Diskuze k IX. díl. Velká Británie 1940.

Ponorková válka, letecká válka. Od roku 1944 invaze do Evropy.

Moderátor: Pátrač

Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Odmítám polemizovat s nej nej - karaya1 - když nerozumí - Kammhuberova linie a jak je myšleno nejprve bombardování Britů - podzim 1940 a jaro 1941 a později pod tlakem Američanů - samozřejmě Američané přišli až 1942 a to je to později - dělá ze sebe úmyslně šaška.
Polemizuje schválně, že nerozumí.
Je to tak i s Ultra - dostával zpravodajské informace a již několikrát jsem psal, že většina - mimo pár - mě neznámých lidí - nikde jsem neviděl seznam ( neznám je - třeba je zná Karaya1) - a tak většina čtenářů ví, že jim nebyl řečen zdroj.
Byl to zpravodajský zdroj....
Přiřazuješ datum které jsem tak nenapsal - 1935, 1936 - Když já u toho mám, že postupně vznikala síť Radiolokátorů - slovíčko postupně vznikala prostě a jednoduše vynecháš - prostě nmanipuluješ, nebo nečteš vše - nechci tě podezírat, že neznáš význam slov - naopak - sestavíš si je tak jak se ti hodí, slova vybereš z různých míst textu a pod., aby byla nějaká kritika ( minule si mě dostal - masakr si představuji jinak a podobně - 249 potopených lodí atd).

Alibismus nech na mě.
Data jsou sestavena tak jak jsem je sestavil a zachytil a jsou uváděny zdroje.
Nemám pro tebe karaya1 nic.
Píšu a budu psát zde na Palbě dle sebe a né dle tebe.
Vás - ze spřáteleného webu prostě baví rozeštvát lidi na Palbě - v tom se neměníte a nemění se ani vaše metody oproti minulým letům...

Nebudu tvým nejapným otazkám a sarkastickým poznámkám věnovat pozornost.
Je to poslední má reakce na tvé chování - již jsem tě na ně několikrát upozorňoval.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Trochu se to tady pokusím odlehčit. Porážka Luftwaffe v Bitvě o Británii má jistě řadu příčin, jednou z nich je i připravenost stíhačů na obou stranách "Kanálu" -

Zatímco A. Galland a spol. trávili čas planým tlacháním a kouřením doutníků ...
Obrázek

... stíhači RAF tvrdě trénovali.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

P.S.- vím, že většina lidí už tohle viděla v Tmavomodrém světě, ale nemohl jsem si pomoct.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Hans S.:

Ve střemhlavém letu při + - 1G samozřejmě dodávka paliva přerušena není To by bylo opravdu neštěstí, aby to nefungovalo ani takhle
Nojo, ale přesně tohle michan píše: „A tak britským stíhacím letadlům v „Bitvě o Británii“ při střemhlavém letu nadále zhasínal motor ( tato historka je v britské historické literatuře podávána v různých podobách, ale podstata – lehkomyslnost až naivita úředníků britské ambasády v Bělehradě - a technická podstata – vstřikovací čerpadlo u Němců, kdežto britské motory s normálním karburátorem, kdy při střemhlavém letu došlo k „utržení paliva“ – nedodání paliva – zůstává stejná).“ (viz http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=75911#75911).

Nevím, jestli přímé vstřiky byly dražší, složitější a citlivější. Složitější mi nepřijde. Citlivější myslíš na seřízení, nebo na poškození? Dražší..nevím.
Citlivější na poškození. Dražší ve smyslu ceny té konkrétní součástky, přece jenom Shilling's Orifice (aspoň podle obrázku v Lumsdenovi) bylo neskutečně jednoduché udělátko :o)

---

Kammhuberovu linii jsem zmínil z jednoduchého důvodu - většina autorů (i Britové, kteří jí dali tento název) pod tímto označením myslí obranný systém proti nočním náletům, což jaksi USAAF v Evropě příliš nepraktikovala (a proto taky poznámka o onom jednom éru proti svazu bombardérů - typicky cca do půlky roku 1942 totiž základem byl systém Himmelbett). Kdybych chtěl poukazovat na časové hledisko, tak nad německý cíl se americké bombardéry poprvé „podívaly“ 27. ledna 1943 (konkrétně to byl Wilhelmshaven), jestli se někdy předtím „dotkly“ Kammhuberovy linie ve Francii nebo Belgii, to bych se musel podívat do chytrých knížek.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Michan sice nemá přesně pravdu, ale podstatu problému částečně vystihl. Tak bych to nechal být. Karburátor sice byl jednodušší, ale to je taky jedna z mála výhod. Vstřikování je dražší, ale (dle mého názoru, který nemusíte sdílet) je i lepší.
Obrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

i panu Rajlichovi chybí čísla a je tam místo toho pomlčka
Rajlich to nikde nehledal, pomlčka je tam i v jeho zdroji. Zapomněl tam ale dodat, že u KG 77 z toho jednoduchého důvodu, že zrovna přezbrojovala na Ju 88, ergo Istbestand sice vysoký, ale Einsatzbereit nula. Zbytek pomlček je zanedbatelný, v řádu kusů.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Tato tabulka, stejně jako následující tabulka Luftwaffe, může být na Palbě použita s laskavým svolením Nakladatelství Svojtka & Co., Soběslavská 32, 130 00 Praha 3 – Královské Vinohrady. Tabulky jsou použity z jejich knihy, kterou vydaly v roce 2001 a převzaly je z knihy Jiřího Rajlicha – Na nebi hrdého Albionu (1. část), vydané Nakladatelstvím ARES v roce 1999.
Mimochodem, jestli je onou knihou od Svojtky myšlen Ilustrovaný průvodce původně od L. Mosleyho, tak jednak tabulku Luftwaffe k 13. srpnu převzali od Poláků (aspoň podle citace), jednak v ní chybí údaje o počtech letounů bojeschopných/celkem.

A jak tak koukám na seznam zdrojů, určitě si přečti ještě aspoň Bungaye.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Děkuji kolegům Farky a Hektor za upozornění ( přes SZ) na některá přepsání se v tabulkách - již jsem většinu opravil a tu jednu méně podstanou později až budu mít víc času.
Co se týká tabulek ve vzpomínaném podkladu je u mých tabulek správně Jiří Rajlich u obou tabulek - je to napsano vždy pod tabulkou.

U toho polského autora - jsou jimi Przemyslaw Skalski a Gregor Ciska - Asy Bitwy o Anglie - vydané nakladatelstvím Ace Publication ve Vratislavi roku 1963 - se jedná o další tabulku sice opravdu k 13.8. 1940, ale je to tabulka s názvem:

Jednotky Luftwaffe v Bitvě o Británii - 13.8. 1940.

V této druhé, trochu jiné tabulce, je také rozdělení Luftwafe, dislokace, typ letadla a u vyšších jednotek velitel, ale nejsou tam žádné počty.

Proto jsem záměrně volil tabulku pod kterou je k 13. 8. celkový stav i s počty a pod kterou je autor Jiří Rajlich....
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
vydalo Nakladatelství -Svojtka&CO je skutečně onen podklad.
S šefredaktorem tohoto Nakladatelství jsem povolení konzultoval a dostal jsem jeho svolení za celé nakladatelství a také další nabídku na spolupráci.
Tolik na vysvětlenou pro všechny kolegy Palby...
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

No a pak - každá Britka, každá hospodyňka - každá domácnost - chtěla nějak přispět k „ válečnému úsilí země“.
Ještě by se hodilo doplnit, jak efektivní zrovna tohle opatření bylo.

Den 8. srpna 1940 je charakteristický tím, že Luftwaffe zvýšila intenzitu útoků
A zvýšila ji proč? Z plezíru, nebo protože dostala cíl „na stříbrném podnose“?

při kterých obě strany provedly více jak tisíc bojových letů
To máš odkud, proboha? Fighter Command něco nad polovinu, hákoši ani ne třetinu… Ono vůbec najít dny, kdy FC poslalo do boje víc než tisíc stíhaček, je docela těžké. Jsou totiž právě tři a žádný z těch nejznámějších.

Rey
Rye.

Němci si neuvědomovali, že stanici Ventnor vyřadili z provozu
To bylo trochu jinak. Ne že by Martini nevěděl o tom, že Ventnor byl dočasně vyřazen, ale rychlá náhrada mobilní stanicí a její překotné uvedení do provozu způsobila, že Němci věřili tomu, že i když radary zasáhnou, ty budou rychle uvedeny zpět do provozu – a tak na ně nemá moc cenu útočit (navíc když jednotky, které na radary útočily, nebyly zrovna řadové – viz ErprGr. 210 nebo 15 osádek vybraných ze dvou KG (!) k útoku na Ventnor). Mimo to by se hodilo zmínit, že v Luftwaffe se ozývaly hlasy (Deichmann), které ve fungování RDF viděly výhodu – alespoň budou stíhačky FC ve vzduchu a němečtí stíhači je budou moci zničit.

od 12. do 17. srpna 1940 (…) jen jedno letiště bylo stíhacího letectva, byl to Manston, a tam došlo k zastavení operačního používání jen na několik hodin.
V uvedeném období bylo alespoň na nějakou dobu vyřazeno víc letišť než jen Manston.

Mnozí historici říkají, že pokud by byl Radiolokační systém UK zničen, začal by se štáb a to nejen Luftwaffe zamýšlet – odkud mají Britové tak přesné informace a že musí mít ještě jiné zdroje z německé radiové korespondence a asi by určitě změnili šifry používané k výměně informací.
Boha, co to je zas za konstrukci? To, co se dostalo z Enigmy ke koncové jednotce, nebylo nic, co by znamenalo jistotu zachycení náletu. Viděl jsem třeba zprávy, ve kterých byl velitel letiště upozorněn, že z „reliable sources“ vyplývá, že odpoledne toho dne můžou čekat útok. Nojo, ale jediná výhoda pak je v tom, že maníci nebudou mít 30minutovou, ale třeba jen 10minutovou pohotovost, aby mohli v případě potřeby vzlétnout, Enigma samotná nezajistí včasný vzlet a navedení stíhačů na svaz…

Mimochodem, Enigma vůbec nebyla samospasitelná – jinak by Lindemann na podzim 1940 nevyvolal Singleton Enquiry.

Jenomže velitelství Luftwaffe, jak jsme si již jednou řekli, ani na tato vyhodnocení nereagovala adekvátním způsobem.
Ono jde i o to, jestli chtěla reagovat. Pokud Němci věřili svým zpravodajským odhadům síly FC (jakože nejspíš ano), pak se jim logicky mohlo zdát výhodnější nechat RDF v provozu, aby tu malou zbývající sílu zatáhli do boje a zničili. Na zemi stíhačky překvapíš jen pokud je letiště těsně u pobřeží…

Stíhači RAF tak měli spoustu času, aby zaujali své útočné pozice ve velké výšce, samozřejmě ze strany slunce.
To platí tak pro 72. sqn. Zbytek byl totiž povolán až později, operátoři „lehce“ neodhadli velikost svazu.

Ze strany slunce pak vyrazily stíhačky RAF na dvě hlavní vlny bombardérů.
? Ty „dvě hlavní vlny bombardérů“ byly od sebe místně i časově docela daleko.

Celkem 50 Ju 88 chráněných rovněž Bf 110
A kde všechny ty Bf 110 Luftflotte 5 vzala, když jich měla jen jednu Gruppe? Viz http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=77246#77246

zničili 99 letadel Britů
Skopčáci si vzájemně pogratulovali ke 111 sestřelům.

měly být ještě horší dny
Já bych řekl, že pro Luftwaffe už žádný horší den nebyl. Dvakrát k tomu byli blízko, ale tenhle rekord už nepřekonali. Co se FC týče, šlo o druhý nejhorší den. Ale pravdou je, že tohle tempo ztrát (a nasazení vůbec) si ani jedna strana dovolit nemohla.

Hafker; Air Marshal Dowding; Fichter Command; ÚK
Překlepy.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

No comment.
Někteří lidé by si měli článek přečíst několikrát a nebo nejméně 2x a zamyslet se ( Překlepy a některé nedomyšlenosti jsem opravil- nikoliv však věci, které jsou fakticky správné, nebo jinde již vysvětlené - viz Enigma a ULTRA...! a opakuji - je to nefér - čte se něco co tam není - viz např 50 Bf 110, u 5. Letecké armády, které jsem nikdy nenapsal - Napsal jsem, že 50 Ju 88 doprovázeliy také Bf 110.....
Prostě se hledá co není.
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Nenapsal jsem to možná nejšťastněji, takže ještě jednou: netvrdím, že Bf 110 bylo zrovna padesát, ale že s Junkersy žádné neletěly (nebo jsem to aspoň nikde nečetl, a to toho k 15. srpnu mám načteno sakra hodně). Celá I/ZG 76 letěla severněji, s Heinkely. V Dánsku žádné Bf 110 nebyly (to máš i v té svojí dislokaci).

