Stránka 3 z 3

Napsal: 19/12/2011, 16:19
od Skeptik
Šmarjá chlape / kočko / prasátko*, závidím Ti tu španělštinu :)
* Nehodící se, škrtněte

Na těch španělských stránkách je evidentně spousta informací, ale pro mne jako by nebyly :(

P.S. Předpokládám, že "de rebote" je cosi jako SKOK :)

Napsal: 19/12/2011, 16:34
od vencour
Google to aspoň nějak UMÍ přeložit ...

Napsal: 19/12/2011, 17:36
od Farky
Jen tak mezi řečí, skip bombing Američané údajně převzali od britského Coastal Command. A tato metoda byla známá v USA už před válkou, tím myslím před rokem 1939.
Ale pokud by se jednalo o tak efektivní metodu, proč spojenci trvali na torpédech až do konce války?
Řeč je o jihozápadním Pacifiku v roce 1942 a 5th AF, tam používalo USAAF "žabkování". V oblasti nebyly stroje, které by běžně nosily torpéda, oni ani nebyly vlastně ty torpéda. Současně šlo o snahu výrazně zvýšit pravděpodobnost zásahu pumou. Původní klasická taktika shozu pum z větší výšky sice byla pro bombardéry bezpečnější, ale byla také mimořádně nepřesná. Proto se přešlo na útoky z malých výšek a na "žabkování". Nešlo v žádném případě o upřednostnění "žabkování" před torpédy. Byla to spíš vynucená změna taktiky.

Dokonce je zmiňován případ, kdy takovýto útok provedla B-17 ???!!!
B-17 byly vůbec první, kdo v Pacifiku začal praktikovat "žabkování". Specialisté na tento způsob bombardování byli od 63rd BS/ 43rd BG, intenzívně na to byli cvičeni. Nebylo to nic vyjímečného, B-17 "žabkovaly" naprosto běžně. Zní to naprosto šíleně, letět v malé výšce v tak obrovském letadle v dosahu veškerého protiletadlového dělostřelectva, ale ztráty byly při těchto útocích dost malé. Je důležité zmínit, že se ty útoky B-17 odehrávaly téměř výhradně v noci. A poprvé šlo opravdu o útok na přístav v Rabaulu, bylo to 2. listopadu 1942.

Ty útoky B-17 byly natolik úspěšné, že se "žabkování" stalo běžnou praxí, alespoň tedy v jihozápadním Pacifiku. Ve dne to praktikovaly zejména A-20 a B-25. Ty se staly hrozivou protilodní zbraní, zejména poté co jim byla improvizovaně zesílena výzbroj v přídi.

--------------------

Rusové používali "žabkování" dle mého názoru také z donucení. Při nedostatku torpédových letadel nebo torpéd (případně obojího) to byla nejúčinnější metoda ničení lodí. A Il-2 byl na to jako stvořený - silná výzbroj na "zametení" paluby, slušná rychlost a schopnost "ustát" větší množství zásahů.

Napsal: 19/12/2011, 17:36
od Skeptik
NO, TO JE SKVĚLÉ.
Jak rozhovor Neandertálce s Kromaňoncem :D

Ale jinak díky, nadrotmistře :razz:

Napsal: 19/12/2011, 18:49
od saldy
Farky píše:Ty útoky B-17 byly natolik úspěšné, že se "žabkování" stalo běžnou praxí, alespoň tedy v jihozápadním Pacifiku. Ve dne to praktikovaly zejména A-20 a B-25. Ty se staly hrozivou protilodní zbraní, zejména poté co jim byla improvizovaně zesílena výzbroj v přídi.

--------------------

Rusové používali "žabkování" dle mého názoru také z donucení. Při nedostatku torpédových letadel nebo torpéd (případně obojího) to byla nejúčinnější metoda ničení lodí. A Il-2 byl na to jako stvořený - silná výzbroj na "zametení" paluby, slušná rychlost a schopnost "ustát" větší množství zásahů.
Tohle je zajímavý, nevěděl jsem. Bylo by pěkný kdyby někdo šikovnej tohle pro Palbu sepsal. S Il-2 je trochu problém, v bojových podmínkách a plnou polní měl malý dolet, létal na cíle do 100km, velmi málo do 120km, bitevní pluky byly blízko frontě. Na moři je to směšná vzdálenost, řekl bych, že nad moře se dostaly relativně málo, nebo pokud byly opravdu v příhodné pozici.

Napsal: 20/12/2011, 18:39
od Dušan
Ten nákres útoku na počátku je zavádějící, protože není v měřítku. Pokud poletí letadlo 450 km/hod a odhodí pumu ve výšce 20m nad hladinou 250m před cílem, potom teoreticky trefí čáru ponoru. Ten dopad na hladinu je velice plochý, takže odraz je prakticky jistý (mimo velké vlny).
Jinak moc zajímavý článek, díky, Dušan.