovými granáty - a blížili se piloti z 39. perutě. L.32 zachytil podporučík Frederick Sowrey. Provedl dva energické, ale neúspěšné útoky, ale třetí útok „způsobil, že se obal vznítil na několika místech; uprostřed a vpředu.“ Planoucí hmota L.32 se roztříštila o zem na Snail's Hall Farm, jižně od Billericay. Nebyli přeživší.
Třetí ze Zeppelinů zaměřených na Londýn byl L.33, dorazil do vnitrozemí přes pobřeží Essexu. Když se dostal nad Londýn, našly jej světlomety a protiletadlová děla zahájila zuřivou palbu. Explodující granát zasáhl vrtuli, která vymrštila střepiny granátu do jednoho z plynových oddílů za přední motorovou gondolou předtím, než prořízly svou cestu přes čtyři další. L.33 vypustil vodní zátěž a shazoval bomby, aby získal výšku, ale kvůli úniku vodíku stále klesal. Posádka začala házet přes palubu nepotřebné předměty, aby odlehčila loď; L.33 se také dostal pod opakované, ale neúspěšné útoky podporučíka Alfreda de Bathe Brandon z 39. perutě. Velitel vzducholodě si uvědomil, že nedokáže doletět domů, takže se otočil a nouzově přistál v Little Wigborough v Essexu. Posádka zapálila zbývající vodík a poté byla zatčena místní policií. Jeden z posádky utrpěl zlomené žebro a ostatní měli popáleniny a pořezání, ale nebyli vážně zranění. Kostra L.33 zůstala z velké části nedotčená a prokázala významnou cenu pro britské zpravodajství.

Oběti: 40 mrtvých, 130 zraněných
Škody: 135068 liber

25./26. září 1916 Hampshire, Yorkshire, Lancashire, Lincolnshire

Méně než dva dny po ztrátě dvou svých Zeppelinů zahájilo námořnictvo další nálet na Británii. Dva ze „superzeppelinů“, L.30 a L.31, měly příkaz zaútočit na Londýn, ale po nedávných ztrátách jim bylo doporučeno postupovat opatrně a protože nebylo krytí mraky, oba si vybraly jiné cíle. L.30 tvrdil, že bombardoval Ramsgate a Margate, ale ve skutečnosti se vůbec nedostal do vnitrozemí. L.31 Heinricha Mathyho měl v úmyslu zasáhnout námořní doky v Portsmouthu. Protože nebyly nalezeny pozůstatky explozí na souši, zdá se pravděpodobné, že všechny bomby spadly do moře.
Čtyři další Zeppeliny zacílily Midlands a průmyslový sever.
L.14 a L.16 bombardovaly území Yorkshire; L.16 strávil nad Yorkshire téměř dvě hodiny, ale shodil jen tři bomby.
L.21 přelétl téměř celou šířku Anglie v oblasti Midlands, dostal se až do Lancashire.
L.22 napadl Sheffield. Mlha nad městem nezabránila shození bomb, ale znemožnila protiletadlovou palbu. Kvůli mlze vzlétly jen dva letouny domobrany, útočníka nezahlédly.

Oběti: 43 mrtvých, 31 zraněných
Škody. 39698 liber

2./3. září 1917 Kent

Při nočním náletu na Calais a Boulogne jeden (podle německých zdrojů) nebo dva (podle britských zdrojů) letouny zaútočily na Dover.
Po náletu byl nalezen nevybuchlý projektil, identifikovaný jako 9,84-palcový (25 cm) granát, vážící 91 kg, zákopového minometu, známého na západní frontě jako „crashing Christopher *)“.
Dover nedostal předběžné varování před náletem, proto nezačala střílet protiletadlová děla. Vzlétly dva letouny, ale příliš pozdě.

Oběti: 1 mrtvý, 10 zraněných
Škody: 3846 liber

*) Při zkoumání významů pojmu „crashing“ pro co nejlepší překlad pojmenování minometu se mi nejvíc zalíbilo spojení „burácející Christopher“.

3./4. září 1917 Kent

Po krátkém období přeškolení se Kleine cítil připraven zahájit svůj první noční nálet na Británii a poté, co si jako cíl vybral námořní základnu Chatham, si vyžádal dobrovolníky. Pět Goth, včetně Kleineho letounu, bylo připraveno vyrazit do Anglie.
První Gotha pravděpodobně zažila problém s motorem. Obrátila se zpátky krátce po překročení pobřeží.
První Gotha, která přeletěla město, shodila dvě bomby na tělocvičnu se skleněnou střechou, kde v houpacích sítích spalo nejméně 700 členů námořních posádek. Letící střepy si vyžádaly životy 130 mužů a zranily jich více než 90; nejvíce obětí v Británii způsobených bombami na jednom cíli během války.
Při návratu se Gothy dostaly do protiletadlové palby. V reakci na útok vzlétly dva letouny domobrany, ale Gothy nezahlédly.

Oběti: 132 zabitých, 96 zraněných
Škody: 3993 liber

4./5. září 1917 Londýn, Essex, Suffolk, Kent

Poté, co útok na Chatham dokázal praktičnost náletu po setmění, zahájil Kleine první noční útok na Londýn. Vyrazilo jedenáct Goth, dvě z nich se obrátily zpět s problémy s motorem. Pět se probojovalo do Londýna, zatímco další čtyři zasáhly cíle v Kentu, Suffolku a Essexu.
Asi 40 protiletadlových děl zahájilo palbu, pravděpodobně v Londýně. Vzlétlo 18 letounů domobrany, pouze dva zahlédly Gothy. Zdá se však, že jedna Gotha spadla v Severním moři po poškození způsobeném protiletadlovou palbou.

Oběti: 19 mrtvých, 71 zraněných
Škody: 46047 liber

24. září 1917 Londýn, Essex, Kent

Po třítýdenní přestávce v důsledku nepříznivého počasí se Gothy Kagohl 3 vrátily do Anglie 24. září 1917. Během jejich nepřítomnosti zavedla britská protiletadlová děla nový systém přehradné palby, poskytující záclony vystřelených granátů táhnoucí se 2500 stop (760 m) shora dolů a zaměřené na různé výšky. Útočníkům se mohlo zdát, že letí do zdí explodujících granátů.
Vyrazilo šestnáct Goth, ale tři se brzy vrátily s problémy s motorem. Ze zbytku se tři probojovaly do Londýna, zatímco šest se spokojilo s bombardováním oblasti kolem Doveru a čtyři shodily bomby nad jižním Essexem a Kentem.
Nová „záclonová“ přehradná palba se ukázala jako velmi účinná a zdá se, že některé Gothy se odvrátily od Londýna tváří v tvář této nové intenzivní protiletadlové palbě. Vzlétlo 30 letounů domobrany, ale Gothy nezahlédly.

Oběti: 21 mrtvých, 70 zraněných
Škody: 30818 liber

24./25. září 1917 Lincolnshire, East Yorkshire, South Yorkshire

Zatímco jih Anglie zažíval intenzivní období náletů letounů, tento nálet Zeppelinů byl zaměřen na Midlands a sever Anglie. Vyrazilo jedenáct Zeppelinů, jen šest jich překročilo pobřeží.
Zeppelin L.44 bojoval s navigací nad severním a severovýchodním Norfolkem kvůli nízkým mrakům a silným větrům a nedokázal shodit jedinou bombu.
Zeppelin L.35 překročil pobřeží Lincolnshire. Zamýšlel napadnout železárny severně od Rotherhamu, ale do oblasti se dostalo varování před náletem, světla zhasla a L.35 ztratil svůj cíl. S ním útočily na Lincolnshire L.53 a L.46.
Zeppelin L.55 zamýšlel napadnout železárny ve Skinningrove. Když shazoval první bomby, byl odehnán protiletadlovou palbou .
Zeppelin L.41 měl jako cíl Hull.
Vzlétlo 36 letounů domobrany, ale pouze jeden zahájil útok. Nejprve stíhal L.55 bez štěstí a později začal pronásledovat L.41 po útoku na Hull. Přestože vystřelil čtyři bubny střeliva, nedokázal se přiblížit na víc než 800 yardů a L.41 unikl.

Oběti: 0 mrtvých, 3 zranění
Škody: 2210 liber

25. září 1917 Londýn, Kent

Při tomto druhém náletu Harvest Moon Offensive dorazilo do vnitrozemí 14 Goth s tím, že tři dosáhly Londýna, ostatní shodily své bomby nad Kentem nebo do moře.
Na útočníky střílela protiletadlová děla obrany Londýna a podél ústí Temže. Vzlétlo 20 letounů domobrany; pouze dva z pilotů viděli některého z útočníků a napadli jej, ale bez výsledku.

Oběti: 10 mrtvých, 22 zraněných
Škody: 16394 liber

28. září 1917 Kent, Essex, Suffolk

Plánován jako dosud největší nálet 25 Goth a poprvé dvou obrovských Riesenflugzeugen (doslova obřích letounů) z Riesenflugzeugabteilung 501 (Rfa 501). Bylo doporučeno, aby se vrátily zpět, pokud by narazily na husté mraky; zdá se pravděpodobné, že pouze tři Gothy a dva „obři“ dosáhli britského pobřeží, i když se zdá, že jeden „obr“ nedorazil do vnitrozemí. Husté mraky a neobvyklý hluk motorů vyvolaný obrovskými „obry“, zejména šestimotorovým R.IV 12/15, způsobil v noci divoké zprávy, pokud jde o počet letounů v jihovýchodní Anglii - oficiální zprávy věřily, že jich bylo mezi 16 a 20. Jedna Gotha tvrdila, že bombardovala Londýn, ale v tuto noc v hlavním městě bomby nespadly.
Rostoucí protiletadlová palba zabránila jakémukoli útočníkovi zamířit dále do Londýna. Protiletadloví dělostřelci, i když neviděli cíl, stříleli na hluk motorů. Byly vzneseny nároky na tři sestřelené útočníky a Německo připustilo tři nezvěstné Gothy, ale nebyly lokalizovány trosky. Při přistání navíc havarovalo šest Goth. I přes silnou oblačnost vzlétlo 20 letounů domobrany, ale nebyly schopny najít útočníky.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 129 liber

29./30. září 1917 Londýn, Kent

Přestože měla Kagohl 3 k dispozici pouze sedm provozuschopných Goth, ty zahájily další útok zaměřený na Londýn, ke kterému se připojili tři „obři“ z Rfa 501. Hluk vytvořený motory „obrů“ opět způsobil na zemi zmatek co se týče toho, kolik letounů bylo nad Británií - německé zprávy tvrdí, že na pevninu shodili bomby čtyři Gothy a tři „obři“.
Útočníci se setkali s intenzivní protiletadlovou palbou. Zdá se pravděpodobné, že děla v Doveru sestřelila Gothu, i když možná oběť havarovala asi dvě míle od pobřeží a bylo obtížné jí potvrdit. Vzlétlo 30 letounů domobrany, pouze jeden reálně viděl útočníka, další dva je krátkodobě zahlédly.

Oběti: 14 mrtvých, 87 zraněných
Škody: 23154 liber

30. září 1917 Londýn, Kent, Essex

Na tento poslední nálet vyslala Kagohl 3 11 Goth a jeden jednomístný letoun typu C. Jedna z Goth se vrátila brzy. Ačkoli hlavním cílem byl Londýn, někteří si vybrali snazší cíl Margate, nejbližší bod v Británii k jejich letištím v Belgii.
Protiletadlová děla v Kentu, podél ústí Temže a kolem Londýna střílela na 11 letounů, které se objevily nad jihovýchodní Anglií. Vzlétly 33 letouny domobrany, ale jen hrstka pilotů zachytila letmý pohled na útočníky.

Oběti: 14 mrtvých, 38 zraněných
Škody: 21482 liber
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - říjen

13./14. října 1915 Norfolk, Suffolk, Hertfordshire, Londýn, Surrey, Kent, Sussex

To byl zatím zdaleka nejambicióznější nálet pěti námořních Zeppelinů - L.13, L.14, L.15, L.16 a L.11 - zamýšlený jako útok na Londýn. Útočníci se setkali s výrazným zlepšením v dělostřelecké obraně hlavního města po nedávném jmenování admirála sira Percyho Scotta velitelem londýnského dělostřelectva.
Heinrich Mathy, velící L.13, shodil bomby na okolí Londýna. Při návratu se dostal nebezpečně blízko ke střetu s L.14.
Zeppelin L.14 bombardoval Londýn a území Kentu. Při návratu se téměř srazil s L.13.
Zeppelin L.16 byl od Londýna odehnán protiletadlovou palbou. Své bomby shodil nad Hertfordem; posádka si spletla řeku Leu s Temží a věřila, že bombardovala Londýn.
Zeppelin L.11 shodil část svých bomb nad územím Norfolku.
Z německého pohledu byl nejúspěšnějším útočníkem této noci Zeppelin L.15. Své bomby shodil nad londýnskou čtvrtí divadel a zábavních podniků-tento nálet dostal později označení „divadelní nálet“.
Všechny Zeppeliny byly vystaveny střelbě protiletadlových děl. Navzdory silné přízemní mlze v noci vzlétlo pět letounů domobrany, nicméně jen jeden viděl Zeppelin a ztratil ho v oblacích. Tři z pilotů poškodili letouny, když se pokoušeli přistát na letištích v zajetí mlhy.

Oběti: 71 mrtvých, 128 zraněných
Škody: 80020 liber

1./2. října 1916 Lincolnshire, Northamptonshire, Norfolk, Hertfordshire.

1. října vyrazilo jedenáct námořních Zeppelinů do Anglie, ale čtyři se brzy vrátily.
Zeppelin L.31 pod velením Heinricha Mathyho mířil k Londýnu. Když byl nad Hertfordem, vypnul Mathy motory a doufal, že bude tiše unášen větrem přes londýnskou vnější dělostřeleckou obranu, ale vítr jej nesl na západ, takže znovu nastartoval motory. Zamířil na jih, ale dostal se do silné protiletadlové palby. Aby jí unikl, zamířil Mathy opět na západ, ale to už se blížili čtyři piloti 39. perutě, přitahovaní palbou. První, který dosáhl L.31, byl podporučík Wulstan Tempest. Našel vzducholoď ve výšce 12700 stop (3870 m) a tři dávky z jeho Lewisova kulometu stačily ke zpečetění osudu Heinricha Mathyho a posádky L.31. Hořící útočník narazil na zem u Potters Baru, jen pár mil od Cuffley, kde byla první vzducholoď sestřelena o měsíc dříve. Nebyli přeživší; několik členů posádky, včetně Mathyho, volilo smrt skokem do hloubky před uhořením. Mathy podle některých zpráv po dopadu na zem ještě chvíli žil. Německo ztratilo čtyři vzducholodě a čtyři zkušené posádky za pouhý měsíc od zavedení výbušné a zápalné munice.
Zeppelin L.24 se chystal zaútočit na Londýn, ale viděl hořící L.31. L.24 se tedy zbavil bomb nad územím Hertfordshire. Při zpáteční cestě praskla hřídel vrtule ve velitelské gondole, takže se vrtule točila jen ve větru, vyvolaném letem.
Zeppelin L.21 bombardoval území Norfolku a Lincolnshire; když uviděl hořící L.31, otočil se domů.
Zeppelin L.34 shodil své bomby nad územím Norfolku a Northamptonshire.
Zeppeliny L.16 a L.14 bombardovaly území Lincolnshire.
Zeppelin L.17 bombardoval území Norfolku.

Oběti: 1 mrtvý, 1 zraněný
Škody: 17687 liber

22. října 1916 Kent

V neděli 22. října odpoledne, kdy bylo mnoho lidí v ulicích Sheerness, se nad městem objevil jediný letoun pilotovaný poručíkem Walterem Ilgesem. Zamlžená obloha a výška letounu zabránily protiletadlovým dělům zahájit palbu. Nálet proběhl velice rychle, takže i když vzlétlo osm letounů, ani jeden útočníka nezahlédl.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 20 liber

23. října 1916 Kent

Hned následující den se německý letoun přiblížil k Margate na severovýchodním pobřeží Kentu. Nebyl zpozorován, dokud nezačaly padat bomby. Při odletu na něj vystřelilo protiletadlové dělo několik ran. Vzlétlo dvanáct letounů domobrany; pouze první startující letoun viděl útočníka, ale nedokázal se k němu přiblížit. Někdo jiný jej dokonce ani neviděl.

Oběti: 0 mrtvých, 2 zranění
Škody: 229 liber

1. října 1917 Londýn, Kent, Essex

Tento nálet byl posledním útokem Harvest Moon Offensive, šestý nálet na jihovýchodní Anglii za osm dní. Zdá se, že pouze 11 z 18 Goth, které vyrazily, dorazilo do vnitrozemí, aby shodily bomby na Londýn, Kent a Essex.
V Essexu byly Gothy napadeny protiletadlovými děly už při přeletu pobřeží a většina jich byla odehnána na jih.
V Londýně se přehradná palba protiletadlových děl ukázala jako účinná a podařilo se jí odklonit řadu útočníků z jejich zvoleného kurzu, i když děla naléhavě potřebovala opravy po pravidelné střelbě během Harvest Moon Offensive. Vzlétlo 18 letounů domobrany, ale pouze jeden pilot Gothy zahlédl.

Oběti: 11 zabitých, 42 zraněných
Škody: 45570 liber

19./20. říjen 1917 London, Bedfordshire, Kent, Essex, Hertfordshire, Northamptonshire, Huntingdonshire, Suffolk, Norfolk, Lincolnshire, Worcestershire, Staffordshire

