Stránka 1 z 2

USS Arizona

Napsal: 14/11/2005, 20:00
od Nelson
Brzy ráno 7.12.1941 se nad Pearl Harborem, hlavní pacifickou základnou USNavy, objevily neznámé letouny. Prakticky dřív než stačila zareagovat protiletadlová a stíhací obrana přístavu se letadla vrhla na všechna ostrovní letiště a na lodě zakotvené v rozlehlém přístavu. Kromě mnoha poškozených nebo zničených křižníků a lehčích jednotek kleslo na dno přístavu sedm z osmi plavidel bitevní skupiny. Dvě z nich byly odepsány jako totální ztráty a jednou z této dvojice se stala bitevní loď Arizona.

Její zrození se datuje do období ještě před vypuknutím první války. 16.3. 1914 byl v Brooklyn Navy Yard položen kýl druhé jednotky třídy Pennsylvania předběžně pojmenované North Carolina. Obě lodě byly určeny pro službu v tichomoří a spolu s ostatními moderními plavidly měly tvořit protiváhu japonským dreadnoughtům. Stavba probíhala bez větších problémů a tak již po patnácti měsících, přesně 19.6.1915, proběhlo slavnostní spuštění a lodi bylo přiděleno kódové označení BB-39 a jméno 48. státu Unie Arizona. 17.10.1916 byla nová bitevní loď zařazena do stavu Pacifické flotily.

Arizona spolu se svou sestrou byly dalším rozvinutím konstrukce amerických bitevních lodí a navazovaly na předchozí dvě plavidla třídy Nevada. Zásadním rozlišovacím prvkem bylo přidání dalších dvou děl ráže 14''.
Výzbroj tedy tvořilo 12 děl 14"/45 (356 mm) Mark 3, rozmístěných do čtyř věží na přídi a zádi plavidla. Střední ráže byla zastoupena dvaadvaceti děly 5''/51 (127 mm) Mark 15. Dvě z nich byla umístěna na horní palubě po stranách velitelské věže a zbylá v pancéřových kasematách o patro níž. Protiletadlovou výzbroj tvořily čtyři poloautomatické kanóny 3"/50 (76,2 mm) Mark 21 a byly naplánovány i čtyři torpédomety ráže 533 mm.

Pancéřování bylo navrženo podle amerického systému „all or nothing“ tedy mohutný pancíř 365 mm chránící trup mezi věžemi 1 až 4 uzavřený vpředu i vzadu pancéřovými přepážkami stejné síly. Příď i záď byly ponechány tzv. měkké. Shora chránila trup pancéřová paluba o tloušťce 76 mm doplněná nad životně důležitými prostory dalšími 38 mm oceli a například čela dělových věží chránil 406 mm pancíř.

Pohonnou soustavu tvořilo 12 kotlů Babcocs & Wilcox a 4 parní turbíny typu Parsons rozložených do šesti kotelen a dvou strojoven. Při maximálním výkonu 24990 kW umožňovaly čtyři šrouby rychlost 21 uzlů. Kvůli nevhodným reduktorům byly turbíny velmi neekonomické a dosah činil jen 4640 mil (asi 8600 km).

Hned po skončení války začaly úpravy plavidla. Byla sejmuta část kasematových děl, byly dodány dva dálkoměry a od roku 1919 byla na lodi nainstalována vzletová plošina v r. 1929 nahrazená dvěma prachovými katapulty (jeden na zádi a druhý na věži č.3).
Kvůli omezením vyplývajícím z washingtonských smluv byly všechny bitevní lodě USNavy rozsáhle modernizovány, konkrétně Arizona v Norfolk Navy Yard v letech 1929 – 1931.
Byly nainstalovány rozměrné protitorpédové výdutě, mřížové stožáry byly nahrazeny trojnožkovými, bylo zesíleno pancéřování (například u palub bylo přidáno dalších 50 mm oceli),byly osazeny nové kotle (6x typ Bureau-Express) a nové turbíny (Westinghouse). Vzrostl výkon celé sestavy (25725 kW) a dosah vzrostl až na 13600 mil (přes 25000 km). Zvětšil se náměr děl hlavní ráže z 15° na 30° a dostřel vzrostl na 31 km. Protiletadlová děla 76,2 mm byla nahrazena osmi poloautomatickými děly 5"/51 (127 mm) Mark 15.
Po této rekonstrukci docházelo až do začátku WWII k dalším drobným úpravám, vše přerušil nálet z osudného nedělního rána.

Toho dne kotvila Arizona až jako předposlední v řadě bitevních lodí na kotvišti Battleship Row. Z boku ji kryla dílenská loď Vestal. Asi v 8.15 ji začala zasahovat japonská torpéda a pumy. Jedno minulo Vestal a poškodilo Arizonu na přídi a o několik vteřin později prorazila strop věže č. 2 puma která přivedla k výbuchu její muniční sklady. Podle svědků vyšlehl až do výšky 150 m plamen který vzápětí pohltil celou příď. V té chvíli pravděpodobně zahynul velitel 1. divize bitevních lodí kontraadmirál Isaac Kidd, velitel plavidla komandér Franklin van Valkenburgh a velká část posádky. Dalších sedm pum během několika vteřin zničilo nástavby mezi můstkem a zadním stožárem. Byl zničen trup a pozdější ohledání potápěči zjistilo odtržení velké části přídě.

Na Arizoně zahynulo 47 důstojníků a 1056 poddůstojníků a námořníků. Dalších 5 důstojníků a 39 námořníků utrpělo většinou těžká zranění. Tak katastrofální ztráty neutrpěla žádná jiná válečná loď USNavy v celé historii. Právě proto byl nad trupem lodě, jež dosud leží v přístavu na svém kotvišti, vybudován památník všech kteří padli toho nedělního rána. A slovo Arizona bylo navždy vyškrtnuto ze seznamu jmen jimiž je možno pokřtít válečné plavidlo.

Obrázek

Obrázek Obrázek

Napsal: 14/11/2005, 20:35
od ivan_kovar
uss arizona

Napsal: 14/11/2005, 20:40
od ivan_kovar
ten kdo to fotil musel být pořádne vystrašenej :-)

Napsal: 14/11/2005, 20:49
od sa58
No to asi byl, když tu loď postavil na výšku. Nebo to fotil v poloze ležícího střelce? :D

Napsal: 14/11/2005, 20:51
od ivan_kovar
no to se ho už nezeptáme :-)

Napsal: 14/11/2005, 20:57
od ivan_kovar
zřejmně

Napsal: 15/11/2005, 06:36
od YAMATO
Mimochodem Kidd: existuje teorie, že jeho smrt byla paradoxně velkou výhrou pro USA. Jako zastánce bitevních lodí by mohl mít velký vliv na prosazení vypravení velkého svazu bitevníků k vyprovokování "rozhodující bitvy" s Japonci...a ti, vzhledem k velmi vysoké kvalitě jak lodí, tak posádek by takto měli velkou šanci uštědřit US Navy drtivou porážku. Mimo jiné i díky jeho smrti se prosadila varianta, kde páteří byly letadlové lodě.

Co si o této teorii myslíte?

Napsal: 15/11/2005, 14:25
od Atlantis
Ale byla by to pak zajímavá válka. Jamato proti am. bitevním lodím...:-)

Napsal: 15/11/2005, 16:48
od Nelson
Yamato, máš pravdu ale jen částečně. Američanům vlastně po Pearl Harboru nezbylo v Pacifiku nic jiného než letadlové lodě a jejich doprovodné křižníkové svazy. Pouze bitevní loď Pennsylvania byla opravena během krátké doby, Ostatní lodě musely na rozsáhlé rekonstrukce.
Na nějaké, i třeba omezené, akce vycházející z předválečného plánu Rainbow 5 nemohli Američani ani myslet.

A případná bitva by stejně skončila pro Američany mnohem větší katastrofou než ten útok na Pearl.Všechny japonské bitevní lodě byly výrazně rychlejší než jejich americké protějšky. Takže by Japs mohli diktovat podmínky boje.

Napsal: 15/11/2005, 17:06
od YAMATO
No jo, taky pravda. Vlastně i tím Japonci paradoxně Američanům pomohli, kdyby byly naopak vyřazeny letadlovky a zůstali jim butevní lodě, tak by to asi bylo zajímavé, protože převaha Japonců byla nepopiratelná...

Napsal: 15/11/2005, 17:44
od Nelson
Ještě pár fotek ze současnosti:

Obrázek
Model vraku Arizony

Obrázek
Letecký snímek vraku

Obrázek
Stěna se jmény padlých ze 7.12.1941

Napsal: 15/11/2005, 21:59
od Atlantis
Noo...některé lodě byly připrčavené v nejvyšší nouzi po pár týdnech nejnutnější plavby a případného boje. Jak vlastně vypadal plán Rainbow5?

Napsal: 15/11/2005, 22:28
od Nelson
Když to hodně zjednoduším, tak to bylo prakticky to co předvedli Američani v Pacifiku v letech 1943 - 1945. Tedy postupné obsazení vybraných ostrovů a zabezpečení komunikačních linií.

Napsal: 15/11/2005, 23:33
od Atlantis
Tak v čem se lišil od skutečnosti? Jak to souviselo právě s bitevníma loděma?

Napsal: 16/11/2005, 03:28
od Lord
Zajímavý že na tom modelu jsou ještě dělové věže, zatímco na leteckém snímku už nikoliv - to se to už tolik rozkládá, nebo se rozhodli dělové věže sejmout a zakonzervovat?

Napsal: 16/11/2005, 06:00
od Nelson
Atlantis píše:Tak v čem se lišil od skutečnosti? Jak to souviselo právě s bitevníma loděma?
Rozdíl byl právě v použitých jednotkách.
Podle původního plánu by byla hlavní částí invazního loďstva velká skupina bitevních lodí, zatímco letadlovky měly jen zajišťovat průzkum případně protileteckou ochranu svazu. Kvůli nedostatku bitevních lodí byl celý plán upraven a role jednotlivých tříd lodí se změnily. Letadlové lodě se staly hlavní údernou silou svazu a bitevní plavidla tvořila jen jejich doprovod, případně prováděla předinvazní bombardování.
Lord píše:Zajímavý že na tom modelu jsou ještě dělové věže, zatímco na leteckém snímku už nikoliv - to se to už tolik rozkládá, nebo se rozhodli dělové věže sejmout a zakonzervovat?
Ten letecký snímek je focen přes záď.
Vrak má i ve skutečnosti věž č. 1 na svém místě ale druhou věž na přídi roztrhal výbuch munice a zůstaly z ní jen boční stěny.Obě věže na zádi byly rozebrány, děla sejmuty, zakonzervovány a počítalo se s nimi pro pobřežní baterie. Zůstaly však v arzenálech a časem je sešrotovali. Byla vyzvednuta i celá zásoba munice ze zadních věží a připravena pro případné použití.

Napsal: 17/11/2005, 15:43
od Nelson
Je zajímavé, že pro ty kteří přežili zkázu své lodě bylo její zničení velice emotivním zážitkem. Pakticky všichni později vyjádřili přání být po smrti zpopelněni a pohřbeni s ostatními. Jejich poslední vůle je postupně plněna a popel je vsypáván do vraku Arizony.
Stejně tak i ostatky asi 45 těl které byly z potopené lodě vyzvednuty na jaře 1942 byly později spáleny a popel putoval také zpět do vraku.

Obrázek
Pohřební ceremoniál v památníku Arizony.

Napsal: 17/11/2005, 16:58
od deem
Na modelu je příď a na fotce záď.

Napsal: 23/1/2009, 01:20
od kacermiroslav
Nemůžu si odpustit podělit se o tento skvostný obrázek ukazující veliksot USS Arizony.

Obrázek USS Arizona v East River, New York - rok 1916

Re: USS Arizona

Napsal: 4/10/2023, 19:52
od Raiden
Nelson píše: 14/11/2005, 20:00 A slovo Arizona bylo navždy vyškrtnuto ze seznamu jmen jimiž je možno pokřtít válečné plavidlo.
Tak toto již neplatí - v roce 2019 bylo oznámeno, že ponorka SSN-803, třicátá jednotka třídy Virginia, ponese právě jméno Arizona.
https://arizonafinalsalute.com/about-us ... a-ssn-803/