Útek slovenských pilotov 7.júna 1939 do Poľska

Operace Barbarossa, bitva o Krym, Moskvu, Stalingrad, Kursko, Čerkassy, Bagration, Berlín.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Peter
svobodník
svobodník
Příspěvky: 35
Registrován: 24/6/2005, 10:57
Bydliště: Trencin

Útek slovenských pilotov 7.júna 1939 do Poľska

Příspěvek od Peter »

Útek slovenských pilotov 7.júna 1939 do Poľska a osud jedného z nich, Imricha Gablecha

Dňa 7.6.1939 o 12.05 h utiekla skupina príslušníkov armády Slovenského štátu z letiska Piešťany. Utiekli na 3 lietadlách Letov Š.328 a jednom Aero Ab.101. Útek sa podaril vďaka tomu že jedným z 8 vojakov bol aj hlavný mechanik letky čat.Ľudovít Ivanič.
Osádky lietadiel:
• Š.328 pilot des.Ján Lazar, pozorovateľ strelec čat.František Knotek
• Š.328 pilot des.Jozef Káňa, strelec slob.Karol Valach,
• Š.328 pilot des.Imrich Gablech, rádiotelegrafista des.Jozef Řehák.
• Ab.101 pilot des.Jozef Hrala, hlavný mechanik čat.Ľudovít Ivanič
Lietadlá Š.328 pristáli po 3-hodinovom lete na letisku Deblin, asi 100 km južne od Varšavy a lietadlo Ab.101 pristál v Krakove.

Imrich Gablech sa narodil 4.11.1915 ako jedno zo 7 detí v obci Hrabovište, ktoré patrilo vtedy do okresu Trenčín. Študoval na novomestskom gymnázií s cieľom stať sa kňazom ale po prečítaní náborového článku 1000 nových pilotov republike sa rozhodol stať vojenským pilotom. Dňa 1.10.1936 nastúpil na vojenskú základnú službu do Piešťan. Po rozbití Československa sa pridal ku skupine ktorá sa rozhodla bojovať proti fašistickému Nemecku. Útek sa skoro nezdaril, pretože 4 príslušníci zo skupiny boli dňa 4.6.1939 zatknutí v kaviarni v Piešťanoch a posadení do väzenia za vykrikovanie protištátnych hesiel. Z väzenia boli prepustení v ten deň.
Od 1.7.1939 sa všetci stali príslušníkmi poľských leteckých síl. Gablecha zastihla vojna 1.9.1939 na letisku Debline. Dostáva rozkaz k letu s lietadlom Potez XXV. Podarí sa mu vzlietnuť práve v okamihu, keď Luftwaffe začína bombardovať letisko. Gablech vzlieta a havaruje po ceste na letisko v Borowe. Spolu s ďalšími československými letcami sa postupne presúva z letiska na letisko. Z letiska Jaroslaw vzlieta 17.9.1939 s ďalšími československými a poľskými letcami aby uleteli do Rumunska, ale tesne pred rumunskými hranicami podľa rozkazu všetci zosadli na pokyn kapitána Chriniewicza a mali čakať na pozemný personál pred ďalším preletom. Na druhý deň ráno ich však všetkých zajme Červená armáda okupujúca Poľsko.
Tam s pištoľou pri hlave, ho NKVD prinútilo podpísať že bol školený v Poľsku pre špionážnu službu proti Sovietskemu Zväzu. Bol odsúdený na 5 rokov nútených prác. Pracoval v baniach v Krivoj Rog, neskôr na výstavbe železničnej trate Kotlast-Vorkuta. Tu zažil nepredstaviteľné útrapy a režim sovietskych gulagov. Na jar 1941 vplyvom nedostatku vitamínov oslepol na 14 dní a len vďaka jednému Poliakovi čo mu ukradol niekoľko lyžíc rybieho oleja sa mu vrátil zrak. Problémy zo zrakom sa mu prejavovali ešte dlho, hlavne v noci zle videl a to aj neskôr v Anglicku ako aj po návrate do vlasti.
Po prepadnutí ZSSR Nemecko a vďaka dohode exilovej poľskej vlády bol ako jeden z „poľských“ pilotov presunutý do Anglicka. Bol zapísaný ako 199. pilot z požadovaných 200.
Cez Archangeľsk bol prepravený do Anglicka na palube lode kde pristál 13.10.1941. Po čase keď sa trošku zotavil bol zaradený do RAF a pri lekárskej kontrole sa prišlo na to že váži len 45 kilogramov a má ploche nohy. To všetko bol následok 2-ročného utrpenia v gulagoch!! Bol zaradený do leteckého výcviku, ktorý nedokončil pretože jeho zdravotný stav to nedovoľoval. Dlhodobo sa snažil zotaviť z dôsledkov „starostlivosti“ v gulagoch ale lekárska komisia ho už nikdy nepustila lietať. S pomocou jeho bývalého veliteľa letiska Piešťan, plk.Dudu bol preradený k letiskovej kontrole kde pôsobil až do konca vojny.