Tento nálet, který se stal známým jako "Silent Raid (Tichý nálet)", byl posledním velkým náletem Zeppelinů za války. Jedenáct nejnovějších typů Zeppelinů vyrazilo k útoku na průmyslové cíle na severu Anglie; netušily, že letěly do prudké bouře ze severozápadu, vanoucí rychlostí až 80 km/h. Bouře zuřila ve vyšších výškách; Němci nesledovali meteorologické jevy nad výškou 3400 m.
Zeppelin L.54 bombardoval území Suffolku a Essexu. Držel se v nižší výšce, pod oblastí bouře. Při návratu se jej pokoušel napadnout stíhač, ale nemohl jej zachytit. 
Zeppelin L.47 shodil několik bomb na území Lincolnshire a pokoušel se prodrat proti větru, ale nakonec se vzdal a nechal se odnést větrem nad moře. Nad mořem letěl v malé výšce, nad neutrálním Holandskem se dostal do střelby z pušek.
Zeppelin L.46 dorazil nad pobřeží Norfolku, ale podle všeho si jeho velitel uvědomil, že je mimo kurz, a neodvážil se hlouběji do vnitrozemí. Shodil několik bomb na pobřežní oblast a vrátil se nad moře. L.46, který letěl ve velké výšce, byl snesen větrem nad neutrální Holandsko, ale holandská obrana jej neviděla a dostal se bezpečně domů, i když byl nad Porúřím napaden vlastním dělostřelectvem. 
Zeppelin L.41 dorazil do vnitrozemí nad Lincolnshire. Přestože se pokoušel prodrat na západ, postupoval na jihozápad; věřil, že shodil bomby na Manchester, zatímco bombardoval okolí Birminghamu. Při návratu byl odnesen do Francie, kde po téměř třicetihodinovém boji s větrem konečně překročil západní frontu.
Zeppelin L.53 vykonal let podobný L.41. Když byl unášen na jihovýchod, prošel severně od Londýna a přes Francii se konečně dokázal dostat přes západní frontu.
Zeppelin L.52 vykonal rovněž podobný let. Když na zpáteční cestě překračoval pobřeží, byl jihovýchodně od Londýna. Větrem byl nesen přes Francii, kde překročil západní frontu.
Zeppelin L.55 dorazil do vnitrozemí nad pobřežím Lincolnshire. Nejprve postupoval v boji s větrem na jihozápad, pak sledoval železnici na jih a shodil bomby nad územím Hertfordshire. Pak nesen větrem na jihovýchod se dostal nad Francii. Nad Francií měl L.55 vážné problémy s motorem, bojoval s navigací a ztratil používání rádia (mohlo jít o problémy s motorem ve velitelské gondole, protože ve stejné gondole bylo rádio; k jeho napájení sloužil motorem poháněný generátor). Nakonec se L.55 dostal zpátky nad Německo, kde musel pro nedostatek paliva nouzově přistát; vzducholoď na zemi byla zničena bouří.
Zeppelin L.44 bombardoval území Norfolku, Essexu a Kentu. Při návratu byl pouhých 10 kilometrů od fronty zasažen francouzským protiletadlovým dělem a zřítil se v plamenech. Nebyli tam přeživší.
Zeppelin L.49 bombardoval území Norfolku. Při návratu se velitel, zápasící s problémy s motory a s navigací, zahlédnuvší sestřelení L.44 a napadený letkou francouzských letounů, rozhodl pro nouzové přistání. Jakmile byli na zemi, bylo posádce zabráněno L.49 spálit, takže spojenci získali neporušený jeden z nejnovějších modelů Zeppelinu.
Zeppelin L.50 rovněž bombardoval území Norfolku. Při návratu se zlobícími motory, když viděl sestřelení L.44 i L.49 na zemi, se velitel rozhodl tvrdě přistát a rozbít vzducholoď. Ovšem na zem narazil v zalesněném terénu, takže byly utrženy pouze dvě gondoly. Odlehčený L.50 rychle stoupal se čtyřmi muži ještě na palubě (dva lidé byli pravděpodobně zabiti v gondole, která se rozbila o strom, další dva byli na horním střeleckém stanovišti). Neřízená vzducholoď nakonec zmizela ve Středomoří. Nebyla nalezena stopa po ní ani po těch čtyřech mužích.
Zeppelin L.45 se pokoušel probít na západ směrem ke Sheffieldu, ale vichřice ho tlačila na jihozápad. Když vzdal boj a byl unášen větrem na jihovýchod, uvědomila si posádka, že se blíží do Londýna. Využili výhody této příležitosti a shodili část svých bomb. Vítr pak nesl L.45 napříč Francií; vzducholoď byla jeho hříčkou, protože vyčerpala palivo. Nakonec se velitel, když se blížil ke Středozemnímu moři, rozhodl nouzově přistát a posádka byla zajata.
Z jedenácti Zeppelinů, které se zúčastnily náletu, se do Německa vrátilo pouze šest schopných bojovat další den. Jedna úplná posádka byla mrtvá, stejně jako čtyři muži z jiné posádky, a tři posádky byly nyní válečnými zajatci. Nálet se ukázal být katastrofou pro námořní leteckou divizi.

Oběti: 36 mrtvých, 55 zraněných
Škody: 54346 liber

29. října 1917 Essex

Špatné počasí vedlo k tomu, že Kagohl 3 odložila nálet na Londýn. Místo toho byly vybrány tři z nejzkušenějších posádek k útoku na jihovýchodní pobřežní města. Poté, co vyrazily, dvě posádky opustily misi kvůli silným větrům a špatné viditelnosti, místo toho se rozhodly zaútočit na sekundární cíl Calais. Zbývající letoun bombardoval území Essexu.
Ve vzduchu byly letouny domobrany; některé se staly cílem „přátelské palby“ vlastního protiletadlového dělostřelectva, protože Gotha byla příliš daleko.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 0 liber

31. října 1917 Kent

K tomuto útoku došlo na oblast kolem Doveru, ale útočník není jasný; zdá se, že to nebyla Kagohl 3.
Britské zprávy uvádějí, že útočil jeden nebo dva letouny. Protiletadlová děla z Doveru zahájila palbu; útok byl tak náhlý, že nebyl čas dostat do vzduchu letouny domobrany, než útočníci zmizeli na noční obloze.

