Animované mapy bitev

Co nejde zařadit do témat, odborné dotazy a příspěvky.

Moderátor: Pátrač

Myslíte, že animovaná mapa je vhodný nástroj k analýze bitvy?

Ano
8
22%
Ne
0
Žádná hlasování
Pokud je správně udělána, tak ano.
27
73%
Nevím
2
5%
 
Celkem hlasů: 37

Lukasek
Příspěvky: 9
Registrován: 19/10/2009, 21:42
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukasek »

Destroyman píše:Mno, když už jsem byl Pátračem zařazen mezi staromilce a dědky nad hrobem, měl bych na Lukáška jeden dotaz.
Jak se to v interaktivních mapách vlastně řeší s terénem? Uvedu malej příklad:
Významnou součástí Bitvy u Hradce Králové v r. 1866 byl boj o tzv. Svíbský les. Ve zkratce: Z jedný strany vlezly do toho lesa asi dva pruský regimenty a když z něj za hodinu na druhý straně vylezly, zbylo jich akorát tak do mariáše. NOJO! Jenže dneska už myslím neexistuje vesnice Svíb (stala se součástí jiný vesnice) a neexistuje ani Svíbský les, protože nejbližší shluk stromů, kterej by se dal považovat za les je asi deset kilometrů daleko! Jistě - v tomto případě se to dá vyřešit hrabáním ve starejch katastrálních mapách (když to vezmeš poctivě), ale kde podobný údaje vezmeš pro - když už jsi to načal - Bitvu u Thermopyl? Docela mi to vrtá hlavou... :roll:
To máš pravdu, to je problém. Nicméně je to problém kterej se týká map obecně, nejen interaktivních. vlastní princip tvorby map je de facto podobnej u papírových i u animovaných (jen ty animované na závěr "rozhýbeš"). Tím pádem u Tvého příkladu Svíbského lesa nejsi schopen udělat žádnou správnou mapu, ani interaktivní, ani papírovou. To už je ale spíš problém který se musí směřovat na historiky, aby ti poskytli co možná nejvíc relevantních dobových podkladů.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Pátrač-klasická mapa, bude zřejmě ještě dlouho King. Ovšem představa, že si třebas bitvu u Farsálu budu moct na mapě promítnout v reálu, s pohybem jednotek, explicitně s chybami vojevůdců a s následným možným řešením těch chyb, tak to si myslím že je cesta svělé budoucnosti. Bráško, kdosi řekl, že by jsme se měli učit ze svých omylů a podle mě je tohle vynikající cesta, i pro širokou veřejnost.
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ale jistě bráško - a vůbec co děláš že Tě není vidět :-?

Já abych pravdu řekl pod vlivem diskuse sice necítím potřebu měnit názor ale uznávám - ale to jsem dělal od počátku - že je to dobrý nápad a při zajištění potřebné míry autentičnosti je možné cokoliv.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Lukasek
Příspěvky: 9
Registrován: 19/10/2009, 21:42
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukasek »

Zdravím všechny po dlouhé době!
V mezičase jsem tvořil takovou malou aplikaci, která se týká Pennsylvánské kampaně americké občanské války, je to vlastně takový test uživatelské přívětivosti animovaných map. Chtěl bych vás pozvat abyste se také zúčastnili...
Mohli byste si proto vybrat náhodně jeden z následujících tří odkazů a provést test, ke kterému budete po kliknutí přesměrováni (ten test trvá cca 10 minut)?
Klidně se podívejte na všechny tři odkazy, ale prosím abyste vyplňovali testové otázky pouze u jedné z nich.
Jde o to že tyhle tři varianty se vzájemně trochu liší ve způsobbu vyjádření času a právě tyhle odlišnosti jsou v testu zkoumány.

A teď ty odkazy:

http://www.mapybitev.ic.cz/Kombinovane_ ... rze_3.html
http://www.mapybitev.ic.cz/Numericke_te ... rze_1.html
http://www.mapybitev.ic.cz/Posuvniky_te ... rze_2.html


Pokud odkazy nefungují na kliknutí myší, stačí je zkopírovat do okna prohlížeče.
Díkes moc, uvítám jakékoli reakce.
Naposledy upravil(a) Lukasek dne 9/6/2010, 15:31, celkem upraveno 1 x.
pilotbaloo
Příspěvky: 2
Registrován: 10/1/2010, 18:01

Příspěvek od pilotbaloo »

cauko
vyzera to celkom dobre !!!
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

fantastické, animačka je bezpochyby potrebná.

- spomínam si na flash útoku na Pearl Harbour -
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

pane kolego - pečlivě přepečlivě jsem se tomuto věnoval a musím uznat, že je to velmi dobrá práce. Je sice pravda, že pro moji potřebu mapa klasická dále vede ale pokud by animované mapy byly takto provedené, stanu se jejich nejen fanouškem ale i propagátorem.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 7/6/2010, 07:30, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Já to beru, každý laik podle toho ví, co se dělo. :D
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Lukasek
Příspěvky: 9
Registrován: 19/10/2009, 21:42
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukasek »

Pátrač píše:pane kolego - pečlivě přepečlivě jsem se tomuto věnoval a musím uznat, že je to velmi dobrá práce. Je sice pravda, že pro moji potřebu mapa klasická dále vede ale pokud by animované mapy byly takto provedené, stanu se jejich nejen fanouškem ale i propagátorem.
To mě upřímně těší:-)
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Muj nazor rekreacniho militaristy >
Animovana mapa je podle me stejny typ media jako treba prezentace na konferenci.
tj. Sugestivne prenest na studenta maximalne vystizny soubor informaci v omezenem case a prostoru aniz by ho zatezovala blbostmi (slozitym GUI, prehlceni informacemi bez hierarchie). Proto podle me

1] Vsechny efekty a animace maji nest informaci a ne byt jen "eye candy". Stvou me zdrzujici animace kdy cekam az se mapa rozbali, zvetsi, az vyjede kontext menu.
2]Znacky maji byt maximane sugestivni pro ciloveho ctenare (Pro nekoho to muze byt NATO pro nekoho CSLA, pro me spise pandulak a tancik :) zalezi co chces rici a komu
3] Melo by tam byt videt primocare (bez dohledavani bokem) co nevice veci ktere hraly zasdani roli. Pokud hral roli teren mel by byt ten teren a nejak schematicky i jeho vliv byt znazornen (piktograficky podkud mozno). Zni to samozdrejme, ale spousta map vypada tak ze jsou tam vykreslene postavicky a spousta jinych ozdob, ale pritom o faktorech principielni dulezitosti se musi clovek dozvedet az v dalsim textu nebo si je domyslet (napr. kde je jaky teren, jak velke jsou kde alokovane sily .... , dolet/dostrel jednotek ... ). Mnoho z techto informaci se da pritom piktograficky do mapy zakomponovat namisto zbytecnych omalovanek. "Sirka pasma" je omezena, mela by byt maximalne vyuzita pro informace, a znich vybrane ty nejpodstatnenjsi.
4]Vycerpavajici informaci hodnota, korektnost a rigoroznost je podle me az v druhe rade za "polopaticnosti" a didaktickou efektivitou. Animovana mapa je podle me pro rychly prvni intro a/nebo navozeni emergentniho "big picture". Nejake rigorozni detaily a poznamky muzou byt v dalsim textu/vykladu.
5] Taky me stvou mapy co nejdou zastavit (napr animovany gif) a prochazet. Spise bych preferoval nejaky index - random access. Clovek si na prvni projeti mnoho nezapamatuje, a rad se vrati na veci co ho zaujaly.
6] Digitalni mapy by mely mit nejaky ujednoceny format a GUI ktere je umozni maximlane jednoduse integrovat s jinymi medii (napr. v normalnim textu). Nemam rad kdyz je webova stranka veliky Flash kde vsechno funguje hrozne "originalne" a je podrizeno desingu.
7] Interaktivita v moznosti "rozkliknout" detaily k nejake casti je podle me uplne super vec. Ale je podle me lepsi kdyz pak odkazuje na normnalni text (do ktereho je mapa zaclenena) nebo surove data, nez na nejaky dalsi vymalovany flash. Mapa tak sama slouze jako jakysi prehledny index k textu a ne jako nastroj temonstrace multimadialni technologie.

Podle me jsou animovane mapy a stejne jako jine formy multimedii dost potreba pro zvysovani "informacni propustnosti" lidskeho vnimani pri probirani se temi haldami informaci ktere porad rostou.

vlastne uplne me vystihuje je co rika podpraporčík #, sam vetsinou kdyz hledam neco na internetu (a vlastne i v knizkach) tak se orientuju predevsim podle obrazku, z kterych zvazim zda cist dal. Opravdu neni v mych silach abych si vsechno nejdrive precetl.

Pátrač > Mel jsem za to ze se tu jedna ciste o "Studijni ucely" nebo spise "popularizacni" a "hobby", ale moznost pouziti animovanych/interaktivnich map nekde v armade (pri vycviku, planovani operaci) je zajimavy namet na diskuzi, myslim ze to ani autora nenapadlo.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Lukasek > k tem prikladum map, jsou to jedny z nejkepsich jake sem zatim videl
Hodne se mi libi ze je videt simultalni pohyb jednotlivych jednotek.


Co by se mi tam libilo (pokud by slo udelat)
1] Rad bych si udelal predsatu napr. kolik muzu/koni/del ma ktery ctverecek (nevim jestli to odpovida napr linearne veliskosti), ale asi to muze byt docela problemticke
2] Nekdy kdyz se pohybuji ruzne oddily (napr. kdyz jsou oklikou) neni mi jasna motivace. Jestli je teren tak neschudny, nebo jestli se snazi kryt, nebo manevruji. Nenapada me jak, ale byloi by skvele dokazat ty motivace nejak vyznacit na mape
3] Co se mi tam nelibi ze lupa pro zvetseni detailu bitvy zakryva po dlouhou dobu dulezitou cast mapy
4] Kdyz uz mluvim o tom simultalnim pohybu, docela by me zajimalo kdyby bylo nejak znazornene predavani rozkazu, resp. veleni. Ktere v te dobe bylo asi docela podstatne prototoze neprobihalo simultalne.
5]Ten nejdetajnejsi vyrez je skvely (teren...), ale chybi mi tam meritko a neco z ceho bych si udelal predstavu kdy uz manevrujici jednotky mehou bojovat a kdy ne. Kam delostrelecka baterie strili/muze strilet a podbne.

posuvniky v Verze_2.html se mi velice libi
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Lukasek je to fakt dobré. Máš v pláne spracovať aj niečo ďalšie ?
Lukasek
Příspěvky: 9
Registrován: 19/10/2009, 21:42
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukasek »

rabo píše:Lukasek je to fakt dobré. Máš v pláne spracovať aj niečo ďalšie ?
Snad, uvidíme. Ale do konce léta se k ničemu nedostanu:-(
Lukasek
Příspěvky: 9
Registrován: 19/10/2009, 21:42
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukasek »

asija píše:Lukasek > k tem prikladum map, jsou to jedny z nejkepsich jake sem zatim videl
Hodne se mi libi ze je videt simultalni pohyb jednotlivych jednotek.


Co by se mi tam libilo (pokud by slo udelat)
1] Rad bych si udelal predsatu napr. kolik muzu/koni/del ma ktery ctverecek (nevim jestli to odpovida napr linearne veliskosti), ale asi to muze byt docela problemticke
2] Nekdy kdyz se pohybuji ruzne oddily (napr. kdyz jsou oklikou) neni mi jasna motivace. Jestli je teren tak neschudny, nebo jestli se snazi kryt, nebo manevruji. Nenapada me jak, ale byloi by skvele dokazat ty motivace nejak vyznacit na mape
3] Co se mi tam nelibi ze lupa pro zvetseni detailu bitvy zakryva po dlouhou dobu dulezitou cast mapy
4] Kdyz uz mluvim o tom simultalnim pohybu, docela by me zajimalo kdyby bylo nejak znazornene predavani rozkazu, resp. veleni. Ktere v te dobe bylo asi docela podstatne prototoze neprobihalo simultalne.
5]Ten nejdetajnejsi vyrez je skvely (teren...), ale chybi mi tam meritko a neco z ceho bych si udelal predstavu kdy uz manevrujici jednotky mehou bojovat a kdy ne. Kam delostrelecka baterie strili/muze strilet a podbne.

