Kurská letecká bitva

Operace Barbarossa, bitva o Krym, Moskvu, Stalingrad, Kursko, Čerkassy, Bagration, Berlín.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Lord »

Téma, resp. příslušné příspěvky jsem rozdělil od článku "Letecká bitva nad Kubání" ... vyberte si k čemu chcete přispívat :)

Děkuji Farkymu za analýzu čísel, reakce je nyní na Mirkovi. Nevím, jak Vy, ale takové ztráty, jaké utrpěla VVS, tak v krátkém času, by byly asi pro jinou armádu likvidační, ale holt na východní frontě se počítalo jinak. Máme tady konečně snad pořádná data, která je vhodné interpretovat, nejlépe někým, který má o tom hlubší znalosti.

Nemám co dodat.
Snad jen dobré odkazy:

Air Operations during Battle of Kursk July-August 1943
http://www.yogysoft.de/pawel/_kursk/

17. va (Southwest Front) gen.lt. V.A. Sudets
http://www.yogysoft.de/pawel/_kursk/odbs/17wa_upd.htm

The quantitative appearance of the Lavochkin La5, La5F and La5FN
http://www.yogysoft.de/La5-F-FN.htm

VVS Red Army losses in 1944
http://www.yogysoft.de/vvs_losses_44.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Lorde mám data / počet letadel ,účastnícich se boj, činnosti / u 17. LA jen do 16.7., kdy končí číslem 205 ks.
Farky:
Takže vzhledem k tomuto číslu bych si dovolil o vymazání 17. LA pochybovat/ 5.7. začínala na čísle 446 ks/. Snížení stavu na 50% to beru.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Farky »

Dobře, použiji přesnější formulaci. Němci způsobili 17.VA tak strašné ztráty, že ji sovětští velitelé stáhli z přímých bojů nad jižním křídlem. Ještě lépe řečeno, 17.VA přišla během několika dní o schopnost vyvinout ofenzivní činnost.

Bitevní pluky 17.VA si prošly za první tři čtyři dny bitvy strašlivým masakrem, ztráty Šturmoviků byly nechutné. Vždycky když si o tom čtu, tak se mi až svírá žaludek. Oleg Rastrenin (ruský historik, uznávaná autorita na Il-2) spočítal, že statistická životnost posádky Il-2 u jednotek 17.VA ve dnech 5. až 7. července byla 3 (slovy tři) vzlety, přesněji 2,8 vzletu. Za tyto ztráty nelze vinit nikoho jiného než velitele 17.VA. Pomineme ten již zmiňovaný útok na německá letiště brzy ráno pátého, kterého se zúčastnily i Il-2 17.VA. Sovětský plán toho útoku byl ve skutečnosti velmi dobrý a těžko mu něco vytknout. Šturmoviky této armády vykrvácely především při útocích na německé přechody přes řeku Doněc ( či Donec, jak je libo). Velitel 17.VA je tam posílal po malých skupinkách, často bez doprovodu, přímo pod hlavně Messerschmittů. Silný flak (také patřící pod Luftwaffe) se nijak nepokusil eliminovat, žádný z útoků nebyl na tuto činnost vyčleněn. Dva roky válečných zkušeností byly zcela ignorovány, byla použita prakticky stejná taktika jako 22. června 1941. Se stejně chabými výsledky (i když přeživší posádky hlásily opak) a stejně katastrofálními ztrátami. Tři dny tam ti kluci byli posíláni na jatka, až konečně čtvrtý den s těmi útoky 17.VA přestala. Zkrátka už nebylo téměř koho poslat. Okolo 15.7. byla 17.VA stažena z bojů, přičemž dny předtím vykazovala jen minimální činnost.