Oběti: 0 mrtvých, 0 zraněných
Škody: 2 libry

31. října - 1. listopadu 1917 Londýn, Kent, Essex

Tento nálet Kagohl 3 zahrnoval 22 Goth a tentokrát se všechny dostaly nad Anglii. Kapitán Kleine, velící eskadře, se rozhodl přepravit větší počet nových typů zápalných bomb – byly jich dvě třetiny bombového nákladu.
Gothy shodily bomby nad územím Kentu a Essexu a nad Londýnem. Nevyhnuly se ostřelování protiletadlovými děly. Vzlétlo padesát letounů domobrany; některé zachytily letmé pohledy na útočníky, ale v boji neměly štěstí. Všechny Gothy se vrátily do Belgie, ale pět havarovalo při přistání a účinek nových zápalných bomb byl slabý.

Oběti: 10 mrtvých, 22 zraněných
Škody: 22822 liber
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - listopad

27./28. listopadu 1916 Durham, East Yorkshire, West Yorkshire, Cheshire, Staffordshire

Tento útok deseti námořních Zeppelinů byl první od zničení L.31 v noci z 1. na 2. října. Zeppeliny měly útočit ve dvou skupinách: čtyři „superzeppeliny“ L.30, L.34, L.35 a L.36 spolu s L.24 měly zamířit na severovýchod, pět starších Zeppelinů, L.13, L.14, L.16, L.21 a L.22, mělo napadnout severní Midlands.
Zeppelin L.30 utrpěl krátce po vzletu poruchu motoru a byl nucen se vrátit, když motor úplně selhal.
Zeppelin L.34, první ze severovýchodní skupiny, dorazil do vnitrozemí nad hrabstvím Durham. Hned po překročení pobřeží byl zachycen světlometem a spatřil jej podporučík Ian Pyott, pilotující BE2c. Když byl L.34 zachycen dalším světlometem a začal na něj shazovat bomby, Pyott ve střemhlavém letu zahájil palbu, ale bez výsledku. L.34 nyní zamířil na východ zpět k pobřeží a Pyott letěl souběžným kurzem a připravoval se znovu k útoku. Když dosáhl L.34 Hartlepoolu, shodil další bomby, pravděpodobně také proto, aby mohl útočníkovi uniknout stoupáním. Ale dostal se do silné palby protiletadlových děl, zatímco Pyott provedl druhý útok. Tentokrát měly jeho náboje účinek, L.34 začal hořet a havaroval v moři asi míli od pobřeží. Celá jeho posádka zahynula.
Zeppelin L.35 dorazil také nad území Durhamu. Při přeletu pobřeží byl napaden protiletadlovým dělem a otočil se zpět. Když viděl, jak L.34 vzplál nad mořem asi 12 mil daleko, neshodil bomby a otočil se k domovu.
Zeppelin L.24 se po zničení L.34 rovněž obrátil na cestu domů, aniž shodil bomby.
Zeppelin L.36, když viděl zničení L.34, se obrátil a shodil všechny své bomby do moře. Velitel L36 později ohlásil, že měl potíže s motorem.
Zeppelin L.14 byl první z druhé skupiny, který překročil pobřeží Yorkshire. Pokoušel se několikrát zaútočit na Hull, chtěl využít i bezhlučné snesení větrem k cíli, ale vždy byl odehnán protiletadlovými děly. Nakonec se vydal zpátky domů.
Zeppelin L.16 se nejprve asi tři hodiny potuloval po Yorkshire. Pak zamířil směrem k Yorku, ale byl odehnán protiletadlovými děly. Proto zamířil zpět k pobřeží.
Zeppelin L.21 unikl hned po překročení pobřeží ostřelování protiletadlovými děly a útoku stíhačů. Když dorazil do své cílové oblasti, byla tak zatemněna, že mu to zamezilo výběr cílů. Osvětlené cíle nalezl až při letu na jihozápad - hořící haldy důlního odpadu. Při návratu k pobřeží unikl po výměně střelby na velkou vzdálenost dalším dvěma stíhačům, třetí nezaútočil kvůli problémům s motorem. Když se L.21 blížil k pobřeží, rozednívalo se a sledovaly jej tři letouny. První zaútočil Egbert Cadbury, potomek dynastie výrobců čokolády, a vystřílel do Zeppelinu veškerou svou zápalnou a výbušnou munici, čtyři bubny, Lewisova kulometu (stíhači nabíjeli zápalným a výbušným střelivem kulomety nad horním křídlem; obávali se fatálních následků problémů při střelbě synchronizovanými Vickersy) bez zjevných účinků. V útoku pokračoval Gerard Fane; jeho kulomet se však zasekl. Jako třetí se přiblížil Edward Pulling a vystřelil dvě dávky (round = dávka, ale i náboj; dávka je tak nějak přijatelnější), než se jeho kulomet zasekl také. Pulling se vzdálil, aby závadu odstranil, a když se opět otočil k Zeppelinu, byl ten v plamenech. Střelci L.21 udržovali na Pullinga neustálou palbu, dokud nebyli stráveni plameny. L21 spadl do moře asi osm mil od pobřeží. Nebyli přeživší.
Zeppelin L.22 se při návratu dostal do palby protiletadlových děl; první důstojník potom objevil, že vzducholoď ztrácí výšku. Střepiny granátů poškodily plynové oddíly. Posádka, aby udržela výšku, shodila přes palubu veškerou nepotřebnou zátěž, zbraně a dokonce nadbytečný benzín. Velitel si pro případ nouzového přistání v moři vyžádal asistenci námořnictva. L.22 se nedokázal dostat na svou základnu, nouzově přistál na nejbližší vzducholodní základně.
Zeppelin L13 zamýšlel napadnout York, ale byl odehnán protiletadlovými děly. Poté se otočil na cestu domů.

