IL-2 realizmus, na co pozor

Hry s válečnou tématikou, strategie, akční.

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Asija: ještě trochu obecněji k létání. Ta letadla ve Šturmovi byla vždy +/- vyvážená. Jak naznačuje Bleu, alias stíhač BlueL: Letadla, která měla být rychlá byla rychlá. Letadla, která měla slušně zatáčet slušně zatáčela. Letadla se silnou výzbrojí měla silnou výzbroj (většinou... :)) a letadla se slabou měla slabou.

Ve výsledku se letecké boje na simulátoru odvíjely podobným způsobem jako ve skutečnosti a ostatně piloti museli využívat vlastnosti svých strojů podobným způsobem. Obecné vyvážení tedy bylo za těch 10 let vývoje velmi dobré. Nyní se v určitých klíčových typech ale začínají vývojáři šťourat hlouběji a alespoň u nich se snaží surový diamant vybrousit v rámci možností v briliant. Jsou opravovány ne zcela korektní výškovosti motorů, jsou hledány zjevné chyby v polárách letounů a třeba i odstraňovány relativní drobnosti ve všech těch možných overboostech, erhöhte notleistung či forsážích. V simulátoru jsou ale desítky nosných typů a jen sběr, rozbor (pozor, rozbor je stejně důležitý, jako sběr!) nebo i výpočet dat je dlouhodobá dosti pracná záležitost. Opravují se tedy typy, které mají za sebou silnou lobby a které mají tvůrci rádi. Na méně populární se kašle, protože ten čas se do toho nikomu investovat nechce (jak známo, tak poslední tři roky je další vývoj Šturma bezplatný).

Broblém je, že se tak střetávají letadla, která jsou udělaná pouze zhruba (typicky Lavočky, Jaky, Bf 109) s letadly, která jsou již odladěna mnohaměsíční prací (Spitfire, Fw 190..). Snad v dohledné době budou revidovány veškeré nosné typy, ale okrajovky, jako šílené Ki-84, se jí nejspíše nikdy nedočkají a budou (poprávu) trnem v oku fandům Pacifiku. Nejproblematičtější jsou právě stroje, které jsou ve Šturmoviku již odnepaměti, od toho roku 2001 - 2003. V těch je šílený bordel a je tam naplácáno opravdu páté přes deváté.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Hans S. píše:Jo a mimochodem, v německých 20 mm kanonech se nepoužívala jen tak ledajaká trhavina (TNT..), ale velmi šklivá věc jménem pentrit :)
Ona ta věc nebyla jen šikovná, ale i vcelku nebezpečná. Pentrit je výrazně méně stabilní než ono TNT. Dokonce jsem vyčetl, že němci jej museli míchat s tzv flegmatizátory (nejčastěji vosk) a to až 40%. Takže teoreticky je Pentrit brizantnější směsí než TNT, prakticky už to ale pravda tak nemusí zdaleka být.
Teplota vznícení Pentritu je jen nějakých 215°C. TNT má kolem 300°C.
Další věcí, kde Pentrit nezáří je exploze při nárazu. TNT vybuchne oproti pentritu až při 3x tak silném nárazu.
Jaká směs se stává pro svého pilota mnohem víc nebezpečnou při vlastním zasažení je myslím jednoduše patrné.
Není vše jen černobílé. Velmi často jsou klady vykoupeny i zápory a vydání se jinou cestou může mít své důvody.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Německé Minen-Geschoss granáty byly z hlediska explozivního účinku nesrovnatelné s čímkoliv jiným té doby.
Hansi, někde jsem četl, že konstrukce těchto granátů byla natolik citlivá, že zbrojíři měli striktní pokyn kontrolovat, zda není nabitý jako první. Hrozilo prý, že jej bude iniciovat již záslepka na hlavni kanónu.
Kec či pravda?
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

Jen taková poznámka ke svakum. Nebyly náhodou plněny RDXkem (tedy trhavina o chlup brizantnější než pentrit a ne samotným TNT?
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nevím, ale příliš pravděpodobné mi to nepřijde. Byl to granát jako každý jiný, sice jeho explozivní síla byla enormní, ale mělo to relativně běžné roznětky (pravda, ty měly pouze minimální zpoždění tak, aby explodovaly bezprostředně pod povrchem).

Nejsem si jistý, jestli se na letadla Luftwaffe vůbec záslepky dávaly. Nevybavím si fotografii, na které by byly vidět. Pokud někdo nějakou máte, uvítám..
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Otázka nejvíc na Hanse.
Když už se tu nakouslo to upravování nepřesností u letadel - netušíš které letadlo (rodina letadel) se teď přetřásá na podobné úpravy jako se dočkali Spity a Fw?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Bf 109 a snad ta Lavočka, vedle toho se vytváří novej letovej model pro B-24 (ta bude flyable). Rád bych ohledně Bf 109 na SVK založil vlákno, kam bychom napsali naše současné pohnutky a shromáždili historické informace co a jak udělat jinak (lépe) a to bychom pak zkusili předat na Daidalos.

Ty Bf 109 byly trošku upravené už pro 4.11, ale jen minimálně.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Hans S. > neco takoveho jsem potreboval. Jestli tomu spravne rozumim tak letadla jsou modelovana dostatecne realisticky na to aby ochylky od reality byly pod rozlisovaci schopnost nekoho kdo neni vylozene fanaticky fanousek, a tedy dojem/pocit ktery nabyvam kdyz si s tema letadlama litam neni zkresleny (?)

ad pentrit, hexogen, TNT -
Ona ta věc nebyla jen šikovná, ale i vcelku nebezpečná. Pentrit je výrazně méně stabilní než ono TNT. Dokonce jsem vyčetl, že němci jej museli míchat s tzv flegmatizátory (nejčastěji vosk) a to až 40%. Takže teoreticky je Pentrit brizantnější směsí než TNT, prakticky už to ale pravda tak nemusí zdaleka být.
Teplota vznícení Pentritu je jen nějakých 215°C. TNT má kolem 300°C.
Další věcí, kde Pentrit nezáří je exploze při nárazu. TNT vybuchne oproti pentritu až při 3x tak silném nárazu.
Jaká směs se stává pro svého pilota mnohem víc nebezpečnou při vlastním zasažení je myslím jednoduše patrné.
Není vše jen černobílé. Velmi často jsou klady vykoupeny i zápory a vydání se jinou cestou může mít své důvody
jenomze TNT je z hlediska stability (jak po dobu uchovavani, tak tepelne a narazove) docela extrem. Pro jakoukoli manipulaci je narazova odlnost vsech techto trhavin vice nez dostatecna. Po zapaleni klidne zhori.
Co se stane pri primem zasahu do munice to je jina otazka, mozna by to vedel Alchymista.
Plastifikovat hexogen a pentrit je asi docela bezna praxe, divim se proc potrebovali 40% vosku, kdyz dnes se pouziva ~5% (klasicke plasticke trhaviny jsou na stejne bazi). Ale jako hlavni duvod podle me neni snizeni citlivosti ale spise homogenizace (odstraneni vzduchu). Narozdil od TNT se totiz pentrit nebo hexogen neda odlivat, a plastifikace je asi to nejjednoduzsi co se snim da udelat.
Na strane TNT podle me stoji spise nesrovatelne nizsi vyrobni naklady, snadnejsi zpracovani (plneni) a dlouhodobejsi skladovatelnost.
Celkem se mi nechce verit ze by se nejaka vaha prikladala te malinke sanci ze dostane primy zasah do zasobniku, kdyz by v tom pripade vybuchl stejne jen jeden projektil.
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

asija - hexogen je pls co? To je RDx co se dávalo do švaků?
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Asija, viděl jsem pár guncamů a četl několik combat reportů a třeba Fockewulfy hořívaly a bouchaly rády v kořeni křídla. Nevím co vše tam může hořet, ale tipuju to na munici. S TNT by možná nehořely? Mě přijdou ty údaje o stabilitě vcelku hodně výrazné. Podle tebe to vliv nemá pražádný. Přít se nebudu, jen jsem házel druhou stranu mince.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

jj, RDX je hexogen

Tempik > no "horet a bouchat" je neco uplne jineho nez "vybouchnout". Rekl bych ze "horeni a bouchani" je spise dane strelivinou a jeji roznetkou ktera lze iniciovat postupnym vyvijenim tepla docela snadno. Trhaviny se dobre iniciuji prave jedine razovou vlnou, takze by to muselo vybuchnout tak nejak vsechno naraz. Ja si osobne myslim ze i kdyby zasah nejakejo projektilu vytvoril dostatecnou razovou vlnu na odpaleni trhaviny, tak by se ta razova vlna nesirila dobre prez heterogeni prostredi ( trhavina-stenanaboje-vzduch-stenanaboje-trhavina ) a tedy by neiniciovala ostatni naboje, spise by je jen nejak rozhodila (ale to je jen muj nazor, nevim o tom nijak moc).
Jako asi i hexogen nebo petrit muze vybouchnout v dusledku rovnomerneho zahrati v celem objemu v uzavranem prostoru, ale nerekl bych ze je to zrovna "typicke" chovani. Ona "tepelna stabilita" u trhavin neznamena ani tak to ze by pri dane teplote explodovaly, jako spise to ze se normalne poklidne rozkladaji (asi jak kdyz karamelizuje a uhlenati cukr). Ale samozdrejme vsechny trhaviny zahrivane v uzavrenem prostoru jsou schopne deflagrace, jenomze to i strelna bavlna. Vlastne jestli si dobre pamatuju na bazi RDX byla strelivina v beznabojnicove munici pro HK G11 (ktera mela byt bezpecna a odolna zatezovym podminkam i bez ochrany nabojnici)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

asija píše:Hans S. > neco takoveho jsem potreboval. Jestli tomu spravne rozumim tak letadla jsou modelovana dostatecne realisticky na to aby ochylky od reality byly pod rozlisovaci schopnost nekoho kdo neni vylozene fanaticky fanousek, a tedy dojem/pocit ktery nabyvam kdyz si s tema letadlama litam neni zkresleny (?)
Víceméně až na pár výjimek (např. Jaky vs. Lavočky, které ale spolu nebojují, tudíž je to relativně "jedno") ano. Pořád jsou to ale dostatečně velké odchylky, abys mohl Šturmovika brát jako skutečně kvalitní předlohu tehdejším letounům. Tam je potřeba znát přesné limity simulátoru a hlavně použít lze jen těch pár skutečně odladěných typů.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

asija píše: ... Jestli tomu spravne rozumim tak letadla jsou modelovana dostatecne realisticky na to aby ochylky od reality byly pod rozlisovaci schopnost nekoho kdo neni vylozene fanaticky fanousek, a tedy dojem/pocit ktery nabyvam kdyz si s tema letadlama litam neni zkresleny (?)
Jak se to vezme. Není tam namodelovaná spousta systémů, spousta věcí tam je hrubě zjednodušená. Takže z pohledu druhoválečného pilota je ovládání (možná lépe řečeno obsluha) letadla ve šturmoviku mnohem jednodušší. Neplatí to u všech letadel, ale u velké části. Současně používáme ty letadla zcela běžně za hranicí letových omezení, dovolíme si to, co by žádný pilot za WWII neudělal. Klasický příklad je nadměrné používání různých forsáží, WEPů atd. (poznámka - to by se mohlo s čerstvým patchem 4.11 změnit, doufám).

Z hlediska vzdušného boje je to slušné. Všechny taktické poučky, geometrie vzdušného boje a doporučení z reálného života tam fungují (bavím se tedy o boji A - A, A - G už tak úplně nefunguje). Ne jen ty všeobecné věci fungují (manévr - rychlost - palba ...), ale i poučky na konkrétní typy letadel. Mezi sebou jsou ty letadla provázaná velmi dobře, to co má líp stoupat líp stoupe, to co má líp točit líp točí atd.

Pokud se ptáš, jestli to jak se bojuje ve šturmovikovi odpovídá tomu jak se bojovalo za WWII, pak musím říct že ne. A je jedno jestli se bavíme o lítání online nebo offline. Důvod je jediný, zkušenost průměrného hráče šturmovika je ve srovnání s průměrným reálným pilotem nesrovnatelná. Stříleli jsme za ty roky na desetisíce cílů, tisíce jich zničili. A tisíckrát jsme "zemřeli". Z každého úspěchu a především neúspěchu jsme se mohli poučit, chlapy co lítali za války často nedostali druhou šanci na reparát pokud byli sestřeleni. Pro hraní šturma to znamená, že tam existuje obrovské množství veteránů. Což je v rozporu se situací za WWII, v jakémkoliv období u jakéholiv letectva.

Sice je tak jako ve skutečnosti ve šturmovi jen velmi omezená skupinka pilotů co vyčnívají nad ostatní (můžeme je třeba nazvat esa) a zbytek by se dal označit za průměr až lehký nadprůměr. Jenže ten průměrný či lehce nadprůměrný pilot by svými schopnostmi "létat" strčil do kapsy většinu es WWII. Hodně znát je to na naší přesnosti střelby. I když je tu opět jen hodně málo "pilotů" které bych nazval skvělým střelcem, i průměrný hráč šturmovika dokáže střílet tak, že by se mu vyrovnala jen ty největší střelecká esa za WWII.

Ještě taktika podruhé - používáme i taktiky typické spíš pro roky po WWII a navíc máme možnost nastudovat si tu taktiku mnohem líp než normální pilot za WWII. My nic nemusíme tvořit a zkoušet, jen aplikujeme to co už někdo v reálu zkusil a vymyslel za nás.

A nakonec, malé doplnění k tomu co psal Hans S. - problém často je i to, že se potkávají letadla co se prostě nepotkávaly. Má tím na mysli především online hraní. Autoři těch misí na online serverech jsou komunitou nuceni dávat tam typy letadel tak, aby to bylo vyvážené. Jinak řečeno, realitě neodpovídají nasazené stroje, případně se létají mise s reálným planesetem té doby, ale jen z období kdy to bylo plus mínus vyvážené. Pokud má jedna strana nevýhodu, byť by plně odpovídala reálu, cítí se ukřivděná, podvedená atd. Zkrátka Reds vs. Blues. :D
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

obc píše: Aniž bych chtěl shazovat dovednosti virtuálních "pilotů", přijde mi podobné tvrzení dost zpupné. Vy jste si to totiž nevylétali, vy jste si to vyseděli před monitorem a i kdyby těch "nalítaných" hodin bylo milion, pořád to neznamená, že by v reálu nehrálo roli to množství dalších atributů, které u počítače nasimulovat prostě nejde. "Veteráni" ze šturma mají asi tak stejnou šanci být dobrým pilotem, jako mají hráči závodních her šanci být skvělými piloty Formule 1. A nejspíš ještě o dost menší.
OBC tys to nepochopil...Farky mluvil o tom, že boje ve šturmoviku neodpovídají realitě, protože i průměrný pilot šturmoviku provádí manévry, které by provádělo jen to nejlépe fyzicky zdatné eso. Zatímco v reálu rovně letící letadlo bylo sestřeleno dlouhou dávkou jiného letadla zpravidla ze šesté hodiny, tak tady všichni točí jako p..i a střílejí ze všech úhlů...

V reálu fungoval jeden hlavní atribut smrtelnost...narozdíl od šturma.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

asija píše:20x82 …… 20x99
1.766 mm …… 2.122 mm
805 m/s …… 790 m/s
96 g (18,9 g výbušniny) …… 96 g (6,7 g výbušniny)

ja se nejak divim ze kratsi naboj, s vetsi ustovou rychlosti pri kratsi hlavni a stejne hmotnosti (~ vice streliviny), ma pri vetsim plneni vybusninou (tenci steny) stejnou hmotnost. Tzn. projektil musi byt vetsi jink nemuze mit stejnou hmotnost (protoze vybusnina je 5x lehci nez kov) a prostor pro strelivinu je tedy mensi.

jedine teda ze by nemecky naboj byl vice hruskovity/lahvovity
Majú rozdielne náplne strelního prachu - náplň strelného prachu je u náboja 20x99 pre ŠVAK 18,1g, u náboj 20x82 Minengeschosspatrone pre MG151/20 je to 19,5g.

Hmotnosť trhavej strely 2 cm Minengeschoss ohne Zerleger (ohne L'Spur) pre náboj 20x82 by mala byť 92 gramov a náplň 18,6 gramu flegmatizovaného pentritu alebo 20 gramov flegmatizovaného hexogénu s práškovým hliníkom lisovaného priamo do tela granátu. Zapalovač je typu AZ 1502.

Je treba si uvedomiť, že Minengeschoss je vlastne "extrémny" prípad - pre porovnanie "normálna" trieštivo-zápalná strela so stopovkou pre MG151/20 - 2cm Brandsprenggranat mit L'spur ohne Zerleger so zapalovačom AZ1504 mala hmotnosť 115g (+/-1,6g) a náplň 4,4 gramu flegmatizovaného hexogénu s práškovým hliníkom alebo 4 gramy flegmatizovaného pentritu v lisovanom teliesku. Prachová náplň je 17,8 g prachu Nz. R. P. 1,3.1,45/0,2 a počiatočná rýchlosť 705 m/s

Kanón 20mm ŠVAK sa vyrábal v troch verziách - ako krídlový s dĺžkou zbrane 1679mm a hmotnosťou 40kg, ako vežový s dĺžkou 1726mm a hmotnosťou 42kg a ako "motorový" s dĺžkou zbrane 2122mm a hmotnosťou 44,5kg.
Počiatočná rýchlosť strely 790m/s platí pre najkratšiu - "krídlovú" verziu kanónu. Pre "vežovú" verziu sa uvádza počiatočná rýchlosť 795m/s a pre "motorovú" 815m/s.

Prečo "citlivý" hexogen alebo pentrit a prečo nie "flegmatický" TNT? Jednoducho preto, že v množstve okolo 3-6 gramov nemusí TNT prejsť do detonácie vôbec, alebo do nej prejde neskoro a jednoducho len "vyhorí" explozívnym horením, navyše rozbušky malých zapalovačov v leteckej kanónovej munícii sú doslova miniatúrne, s náplňami hlboko pod pol gramu, čo na "lenivý" tritol nemusí stačiť.
Ešte k cene: tritol bol vtedy asi 10-15 krát lacnejší než pentrit a asi 25-30 krát lacnejší než hexogén. Takže pentrit a hexogén sa používali skutočne len tam, kde sa tritol použiť nedal. Zjednodušene to boli štyri oblasti - rozbušky a zapalovače, výbušné strelivo malých kalibrov (letecké a pl kanóny), náplne protipancierových granátov a špeciálne aplikácie - niektorá typy kumulatívnej munície, plastické trhaviny atď.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 23/1/2012, 21:56, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Původně jsem chtěl napsat že se to nedá vztáhnout na reálný svět, ale pouze na hraní počítačové hry. Ale pak jsem si řekl, že to snad všichni pochopí. Asi jsem to tam koukám napsat měl.

Pokud píšu veteráni, píšu to ve vztahu ke hře, ne k reálnému létaní, nejsem idiot. Nikdo si nic nevylétal, nikdo není lepší než reálná esa. Je to jen počítačová hra s letadýlkama, nic víc. Každý normální člověk co to hraje si toho je vědom. Kdo by tvrdil že lítá líp než piloti za WWII protože hraje Il-2 Šturmovik a je v tom dobrej by byl zralej na psychiatrické vyšetření. Důkladné.

Asija se ptal, jestli tam fungují obecné principy jako v reálu. A to, že například přesnost střelby (natrénovaná díky té nesmrtelnosti) je tam úplně někde jinde hraje v té rovnici taky svou roli a nikoliv bezvýznamnou.

A ano, každý kdo to hraje v suchu a bezpečí svého domova si uvědomuje, že spoustu věcí zkrátka na kalkulačce v ceně 20 000 Kč nasimulovat nelze a že opravdu reálný pocit z létání tam nikdy nebude. Opravový pocit z letu ti totiž nedá ani ten nejpromakanější armádní simulátor za stovky miliónů.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

prepáč.
Napísať si to asi mal...

Čítal som o jednom experimente, ktorý prebehol v súvislosti so simulátormi a simulačnými hrami. "Hráč" dostal v prípade zranenia a smrti v simulácii citeľný elektrický šok. Výsledok potvrdil očakávania - trestaná skupina hrala svoje úlohy v simulácii oveľa zodpovednejšie, čo sa týka plnenia úloh a oveľa opatrnejšie, čo sa týka "odvahy".
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Kanón 20mm ŠVAK sa vyrábal v troch verziách - ako krídlový s dĺžkou zbrane 1679mm a hmotnosťou 40kg, ako vežový s dĺžkou 1726mm a hmotnosťou 42kg a ako "motorový" s dĺžkou zbrane 2122mm a hmotnosťou 44,5kg.
Počiatočná rýchlosť strely 790m/s platí pre najkratšiu - "krídlovú" verziu kanónu. Pre "vežovú" verziu sa uvádza počiatočná rýchlosť 795m/s a pre "motorovú" 815m/s.
Dnes jsem náhodou nalezl i délku hlavní obou kanónů.
MG-151/20 ... 1.104 mm
ŠVAK ... 1.246 mm

Alchymisto, díky, že jsi uvedl mnou uvedený údaj o úsťové rychlosti ma pravou míru. Já ŠVAK trochu podcenil - no alespoň mě nikdo nenařkne z rusofilie :)
Uživatelský avatar
Sancho
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 201
Registrován: 28/7/2010, 23:03

Příspěvek od Sancho »

Hans S. píše:...Letadla se silnou výzbrojí měla silnou výzbroj (většinou... :)) a letadla se slabou měla slabou....
Tady mi zase přišlo že realismus ve Sturmovi pokulhává na úkor hratelnosti- stroje s čistě kulometnou výzbrojí dělají kulomety větší paseku než kulomety na jejich obdobě s MG+kanony (I.A.R.), přední kulomet u He-111 (a zadní u Betty) se bůhvíproč chová jako MG FF (včetně trailů, zvuků a efektu v cílové oblasti) a další detaily nad kterými jednomu zůstává stát rozum když uváží že se jedná o realistický simulátor a ne o arkádu typu Crimson Skies...
P.S.: Možná se to fixlo v novějších verzích, já mám "kompletní edici" z roku 2k6 a podle té soudím...
Si vis pacem, para bellum
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ad výbuchy munície
Treba si uvedomiť, že v kanónových a guľometných zásobníkoch a nábojových schránkach sú dva druhy výbušnín: trhaviny v strelách a granátoch a streliviny v nábojniciach. Každá sa pri zásahu chová trochu inak a tiež trochu inak reaguje na zásah kanónovou výbušnou strelou/granátom a inak na zásah guľometnou strelou.

Zásah guľometnou strelou do guľometného zásobníku môže spôsobiť zapálenie jedného alebo niekoľkých nábojov a explozívne zahorenie ich náplní. Je to nepríjemné a aj trochu nebezpečné, dôjde k roztrhnutiu a zdeformovaniu nábojníc postihnutých nábojov, ale obvykle žiadna katastrofa okrem toho, že príslušná zbraň bude vyradená z funkcie (hneď alebo pri streľbe).
Zásah guľometnou strelou do kanónového zásobníku má podobný efekt, s tým, že kanónové nábojnice obsahujú väčšie náplne a škody spôsobené zahorením prachu budú väčšie a môže dôjsť aj k vyrazeniu krytov nábojovej schránky. Zbraň je obvykle ihneď nefunkčná.
Podobný efekt má aj zásah bežnou kanónovou strelou. Je málo pravdepodobné (ale nie vylúčené!), že by zásah bežnou kanónovou strelou, s náplňou okolo 4-6 gramov dokázal spôsobiť výbuch náplní v bežných granátoch s podobnou náplňou. Vzdialenosti medzi granátmi sú pomerne veľké vzhľadom na veľkosť ich náplne, takže dôjde maximálne k výbuchu jedného alebo niekoľkých granátov (ale výbuch sa obvykle ďalej nešíri), ktoré sú najbližšie pri mieste výbuchu dopadajúceho granátu. Nábojnice sú značne citlivejšie, pretože na ich zapálenie stačia aj črepiny granátu, takže deštrukcia môže byť i pomerne rozsiahla, ale obvykle nebude "katastrofická".

Najnebezpečnejšou muníciou v zásobníku sú práve Minengeschosspatrone - je to relatívne tenkostenná munícia s pomerne veľkou náplňou citlivej trhaviny. A to trhaviny citlivej na náraz i na teplotu.
V porovnaní s bežnou výbušnou muníciou bude citlivejšie reagovať na náraz a výbuch (menšia prenosová vzdialenosť cez tenké telo granátu. menšia odolnosť voči črepinám). Navyše, ak zahorí prachová náplň náboja, tenkostenné telo Minengeschossgranate sa môže podstatne ľahšie lokálne prehriať a tým sa aktivuje jeho náplň (pri výstele je granát vystavený pôsobeniu tepla krátko - menej než dve milisekundy, pri zahorení pachovej náplne náboja, i susedného, to môže byť niekoľko desatín sekundy až sekunda či dve). S teplotou navyše stúpa citlivosť náplne granátov na náraz a črepiny.
Pokiaľ teda dôjde k zásahu schánky s takýmto strelivom výbušnou kanónou strelou, dôjde k niekoľkým vzájomne sa podporujúcim a urýchľujúcim javom - zahoreniu prachových náplní niekoľkých nábojov, prípadne priamo k sekundárnemu výbuchu jedného alebo niekoľkých granátov, čo spôsobí ďalšie výbuchy a zahorenia nábojov v schránke. Celý dej môže mať pomerne rýchly priebeh - niekoľko desatin sekundy - a podieľa sa na ňom významná časť obsahu zasiahnutej nábojovej schránky. Výsledkom je potom obvykle katastrofická deštrukcia krídla alebo časti trupu, ako to vidno na niektorých gun-cam záberoch.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Počítačové a deskové hry“