Na začátku měsíce července měla 17.VA k dispozici 661 letadel (206 stíhaček, 266 Il-2, 78 Bostonů a 61 nočních U-2 a R-5), z toho 538 bojeschopných (163 stíhaček, 239 Il-2, 76 Bostonů a 60 U-2 a R-5).
Za celý červenec 1943 činily bojové ztráty 17.VA 244 nenávratně ztracených letadel, z toho plných 168 Il-2, 57 stíhaček, 17 Bostonů a 2 noční "rušivé" bombardéry. Velká porce těchto ztrát připadá na první dny bitvy u Kursku.
Nevím, jak Vy, ale takové ztráty, jaké utrpěla VVS, tak v krátkém času, by byly asi pro jinou armádu likvidační, ale holt na východní frontě se počítalo jinak.
Souhlas. Vždyť proti Němcům měli Sověti připraveno pro obranou bitvu a následný protiútok celkem nějakých 5000 letadel.
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Z výše uvedených příspěvků plyne, že LW definitivně pozbyla schopnost určovat místo a způsob boje. Z útočné zbraně se stala obrannou.Byla donucena pouze reagovat na dění na bojišti v závislosti na zámyslech protivníka.
Na což nebyla koncipována.A svůj obranný úkol také nesplnila.
Zřejmě rozhodující podíl na tomto stavu měl způsob vytváření silných záloh RA a jejich způsob nasazení do bojů.Kdy zálohy byly kumulovány do velkých stmelených jednotek, což spotřebovávalo sice čas, ale na druhou stranu poskytovalo personálu možnost dalších výcvikových hodin po odchodu z let. učilišt.
Je faktem, že tento způsob zacházení se zálohami způsobil devastaci toho času nasazených jednotek/ohlodány až na kost/, ale současně se vyhli stavu, kdy přišlí zelenáči byli v boji mezi prvními padlými, místo aby získávali zkušenosti.
Tyto velké zálohy se nasazovaly do rozhodujících střetů v okamžiku vyčerpání obou stran.Kdy umožnily držet protivníka pod neustálým tlakem.
Současně se potvrdil trend, kdy ztráty VVS RA už byly kontinuální ne skokové. A výroba a výcvik dokázal tyto ztráty plynule nahrazovat, včetně doplnování záložních jednotek, za současného vývoje a výroby kvalitnějších letadel.
Jen pro oživení jsem spočetl počet boj. vzletů na ztrátu VVS RA
/ počet boj. vzletů r.41-45 - 2 947 024 r.43-45 - 2 084 769 , ztráty dle Skeptika/
r. 41-42--41,588
r. 43-45--83,944
U Kurska tento počet je samozřejně jiný/ jiná koncentrace letadel, Pl prostředků, v omezeném prostoru/, zde se tento poměr pohybuje v intervalu
-9,11 - 25,55/vzorek 2.LA 5-11.6.43/
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Mirek58 píše:Z výše uvedených příspěvků plyne, že LW definitivně pozbyla schopnost určovat místo a způsob boje. Z útočné zbraně se stala obrannou.Byla donucena pouze reagovat na dění na bojišti v závislosti na zámyslech protivníka.
Na což nebyla koncipována.A svůj obranný úkol také nesplnila.
Především pak díky nutnosti Lw bojovat na jiných bojištích, než díky aktivitě sovětského letectva.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Lord »

Mirek58 píše:LW definitivně pozbyla schopnost určovat místo a způsob boje. Z útočné zbraně se stala obrannou. Byla donucena pouze reagovat na dění na bojišti v závislosti na zámyslech protivníka.
Ne tak docela. Samozřejmě, že velké síly VVS skopčáky řádně zaměstnávali, že to začínali být nebo už byli Rusové, kteří měli iniciativu a vnucovali protivníkovi svoji vůli, ale stále štuky útočily na tanky, nebo LW bombardovala, kde uznala za vhodné.

Nu, přidám další perličky.
Farky píše:Bitevní pluky 17.VA si prošly za první tři čtyři dny bitvy strašlivým masakrem, ztráty Šturmoviků byly nechutné. Vždycky když si o tom čtu, tak se mi až svírá žaludek. Oleg Rastrenin (ruský historik, uznávaná autorita na Il-2) spočítal, že statistická životnost posádky Il-2 u jednotek 17.VA ve dnech 5. až 7. července byla 3 (slovy tři) vzlety, přesněji 2,8 vzletu. Za tyto ztráty nelze vinit nikoho jiného než velitele 17.VA. Pomineme ten již zmiňovaný útok na německá letiště brzy ráno pátého, kterého se zúčastnily i Il-2 17.VA.
17. VA jejiž součástí byla 9. sak pod velením gen.mjr. O.V. Tolstikova byla zformována na letištích Pokrovskoje, Lantratovka, Budiennovka, Olshany, Nish. Duvanka a byla vyzbrojena 192 Il-2 a 91 La-5.

Belgorod battle
http://www.yogysoft.de/Belgorod.htm

Překlad a vlastní závěry...

Na německé straně byly dvě skupiny z každé JG 52 (I. a III.Gruppe) a JG 3 (II. a III.Gruppe), které měly zachytit nepřítele. Stručně řečeno se jednalo o 180 (!) Messerschmittů, z toho 30% nejnovějšího typu G-6.