Oběti: 4 mrtví, 37 zraněných
Škody: 12482 liber

28. listopadu 1916 Kent

Poručík Walter Ilges z Marine Landflieger Abteilung 1 se poté, co provedl tři nálety na Kent, nyní zaměřil na Londýn. On a jeho pilot, palubní důstojník Paul Brandt, vzlétli z Mariakerke v LVG CIV; letěli ve velké výšce, takže si jich nad Anglií na mlhavé obloze jen málokdo všiml. Jakmile byli nad Londýnem, Ilges si po použití mapy myslel, že identifikoval budovu Admirality, a podle toho zamířil svých šest 10 kg bomb. Ve skutečnosti minul Admiralitu téměř o jednu míli.
V hlučném Londýně uprostřed dne si jen málo lidí uvědomilo, že město právě zažilo nálet. Hluk explozí malých bomb nedoputoval daleko a ti, kteří slyšeli výbuch, zpočátku předpokládali, že byl způsoben plynem.
Když shodili své bomby, zamířili Ilges a Brandt zpět k pobřeží. Byla to asi hodina, než si úřady uvědomily, co se stalo, a nařídily letounům, aby zachytily útočníka. Ilges a Brandt byli už na pobřeží poblíž Hastingsu. Zatímco byli nad Kanálem La Manche, zažili však vážné problémy s motorem. Shodili svůj fotoaparát a fotografické desky přes palubu, ale stále ztráceli výšku. Nemohli se vrátit domů, přistáli poblíž Boulogne a dokázali zapálit svůj letoun, než byli Francouzi zajati.

Oběti: 0 mrtvých, 10 zraněných
Škody: 1585 liber
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Stalo se

Příspěvek od jarl »

Permazano, nemám to oddělit jako samostatné téma? Podle mě by si je tvůj článek zasloužil.

P.S.
Permazanův příspěvek jsem osamostatnil: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=74&t=8936
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
mantrevival
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 18/3/2020, 14:13

Re: Stalo se

Příspěvek od mantrevival »

toto mě zaujalo:

26. listopadu 1741 : obsazení Prahy

V průběhu války o Rakouské dědictví, byl budoucí maršál de Saxe poslán králem Ludvíkem XV. na pomoc bavorskému kurfiřtovi. Když Maurice de Saxe oblehl Prahu, zjistil že se mu do týly blíží rakouská armáda. Aby se vyhnul útoku do týla, rozhodl o okamžitém obsazení Prahy. Velkou silou to nebylo jisté a tak použil menší sílu. Vyslal "commando" k hradbám a zároveň bavoři vedli diverzní útok. Commando pod vedením podplukovníka Cheverta a rotmistra Pascala s několika dalšími grenadýry zlikvidovali stráže u brány a spustili padací most přes který projela francouzská kavalérie. Francouzi se v Praze udrželi další dva roky, do ledna 1743, kdy se zbylá posádka vzdala se všemi poctami Prusům.
Rozhovor mezi podplukovníkem Chevertem a rotmistrem Pascalem předtím než vylezli na opevnění:
Ch: Půjdeš první kamaráde?
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Až budeš nahoře, hlídka z křičí "Wer da?"
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Budou po tobě střílet.
P: Ano, pane plukovníku.
Ch. Minou tě.
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Pak je zabiješ.
P: Ano, pane plukovníku.
A vše se odehrálo jak bylo řečeno.........

