Pilot v pozadí

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Pilot v pozadí

Příspěvek od vodouch »

Obrázek

Frank Tallman
Frank Gifford Tallman (narozený 17. dubna 1919 v městečku Orange v New Jersey, zemřel 15. dubna 1978 při havárii letadla) byl pilot kaskadér, který pracoval v Hollywoodu během 60. a 70. let 20. století.

Byl synem vojenského pilota z I. světové války. Po otci i po strýci, rovněž vojenském pilotovi, měl letectví v krvi; svůj první let absolvoval jako pětiletý na klíně svého otce v roce 1924. Pilotním výcvikem prošel jako šestnáctiletý a když USA vstoupily v roce 1941 do II. světové války, byl již kvalifikovaným pilotem. Nejprve působil jako civilní instruktor kadetů AAF; když námořnictvo uvolnilo požadavek absolutoria vysoké školy, byl přijat pro pilotní výcvik. Létal jako instruktor námořních pilotů a ukončil válku v peruti letadel SBD Dauntless.

V poválečných letech mohl Tallman uskutečnit svůj sen-létání pro film. Během 50. let shromáždil významnou sbírku letadel z doby před rokem 1920. První přírůstky do sbírky byly čtyři stíhače z I. světové války, které objevil a koupil v roce 1951: Sopwith F1 Camel, Spad VII, Lincolnova replika Nieuportu 28 a Pfalz D.XII. Camel byl letuschopný v roce 1955, ale úsilí uvést do letuschopného stavu ostatní tři letadla skončilo tím, že v prosinci 1954 nabídl Tallman buď Spad nebo Pfalz komukoli z Antique Aircraft Association, kdo by zprovoznil druhé letadlo. Odprodání Spadu umožnilo Pfalzu létat v roce 1958.

Později v 50. letech přidal Tallman do své sbírky dvojplošník Maurice Farman 1912, repliku jednoplošníku Blériot 1910, Curtiss Gulfhawk, FM-2 Wildcat a Goodyear FG-1 Corsair. V roce 1956 ukončil krátkou kariéru manažera televizní sítě, aby se mohl plně věnovat svým starým letadlům, která stále více okouzlovala veřejnost. Tallmanova hubená postava, příjemné rysy a úhledně střižený knír se dobře hodily k jeho přilbě a ochranným brýlím a vlajícímu oblečení; vypadal tak, jak si každý představoval odvážného letce z I. světové války.

V roce 1959 se Tallman se svou skupinou alespoň šestnácti letuschopných letadel přesunul do jižní Kalifornie. Založil svou společnost Tallman Aviation na letišti Flabob asi třicet mil východně od Los Angeles. Tallman byl vždy připraven k práci pro jakýkoli film nebo TV pořad a byl stálým poskytovatelem leteckých show podle poptávek z celé země.

V roce 1961 Tallman založil s pilotem Paulem Mantzem společnost Tallmantz Aviation se sídlem na letišti Orange County (nyní letiště Johna Waynea) v jižní Kalifornii. Poskytovali piloty, kamerová letadla a malou skupinu historických letadel (spolu s kulisovými modely letadel a lodí ) pro film a televizní inscenace. Mantz zahynul v roce 1965, když pilotoval letadlo, představující dohromady sflikovaný stroj, postavený hledači nafty z kusů jejich havarovaného letadla Fairchild C-82 Packet, sraženého bouří v severoafrické poušti, ve filmu Let Fénixe.
Tallman si zranil nohu při hře s malým synem (proto musel letět při natáčení Fénixe Mantz) a byl hospitalizován. V ráně se rozvinula infekce a lékaři mu museli levou nohu nad kolenem amputovat. Tallman sám se učil pilotovat s jednou nohou, údajně raději létal s některými letadly bez protézy; tu používal při chůzi. Po amputaci obnovil širokou škálu licencí FAA.

Tallman létal v celé řadě leteckých příběhů; on nejen létal, on v těchto příbězích žil. Nikdy neusedl na sedadlo historického letadla s ochrannou přilbou z moderních materiálů. Ve starém Blériotu létal s čepicí obrácenou štítkem dozadu a s vlající šálou kolem krku. Existoval snímek, na kterém stál nedbale opřen o trup Fokkeru E.III oblečen v rakouské důstojnické uniformě s několika medailemi a v oku měl nasazený monokl.
Své letecké umění předváděl například ve filmech „Tora, tora, tora!“, „Velký Waldo Pepper“, kde předvedl obrácený přemet a musel i havarovat, nebo „Hlava 22“. Pro tento film zorganizoval generální opravu víc než 20 letounů B-25. Zažil v něm nebezpečnou situaci-při natáčení scény, při níž letadlo přesekne vrtulí postavu, stojící na molu, se ruka figuríny zasekla do výškového kormidla jeho stroje a téměř znemožnila jeho ovládání.

V sobotu 15. dubna 1978 letěl Tallman s dvoumotorovým letadlem Piper Aztec z letiště Santa Monica v Kalifornii do Phoenixu v Arizoně. Startoval za dobrého počasí; to se během letu zhoršovalo, začalo pršet a mraky klesaly. Tallmanovo letadlo narazilo do úbočí Santiago Peak v Santa Ana Mountains nedaleko Trabuco Canyon; pilot při havárii zahynul.
Po jeho smrti byla jeho historická sbírka vojenských letadel a kamerová letadla rozprodána. Mnohá byla zakoupena podnikatelem Kermitem Weeksem a byla vystavována v jeho muzeu Fantasy of Flight v Polk City na Floridě. Model lodi Silver Line byl darován do Los Angeles Maritime Museum.

Frank Tallman byl po celou svou filmovou leteckou kariéru anonymní; tvář v kabině letadla byla tváří jiného. Ale jeho letecké umění zatajilo mnohý dech a v mnoha srdcích zapálilo ten správný plamínek ...

L & K 1978
http://www.aerovintage.com/tallman-bio.htm
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od vodouch »

Motto: Po létech ...

Podle wiki postavil Frank Tallman u příležitosti 40. výročí Lindberghova letu kopii Spiritu of St. Louis s názvem Spirit 2. Poprvé vzlétla 24. dubna 1967 a objevila se v roce 1967 na Paris Air Show, kde uskutečnila několik letů nad Paříží. V roce 1972 koupilo Spirit 2 za 50 000 dolarů San Diego Air & Space Museum (dříve San Diego Aerospace Museum) a vystavovalo jej na veřejnosti, dokud nebyl zničen žhářstvím v roce 1978.
Obrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 867
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od Ataman »

Tohle mi nějak úplně uniklo, takže sem si to přečet až teď. Parádní příběh :up:

edit - a koukám, že ten Mantz byl taky frajer.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od Zemakt »

Mne se stalo to samé, a až tak, že jsem článek chtěl dát na portál. Včera večer jsem si s tím marně lámal hlavu proč to nejde, a až pak jsem si všimnul, že je to dvanáct let staré OMG :shock:
Pilot ze staré školy, a to se vším, co k tomu patří :up:
Obrázek
Tallmanova kolekce:
https://www.aerovintage.com/tallmantz-photo-gallery-1/
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od vodouch »

vodouch píše:
Obrázek

Frank Tallman
Existoval snímek, na kterém stál nedbale opřen o trup Fokkeru E.III oblečen v rakouské důstojnické uniformě s několika medailemi a v oku měl nasazený monokl.

Pánové, díky, díky, díky!
Ten snímek mě docela zajímal, ale nějak jsem si nebyl jist, jestli se k němu dostanu ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od Julesak »

Zaujímavý článok, tiež som ho prehliadol :up:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od niko »

Pekny letecky zivot. :up: Nieco ako nas Mira Slovak.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Pilot v pozadí

Příspěvek od vodouch »

Ataman píše: ... a koukám, že ten Mantz byl taky frajer.
Wiki vydala článek o Mantzovi a dokonce i video jeho havárie.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“