Ztráty JG3 a JG52 byly relativně velké na jeden den: JG 3 ztratila 2 piloty, včetně Emila Zieblera (eso 36-kill). 4 Messerschmitty byly odepsány. JG 52 dokonce ztratila 8 pilotů a zaznamenala ztrátu 11 Bf109 jako 100% ztráty. Karl Schumacher s 56 sestřely byl zraněn, zatímco Wilhelm Hauswirth (54 sestřelů) byl MIA.
Luftflotte 4 ztratilo pouze 5 bombardérů.

Ale vlastní ztráty byly zcela zanedbatelné ve srovnání s mnohem vyššími nároky:

JG 3 tvrdila 108 sestřelů včetně 28 stíhačů, 68 Il, 11 Pe2, jeden Boston.
JG 52 zaznamenal 92 sestřelů vč. 43 stíhačů, 45 Iljušinů a 4 Pe-2. Navíc cca. 40 ruských letadel bylo sestřeleno flakem.

Ostatní jednotky nárokovali 163 sestřelů v severní části kurského výběžku: 99 z JG 51 a 59 z JG 54, takže za celý den "teoreticky" obrovský úspěch.

Poznámka: Toto jsou německá hlášení, která jsou obvykle nadsazená. Pro absolutní jistotu by jsme potřebovali i denní hlášení ze severu. Je možné, že v chaosu se letecké jednotky promíchaly.

Údaje dle ruských hlášení jsou za 5. červenec 159 letadel. Němci nárokovali 108+92+40=240 letadel, tj. 1,5x, absolutně o 81 více.
Pokud budeme věřit ztrátám LW na jihu, tak ztratila jen 15 stíhaček a 5 bombardérů, celkem 20 letounů.
Poměr 159:20=7,95, tj. téměř 1:8 !

Hrdinně vpřed!



Classified Battle of Kursk
Přílohy
soupis_jednotek.pdf
Soupis všech sovětských jednotek.
(390.94 KiB) Staženo 285 x
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Lorde , problém je právě v nárocích LW. Zde se ještě pomalu nikdo neodhodlal dát do pořádku čísla ztrát, úspěchů a posil. Dokola se točí argument - a LW bojovala na jiném bojišti-.
Pro ilustraci si stačí vzít čísla z výroby letadel v Německu a přiznané ztráty, tak vychází nesmyslné číslo kusů letadel co by musela mít LW na stavu.
Vytváří to dojem jak sedum statečných vypráskalo málem celou RA,jen jim chyběl ten osmej do party, aby se jim to povedlo.
Ted jsem četl jedno vyjádření něm.historika o ztrátách tanků W. u Kurska - tanky nebyly ztraceny v bitvě, ale opuštěny při opravách-.
To vypovídá za vše.Nemám slov.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Mirek58 píše:1)Lorde , problém je právě v nárocích LW. Zde se ještě pomalu nikdo neodhodlal dát do pořádku čísla ztrát, úspěchů a posil. 2)Dokola se točí argument - a LW bojovala na jiném bojišti-.
3)Pro ilustraci si stačí vzít čísla z výroby letadel v Německu a přiznané ztráty, tak vychází nesmyslné číslo kusů letadel co by musela mít LW na stavu.
4)Vytváří to dojem jak sedum statečných vypráskalo málem celou RA,jen jim chyběl ten osmej do party, aby se jim to povedlo.
5)Ted jsem četl jedno vyjádření něm.historika o ztrátách tanků W. u Kurska - tanky nebyly ztraceny v bitvě, ale opuštěny při opravách-.
6)To vypovídá za vše.Nemám slov.
1)Už ti tu víckrát bylo řečeno, že to díky přístupu otevřenosti dnešního Ruska je těžko dohledatelné...
2)Protože to je prostě fakt
3)Jaká čísla? Zase si něco objevil?
4)Jo ten dojem je správný.
5)Což je velká část skutečných ztrát tanků na jižním úseku, protože ze samotného boje se podařilo zachránit velkou část techniky, která byla následně ztracena při nuceném vyklizení území.
6)Až ti dojdou slova, tak třeba dojdeš i ty k paušální odpovědi, že Rudá armáda stála za prd ve srovnání se svým protivníkem, což si prostě nedokážeš připustit a hledáš problémy i tam kde nejsou.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Lord »

Dojmy jsou hezká věc, ale tvrdá čísla a analýza je lepší 8-)
Mirek píše:Vytváří to dojem, jak sedm statečných vypráskalo málem celou RA, jen jim chyběl ten osmej do party, aby se jim to povedlo.
Sověti přečkali katastrofy 1941 – 42, zvládli krize, získali iniciativu, a nyní rozhodovali oni.
Cassius Chaerea píše:...ze samotného boje se podařilo zachránit velkou část techniky, která byla následně ztracena při nuceném vyklizení území.
Hmm, s těmi tanky má Cassius Chaerea víceméně pravdu, je důležité, kdo nakonec ovládne bojiště a tanky se tak nenávratně ztratí, nebo při kvapném ústupu zůstanou v opravnách nepříteli.

Něco od Michana...
„Před námi stojí dosud nikdy nezasazená koncentrace tanků. Jedná se o starou známou taktiku. Ale tentokrát tvoří úderné klíny tanky Tiger, Panther a mohutná samohybná děla. Kanony našich T 34 nedokáží prorazit pancíř těchto fašistických kolosů. Německé letectvo nasadilo stroje s protitankovými kanony, které se z nebe vrhají na tanky jako jestřábi na slepice na dvoře. Tímto způsobem jsou protiútoky ruských tanků odráženy nečekaně zasahujícími letadly. Sovětský tankový sbor Getman to zažil z bezprostřední blízkosti. 12 tanků T 34 zničil jen jediný z těchto létajících stihačů tanků během velmi krátké doby.“

Štáb Wehrmachtu, který řídí operace mimo východní fronty (tu si řídil Hitler sám), už od května 1943 upozorňuje Hitlera na hrozivý vývoj ve Středozemí.
I polní maršál von Manstein a generál Zeitzler naléhají, aby urychlil operaci „Citadela“. Gederian ten dokonce Hitlera odrazuje od „ Citadeli.“ Model vznáší neustálé námitky. Kluge pochybuje o šancích na vítězství...

Manstein odporuje: „Vítězství na jižní frontě kurského oblouku je nadosah. Nepřítel už zasadil do boje téměř všechny operační zálohy a jeho bojová síla značně poklesla. Přerušit nyní bitvu znamená odevzdat vítězství!“

Co se týče ztrát LW ta v roce 1943 bojovala vlastně na třech frontách - východní, západní, středomořská. A všude utrpěla vážné ztráty, dával jsem grafy. Je to možné z toho odvodit.

ObrázekObrázek
Zdroj: ibiblio.org

Kolik stíhaček vyráběly i ostatní státy pro porovnání a ztráty v roce 1943. Velká Británie v podstatě vyráběla více stíhaček než Německo, k tomu si přičti USA, i když něco šlo do Pacifiku. Chybí produkce Ruska, ale ta byla také velká, v podstatě v polovině války čelili (minimálně) odhadem dvojnásobné přesile na všech frontách. Němci nejvíce letadel dokázali vyrobit v roce 1944, ale už jim to bylo stejně málo platné, k tomu se přidružovali rychlokvašky, a bylo vymalováno.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Lorde:
Myslím,že v boji jde o to ,dostat protivníkovy technické prostředky nějak z bojiště. Protože v zápolí v dílnách jsou to jen kusy mrtvého kovu.Zde sice majitel může operovat,že jsou pouze poškozeny, ale na bojišti chybí tak jako tak.
A co se týká ztrát myslím,že ztráty byly na straně LW u Kurska někde mezi 600-700 kusy/7. měs. boj. ztráty /+ 40% nebojových, otázka je počet poškozených strojů včetně doby jejich opravy.
Horší to už bylo s posádkami.Zde si myslím , že způsob RA /doplnování po velkých jednotkách/ byl přínosnější pro kvalitu pilotů.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Farky »

Mirek58 píše:Z výše uvedených příspěvků plyne, že LW definitivně pozbyla schopnost určovat místo a způsob boje. Z útočné zbraně se stala obrannou.Byla donucena pouze reagovat na dění na bojišti v závislosti na zámyslech protivníka.
Na což nebyla koncipována.A svůj obranný úkol také nesplnila.
Samozřejmě že Luftwaffe přešla do defenzívy, protože se tak vyvíjela situace na zemi.Pokud Wehrmacht vedl útočné operace, vedla je i Luftwaffe, pokud byl Wehrmacht v obraně, byla v obraně i Luftwaffe. Letectvo je vždy "jen" podpůrnou zbraní pro pozemní armádu, takže když byli Němci nuceni přejít na Východě do obrany, přešla do ní i Luftwaffe. A vedla si velmi dobře až do samého závěru války, dokázala držet své ztráty na relativně malé úrovni přičemž způsobovala VVS větší škodu než sama utrpěla. Všude, kde byla přítomna Luftwaffe v nějakých trochu významnějších počtech si dokázala vytvářet lokální vzdušnou převahu (nebo alespoň hrát vyrovnanou partii). I proto například mohly Stuky létat na Východě ve dne až hluboko do roku 1944. Nevím jaký obranný úkol neměla splnit. Jako že samotná Luftwaffe nedokázala zastavit Sověty valící se směrem na západ? To by přece nedokázalo žádné letectvo na světě.
Mirek58 píše:Je faktem, že tento způsob zacházení se zálohami způsobil devastaci toho času nasazených jednotek/ohlodány až na kost/, ale současně se vyhli stavu, kdy přišlí zelenáči byli v boji mezi prvními padlými, místo aby získávali zkušenosti.
Nesmysl. Z nováčků bez řádného výcviku byly sestaveny celé letecké armády, které pak byly vrženy při nejbližší příležitosti do boje, zelenáči nezelenáči. A tyto armády těžce krvácely, přičemž jejich efektivita byla prachbídná. Kvalita byla nahrazována kvantitou (což není nutně špatně). Je to sice pitomé klišé, ale je to tak.
Lord píše:17. VA jejiž součástí byla 9. sak pod velením gen.mjr. O.V. Tolstikova byla zformována na letištích Pokrovskoje, Lantratovka, Budiennovka, Olshany, Nish. Duvanka a byla vyzbrojena 192 Il-2 a 91 La-5.
Ta věta možná měla lépe znít - 9.ŠAK (bitevní letecký sbor) pod velením Tolstikova, který byl součástí 17.VA, byl k 5. červenci vyzbrojen 196 Il-2 a 91 La-5. Jen doplním, že 9.ŠAK ztratil během čtyř dnů přes 50% svých Šturmoviků (103 kusů). Jinými slovy, posádky Il-2 z jednotek 9.ŠAK měly méně než 50% šanci že ty první čtyři dny přežijí (respektive že nebudou sestřeleni).
Lord píše:Ztráty JG3 a JG52 byly relativně velké na jeden den: JG 3 ztratila 2 piloty, včetně Emila Zieblera (eso 36-kill). 4 Messerschmitty byly odepsány. JG 52 dokonce ztratila 8 pilotů a zaznamenala ztrátu 11 Bf109 jako 100% ztráty. Karl Schumacher s 56 sestřely byl zraněn, zatímco Wilhelm Hauswirth (54 sestřelů) byl MIA.
Pravda, nevyhnutelně docházelo k úbytku "experten" u stíhacích jednotek Luftwaffe. Současně se VVS poučilo z dvou let trvajících bojů. To, co se zapomíná dodat je fakt, že u sovětských jednotek docházelo minimálně stejnou měrou k úbytku stíhacích es a zkušených pilotů vůbec (platí jak pro bitvu u Kursku, tak i obecně). A Luftwaffe se také dokázala poučit z dvou let trvajících bojů, tak jako se Sověti učili od Němců, tak se přece Němci učili od Sovětů. A ještě k posádkám - díky relativně nízkým ztrátám Luftwaffe měl německý nováček vyšší šanci nasbírat bojové zkušenosti než nováček sovětský.
Lord píše:Poznámka: Toto jsou německá hlášení, která jsou obvykle nadsazená. Pro absolutní jistotu by jsme potřebovali i denní hlášení ze severu. Je možné, že v chaosu se letecké jednotky promíchaly.
K žádnému promíchání nedošlo, jednotky na severu nelétaly na jih a naopak.
Lord píše:Údaje dle ruských hlášení jsou za 5. červenec 159 letadel. Němci nárokovali 108+92+40=240 letadel, tj. 1,5x, absolutně o 81 více.
Pokud budeme věřit ztrátám LW na jihu, tak ztratila jen 15 stíhaček a 5 bombardérů, celkem 20 letounů.
Poměr 159:20=7,95, tj. téměř 1:8 !
Na jihu za 5. červenec Luftwaffe nárokovala 220 sestřelů ve vzdušném boji a přibližně 40 letadel sestřelených flakem (cituji z německého denního hlášení - Abschüße: 220 Feindflugzeuge im Luftkampf etwa 40 Feindflugzeuge durch Flak ). Podle denního hlášení ztratila v boji 19 strojů ( Verluste: 4 He 111, 1 Ju 88, 1 Fw 190, 1 Hs 126, 12 Bf 109). Celkové ztráty Luftwaffe na jihu, včetně strojů odepsaných při nehodách, činily 27 letadel.
Celkové ztráty VVS (tedy včetně nehod a katastrof) na jihu 5. července činily 159 strojů.

Na severu za 5. červenec Luftwaffe nárokovala 163 sestřelů ve vzdušném boji a 2 letadla sestřelená flakem ( Abschüße: 163 im Luftkampf 2 durch Flak ). Podle denního hlášení ztratila v boji 7 strojů ( Verluste: 1 Ju 88, 1 He 111, 2 Ju 87, 1 Bf 110 (Zerstörer), 2 Fw 190 (Jäger)). Celkové ztráty Luftwaffe na severu, včetně strojů odepsaných při nehodách, činily 18 letadel.
Celkové ztráty VVS (tedy včetně nehod a katastrof) na severu 5. července činily 100 strojů.

Přesně takovému porovnávání jsem se chtěl vyhnout, protože vím co bude následovat. Zbytečné handrkování o to, kolik z těch celkových sovětských ztrát mají na svědomí stíhači Luftwaffe, kolik flak, kolik nehody, kolik "zakufrování", kolik trpaslíci, Eskymáci, lední mědvědi atd. atd. Takže upozorňuji ty, co teď začnou srovnávat nároky se ztrátami a vypočítávat koeficienty - nelze jednoznačně potvrdit, kolik těch letadel zničila Luftwaffe. Ale stejně to píšu úplně zbytečně a nedáte si říct.
Mirek58 píše:Lorde , problém je právě v nárocích LW. Zde se ještě pomalu nikdo neodhodlal dát do pořádku čísla ztrát, úspěchů a posil.
Už asi týden ti tu taková data předkládám na stříbrném podnose a ty na to vůbec nereaguješ. Pokud čekáš, že tu já nebo kdokoliv jiný sepíše den po dni sovětské a německé ztráty, sovětské a německé nároky a třeba pohyb počtů letadel u jednotlivých jednotek jen proto, aby jsi zase ta čísla odmítl jako vymyšlená, tak k tomu asi nedojde. Například jsem ti několikrát psal, že ty ztráty co jsem uvedl jsou uváděné Sověty. Když ti sem Lord dal relevantní data (i když přeložená úplně z pr...., promiň Lorde) tak jsi si mlaskal, ovšem jen do té doby než jsi zjistil co znamenají. A jelikož se ti taková čísla nehodí, tak už jsou zase špatná. Dokud jsi si myslel, že jsou lichotivá pro VVS, tak byly super. Promiň, ale mě to ukazuje jedinou věc - uznáváš jen data která se ti hodí do krámu.
Mirek58 píše:A co se týká ztrát myslím,že ztráty byly na straně LW u Kurska někde mezi 600-700 kusy/7. měs. boj. ztráty /+ 40% nebojových, otázka je počet poškozených strojů včetně doby jejich opravy.
Samozřejmě že ne. Nemysli, hledej fakta.
Celkové operační ztráty Luftwaffe v období 5. - 31. července v oblasti Kurského oblouku činily podle německých archivních materiálů 420 odepsaných strojů. Součet odepsaných a poškozených letadel ze stejného období a oblasti je 681 mašin. Mimochodem, za měsíc červenec ztratila Luftwaffe dle stejných materiálů jen ve Středomoří přes 700 odepsaných letadel.
Celkové ztráty VVS za období 5. - 31. července se pohybují okolo čísla 1600 odepsaných letadel edit: v oblasti Kurského oblouku. Přesné číslo bych dokázal najít a spočítat, dneska se mi do toho ale nechce. Stejně tak by se dalo spočítat kolik z toho byly tzv. bojové ztráty a kolik tzv. nebojové.
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Farly:
pokud by zde uvedené úspěchy LW byly platné, tak VVS by neměla na čem lítat a LW by měla ne jenom převahu nad bojištěm,ale naprostou navládu.
/Uvědom si že musíš ztráty protivníka násobit min dvěma, aby byl i podíl PL prostředků na ztrátách a přičíst asi 1/3, aby byly naplněny- neznámé příčiny ztrát./
Pak by zřejmě předvedla to samé ,jako o rok později spojenci nad Normadií a celou záp. Francií. Žádný "měký" cíl by nedojel ale válel by se v pangejtě.
Jenže tomu bylo naopak.Palivo, munice a další potřeby RA se dostaly až do první linie.
Pokud vyjdu z údajů ruské strany ,tak ztratila asi 27 000 /r. 41-45/ členů lét. personálu celkem. Ale LW, ztratila na vých. frontě 17 000 členů, plus 10 000 nezvěstných.
Takže na ztráty/ bez raněných/ je to fifty fifty.
A obě letectva byly vybaveny přibližně stejnou technikou/ nárok na početnost osádek/.
Tak se na mě nezlob, ale mě logicky vychází že i ztráty jsou rovnocené. A dění nad Kurskem je přesně doba, kdy se obě strany vyrovnaly.Technicky i takticky.

