Adolf Galland

Vojáci, generálové, piloti, námořníci, esa.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Adolf Galland

Příspěvek od Haness »

Adolf Galland

A. Galland se narodil 19. března ve Westerholtu ve spolkové zemi Nordrhein-Westfalen. Navštěvoval humanistické gymnázium v Bueru a po maturitě nastoupil k pěšímu pluku č. 10.

Roku 1935 přestoupil k Luftwaffe a byl leteckým učitelem ve škole pro stíhače ve Schleissheimu. 1. srpna 1937 byl povýšen na Leutnanta a zúčastnil se občanské války ve Španělsku jako důstojník legie Kondor a během náletu na Asturias zkoušel nový způsob bombardovací taktiky známé jako kobercové bombardování. Zúčastnil se také bombardování Guernicy 26. dubna 1937. Od května 1937 do července 1938 vzlétl k 280 bojovým akcím. 7. června 1939 obdržel Španělský kříž ve zlatě s brilianty.
Po tažení do Polska byl 1. října povýšen na Hauptmanna, velitele skupiny u JG 27, jejímž komodorem byl v té době Oberstleutnant Ibel a získal Železný kříž I. třídy. Během bitvy o Británii létal s Messerschmittem Bf 109E (Emil) a byl velitelem III. skupiny u JG 26 Schlageter, kde mimo jiné sloužil i další letecké eso Oberleutnant Joachim Müncheberg. Gallandův letoun byl charakteristický svým osobním emblémem Mickey-Mouse s pistolemi v rukou a s doutníkem v ústech. Galland sám byl vášnivým kuřákem a doutník si bral i do letadla. Měl tam na něj i popelník! Galland sestřelil svá první tři letadla (když nepočítáme ty ze Španělska) 12. května 1940. 18. června 1940 byl povýšen na Majora, 1. srpna obdržel Rytířský kříž řádu Železného kříže od samotného Generalfeldmarschalla Alberta Kesselringa – velitele Luftflotte 2, 22. srpna přebírá celou eskadru JG 26 a 1. listopadu byl povýšen na Oberstleutnanta. V boji se silným nepřítelem a pod vedení tvrdého Gallanda se JG 26 slila do pevné jednotky. Příležitostně Gallandovi někteří jeho tvrdost předhazovali, ale jak jinak by se měli vést mladí stíhači v takovém boji? Galland byl pohotový, rozhodný, vždy připravený k nasazení, výtečný v létání, střelbě, pozornosti (i přesto že měl vadu očí), s bleskovou reakcí i rozhodnutím. V bitvě o Británii měl na kontě 57 sestřelených letadel, což bylo nejvíce ze všech německých pilotů.
Roku 1941 dostala JG 26 jako první eskadra letouny Focke-Wulf Fw 190. 21 .června obdržel Galland jako první voják Wehrmachtu Dubovou ratolest s meči k Rytířskému kříži a 5. prosince Galland opouští eskadru s 80 sestřely na kontě. Byl povýšen na Obersta a povolán do hlavního stanu vrchního velitele jako generál stíhačů místo svého přítele Obersta Wernera Mölderse z JG 51, který krátce předtím 22. listopadu padl. 28. ledna 1942 byl vyznamenán brilianty k dubové ratolesti a mečům Rytířského kříže jako druhý voják Wehrmachtu. Ve funkci inspektora stíhačů se poté stal 19. listopadu 1942 Generalmajorem, jako nejmladší generál v historii, měl pouhých 30 let. 1. listopadu 1944 byl dokonce povýšen na Generalleutnanta a z hlavního stanu míří opět na frontu.

Poté co Spojenecké bombardéry stále více ničili všechna rozsáhlejší města, hlavně Berlín a bylo stále více jasné že vzdušný prostor nad Německem takřka ovládají, byl Herman Göering jako vrchní velitel Luftwaffe velmi rozhořčen a svůj hněv obrátil proti stíhacím pilotům.Kterým velel právě Adolf Galland.Göering ho odvolal z funkce a nařídil mu vytvořit speciální eskadru do které vyčlenil ty nejlepší piloty a nechal ji vyzbrojit letouny Me-262.
Galland tedy vytvořil eskadru JV 44, ve které létá s novým proudovým letounem Messerschmitt Me 262 Sturmvogel (Schwalbe) a zvedá své skóre na celkových 103 sestřelů. Na konci války je Galland zajat a vězněn jako válečný zajatec do roku 1947, kdy přijal argentinskou nabídku stává se spolu s Hansem Ulrichem Rudelem a Wernerem Baumbachem vojenským poradcem v Argentině až do roku 1955 a vydává svou knihu Die Ersten und Letzen (První a poslední). Roku 1954 má Galland svatbu s hraběnkou von Donhoff. V roce 1955 se vrací do Německa a je zaměstnán jako letecký poradce, prezident aerolinek a roku 1957 odchází do Bonnu.Umírá v roce 1996 v Remagen-Oberwinteru.

Jaký je váš nazor na jendohjo z nejlepších stíhačů Luftwaffe ve 2.sv.válce.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

tak tady jedna fotka

Obrázek
Fotka.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Galland neobdržel EKII?
Obrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano obdržel...
Uživatelský avatar
Lena
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 136
Registrován: 19/3/2005, 17:05
Bydliště: Olomouc

Příspěvek od Lena »

pěkný článek, významné piloty tu docela postrádám :wink:

No pokud získal Železný kříž I. třídy za boje ve Francii, tak potom II. třídy dostal asi v bitvě o Anglii v květnu 1940 ... jistá si nejsem
Nevíte to někdo přesně?
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Nebylo vždy podmínkou,pro získání EKI,i obdržení EKII před.
Obrázek
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Ve Francii nemohl získat první třídu a pak následně druhou,a Bitva o Anglii v květnu 40 ještě nebyla oficiálně zahájena....
Obrázek
Uživatelský avatar
Rubiki
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 109
Registrován: 9/4/2005, 20:28
Bydliště: Banská Bystrica

Příspěvek od Rubiki »

No mna celkom zaujimal clanok o leteckych esach 2.svetovej vojny, hlavne take veci ako statistiky o pocte potvrdenych zostrelov, vyznamenaniach a podobne veci, lenze zohnat take mnostvo informacii asi nebude lahke
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Snad nejde o to kdy byla nebo nebyla oficiálně zahájena,ale jde o to co tam tehdy udělal. Pokud vím tak se zásluhy za dobu těsně před bitvou o Británii vztahují i na boje s letadly RAF která kryla ustupující expediční síly z Dunkerku,krytí letadel útočících na konvoje apod.

Ten EKII myslím dostal za svoubojovou činnost kterou vedl částečně už ve Španělsku a pak za tu při zahájení války.
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Moc pěkný článek!
Doplnil bych pár perliček. Byl skutečně vášnivý kuřák, vykouřil okolo dvaceti doutníků denně a měl povoleno kouřit i během operačních letů. V některých letadlech měl namontován i elektrický zapalovač. Údajně on byl autorem slavné odpovědi Göringovi, který se ptal, co by piloti potřebovali k vítězství v bitvě o Anglii.Galland prý odpověděl: "Letku Spitfirů!" Skutečně ale nevím, jestli se to opravdu stalo, nebo to patří mezi mnoho jiných legend z druhé světové války.
Když se Göring Gallanda ptal, jak by se stavěl k rozkazu střílet na britské letce na padácích, odpověděl, že by to pokládal za prachsprostou vraždu a udělal by všechno proto, aby tento rozkaz nemohl splnit.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Je to pravda byl to takový voják který měl svůj osobytý styl který jej všude proslavil.
Nevim jestli je přímo on autorem oné slavné věty,jeslti ta věta sama byla přímo tak řečena.
jirka
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 14/12/2006, 20:07

Příspěvek od jirka »

pěkný článek, významné piloty tu docela postrádám [/quote]

Mohu ti doporučit knihu S Meči a Brilianty, tam se to významnými piloty jen hemží.
Např : plk. Werner Molders, gen.por. Adolf Galland, plk. Gordon M. Gollob, kpt. Hans-Joachim Marseille, plk. Hermann Graf, mjr. Walter Nowotny, plk. Hans-Ulrich Rudel, pplk. Helmut Lent, mjr. Erich Hartmann, mjr. Heinz Wolfgang Schnaufer.
Pokusím se postupně udělat výtažky a fláknout je sem
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Možná by stálo za to se podívat i do jiných zemí než Německa...

Mimochodem, u Německých pilotů (ale samozřejmě nejen u nich) jsou ta čísla hustě nadsazena, např. na východní frontě bylo ztraceno Sověty cca 40 % letadel, než kolik si nárokují Němci (včetně flaků atd.). No a pak ta čísla vypadají dost jinak...a i tak velmi působivě, co to nepřiznat. Ale chce to trochu realistického pohledu.

Ostatně pro příklad i odjinud: např. slavná epizoda III/JG 7 a Stab./JG 7 s Me 262, kdy si nárokují na 500 sestřelů těžkých bombardérů...ale ukázalo se, že jich bylo tak 150. Ostatně i tak slušný výkon, ale přeci jen dost jiné číslo...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Vojáci“