https://cs.wikipedia.org/wiki/Okupace_P ... 80%931742)
WHO DARES, WINS!
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

mantrevival píše:toto mě zaujalo:

26. listopadu 1741 : obsazení Prahy

V průběhu války o Rakouské dědictví, byl budoucí maršál de Saxe poslán králem Ludvíkem XV. na pomoc bavorskému kurfiřtovi. Když Maurice de Saxe oblehl Prahu, zjistil že se mu do týly blíží rakouská armáda. Aby se vyhnul útoku do týla, rozhodl o okamžitém obsazení Prahy. Velkou silou to nebylo jisté a tak použil menší sílu. Vyslal "commando" k hradbám a zároveň bavoři vedli diverzní útok. Commando pod vedením podplukovníka Cheverta a rotmistra Pascala s několika dalšími grenadýry zlikvidovali stráže u brány a spustili padací most přes který projela francouzská kavalérie. Francouzi se v Praze udrželi další dva roky, do ledna 1743, kdy se zbylá posádka vzdala se všemi poctami Prusům.
Rozhovor mezi podplukovníkem Chevertem a rotmistrem Pascalem předtím než vylezli na opevnění:
Ch: Půjdeš první kamaráde?
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Až budeš nahoře, hlídka z křičí "Wer da?"
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Budou po tobě střílet.
P: Ano, pane plukovníku.
Ch. Minou tě.
P: Ano, pane plukovníku.
Ch: Pak je zabiješ.
P: Ano, pane plukovníku.
A vše se odehrálo jak bylo řečeno.........

https://cs.wikipedia.org/wiki/Okupace_P ... 80%931742)
Mě to zaujalo taky. Hádej, proč?
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Stalo se

Příspěvek od vodouch »

Nebe nad Anglií za Velké války - prosinec

6. prosince 1917 Londýn, Kent, Essex

Při tomto náletu 16 Goth a dvou „obrů“ zacílenému proti Londýnu změnili útočníci taktiku tím, že dorazili v časných ranních hodinách mezi 02:00 a 04:30. Ze 420 bomb vysledovaných na souši byly všechny kromě 28 nové zápalné bomby o hmotnosti 4,5 kg.
Letouny shodily bomby nad územím Kentu a Essexu a nad územím Londýna. Zápalné bomby, shozené mimo území Londýna, často dopadly do volného prostoru, kde neškodně vyhořely. Řada bomb selhala. Velké škody způsobily zápalné bomby teprve v husté zástavbě kolem centra Londýna.
Vzlétly 34 letouny domobrany, ale bez zachycení některého z útočníků. Protiletadlové dělostřelectvo bylo úspěšnější. Jedna Gotha, zasažená protiletadlovým granátem, nouzově přistála na golfovém hřišti poblíž letiště Rochford. Posádka přežila, ale letoun byl náhodně zapálen prohlížejícím britským důstojníkem. Další Gotha, poškozená protiletadlovou palbou nad Londýnem, nouzově přistála ve Sturry nedaleko Canterbury. Posádce se podařilo zničit jejich letoun předtím, než se vzdala místním pomocným strážníkům. Německé úřady také uvedly jednu Gothu jako nezvěstnou, pravděpodobně ztracenou nad mořem, a tři havarovaly při přistání v Belgii.

Oběti: 8 mrtvých, 28 zraněných
Škody: 103408 liber

18. prosince 1917 Londýn, Kent, Essex

Rudolph Kleine, velitel Kagohl 3, nyní přejmenované na Bombengeschwader 3 der OHL (Bogohl 3), byl 12. prosince sestřelen a zabit. Velení eskadry přešlo na Richarda Waltera. O necelý týden později Walter nařídil nálet na Anglii. Do vnitrozemí dorazilo třináct Goth a přidal se k nim jeden „obr“ z Rfa 501.
Opět bylo bombardováno území Kentu a Essexu. Když začaly Gothy bombardovat Londýn, jedna z nich byla napadena pilotem RFC a nakonec havarovala v moři poblíž Folkestone; dva členové posádky byli zachráněni, jeden zemřel.
Za Gothami dorazil nad Londýn kolem 21:00 „obr“. Shodil mimo jiné výbušnou bombu o hmotnosti 300 kg, první tohoto typu shozenou nad Londýnem z letounu.
Ve vzduchu bylo 47 letounů domobrany, ale jejich jediným úspěchem byla Gotha, která se zřítila do moře u Folkestone. Střílela protiletadlová děla; není známo, zda byla zodpovědná za některou ze sedmi Goth, které nouzově přistály v Belgii.

Oběti: 14 mrtvých, 83 zraněných
Škody: 238861 liber
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Osobnosti, vojáci, příběhy“