posuvniky v Verze_2.html se mi velice libi
Ahoj, dobré názory...
kolika muzum odpovida ten ktery ctverecek - bylo by mozne udelat to jeho velikosti, ale neni to zcela spravne... jednak proto ze kazdy ctverecek predstavuje bojovou jednotku ktera ma v zakladnim stavu stejny nebo velmi podobny pocet muzu, jednak proto, ze konkretni stav muzu v kazde jednotce se samozrejme bude behem boje menit. Spis si tedy myslim ze by bylo lepsi udelat to formou, ze kdyby uzivatel najel mysi na symbol jednotky, tak by se mu zobrazily udaje o jeji aktualni sile. Na druhou stranu by to ale vedlo k tomu, ze kdyby uzivatel prejizdel mysi pres mapove pole, tak by se stale zobrazovaly nejake udaje a mozna by to pusobilo rusive.

Jak znazornit veleni me ted hned nenapada, snad vytvorit specialni symbol, treba postovni obalku nebo nejaky schematizovany svitek a tyhle symboly by se pohybovaly mezi velenim jednotlivych jednotek.
Dostrel delostrelectva by urcite byl zajimavej znazornit nejakym kuzelem v tlumenych barvach, tak se vyznacuje treba dosah radaru, telefonnich stanic BTS atd. V tomhle bode ale spis vidim problem v tom ze potencialni dostrel del je dost problematicke zpetne z kniznich pramenu zjistit.
Co se tyce meritka, tak jsem jej uvedl jenom priblizne, slovni formou, protoze jelikoz je to znazorneni de facto v perspektive, tak se meritko v ruznych mistech mapovaeho pole meni.
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

Moje postrehy veľká mapa - celková je dobrá. Možno iba doplniť železnice a hl. cesty.
Malá mapa potrebuje doplniť terénne prekážky, fortifikáciu, minové polia, záseky atď.
K jednotkám a ich veľkosti môžeš ich vymenovať a dať ich nabok- menu, kde by pod značkou bola vysvetlivka . Tam uvádzať v čase ich bojovú hodnotu napr. 10.00 - 10000, 15.00 - 5000, 16.00 zablúdila atď. Jednalo by sa iba o divízie a vyšie na veľkej, prapory na malej. V obdlžníčkoch by boli ich čísla, netreba tam dávať mená, všetko by bolo v menu.
Vydávanie rozkazov by mohlo byť označené obálkou, trúbkov atď, konkretný čas ku konkrétnej jednotke, ale iba v priebehu boja.
Delostrelectvo nepotrebuješ dosah. Buď zasiahlo konkrétnu jednotku alebo nie. Kľudne môžeš urobiť kužeľ, ktorý dopadá na jednotky. V skutočnosti sa to robí obdlžníkom, ktorý iba vymedzuje priestor paľby. V tomto prípade by to asi nebolo pochopené.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Ohledne ocislovane jedntky + detajlni popisky v legende
- bude to znit jako hrozna rozezranost, ale ono u animovane mapy je docela problem si dohledavat v legende co ktere cislo/pismeno znamena.

Ale prijde mi dobra ta myslenka detajlnejsich popisku nekde bokem

asi by se mi libila kombinace toiho co rika Lukasek a jmodrak
- tzn. kontextualni detaily by se zobrazovali "onMouseOver" (kdyz je mys na mape nad jednotkou/ objektem) automaticky nekde naboku, bez klikani. Neco jako "Tooltip" ale spise ne v bubline (aby nezakryvala mapu) ale ve vyhrazenem textovem poli bokem jak rika jmodrak
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

Najjednoduchšie by bolo do obdlžníka - jednotky umiestniť piktogram, napr. bodák - pechota, podkova jazdectvo, hlaveň delostrelectvo atď. Pre laika napr . meno veliteľa, číslo divízie atď je aj tak zbytočné. Zéleží od toho, pre koho je produkt určený, resp. koľko informácii je schopný prijať koncový užívateľ.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“