Hans S. píše:Absolutně ne. Přečti si jakoukoliv knihu z druhé strany. Sovět sice už nebyl vyloženě rovně letící ničeho neschopný cíl, ale stále nepředstavoval nějaké extra riziko. Rozhodně se nedá hovořit o tom, že by se v téhle době jednalo o rovnocenné souboje tak, jako třeba na západní frontě.
Hansi, tady bych byl poněkud opatrnější - pokud si TY přečteš vzpomínky z druhé strany, tak zjistíš že sověti to hodnotí tak, že konečně měli navrch. I když přiznávají, že to bylo hodně těžké
Problém je v tom, že vzpomínky píší Ti přeživší, což nejsou Ti průměrní
Farky píše:5. července 1943 - Luftwaffe 45 (26) ztracených letadel, VVS 248 letadel.
6. července 1943 - Luftwaffe 22 (14), VVS 171.
7. července 1943 - Luftwaffe 19 (13), VVS 158.
8. července 1943 - Luftwaffe 11 (7), VVS 90.
Celkem - Luftwaffe 97 (60), VVS 667.
Farky, jako téměř vždy s Tebou více-méně souhlasím
Až na toto. Nevím kde vzal Bergström ta čísla, ale asi by bylo vhodné uvést i jiná. Dle knihy "Гриф секретности снят" jsou ztráty VVS, tj. počet skutečně odepsaných letadel, za období od 5.7. do 23.7. (tzv. Kurská obranná operace) ... 459 letadel tj. průměrně 24 denně.
To s tím, že by jen za první 4 dny měly VVS ztratit 667 letadel, moc nekoresponduje.
Ostatně, na začátku operace měly mít VVS k dispozici 2.792 letadel (Bergström) z čehož po odpočtu Po-2 bylo 2.172 bojových. Že by z nich jen za první 4 dny ztratili 667 mi připadá trochu moc.
Dle stejného zdroje za celou Kurskou bitvu tj. od 5.7. do 23.8. 1943 VVS odepsalo 1.626 letadel ... tedy opět 667 za první 4 dny a 959 za zbývajících 45 dní ???
A ještě k těm "gardovým plukům". Je to takové trochu umělé dělení. Hans to popsal správně - když prohraju s gardistou, je to méně "
ponižující" než s greenhornem
Faktem je, že v této době - tj. rok 1943 - byly VVS stále v "pěrestrojce". Tedy tvořily je z části zkušené a dobře vycvičené pluky (a samozřejmě gardové byly jejich součástí) a pak, řekl bych "spotřební" pluky, vybavené starší technikou a používané k kde čemu, včetně útoků na pozemní cíle. No a jejich ztráty byly úměrné letadlové technice a způsobu použití. Ostatně jak popisuje třeba Klosterman, nebo jak je vidět na operaci Bodenplate, použití stihačky k protizemnímu úderu není zrovna nejlepší nápad.
A nakonec krátce k "blízkým" doprovodům. Opět, jako ostatně vše, je jejich vhodnost otázkou. Záleží na tom, jak jsou provedeny. Jsou známy pluky, které se na ně specializovali, a které se chlubily minimálními, či nulovými, ztrátami svěřených bombardérů či šturmoviků. Jistě, pravděpodobnost vlastního sestřelu je u těchto doprovodů mizivá, ale je-li správně proveden, s dostatečným výškovým zajištěním .... tak je poměrně efektivní.
Výškové jištění brání nenadálému útoku z převýšení a blízký doprovod nepustí nepřátelské stihače k doprovázeným letounům v následném dogfightu.
Ztráty doprovodných stihačů sice mohou být vyšší, ale tady je nutné si uvědomit, že na sovětské velení vždy oceňovalo více útočné letouny (tj. bombardéry a bitevníky) před obranými (tj. stihači). U stíhaček byly ztráty více akceptovatelné, stejně tak zničení bombardéru (i té podceňované Štuky) bylo hodnoceno výše než zničení stihačky ... viz finanční odměny za sestřely.
Dzin píše:Jinak jsem našel, takže podle Triumf a tragédie má VVS bojové ztráty podle roků:
1941 - 10.546
1942 - 10.187
1943 - 11.246
1944 - 9.456
1945 - 4.133
celkem tedy 45.568 bojových letadel. Ovšem toto bychom měli brát (podobně jako Krivoševa) spíše jako spodní hranici ztrát, protože jak už jsme předeslal, celkem ztratili cca 100 000 letadel, takže v tom je určitě i dost letadel, které se vrátili z boje, ale byly pro poškození z něj odepsány.
Podle posledních (prý) údajů ztratily VVS v boji
38.409 bojových letadel (POZOR transportní, spojovací, cvičná a podobná havěť nejsou započteny).
Z nich bylo 12.189 (31,7%) nahlášeno jako sestřelené ve vzdušném boji, 8.479 (22,1%) zničeno palbou ze země, 2.580 (6,7%) zničeno na letištích a u 15.161 (39,5%) je jako důvod ztráty uvedeno MIA tedy nevrátil se z bojového letu.
Celkem VVS odepsaly
88,3 tisíce letadel = cca 50 tisíc bylo odepsáno z různých příčin - havárie, katastrofy, technické příčiny či prostě zastaralost nebo olétanost. Do této skupiny určitě patří i ta letadla, která si přivezla taková poškození v boji, že nebyla opravována a byla vyřazena. I když zde je nutno zmínit, že ve VVS nebylo vyřazování v boji poškozených letadel až tak běžné. Na tak rozsáhlé bojiště bylo letadel pořád málo a tak se opravovalo kde co ... viz například vzpomínka Kožeduba, že mu opravili lavočku s metrovou dírou v křídle po zásahu flakem.
Ale abych jen nekecal - celková statistika bojových ztrát je tady:
http://www.solonin.org/doc_statistika-boevyih-poter
Příspěvky spojil Skelet