Tady bych si dovolil jenom malou poznámku.Hans S. píše:[ jé. Já věděl, že bude jen otázkou času, než někdo začne tyhle grafy považovat za historické. Jedná se o grafy z jednoho simulátoru zaměřeného především na pozemní boje a doplněného o ty letecké (WWII Online). Letové modely jsou až neskutečně špatné a minimálně z velké části se nezakládají na pravdě. Už jen při použití selského rozumu mi přijde divné, proč by D.520 měla mít identický výkrut (a především jeho průběh s rychlostí) jako Fw 190, když má zcela odlišné křídlo i celkovou stavbu.
Na těch grafech jsou špatně i údaje o výkrutu Bf 109. Celé je to rychlostně posunuté, nadsazené a trochu zdeformované. V nejrychlejším místě to dává navíc 25°/sec, než Friedrich ve skutečnosti uměl. Grafy výkrutu Bf 110 nemám podle čeho ověřit a nebál bych se říci, že jeho graf tvůrci nikoliv našli, ale spíše otipovali (já originální graf sháním marně roky).
Fw 190 (ač v tebou zaslaném grafu nadsazen asi o 10°/sec) odpovídá do 400 km/h reálu, resp. velkému testu, který provedla NACA. A pak s další rostoucí rychlostí se od reality čím dál tím více odklání až při rychlosti 385 MpH (624 km/h - nejvyšší rychlost uváděná v NACA reportu) ukazuje propastnou odchylku 40°/sec.
Resumé je jednoznačné: tyto grafy absolutně nelze brát jako směrodatné. I když na nich najdeme světlejší místa, tak těch chyb je prostě moc.
Pokud se týká WWIIOL, jeho letový model není vytvářen pomocí tabulek, jak je tomu například u Il-2 ale je přímo počítán. Například rychlost v horizontále se tak neurčuje tím, že by se program podíval do konkrétní tabulky a podle výšky určil přesně rychlost. Tady je to tak, že se přímo do programu zadají všechny paramatry jako jsou profily křídel, trupu, výkon motoru aerodynamický odpor atd. z čehož poslezé program vypočítá jednotlivé charakteristiky. Výsledky se pak porovnávají s továrními testy jednotlivých letadel a pokud sedí, je hotovo. Ideální není ani jeden přístup k simulaci (ani přes tabulky ani to co vytváří WWIIOL) nicméně, který z nich je blíž to záleží na osobním názoru každého. Znám několik lidí co lítají ve skutečnosti a do jednoho se o Il-2 vyjadřují v tom smyslu, že s lítáním to nemá moc společného. Naproti tomu o WWIIOL tvrdí, že sice má své mouchy, ale je to přeci jenom o dost blíž.
Pokud jde o Dewoitinu, podklady pro tohle letadlo pochází od člověka, který pracuje ve francouzském leteckém historickém ústavu, čili bych si troufal tvrdit, že plus mínus ten roll rate sedí. Stejně tak jako sedí velmi precizně roll rate právě u 190ky. Pokud srovnáváš křivku 190ky ve WWIIOL s následujícím testem NACA:
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... lchart.jpg
je třeba vzít v úvahu dvě věci. Za prvé, údaje v testu NACA platí pro výšku 10 000 stop, za druhé jde o IAS tady indikovanou vzdušnou rychlost. Křivka z hoofových stránek platí pro 190ku vypočítanou letovým modelem a hlavně pro letovou výšku 0m. Což znamená že IAS je stejná jako TAS. Přepočteš-li v NACA testu IAS na TAS zjistíš, že obě křivky si zatraceně dobře odpovídají.
Mimochodem, pokud jde o NACA testy, je s nimi problém, není-li přesně řečeno za jakých podmínek se ten který test odehrával. Z výše uvedeného například plyne, že P-40ka by měla být pokud jde o rychlost výkrutu výrazně horší než 190ka za jakýchkoli podmínek. Nicméně podle pilotů kteří sedlali jak kořistní 190ku, tak různý verze P-40, dokázal Warhawk na vysokých rychlostech Würgera předčít právě v roll rate.
Ad akcelerace. Tady bych si osobně tipnul, že Emil akceleroval minimálně ve vodorovném letu líp. Nicméně kromě poměru výkon/hmostnost je třeba brát v úvahu efektivní aerodynamický odpor. Nač je mi o 20procent lepší poměr výkonu motoru k hmotnosti, když mám 2x vyšší odpor (nadsazeno). Ale jelikož čísla jak pro 109E tak pro D520 jsem nikde neviděl, vsadil bych si spíš na tu 109ku za předpokladu, že efektivní průřez bude u obou srovnatelný