.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Lord »

Výborně Farky, korekce překladu, plus doplnění "vlastními" údaji, za to palec nahoru :up:

Myslím, že máme přesvědčivá data za obě strany, včetně flaku. Podařilo se zrekonstruovat vybraný den, či týden. Ztráty množstevně, měsíčně. Samozřejmě nebudeme asi sestavovat dále den po dni, to už je docela dost práce, a nakonec by to nemuselo mít kýžený efekt, ale za mě spokojenost!

V kurské bitvě letecká podpora LW vcelku ještě stačila, pozemní síly hlavně v severním výběžku, ale už ne. Ovšem v roce 1944 při sovětské ofenzívě Bagration to už bylo horší. Např. Rudel to měl od března 1944 těžké, stávalo se mu, že býval častěji sestřelován. Navíc štuka už byla zastaralá, relativně pomalá, přesto v ní rád létal.
Mirek58 píše:Pokud vyjdu z údajů ruské strany, tak ztratila asi 27 000 /r. 41-45/ členů lét. personálu celkem. Ale LW ztratila na vých. frontě 17 000 členů, plus 10 000 nezvěstných. Takže na ztráty/ bez raněných/ je to fifty fifty.
Mirku, proboha! Podívej se na distribuci v letech 1944-45, pak taky 1941-1942, rok 1943 tady víceméně máš. Chci tím naznačit, že později se to mohlo začít vyrovnávat, ale prosím, tak jak jsi to napsal - to je podpásovka :lol: Nikdo nepíše, že LW neměla žádné ztráty, vidíme, ale že je měla menší, řádově stovky, zatímco VVS se přibližovala k tisícům. Pokud šla veškerá ruská produkce letadel přímo na frontu, tak bošové svoji produkci letadel odhadem dělili 50:50 Západ:Východ.

Produkce letadel za celou válku:
Německo: 119,307
SSSR: 143,145
USA: 324,750
Velká Británie: 131,549
Kanada: 16,431
Japonsko: 76,320
Itálie: 11,122

Mít nacistické Německo na starosti jen východní frontu, mohlo doufat v remízu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Lorde ted jsi natuknul problém , s komplexností bojiště ww2 , kam šla výroba jednotlivých účastníků.
USA opravdu imponující produkce. Ale spoustu strojů spolkl Pacifik . Tam začínaly USA skoro od nulového stavu. Od "strejdy" vím že třeba budování a provoz palubního letectva byl fakt masakr na počet havárií/ Po potopení tý svý letadlovky , byl velitel výcviku US NAVY/.Takže třeba stihací stroje šly na paluby proudem, než se dokázal vycvičit turnus. Počáteční stav , na jedno přistání na palubě až šest havárií ,nebo skoku padákem. To samé bylo i pozemních letišt na ostrovech /kvalita povrchu/. Nemluvě o tom, že i pozemní složky letectva v. 43 začínaly .
UK mělo na bábovce dokonce tří bojiště- III. říši, Italy a východ. Takže v polovině roku to taky nemělo jednoduchý. A uvědom si při letech nad okupovanou Evropou se dokázali vrátit jen ti, co se vyhli poruchám strojů, což u LW řešilo přistání "někde" a ztráta se nekonala, nýbrž -poškození.
A další problém byly ztráty letadel při přesunech po lodích díky ponorkám, psala se první polovina r.43! Třeba při přesunu strojů z VB na východ bylo ztraceno až šest měsíců, kdy stroje byly v bednách v podpalubí.Takže šest měsíců produkce je v.../na přesunu/.Němci a Rusové to měli jednodušší, z fabriky šup k bojovým jednotkám klidně za dva dny. Nehledě na to že LW hrála na vlastím dvorku, takže poškozené stroje měla doma.
V polovině roku 43 tyto problémy byly v plné síle, a spojenci měli co dělat, aby je ustáli, o rok později, tomu už bylo jinak.
Proto bych byl velice opatrný při hodcení argumentu velikosti výroby strojů a jejich distribuce.V r. 1943 to nebyla tak jednoznačná kalkulace.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Destroyman »

Mirek58 píše:USA opravdu imponující produkce. Ale spoustu strojů spolkl Pacifik . Od "strejdy" vím že třeba budování a provoz palubního letectva byl fakt masakr na počet havárií/ Po potopení tý svý letadlovky , byl velitel výcviku US NAVY/.Takže třeba stihací stroje šly na paluby proudem, než se dokázal vycvičit turnus. Počáteční stav , na jedno přistání na palubě až šest havárií ,nebo skoku padákem. To samé bylo i pozemních letišt na ostrovech /kvalita povrchu/. Nemluvě o tom, že i pozemní složky letectva v. 43 začínaly.
Ehm... a je ti aspoń přibližně známo, kolik letadlovek měly USA v první půlce roku 1943 na bojišti a kolik ve výcviku? A kolik letadel na pozemních letištích po celém Pacifiku? Asi ne, že? :D
さようなら。
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Destroyman:
Asi bys byl překvapanej kolik bylo lidí bylo ve výcviku. A že pro průmysl nebyl problém postavit letadlovku, ale stěžejní problém byl pro ni dát dohromady leteckou složku.Včetně problému mít a udržet slušnou leteckou sílu na ostrovech, nebo v Asii.Japopnci svoje osazenstvo LL budovali min dva roky a dosahli jen počtu 1500 pánů pilotů. Kvalitní pilot na úrovni se nedá vychovat za rok a třeba mít nalítáno ve výcviku 400 hodin znamenalo celej rok výcviku.
Ale o tomhle téma není.
Téma je o tom kam a v jakém množství šla výroba letadel na obou stranách.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Destroyman »

Takže nevíš. Ok, stačí.
さようなら。
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Destroyman:
pol.r. 43
Saratoga
Enterprice
Essex?
Ranger-výcvik/před tím Casablanka/
Indanpedence?/ zařazení do stavu přelom 42/43
Eskortní
Long Island
6x Tř. Boque
Charger- výcvik
Potopeny-
Wasp
Hornel
Lexngton
Yorktown
Langley
P.S:
Ještě si dovolím dodat , a použiji čísla výroby co sem dal Lord . Pokud USA vyrobily 324 000 letadel a válku končili se stavem kolem 100 000 letadel, tak kolik činily celkové ztráty/ odpisy/ po odečtení L-L? To jen na ilustraci spotřeby letadel v USA 41-45./ Aby se nemuselo zkoušet, dost mě "dotazy "tohoto typu vytáčejí/.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Destroyman »

V první půlce roku 1943 v podstatě jen Saratoga a Enterprise (ta však šla v květnu 1943 do oprav). Essex a Bunker Hill ve výcviku a tím to hasne. Situace byla na přelomu let 1942/43 tak zoufalá, že si Amíci museli od Angličanů načas půjčit Victorius (Robin). Zdá se, že to poněkud falíruje s tvými slovy "pro průmysl nebyl problém postavit letadlovku", že? :-?
Na pozemních základnách to bylo úplně stejné. A kolik těch základen vlastně bylo? Guadalcanal? 100 -150 letadel. Milne Bay? Dvě australské perutě se zastaralým šrotem P-40. Port Moresby? To samý. Kenneyho slavná 5th Air Force? Na jaře 1943 dvě letky B-17, dvě B-25, jedna B-26 a dvě skupiny postarších a v Evropě nepoužitelných stíhaček. Dohromady cca 200 letadel.
Toť v Pacifiku vše, drtivá většina letecký produkce se zkrátka lifrovala do Evropy. A mimo jiné i proto, aby se ulevilo krvácejícím Rusům.
さようなら。
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Kurská letecká bitva

Příspěvek od Mirek58 »

Destroyman:
Když myslíš, že to tak bylo, že proti Jap, postavila USA jen 150 ks na G. tak jo.
Ale jen tak pro srandu se koukni kolik LL bylo spuštěno na vodu v 42r., převzato v 43r, nebo kolikrát se obnovovaly stavy na G., v Port Moresby , pobřeží pacifiku a tak dále. Zas to sklouzlo k sedmi statečným, tentokrát z druhý strany.
P.S:
Zde L-L do SSSR 41-45
P39 4773ks
P63 2400ks
P40 195ks
DB7 2850ks
B25 ?
Fakt závratný podíl na výrobě USA.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Východní fronta“