Ich ďalšie osudy:
Všetci 8 utečenci boli odsúdený 17.8.1942 vojenským súdom v Bratislave k 20 rokom ťažkého žalára, ¼ ročne jeden deň pôstu a tvrdým lôžkom, samoväzbou na konci každého roku po dobu jedného mesiaca a celodenným zatvorením o samote v temnici dňa 7.júna každý rok.

Pilot des.Ján Lazar po príchode do Veľkej Británie lietal v zostave 311.bombardovacej perute RAF. Po vojne sa vrátil domov, odišiel za prácou do Afriky kde aj zomrel.
Pilot des.Jozef Hrala po príchode do Veľkej Británie lietal v zostave 311.bombardovacej perute RAF. Pri cvičnom lete na Veľkou Britániou dňa 13.10.1942 havaroval a zahynul aj s celou posádkou.
Strelec čat.František Knotek po príchode do Veľkej Británie lietal v zostave 311.bombardovacej perute RAF. Pri jednom z nálov na Berlín bol jeho stroj zostrelený a dostal sa do zajatia. Po vojne sa vrátil do vlasti a až do svojej smrti 5.3.1978 žil v Brne.
Strelec slob.Karol Valach po príchode do Veľkej Británie lietal v zostave 311.bombardovacej perute RAF. Jeho lietadlo zostrelili 23.6.1941 pri nálete na Brémy a on zahynul pri holandskom mestečku Nieuwe Niedorp.
Pilot des.Jozef Káňa po príchode do Veľkej Británie lietal v RAF, kde ho zaradili do poľskej letky. Po oslobodení odišiel do Afriky a jeho ďalší osud je neznámy.
Rádiotelegrafista des.Jozef Řehák po príchode do Veľkej Británie slúžil v RAF. Po roku 1945 sa vrátil do vlasti, žil v Prahe kde 10.1.1979 zomrel.
Hlavný mechanik čat.Ľudovít Ivanič po prepadnutí Poľska sa dostal do zajatia červenej armády. Neskôr sa stal príslušníkom 1.čs zmiešanej leteckej divízie v ZSSR.
Des.Imrich Gablech. Po návrate do vlasti velil na letisku v Havlíčkovom brode, no ako účastník západného odboja bol zbavený velenia a prepustený do zálohy. Žije v Havlíčkovom Brode.

Zdroje.
Kniha „Hallo, airfield-control, go ahead“, autor Imrich Gablech, vydal Magnet-Press v roku 2005
„Slovenské letectvo 1939-1944“, autor Juraj Rajninec
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Útek slovenských pilotov 7.júna 1939 do Poľska

Příspěvek od Martas2411 »

Nedá mi to a musím tady vzpomenout tohoto pána,který nedávno oslavil 100.let a při příležitosti Dne veteránů(tj.11.11,na Martina) bude tento bývalý pilot povýšen do generálské hodnosti.Jeho úlet z Pieštan v červnu 1939 spolu s dalšími slovenskými piloty do Polska byl fenomenální.A jeho válečný život byl plný utrpení a bolesti a o moc lepší to neměl i v poválečném Československu.Hodně štěstí a hlavně zdraví pane Generále.Jste legenda

http://www.novinky.cz/domaci/386003-voj ... ralem.html

zde jeho stručný životopis

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1 ... e2=gablech
Odpovědět

Zpět na „Východní fronta“