OK, Enigmu už nebudu komentovat – každý máme přístup k něčemu jinému a vyvodili jsme z toho jiné závěry. Mně ty moje k mně dostupným materiálům (a hlavě) sedí.

Překlepy a některé nedomyšlenosti jsem opravil
Tak si ještě oprav toho Dowdinga, degradoval jsi ho o hodnost níže.

a asi by určitě změnili šifry používané k výměně informací.
:o)
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Jo to Air Chief Marshal tam jdu vtlačit ....
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Dne 19. srpna 1940 vydal Air Chief Marshal Dowding – „Příkaz č. 4“.
Park, ne Dowding. Psal jsem to i tady, odkud to možná máš. A o pár řádků níž to máš dobře.

Pokud by oba nepřátelští velitelé měli v záloze tisíce pilotů, prostě by je spotřebovali v boji, pokud by to mělo vést k vítězství.
? To je tvoje hyperbola, nebo to někde psali? Zrovna Dowding byl známý tím, jak si své piloty „opečovával“.

Stíhací velitelství vyškrtlo Manston ze svého seznamu letišť.
Kdy? (jako argument zřejmě nevezmeš, že tam operovaly záchranné Lysandery)

Když se později mělo opravit, nestalo se z něj už nic víc, než jen nouzové přistávací dráhy.
? Letiště opravovali průběžně, Manston zrovna tak. Nebyl na tom na konci srpna nejlíp, ale průběžně se opravoval – a od roku 1941 hrál dost podstatnou roli; rozhodně podstatnější než by mohlo být vidět z „nouzové přistávací dráhy“.

Říká se, že když o tom pověděli Churchillovi, prohlásil – ‚Taková potupa se už nikdy nesmí opakovat‘.“
On tam Churchill sám byl 28. srpna na inspekci. Druhý den napsal ministru letectví dopis, ve kterém vyjádřil znepokojení nad pomalým postupem oprav a doufal v urychlení tvorby nových mobilních opravárenských jednotek.

což způsobovalo pokles výroby nových letadel a zpomalovalo opravy letadel poškozených
Nežer toho Mosleyho tolik. Vysoká čísla („Beaverbrookův zázrak“) byla způsobena něčím jiným – ve skladech ležela na jaře spousta stíhaček v podstatě hotových, kterým akorát chyběly některé klíčové části výstroje (rádio, kyslíková aparatura apod.), po překonání jejich nedostatku se čísla nově dokončených stíhaček rapidně zvýšila (není těžké zamontovat rádio a odškrtnout nové éro :o) ); po „vyčerpání“ zásob skoro hotových stíhaček to zas zákonitě muselo klesnout. Skutečné zpomalení kvůli Luftwaffe se konalo až v září.

aby Londýn bombardován byl, přesto zákaz dodržovali
Striktně vzato, první bomby v oblasti metropolitního Londýna (tj. v oné zakázané zóně) explodovaly už 15. srpna.

Churchill totiž vydal rozkaz, aby RAF útočila na Berlín tak dlouho, dokud to nevyvolá nějakou reakci Němců.
Kde se ten rozkaz dá najít? Já vím jen kdy přesně BC na Berlín útočilo a odkdy byl Berlín zahrnut v seznamu „rutinních cílů“.

Hromadné útoky Luftwaffe donutily již před těmito dny RAF, aby přesunula britské stíhací perutě do nitra pevniny a opustila některé letecké základny v blízkosti průlivu La Manche a Severního moře, což se nyní - tedy na začátku září zdálo Air Chief Marshalovi Dowdingovi nevhodné.
? Útoky na cíle více ve vnitrozemí donutily RAF přesunout se tamtéž? Viděl bych to trochu jinak – že díky přesunu těžiště dál od pobřeží nebyla potřeba držet squadrony na pobřeží, nebezpečně vystavené překvapivému útoku.

Den 7. září 1940 je památný také tím, že již ráno vydalo ministerstvo letectví krátké varování určené všem velitelům RAF – „Předinvazní varování č. 1“ byl to poplach nejvyššího stupně.
Nejnižšího, třídenního. Pak byl ještě dvoudenní a dvanáctihodinový.

myslím si že přesné znění instrukcí – „Hesla Cromwell“ - jsou dodnes tajné
Cromwell bylo pouze kódové slovo, které uvádělo v činnost plán obrany gen. Ironsidea, navíc jej „obdržely“ jen některé jednotky, ne všechny.

Dowdingova Fighter Commnad musí být připravena odrazit, společně s ostatními složkami ozbrojených sil UK, německé transportní lodě s vojskem, které se bude přibližovat k plážím u průlivu La Manche. Odrážet výsadková plavidla, která budou chráněna stíhačkami Luftwaffe a právě proto potřeboval předsunutá letiště, kterými, jak jsme již říkali, momentálně nedisponoval.
To je nesmysl, Fighter Command za případné invaze mělo dělat všechno jiné než nesmyslně poletovat nad Kanálem a učit Němce plavat (to měly případně dělat jen nové kanonové stíhačky, pokud by bylo možné uvolnit je z jiných úkolů). Od toho byly přece Bomber a Coastal Command.

v noci z 6. na 7. září 1940
Já bych řekl, že o noc později.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

No comment.
Karaya1 přestaň číst mezi řádky, vymýšlet si něco co tam není a nauč se už fakt, jak je tedy konečně zřejmé - význam slov a vět - např co je z hlášení a co jen konstatuji z oněch hlášení a pod.....
Nečteš a ani zde nenapíšeš správně kdo co řekl a sám sebe obracíš a vyvracíš....
Jdi si hrát na sestřelování letadel a nech toho tady..

Stejně to bude jen tvé hledání co bys vymachroval.

Už je to trapné co zde předvádíš...
Myslím, že jsem Ti to již jednou, nebo několikrát říkal...
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Věcně by nic nebylo? Že se divím.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

K takovým argumentům jako, mám dojem, že to bylo o den dřív a domnívám se že... K tomu se vyjadřovat?

Já bych tě spíš doporučil - než se začneš opět smát Lordu Beavebrookovi a jeho hliníku a slitinám hliníku, aby sis vůbec například prostudoval i zde na www.Palba.cz skvělou práci od kolegy Ikala - ovšem jestli ti to něco vůbec řekne a jestli pochopíš vůbec oč jde....:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3864

Pak ti možná dojde co je výroba hliníku, hliníkových slitin - potřeby pro letecký průmysl ( a to tam kolega Ikala nezdůraznil energetickou náročnost výroby hliníku a jeho slitin umocněnou dobou - dovoz bauxitu - válka - to vše pro letecké motory - válce, bloky a spol - byl rok 1940) atd.
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Člověče, teď jsi mě skutečně rozesmál.

K takovým argumentům jako, mám dojem, že to bylo o den dřív a domnívám se že... K tomu se vyjadřovat?,
Jediné, kde jsem to použil, je přesun od pobřeží více do vnitrozemí a potom datum zahájení ofenzívy proti invazním plavidlům. V prvním případě chápu, že to tak (v podstatě doslova…) píše Mosley, takže to nesporně bude pravda (třebaže já si myslím – a jsem v tom podporován třeba T. C. G. Jamesem, B. Collierem nebo S. Bungayem –, že to bylo kvůli něčemu jinému, viz níže); v případě druhém záleží, co se myslí zahájením nové ofenzívy. Nálety na přístavy podél Severního moře, Kanálu a Atlantiku provádělo Bomber Command tak nějak po celé léto, akorát nemělo příliš smysl bombardovat přístavy prázdné. Na začátku září, jak Němci přesouvali plavidla pro potřeby Seelöwe, najednou cíle byly (a blízko), takže v nocích z 5. na 6. a ze 6. na 7. na ně Blenheimy začaly útočit. Až tu následující noc se k nim ale přidaly i ostatní bombardéry BC a až o další den později se útoky na německá plavidla staly prioritou (takovou, že některé noci BC nedělalo nic jiného). Takže za zahájení ofenzívy můžeš vzít buď noc z 5. na 6., nebo spíš ze 7. na 8., kdy se do akce zapojily třeba i Battly. Každopádně to ale nebude noc ze 6. na 7. září 1940.

Reakci na zbytek asi nemá smysl čekat.

Mimochodem, ad Berlín & Londýn: našel jsem si příslušnou pasáž v Mosleym a kromě toho, že jsi ho teda hezky opsal (jakož i jinde), tak kecá. Hitler dal Luftwaffe volnou ruku už 30. srpna, den po (druhém) náletu Bomber Command – při kterém zahynuli němečtí civilisté. Že si s oznámením ofenzívy počkal až na pompézní příležitost ve Sportpalastu? Nic divného. Kromě toho, zapátral jsem po onom údajném rozkazu Churchilla (kteréžto tvrzení opět evidentně pochází z Mosleyho) a tady je výsledek: po náletu Luftwaffe na cíle okolo Londýna v noci na 27. srpna (při kterém musel do krytu) poslal následujícího dne Churchill vzkaz CAS: „Teď, když začínají obtěžovat hlavní město, žádám vás, abyste tvrdě zasáhli, a místem, kde je zasáhnete, bude Berlín“.

Zajímalo by mě, odkud máš číslo 81 Hampdenů, které měly provést nálet na Berlín v noci na 26. srpna. To číslo nemá ani Middlebrook („Bomber Command records are unclear about how many of the bombers dispatched were detailed for Berlin.“)…

Poznámka o hliníku je krásná, jen svědčí o tom, že nemáš co říct (nebo jak to souvisí s Beaverbrookovým přivlastněním zásluh na zvýšení letecké výroby?). Ani nechápu souvislost s odkazovaným článkem, nikde jsem tam neviděl nic o tom, jak se dá hliník (zejména slitiny použitelné pro letecký průmysl) vyrábět z recyklovaného materiálu, což je náš případ. Je hliník a hliník (a pak ještě jeden v Humpolci). Na něco podobného narazil Mao při kulturní revoluci.

P.S. není úplně fair připravit Němce o 31. srpen, takhle se kriket nehraje. Chápu, že v Mosleym je o něm jen jeden neurčitý odstavec, ale těch zdrojů máš dole uvedeno více.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

No comment.
Poslechni Karaya1 ty jsi fakt chudák - tak už to není Jullian, ani Piekalkiewicz, Gilbert, Cooper a Keegan u kterých jsou stejná data - né už je to jen Mosley.

Jdi si povídat s někým jiným - už fakt nevíš co říkáš.

S tvým překrucováním co jsem napsal, vymýšlením co jsem nenapsal a tvým přáním co bych měl napsat prostě končím - už toho bylo dost.
Nyní si ty piš co chceš - už tvé osobě nebudu odpovídat.

Piš si to pro sebe...
Říkal jsem to několikrát, ale teď je to skutečně jen tvé...
ObrázekObrázekObrázek
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Přidal jsem vám k tomu článku o hliníku nějaké informace o používání starého materiálu.
Obrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pane kolego Ikala děkuji.
Asi oba víme co je dobré, v době války "mít".
Lord Beavebrook věděl co je nutné "mít".
Ale nejen to, on manažerským způsobem, přes i malé soukromé firmy, se státní dotací shromáždil desítky a stovky firem, které se dají těžko bombardovat plánovitě a cílevědomě ( Němci šli v roce 1943 pod zem...).
On skutečně - ať se nám to líbí nebo nelíbí - manažérsky dával dohromady, v roce 1940 - v "Battle of Britain" - tolik potřebná letadla...
Tak i ta hospodyňka.....

nesměji se všemu čemu nerozumím.
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Pěkné, děkuji. Zdůraznil bych větu „Poměr starého a nového kovu volíme podle důležitosti odlitku a jakosti odpadů“.

Podle oficiální historie britské válečné produkce bylo v roce 1940 hliníku relativně dost (dokonce jeho výroba oproti roku 1939 klesla) a Beaverbrookova akce byla mnohem víc propagandistického rázu než skutečně užitečná pro válečnou výrobu (a podle mnohých o tom Beaverbrook předem věděl; viz třeba podobná akce s železem z plotů a bran veřejných prostor, které bylo posléze nalezeno nepoužité). A pokud už se „hliník od hospodyněk“ někdy skutečně k výrobě letadel použil, tak nejdřív v roce 1941.

Pěknou neděli všem.
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta“