Stránka 2 z 4

Napsal: 22/10/2009, 18:10
od jarl
Znovu nádherná práce, Destroymane. Jak se zdá tak ponorky jsou tvé oblíbené téma. Velmi se mi líbily příběhy starších amerických ponorek. Ten ponorný monitor Keokuk je nádherný.

Mám jeden dotaz. Podle rekonstrukce Fultonova Nautila se zdá, že měl i plachetní pohon. Nebo se pletu?

Napsal: 23/10/2009, 08:48
od Destroyman
Jarl: Nene, vůbec se nepleteš. Plachetní pohon byl hodně důležitý - Fulton plánoval, že Nautilus bude muset možná přeplout z Francie do Anglie a zpět úplně sám, to by se ručně asi zvládnout nedalo.

Napsal: 23/10/2009, 12:23
od Pátrač
Malý zázrak. A stěžně byly odnímatelné nebo přímo sklápěcí? Já su asi glupy, ale u ponorky si to neumím představit. Přiveďte světlo poznání do mé zatemněné mysli! :rotuj:

Napsal: 23/10/2009, 12:42
od Destroyman
Tipuju, že ráhna se i s plachtou scvakly k hlavnímu stěžni a ten se zlomil v kloubu směrem k zádi. Anebo to mohli nechat tak, plachtu nahradili sítí a nachytali si ryby k obědu. :wink:

Obrázek

Obrázek

Napsal: 23/10/2009, 12:47
od Pátrač
Ano, je to jako poloviční deštník. Kurnik to byli ale zatraceně chytří lidé. A po opětovném vztyčení se to pěkně propne, voda steče a zase můžeme sbírat větřík.

Děkuji za světlo poznání - nádhera. :up:

Napsal: 24/10/2009, 09:04
od AF
Super článek. Docela by mě zajímal vývoj prvních ponorek (nejen v Americe a nejen primárně bojový) kdy by byl i podrobnější popis, případně náčrtky. Nevíte o něčem?? (nebo nechystá se podobný článek ? :) )
Jo k tématu - na netu jsem zakop o tenhle kousek:

http://www.navyandmarine.org/alligator/

pokud jde o CSS Hunley tak pěkný stránky o ní jsou tady:

http://www.hunley.org/

Napsal: 24/10/2009, 10:10
od Destroyman
AF: Nene, žádný takový článek nechystám, což je pro tebe skvělá zpráva, protože ho můžeš napsat sám! :wink:
První dopravní ponorku sestrojil Holanďan Cornelius Drebbel. První bojovou Američan David Bushnell a druhou rovněž Američan Robert Fulton. Pak se ponorky sice stavěly, ale do bojové situace se dostaly jen za války Severu proti Jihu a za rusko-japonské války "nechybělo moc" (ale nebylo z toho nic). Mno a pak přišla až První světová, do čehož jsem se už tak trochu hrabal taky a to třeba tady nebo tady.

Napsal: 26/10/2009, 15:15
od Pátrač
Destroyman píše:AF: Nene, žádný takový článek nechystám, což je pro tebe skvělá zpráva, protože ho můžeš napsat sám! :wink:
Dobrý ždurch. :twisted:

Napsal: 26/10/2009, 17:41
od cayman
AF píše:Super článek. Docela by mě zajímal vývoj prvních ponorek (nejen v Americe a nejen primárně bojový) kdy by byl i podrobnější popis, případně náčrtky. Nevíte o něčem?? (nebo nechystá se podobný článek ? :) )
Prehlad prvých ponoriek už napísal kačmíra v článku Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce.

USS Darter SS-227
No a k zoznamu havárií počas 2. svetovej vojny ešte pridávam aj USS Darter SS-227 triedy Gato, ktorá po tom čo v bitke v zálive Leyte potopila japonský krížnik Atago, poškodila krížnik Takao a počas jeho prenasledovania spolu s USS Dace SS-247 nabehla na plytčinu tak dokonale, že ju nebolo možné vyslobodiť ani pri prílive, ale ani zničiť torpédami USS Dace po tom čo zničili na Dartere všetko cenné a posádka prešla na Dace. Dace ešte rozostrielala Darter 76 mm palubným delom, potom sa pred útočiacim japonským lietadlom musela urýchlene ponoriť a preplnená sa vydala na cesu do Austrálie. Japonské lietadlo si našťastie za ciel vybralo práve Darter.
Neskôr boli na ešte s cielom zničiť vyslané USS Rock SS-274 (10 torpéd, bez úspechu) a nakoniec mohutná stará ponorka USS Nautilus SS-168 vyzbrojená dvoma 152 mm/53 delami ktorá Darter rozostrielala tak, že mohla japoncom poslúžiť už jedine iba ako vrak.
Posádka USS Darter bola kompletne prevelená na novú ponorku USS Menhaden SS-377, (pod)triedy Balao.

Obrázek Obrázek
Rozostrielaný vrak USS Darter SS-227 na plytčine

Napsal: 29/10/2009, 09:15
od Destroyman
Caymane, díky!
Tohle jsem fakt zvoral a nenapadá mě jiná omluva, než že jsem "pro stromy neviděl les" nebo že jsem "kokot drevený, plechom obitý" (říká se to tak u vás, že? :wink: ). Případ ponorek Darter a Dace je natolik známý, že fakt nevím, jak jsem na ně mohl zapomenout. Naštěstí jsi to napravil.
Ještě jednou dík. Dokázals mi, že bych se už opravdu neměl pouštět do žádných větších akcí.

Napsal: 29/10/2009, 10:05
od Pátrač
Proč tolik popela na hlavu?

Zpracoval jsi skvělou práci a že něco vypadlo- na to je diskuse a ta přinesla další zajímavé věci. Hřej se v teple dobře odvedené práce a sebemrskačství nech naboženským fanatikům vší možné provenience. :rotuj:

Napsal: 30/10/2009, 17:00
od cayman
A jejda keby som tušil čo spôsobím, by som nechal hrdzavieť Darter tam kde je... Možno práve TU, a možno ani nie, ktovie.

Napsal: 4/3/2010, 15:13
od El Diablo
Tato část značně zavádějící až nesmyslná...
Výsledek poněkud groteskního útoku Glasselova Davida byl Jižany vyhodnocen jako „povzbudivý“ a myšlenkou stavby dalších člunů se začali zabývat hnedle dva kapitáni Konfederace. Z nich se prosadil jistý Horace Hunley, který začal stavět svůj vynález v New Orleansu. Stavba to rozhodně nebyla jednoduchá, protože k městu se blížila unionistická vojska, avšak Hunley stihl Davida evakuovat do Mobile, kde člun dokončil. Pak měl být nový David odvlečen do Fort Morganu nedaleko Charlestonu, kde se měl pokusit prolomit blokádu. Leč člověk míní a okolnosti mění. Cestou se vlečný parník dostal do bouře a milý David se odporoučel do hlubin. Houževnatý Hunley si ale nedal pokoj a postavil člun nový. Byl dlouhý asi dvacet metrů, poháněla jej síla osmi mužů, devátý loď řídil a obsluhoval tyčové torpédo. Tento David měl však jednu chybku, která se záhy ukázala být dost podstatnou - byl příliš nízký. Tak se při jedné cvičné plavbě stalo, že vlny nedaleko plujícího kolesového parníku natekly otevřenými poklopy do podpalubí a celá posádka se s výjimkou velitele poručíka Paineho utopila. Po několika týdnech se člun podařilo vylovit, ale David šel ke dnu již při první plavbě; pachatelem tentokrát nebyl parník, ale mořské vlny. Poručíku Painemu se opět podařilo zachránit (tentokrát i se dvěma muži), David byl opět vyzdvižen, jenže opět se potopil, a to ještě na kotvách přímo v přístavu. Nezmar Paine alias Kostěj Nesmrtelný se s třemi muži zase zachránil, jenže to už měl takovou pověst Jonáše, že s ním nikdo nechtěl ani na výletní pramici, natož na ponorku - a tak byl zbaven velení. Po dalším vyzdvižení a dalším náboru dobrovolníků se David zase potopil a tentokrát se nespasil nikdo. Při dalším pokusu narazil David na lano ještě v přístavu a šel znovu ke dnu – tentokrát se zachránili námořníci dva.
Člověk uvažující selským rozumem by si nejspíš řekl, že po všech neblahých zkušenostech by bylo úplně normální, kdyby prokletý člun zůstal navěky pod vodou, ale paličatí jižanští velitelé měli za to, že David opravdu má potenciál potápět i něco jiného než sám sebe. Nová posádka byla vybrána z řad pěchoty (další dobrovolníci mezi by se námořníky našli asi jen opravdu těžko) a původním povoláním pěšák byl i nový velitel – poručík George Dixon. A ten byl konečně úspěšný. V noci ze 17. na 18. února 1864 Dixonův David potopil unionistickou korvetu Housatonic. Žádný triumfální návrat se však nekonal, protože potápějící se loď sebou strhla i ponorku s celou posádkou a to byl její definitivní konec. To na palubě Housatonicu byly ztráty menší. Zahynul podporučík Hazeltin a pobočník kapitána Clerk se třemi námořníky, čímž vražedná éra podivuhodného plavidla s biblickým jménem naštěstí skončila.

Napsal: 4/3/2010, 16:07
od Hans S.
El Diablo, proč, nebo spíše co konkrétně?

Napsal: 4/3/2010, 16:37
od El Diablo
Nazývá ponorku Hunley Davidem což je zcestné a matoucí.
1 se tak nejmenovala.
2 David nebyl ponorka, nebyl schopen ponoru, neměl pro to žádné zařízení a nedal se hermeticky uzavřít.
3 Ponorka Hunley na rozdíl od výše jmenovaného byla vybavena balastními nádržemi, hloubkovými kormidly a hermetickým uzávěrem a byla schopná
vydržet pod hladinou několik desítek minut možná i hodin. (Dokud se nevydýchal vzduch)

Už na to upozorňoval i Scratch

The CSS Hunley, American Submarine
http://www.youtube.com/watch?v=tpaiXxdVZao

Konečně sem našel něco o Davidovi a je řazen mezi torpédové čluny, nikoliv mezi ponorky!

http://reference.findtarget.com/search/Torpedo%20boat/

Napsal: 4/3/2010, 21:38
od Hans S.
Jo :) No, Destroyman by to určitě mohl opravit..ale myslím, že tohle stačilo poslat možná přes SZ, když už na to upozornil Scrat.

Napsal: 4/3/2010, 22:03
od El Diablo
Neví zda by na to Destroyman reagoval, už sem a ním měl debatu na stejné téma v jiném vláknu a mé argumenty odmítl. Takže mám obavy že by se to nedostalo k ostatním a mohli by zůstat v omylu...

Napsal: 5/3/2010, 09:29
od Destroyman
Ach jo. Ono by si možná stačilo článek pořádně přečíst, vždyť jsem tam o Davidech výslovně napsal toto: "Je opravdu těžké je nazvat přímo ponorkami, leč kdysi mi jeden člověk řekl, že „vše záleží na definici“, a že čluny třídy David by se daly klidně nazvat i torpédovými čluny (doufám, že Scrat svůj výrok poznal)."

Zkrátka se nemíním babrat ve zbytečnejch definicích co je, a co není ponorka. Tuhle práci rád přenechám diskutérům, mě to prostě nebaví. Navíc: Davidy jsou koneckonců prakticky v každý publikaci, která se ponorkami té doby zabývá (např. Hoyt, Van Der Vat, Šmíd). Proč? Asi proto, že je to silné, takřka literární téma. A z toho důvodu jsem to tam šoupnul taky. Stejně jako jsem mezi ponorky vrazil i Keokuk, přestože to byl spíš pancéřová loď. Stačí tohle vysvětlení?

Napsal: 5/3/2010, 09:40
od Pátrač
Já jsem čekal kdy se objevíš a pár větami srovnáš listiny do štosu.

Myslím si že takto je to OK. Hele divochu - tos netušil, že z Tebe mají diskutující strach a hrůzu - žejo? :rotuj:

Napsal: 5/3/2010, 10:40
od Destroyman
Myslíš? Vždyť nikomu nenadávám, nikomu nevyhrožuju... Jsem jen obyčejnej týpek. 8-)
Proboha! Asi budu muset začít vraždit a obědvat miminka! :smutek: