•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ JAPONSKO ‹ Námořnictvo
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Napsat komentář
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1

Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvekod Nelson » 4/9/2005, 18:10


Po stavbě bitevních křižníků třídy Kongó bylo Japoncům jasné, že další plavidla musejí být bitevní lodě podle tehdy standartní klasifikace. Již dříve postavená třída Kavači nesplnila jejich očekávání hlavně kvůli použité výzbroji. Lodě uvedené do služby v r 1912 sice nesly 12 děl tehdy obvyklé ráže 305 mm ale kvůli nedostatku financí byly použity dva typy děl. Přední a zadní věž nesly po dvou dělech L/50 Armstrong ale čtyři boční věže byly osazeny osmi děly L/45 Armstrong s odlišnými balistickými vlastnostmi na větší vzdálenosti. Při zastřelování musely lodě střílet střídavě čtyřdělové salvy z bočních a osových věží, tedy poměrně složité a nepřesné řešení.

Proto byly zpracovány plány nových plavidel a protože USA již stavěly lodě s děly ráže 14'' přešli Japonci na tento rozměr také. 11.3.1911 byl v loděnici Kaigun Kosho v Kure položen kýl bitevní lodě jíž bylo při slavnostním spuštění 28.3.1914 vybráno jméno Fuso. Po roce a půl, 18.11.1915 byla dokončená loď zařazena do stavu Císařského Japonského námořnictva. Druhá loď třídy pojmenovaná Yamashiro se stavěla v Naval Arsenal v Yokosuce. Kýl této lodě byl položen 20.11.1913, spuštění proběhlo 3.11.1915 a loď vstoupila do služby 31.3.1917.

V době svého dokončení to byly největší bitevní lodě na světě. Jejich délka byla 205,1 m, šířka 28,7 m, ponor 8,6 m, standartní výtlak 30600 tun a plný výtlak 35900 tun. Kotelny lodí byly osazeny 24 kotli spalujícími uhlí ve strojovnách byly čtyři americké turbíny Brown-Curtis s celkovým výkonem 40000 koní. Čtyři šrouby lodím umožňovaly rychlost až 22 uzle.
Boční pancíř a pancéřové přepážky na přídi a na zádi dosahovaly tloušťky 305 mm, paluba měla sílu 32 mm, kasematy kryl pancíř 150 mm, barbety 292 mm, věže hlavní ráže měly čela 305 mm, boky 203 mm a strop 152 mm a velitelskou věž krylo 330 mm oceli.

Výzbroj lodí byla rozmístěna dost netypicky, bylo použito schéma 2-1-1-2 , tedy dvě věže na přídi, jedna za přední nástavbou, další před zadní nástavbou a poslední dvě na zádi. Použitá děla typu 14"/45 41st Year Type (Model 1908) byla osazena v párech do jednotlivých věží. Doplňovalo je 16 děl 15 cm/50 (6") 41st Year Type" (Model 1908) v pancéřových kasematech na úrovni hlavní paluby, 12 děl ráže 120 mm, tři protiletadlová děla 3"/40 (7.62 cm) 41st Year Type (Model 1908) a 6 torpédometů 21" (53.3 cm) Type 44 No. 2. Úpravy po první válce se zaměřily hlavně na zvětšení hlavní nástavby a přidání 10 děl 7.62 cm. Jistou dobu také Japonci experimentovali se vzletovou plošinou na věži č.4.

Celkové rekonstrukce se dočkaly až ve čtyřicátých letech. U Fuso to bylo ve dvou etapách (IV 1930 – V 1933 a IX 1934 – II1935), Yamashiro jí prošla naráz (XII 1930 – II 1935).
Z původních lodí zůstal prakticky jen trup a hlavní výzbroj. Původní kotle nahradilo 6 naftových typu Kampon, byly osazeny nové turbíny, výkon se zvedl na 75000 koní a rychlost byla nyní 24,7 uzle.
Vnější vzhled lodí se velmi změnil, byl zrušen přední komín a jeho místo zaujala zvětšená nástavba pagodovitého tvaru, na místě zadního stěžně vyrostlo velké pomocné stanoviště řízení střelby.

Schéma vertikálního pancéřování zůstalo zachováno, původní pancéřová paluba byla nad kotelnami, strojovnami a muničními sklady zesílena dalšími 51 – 102 mm oceli. Byly překonstruovány protitorpédové výdutě a přidána podélná přepážka o síle 3''. Šířka vzrostla na 33,1 m, díky nové zádi také délka na 212,7 m a ponor na 9,7 m. Celková váha pancéřování vzrostla z 8588 tun na 12199 tun oceli a maximální výtlak dosahoval hodnoty 39154 tun.

Na dělech hlavní ráže byly upraveny lafety, náměr se zvedl na 43° a dostřel vzrostl na 35500 m. Byly odstraněny torpédomety, přední pár kasematových děl 15 cm/50 a všechna děla ráží 120 a 76 mm. Jejich místo zaujaly čtyři dvojhlavňové protiletadlové komplety ráže 127 mm a nová lehká výzbroj. Tu tvořily automatické kanóny systému Hotchkis ráže 25 mm a těžké kulomety ráže 13,2 mm. Původní počty byly 16x25 (8x2) a 16x13,2 (4x4), v červenci 1943 to již bylo 37x25 (10x2, 17x1) a 16x13,2 a v době potopení v říjnu 1944 nesla Yamashiro 92x25 (8x3, 17x2, 34x1) a 16x13,2 (3x2, 10x1). U Fuso to bylo 95x25 (8x3, 16x2, 39x1) a 10x13,2 (10x1).

Po katastrofálních ztrátách u Midway byla navržena další přestavba na hybridní bitevní/letadlové lodě. Tento plán byl opuštěn v červnu 1944 kdy Japonci v bitvě ve Filipínském moři přišli o kompletní druhou generaci pilotů. Nové již neměli a proto byly další letadlové lodě zbytečností.

Obě lodě byly potopeny 25.10.1944 v největší námořní bitvě historie v zálivu Leyte. Jako součást Jižního podpůrného svazu viceadmirála Šódžiho Nišimury se měly spolu s těžkým křižníkem a 5 torpédoborci probít k Leyte z jihu průlivem Surigao. Tam však narazily na svaz kontraadmirála Jesse Oldendorfa složený ze 6 bitevních lodí, 6 těžkých a 2 lehkých křižníků, 20 torpédoborců a 39 člunů PT.
Hned na začátku střetnutí bylo Fuso zasaženo torpédem jehož výbuch loď ochromil. Posádka nezvládla požáry a po asi 10 minutách ho výbuch munice roztrhl na poloviny které se ještě chvíli držely na hladině. Yamashiro zasáhly 2 až 3 torpéda a nezjištěný počet těžkých granátů, loď se v 4.19. převrátila a potopila s téměř celou posádkou.

Obrázek
Fuso - foto

Obrázek
Yamashiro, Fuso a Kongo v r 1930

Obrázek
Schéma bitvy v průlivu Surigao
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Nelson
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 859
Registrován: 11/6/2005, 09:25
Bydliště: Většinou doma
Nahoru

Příspěvekod kacermiroslav » 12/12/2008, 15:16


Bitva v průlivu Surigao

Obrázek Bitevní loď Fuso v roce 1944

Nišimurův Jižní svaz se skládal z bitevních lodí Yamaširo, Fusó, těžkého křižníku Mogami a torpédoborců Mičišio, Asagumo, Jamagumo a Šigure. 24. října byl napaden bombardéry z amerických letadlových lodí, ale jen bitevní loď Fusó byla lehce poškozena. Protože byl zachováván přísný radiový klid nemohl Nišimura nijak koordinovat svoje pohyby s Šimovou skupinou nebo s Kuritovým Středním svazem. Šima plul se svými loděmi 40 mil za Nišimurou.

K uzavření severní strany průlivu Surigao použil kontradmirál Jesse B. Oldendorf části 7. loďstva - 6 bitevních lodí Mississippi, Maryland, West Virginia, Tennessee, California a Pennsylvania, těžké křižníky Louisville (vlajková loď), Portland, Minneapolis a Shropshire, lehké křižníky Denver, Columbia, Phoenix, Boise, 29 torpédoborců a 39 torpédových člunů.

Při vjezdu do průlivu Surigao byl Nišimura neúspěšně napaden torpédovými čluny z nichž jeden musel najet na břeh aby se nepotopil. Ve střední části byl ve 3:00 napaden torpédoborci a později děly amerických bitevních lodí. Bitevní lodě Jamaširo a Fusó a torpédoborce Jamagumo a Mičišio byly potopeny.

Šimova Jižní skupina byla složena z těžkých křižníků Nači, Ašigara, lehkého křižníku Abukuma a torpédoborců Ušió, Akebono, Širanui a Kasumi. I tuto skupinu napadly při vjezdu do průlivu Surigao torpédové čluny a jeden z nich poškodil Abukumu. Ta musela snížit rychlost na 10 uzlů a nestačila skupině. Když Šima proplouval kolem vraku Fusó pochopil, že Nišimurova skupina je zničena. Zaútočil proto neúspěšně torpédy a obrátil lodě k ústupu do Coronské zátoky na ostrově Busuanga. Při ústupu se srazily křižníky Nači a Mogami.

Ve 4:30 vyrazil Oldendorf se svými křižníky aby pronásledoval ustupující Japonce. Podařilo se mu potopit torpédoborec Asagumo a poškodit křižník Mogami. Pak dostal Oldendorf zprávu o útočícím Kuritově Středním svazu a vyrazil mu naproti. Křižník Mogami byl potopen v 8:45 skupinou Avengerů z eskortních letadlových lodí.

Japonské lodě i přes svou poměrně silnou palebnou sílu, neměli nejmenší šanci se ubránit přesile šesti Amerických bitevních lodí. Pokud by se jednalo jen o čistě dělostřelecký souboj tak srovnání těžkých hladinových lodí bylo následující.

Japonsko
Fuso - 12x356mm = 7.620 kg (15.240 kg / minuta)
Yamashiro - 12x356mm = 7.620 kg (15.240 kg / minuta)
-----------------------------------------------
Celkem: 15.240 kg (30.480 kg/min)


USA
Maryland - 8x406mm = 7.656,8 kg (11.485,2 kg)
West Virginia - 8x406mm = 7.656,8 kg (11.485,2 kg)
Tennessee - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
California - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
Pennsylvania - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
Mississippi - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
-----------------------------------------------
Celkem: 47.972,8 kg (80.124 kg/min)


Japonské dělo 14"/45 (35.6 cm) 43rd Year Type - projektil APC 635 kg, kadence 2 rány/min

Americké dělo 16"/45 (40.6 cm) Mark - projektil AP 957,1 kg, kadence 1,5 rány/min

Americké dělo 14"/50 (35.6 cm) Mark 7 and Mark 11 - projektil AP 680,4 kg, kadence 1,75 rány/min
Naposledy upravil kacermiroslav dne 15/12/2008, 10:46, celkově upraveno 1
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
 
Příspěvky: 4861
Registrován: 25/3/2008, 14:07
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod Destroyman » 14/12/2008, 18:07


Protože byl zachováván přísný radiový klid nemohl Nišimura nijak koordinovat svoje pohyby s Šimovou skupinou nebo s Kuritovým Středním svazem.
Nesmysl. Všechny tři svazy byly dávno sledovaný průzkumnejma letadlama a rádiovej klid byl tudíž úplně zbytečnej. Navíc ho Kurita klíďo brďo porušoval, když na všechny strany ječel o leteckou pomoc. Tzn. že jestli Nišimura s nikým nekomunikoval, byla to jen jeho věc.
Když Šima proplouval kolem vraku Fusó pochopil, že Nišimurova skupina je zničena.
Taky nesmysl. Šima kolem Fusó neproplouval, protože na ní řachnul muničák v době, kdy byl ještě daleko. Jediný, co potkal byl zmrzačenej křižník Mogami, kterej navíc do jeho Nači naboural. A právě díky týhle okolostojíčnosti Šima poznal, že s Nišimurou je ámen.
Při ústupu se srazily křižníky Nači a Mogami.
Toť poněkud diskutabilní vyjádření. Pravda, Mogami z bitvy ustupoval (spíš zdrhal), ale Nači do bitvy naopak nastupoval. A pak do ní ani nenastoupil.
Křižník Mogami byl potopen v 8:45 skupinou Avengerů z eskortních letadlových lodí.
Čas nejspíš souhlasí, ale Mogami nebyl potopen žádnou skupinou Avengerů. Pravda je taková, že byl po rozednění napaden Avengery z TG 77.4 a koupil dvě bomby. Ty vyřadily z provozu poslední funkční stroj, a proto velitel nařídil opustit loď. Nehybný vrak dorazil torpédoborec Akebono.
Koneckonců: Bitvu u Leyete tady už dlouho máte (a skvělou), začíná tady. Nevím proč ji zjednodušeně popisovat pod každou lodí, která se jí zúčastnila.
さようなら。
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 07:35
  • WWW
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1

Zpět na Námořnictvo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye