Stránka 1 z 1

CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 28/12/2005, 10:22
od Ralph Kerr
Na základně se Enterprise podrobila důkladné opravě a údržbě, již 4. prosince vyplula na cvičení u Nových Hebrid.Zbytek roku 1942 již pro loď proběhl v klidu.Až koncem ledna 1943 Enterprise znovu vyplula, úkolem bylo krytí konvoje na Guadalcanal a svazu TF 18 [3 těžké křižníky, 3 lehké křižníky a 6 torpedoborců].Večer 29. ledna se však nepřátelská torpédová letadla prosadila a dvakrát zasáhla těžký křižník CA 29 Chicago.Loď byla vzata do vleku, ale příští den přes přítomnost několika stíhaček z Enterprise japonské torpédové bombardéry opět zaútočily a loď potopily.Konvoj naštěstí dorazil na ostrov v pořádku.Enterprise zamířila na základnu Espiritu Santo, kam doplula 1. února.

Po další tři měsíce loď operovala z Espiritu Santo.Pomáhala při eskortování konvojů na Guadalcanal, Nové Hebridy a z Fidži.V květnu 1943 byla Enterprise povolána do Pearl Harboru.Po připlutí na základnu, 27.5. předal velitel Tichomořského loďstva admirál Chester W. Nimitz lodi Prezidentskou pochvalu za úspěšné boje v těžkém roce 1942.V červenci loď odplula na západní pobřeží k opravám a modernizaci.Tato proběhla v Puget Sound Navy Yard v Bremertonu [Washington] ve dnech 20. července - 31. října.Enterprise opustila západní pobřeží 1. listopadu a po klidné plavbě dorazila 6.11. do Pearl Harboru.

Právě včas aby se stihla účastnit vylodění na Gilbertových ostrovech.Velitel 5. loďstva admirál R.A. Spruance včlenil Enterprise do uskupení TF 50 [kontradmirál Charles A. Pownall] spolu s let. loďmi CV 3 Saratoga, CV 9 Essex, CV 10 Yorktown, CV 16 Lexington, CV 17 Bunker Hill, CVL 22 Independence, CVL 23 Princeton, CVL 24 Belleau Wood ,CVL 25 Cowpens, CVL 26 Monterey , bit. loďmi BB 55 North Carolina, BB 56 Washington ,BB 57 South Dakota ,BB 58 Indiana ,BB 59 Massachusetts ,BB 60 Alabama , 6 křižníků a 21 torpédoborců.Po úspěšném obsazení atolu Tarawa [20.11. - 28.11.] si TF 50 odskočil do oblasti Marshallových ostrovů, odkud 4.12. provedl těžký letecký útok na Kwajalein.Svaz se do Pearl Harboru vrátil 9. prosince.Enterprise strávila zbytek roku na základně.

V lednu 1944 bylo na řadě vylodění na Marshallových ostrovech.Tentokrát byla Enterprise součástí TG 58.1 [kontradmirál J.W. Reewes] spolu s let. loďmi CV 10 Yorktown ,CVL 24 Belleau Wood ,bit. loďmi BB 56 Washington ,BB 58 Indiana a BB 59 Massachusetts.TF 58 opustil Pearl Harbor 22. ledna, k cíli útoku, atolu Kwajalein dorazil 29. ledna.Během týdne Američané bez větších potíží atol obsadili.Japonské námořnictvo na útok nereagovalo.Po obsazení Kwajaleinu velení naplánovalo těžký letecký útok na japonskou základnu na atolu Truk [Karolíny].Do operace se zapojily tři skupiny letadlových lodí, mezi nimi i TG 58.1 s Enterprise.Uskupení doplnilo 15.2. u atolu Eniwetok palivo z tankerů a ráno 17. února bylo na pozici asi 100 mil severovýchodně od Truku.Během těžkých náletů ve dnech 17. - 18.2. bylo v atolu a jeho okolí zničeno 5 tankerů ,19 dopravních lodí ,2 lehké křižníky ,4 torpédoborce a 8 menších válečných lodí.Zničeno a poškozeno bylo zhruba 260 nepřátelských letounů.Během akce vzlétlo v noci 18. února z paluby Enterprise 12 avengerů k prvnímu nočnímu náletu v historii US Navy.Po ukončení náletů na Truk se svaz vydal na novou základnu na atolu Majuro [Marshallovy ostrovy].Během cesty na Majuro byl ještě proveden nálet na japonskou základnu na atolu Jaluit [20.2.].Poté svaz v pořádku dorazil na Majuro.

Odsud Enterprise odplula 8. března a přesunula se na Espiritu Santo [13.3.].Ve druhé polovině března Enterprise podporovala vylodění na ostrově Emirau [souostroví Svatého Matyáše] 20. března a později se účastnila těžkých náletů na japonská letiště a základny na Ulithi ,Woleai ,Yapu a Palauských ostrovech [30.3. - 1.4.].Po těchto akcích se Enterprise vrátila na Majuro.Dlouho zde nepobyla.13. dubna vyplouvá jako součást TG 58.3 [kontradmirál J.W. Reeves] spolu s let. loďmi CV 16 Lexington, CVL 23 Princeton a CVL 27 Langley k přístavu Hollandia na severním pobřeží Nové Guineje.Vyloďovací operace proběhla úspěšně, japonské námořnictvo nekladlo odpor.Uskupení tedy odplulo na sever a ve dnech 29.4. - 30.4. provedlo úder na atol Truk.Poté se TF 58 vrátil na Majuro.

V červnu byla na řadě invaze na Saipan [Mariany].Enterprise opustila Majuro 6.6. ve skupině TG 58.3 [kontradmirál J.W. Reeves] spolu s let. loďmi CV 16 Lexington, CVL 23 Princeton, CVL 30 San Jacinto, křižníky CA 35 Indianapolis, CL 55 Cleveland, CL 57 Montpelier, CL 62 Birmingham, CL 96 Reno a 13 torpédoborci.Po pěti dnech, 11. června 1944 začala palubní letadla zpracovávat nepřátelská letiště a obranná zařízení na Saipanu a Tinianu.Vlastní vylodění 2. a 4. divize USMC začalo ráno 15. června.Pozemní operace se vyvíjela uspokojivě, avšak japonské námořnictvo tentokrát reagovalo.Ze základny Tawitawi [jižní Filipíny] vyplulo 13.6. k Marianám uskupení [viceadmirál D. Ozawa] o 8 letadlových lodích [Taiho,Zuikaku,Šokaku,Džunjo,Rjuho,Zuiho,Čitose,Čijoda - na palubách 430 letadel] , 6 bitevních lodí, 11 těžkých křižníků, 2 lehké křižníky a 30 torpédoborců.Podporu měla poskytnout i letadla která zatím přežila americké bombardování ostrovů Saipan, Tinian, Guam a Rota.Po několika dnech, 19. června 1944 došlo k bitvě ve Filipínském moři.Při bitvě se Tf 58 pohyboval zhruba v prostoru severozápadně od Guamu.Víceadmirál Ozawa vyslal na TF 58 čtyři útočné vlny o celkové síle asi 365 letadel.Zpět se jich po zmasakrování americkými stíhači vrátilo jen 130.Několik bombardérů sice nad TF 58 proniklo, podařilo se jim ale pouze lehce poškodit bitevní loď BB 57 South Dakota a letadlové lodě CV 17 Bunker Hill a CV 18 Wasp.Mezitím ovšem úřadovaly americké ponorky.SS 244 Cavalla zasáhla ve 12.20 letadlovou loď Šokaku třemi torpédy.Okolo 15. hodiny se Šokaku potopila.SS 218 Albacore během rána umístila torpédo do nejmodernější japonské letadlové lodi Taiho.Kvůli amatérsky vedeným záchranným pracím došlo v 15.32 k obrovské explozi benzinových par.Loď se zakrátko potopila.Viceadmirál Ozawa se musel přemístit na těžký křižník Haguro.K večeru japonské uskupení ustoupilo na sever.Příští den, 20.6. se dopoledne Japonci věnovali doplňování paliva z tankerů.V 16.15 průzkumný avenger z Enterprise jejich svaz objevil.Narychlo vypravená útočná skupina ještě před setměním stačila potopit letadlovou loď Hijo a poškodit letadlové lodě Zuikaku, Džunjo a Čijoda, bitevní loď Haruna a těžký křižník Maja.Ozawa dal po tomto výprasku povel k ústupu a zpráskaný svaz odplul k Okinawě.

Po skončení bitvy se TG 58.3 vrátil do Pearl Harboru [5.7.1944].Enterprise putovala do doku v Pearl Harbor Navy Yard k opravám a modernizaci.Velení loďstva mezitím převzal Halsey.Enterprise byla zařazena do TG 38.4 [kontradmirál R.E. Davison] spolu s let. loďmi CV 13 Franklin, CVL 24 Belleau Wood, CVL 30 San Jacinto.Svaz opustil základnu 24. srpna a ve dnech 31.8. - 2.9. tvrdě udeřil na Vulkánové a Boninské ostrovy [Iwodžima, Čičidžima].Uskupení poté odplulo na jihozápad a mezi 6. - 8. zářím ničilo japonská zařízení na Ulithi, Yapu a Palauských ostrovech.Posléze se na ostrově Peleliu [Palauské ostrovy] vylodila USMC [15.9.].Atol Ulithi byl zabrán bez boje 21. září 1944.Po podpoře vylodění na Palau odplul TF 38.4 na základnu Manus [Admiralitní ostrovy].Zde si doplnil munici a palivo a dne 25.9. odplul na novou základnu Ulithi.

Jako zabezpečení invaze na Filipíny, provedl TF 38 v říjnu těžké útoky na nepřátelské základny v oblasti.Počátkem měsíce opustilo loďstvo Ulithi a postupně napadlo nálety Okinawu [10.10.], severní Luzon [11.10.], Taiwan [12. - 14.10.] a poté opět Luzon [15. - 18.10.].Po těchto útocích bylo japonské letectvo v oblasti výrazně oslabeno.TF 38 poté zaujal postavení východně od Filipín a 20.10. kryl ze vzduchu vylodění na ostrově Leyte.V sestavě TG 38.4 de letecká skupina z Enterprise podílela na útocích proti japonskému Střednímu svazu v Sibuyanském moři [24.10. - potopena bit. loď Musaši].Po odplutí TF 38 na sever se Enterprise účastnila bitvy u mysu Engano.Podařilo se potopit nepřátelské letadlové lodě Zuikaku, Zuiho, Čitose a Čijoda a také torpédoborec Hacuzuki.Po bitvě Enterprise s TG 38.4 hlídkovala východně od ostrova Samar.Koncem října dostalo uskupení rozkaz k návratu na Ulithi.

Po krátkém pobytu na Ulithi [oprava let. lodí CV 13 Franklin a CVL 24 Belleau Wood] TG 38.4 opět vyplul a 6. listopadu se u Leyte spojil se zbytkem TF 38.V dalších dnech letouny TF 38 atakovaly nepřátelské konvoje směřující k Leyte, a ve dnech 13. - 14.11. udeřily na ostrov Luzon.Koncem listopadu Enterprise opustila oblast bojů, a 6.12. dorazila do Pearl Harboru.Na základně byla na letadlovou loď převelena nová letecká skupina, jejíž část byla vycvičena pro stíhací akce v noci.Spolu s letadlovou lodí CV 3 Saratoga se měla Enterprise starat o noční stíhací ochranu TF 38.Změnil se také kod lodě na CV[N] 6.Na Štědrý den 1944 Enterprise odplula zpět k Filipínám.V lednu 1945 Enterprise jako součást TG 38.5 podporovala invazi na Luzon [6.1. - 8-1.], účastnila se náletů na cíle a lodě v Hongkongu a Kantonu [12. - 16.1.], později útočila na Taiwan [20. - 22.1.].Po tomto nájezdu se TF 38 vrátilo do Ulithi a velení převzal admirál Spruance.Pro podporu invaze na Iwodžimu [19.2.]naplánoval Spruance letecké útoky na japonské domácí ostrovy.TF 58 opustil Uithi 10. února.Enterprise byla součástí TG 58.5 [kontradmirál M.B. Gardner] spolu s let. lodí CV 3 Saratoga, bit.křižníkem CB 1 Alaska, křižníky CA 68 Baltimore, CL 97 Flint a 5 torpédoborci.Od rána 16. února palubní letouny TF 58 útočily na cíle v oblasti Tokia.Letouny z Enterprise a CV 3 Saratoga se v noci staraly o bezpečnost svazu.Nálety byly ukončeny 17. února v poledne a TF 58 nabral kurs na jih k Iwodžimě.Během krytí operací na Iwodžimě byla CV 3 Saratoga poškozena letouny kamikaze [21.2.] a musela odplout na atol Eniwetok.Enterprise byla včleněna do TG 52.2 [kontradmirál C.T. Durgin] což byla podpůrná skupina 12 eskortních letadlových lodí.V dalších dnech se Enterprise věnovala noční stíhací ochraně a také preventivním náletům na letiště na ostrově Čičidžima.io. března Enterprise opustila oblast a 12.3. se vrátila na Ulithi.

Další akcí byla operace Iceberg - invaze na Okinawu.Po krátké údržbě a doplnění zásob Enterprise opustila 14.3. Ulithi.Byla zařazena do TG 58.4 [kontradmirál Arthur W.Radford] spolu s let.loďmi CV 10 Yorktown, CV 11 Intrepid, CVL 22 Independence, CVL 27 Langley, bit.loďmi BB 62 New Jersey, BB 63 Missouri, BB 64 Wisconsin, bit.křižníky CB 1 Alaska, CB 2 Guam, křižníky CL 53 San Diego, CL 95 Oakland, CL 97 Flint a 24 torpédoborci.Stejně jako před Iwodžimou, i teď vylodění předcházel útok palubních letounů na japonské domácí ostrovy.Ráno 18. března začalo bombardování základen na ostrově Kjúšů.Japonci na TF 58 vyslali letouny kamikaze.Jeden z nich těsně minul Enterprise.Jeho puma loď zasáhla, naštěstí ale neexplodovala.Příští den, 19.3. nálety směřovaly k cílům na Honšů, Šikoku a ve Vnitřním moři.20. března, během stahování TF 58 k jihu kamikaze znovu zaútočili.Během jejich útoku byla Enterprise zasažena protiletadlovou palbou jiných lodí skupiny a došlo k poškození letové paluby.Enterprise musela na opravu zpět do Ulithi, kam dorazila 24. března.Zde podstoupila rychlou opravu a již 5. dubna se jihovýchodně od Okinawy spojila s TF 58.Po pár dnech, 11.4. kamikaze znovu udeřili.Ve 14.10 sestřelené nepřátelské letadlo dopadlo těsně u levoboku na zádi.Puma kterou neslo explodovala a otřes způsobil na Enterprise rozsáhlé poškození turbín ve strojovně.V 15 hodin přiletěl další kamikaze, minul palubu a dopadl na trup lodě, tentokrát na přídi.Nálet si vyžádal jednoho mrtvého a osmnáct zraněných.Poškození strojů bylo vážné a tak se loď musela opět vrátit na Ulithi.

Zpět do bojové oblasti se Enterprise vrátila 6. května.Byla zařazena do TG 58.3 [kontradmirál Frederick C. Sherman] spolu s let.loďmi CV 9 Esex, CV 15 Randolph, CV 17 Bunker Hill, CVL 26 Monterey, CVL 27 Langley, CVl 29 Bataan, bit.loďmi BB 55 North Carolina, BB 56 Washington, BB 57 South Dakota, BB 60 Alabama, BB 62 New Jersey, BB 63 Missouri, křižníky CL 65 Pasadena, CL 66 Springfield, CL 90 Astoria, CL 103 Wilkes Barre, CL 95 Oakland a 24 torpédoborci.Letouny z Enterprise se podílely na odrážení útoků kamikaze, v noci na 13. května a na 14. května atakovaly nepřátelská letiště na ostrově Kjúšů a Šikoku.Ráno 14. května kamikaze přesto udeřili.V 6.56 dopadl jeden z nich na palubu, těsně za předním výtahem.V šachtě výtahu vypukl velký požár který odpálil pumu jež letoun nesl.Výbuch utrhl výtahovou plošinu která vyletěla z šachty do výšky 120 metrů.Přední část letové paluby byla těžce poškozena, útok si vyžádal 13 mrtvých a 68 zraněných.Tentokrát již Enterprise musela na opravu do USA.7. července dorazila do Puget Sound Navy Yard v Bremertonu [Washington].

Oprava byla dokončena 13. září, již po kapitulaci Japonska.Enterprise se vydala do Pearl Harboru, nalodila zde 1100 techniků a dopravila je zpět do USA.V říjnu byla povolána na východní pobřeží,do New Yorku dorazila 27.10. a dostalo se jí skvělého uvítání od tisíců lidí čekajících na nábřeží přístavu.Loď navštívil i prezident Harry Truman a udělil jí již druhou Prezidentskou pochvalu.V dalším období Enterprise převážela vojáky z Evropy domů [přes 10 000].Konec služby na moři přišel v lednu 1946.Na základně Bayonne [New Jersey] byla odstavena a 17.2. 1947 oficiálně vyřazena ze stavu.Po dalších 11 letech, 1.7.1958 byla Enterprise prodána společnosti Lipsett Corporation na šrot.Sešrotování proběhlo v přístavu Kearny[New Jersey] a bylo dokončeno v květnu 1960.

Za svou bohatou válečnou službu získala Enterprise dvě Prezidentské pochvaly a dvacet bojových hvězd.

Obrázek Obrázek
CV-6_26 October 1942

Obrázek
CV-6_May_14_1945.

Napsal: 28/12/2005, 19:37
od Pegeucko
Ralph Kerr
Dolpnil jsem tvůj příspěvek o obrázky(opět).
A přidávám další sadu obrázků z poválečné doby a sešrotování.

Obrázek
CV 6 ENTERPRISE_1958.

Obrázek Obrázek
CV 6 ENTERPRISE_1960.

Re: CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 15/4/2015, 10:06
od p3tris
Při hledání informací o letounu 6-S-7 ztraceném při útoku na Marcus jsem narazil na tuto stránku s výčtem zajatců z USS Enterprise:
http://www.cv6.org/company/pow.htm

Zajímalo by mě, co znamenají hodnosti u palubních střelců ARM a AMM nebo AOM různých tříd. Ví to někdo?

Re: CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 15/4/2015, 10:48
od CAT
P3tris:
Aviation Radioman
Aviation Machinist's Mate
Aviation Ordnanceman

Re: CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 15/4/2015, 18:55
od p3tris
CAT píše:P3tris:
Aviation Radioman
Aviation Machinist's Mate
Aviation Ordnanceman
Díky moc, jen se ještě blbě zeptám, to jsou klasické hodnosti? Nebo je to nějaké označení funkce v posádce? Nikdy jsem o nich neslyšel.
U pilota je tam totiž LTJG Dale Hilton, což je běžná námořnická hodnost. Ale jako střelec je napsán právě ARM/1c Jack Leaming, bez nějaké určité poddůstojnické hodnosti a ani jinde jsem jí u toho jména nenašel.

Re: CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 15/4/2015, 19:11
od Aaron Goldstein
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Un ... vy_ratings

Tady je to rozepsáno... Bohužel v ENG takže se s tím musíš poprat sám... Ale pokud to chápu dobře, tak to není hodnost, ale odbornost, respektive specializace...

Re: CV 6 ENTERPRISE - historie bojové služby 2. část

Napsal: 16/4/2015, 10:28
od Scrat
Možná pozdě ale doplním to.
Jak už naznačily předcházející příspěvky nejedná se o hodnosti ale o specializace v rámci palubní obsluhy a údržby letadel.
ARM je "elektrikář" (v tomto případě ARM/1c je elektrikář první, tedy nejvyšší třídy) se zaměřením na veškerou palubní elektroniku, AMM je motorář a u AOM jde o zbrojíře. V případě leteckých posádek šlo o to že třeba střelec nebo navigátor se mezi misemi nemohl flákat a tak měl většinou určitou odbornost a v rámci ní makal někde na lodi (klidně v rámci údržby letadel ale mohl mohl být třeba pomocník v kuchyni nebo krejčí).

Scrat