diskuze o Lend Lease

Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

XXX
-Steel bars, no alloy, n.e.s. . . . . . . . 209 312 002 lbs. . . . $14 668 525
XXX
Podle ruských zdrojů jde o ocel tyče, ne o válcovanou ocel. Té měli sověti dost, kromě plechů, kde nestačili s výrobou ve válcovnách plechů/aut. výroba/.
Jinak v seznamech se vyskytují fakt perličky např 425 331 742 tun!!! ocelových tyčí tažených za studena.To množství by amerika snad vyráběla do dneška.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od josefg »

Trochu jsem zabrousil ne ruské veby a viděl jsem, že se o význam LL hádají podobně jako my tady, část tvrdí, že by to bez něj nevyhráli, kromě Žukova to řekl i Stalin :) , část publika ale neustupuje od názoru, že by to vyhráli tak či tak, protože jednoduše byli lepší větší a statečnější, část připouští že by se válka trochu prodloužila možná i o rok.
No prostě když se Rusové na významu LL neshodnou, jak by jsme mohli najít společnou řeč my, když o té době máme jen kusé informace z druhé a třetí ruky. Nezbývá, než za svůj převzít názor jedné nebo druhé strany. Možná je na Palbě větší znalec problematiky východní fronty a Lend Lease než byl Žukov, nebo Stalin, já ty ambice nemám :D. Jestli prohlásil Žukov i Stalin, že bez LL by nevydrželi tak tomu věřím rozhodně víc, než klace kolem politruka Chruščova, kteřá v boji o moc z principu musela popřít vše, co říkali političtí rivalové. Konec konců vidíme to dnes na obzvlášť chutných projevech našich koryfejů. Tak lend leasu, chlapci kloníte se k velitelům, nebo politrukům? :D :lol: :lol:
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - přečti si! Práce má několik kapitol.
Zabývá se kritickou částí války, možná by nevyhráli, ale ani neprohráli, mohl by to být PAT. K tomu se spíše přikláním. Válka by se prodloužila o dva roky, resp. je otázka zda by SSSR měl zájem postupovat po osvobození svého původního území i dál. Zda by se povedlo vylodění v Normandii, atd.

Je např. málo známým faktem, že v rámci Lend-Lease Američané dodávali i „továrny na klíč“ - tedy od jejich vybudování, přes zařízení, až po školení – v roce 1941 začali budovat dvě továrny za Uralem, plus v dalších letech ještě další 4. Dokončeny sice byly až v roce 1946, ale Rusové okoukali některé procesy.

K demonstrování dopadu pomoci LL na operace DRRA bych rád použil Chruščovova slova, která dle mého názoru přesně vystihují situaci: „…Rudá armáda byla absolutně závislá na dodávkách západních nákladních vozidel pro ofenzivy u Stalingradu a pochod na Berlín…“ Podle Chruščova dokonce i po smrti Stalina, byla stále většina sovětského dělostřelectva tažena vozidly se značkou „Made in USA“.

...v důsledku zlepšení mobility ruských protitankových děl nelze čekat na opožděný útok velkých tankových jednotek, neboť ruská defenzíva bude již připravena a jediným výsledkem tak budou pouze ztráty na materiálu a lidech. Mělo to dopad na takticko-operační úroveň.

To, že sovětská vítězství v roce 1941 byla dosažena za cenu ruské krve a většinou i díky sovětským zbraním, je bez jakékoli debaty. V prvotní kritické situaci bitvy o Moskvu, tedy zhruba v říjnu a listopadu 1941 doráží první britská dodávka s tanky. První oficiálně zaznamenaný případ nasazení britských tanků je 9. prosince 1941, kdy britská vojenská mise v Moskvě odeslala zprávu, že zhruba 90 britských tanků se zapojilo do bitvy o Moskvu. Na jaře 1942 tvořily britské tanky prý většinu strategických rezerv.
V roce 1942 začali dodávat tanky i Američané a za celou dobu roku 1942 byli Spojenci schopni dodat podle Harrisona 4582 tanků (Do tohoto čísla nejsou samozřejmě započteny tanky, které šly „ke dnu“ v rámci konvojů - podle různých zdrojů až 750 strojů!).
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
XXX
Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease
XXX
S touto prací bych zacházel velice opatrně. Podle mne je postavena na reálně možných/ správných/ datech, ale horší to je už z výstupy a závěry.Pokud si to někdo přečte, se vším, tak jak je práce položená, tak zcela určitě vyvstane otázka , jak na tom byla druhá strana, W.? Jak dokázali němci dosáhnout ucházejícího zásobování, když měli cca o 1/3 víc NA než RA?
Jsou tam používány výpočty a tvrzení, ze kterých každému šoferovi a logistikovi stojí vlasy v pozoru/obrátkovost 300km 4-6 dní, schopnost zásobování vojsk na vzdálenost 10-40km od železnice a pod./Nehledě na to ,že autor se zřejmě ani neobtěžoval podívat se na mapu železnic a silnic v SSSR té doby.
Tím je tato shozena na nejnižší patro.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Není jednoduché takové věci posuzovat od stolu, nicméně je to nejlepší, co lze na českém internetu sehnat. Taky bych s některými závěry polemizoval, ale celkově to je pochopitelné a smysluplné. Se zásobováním nevím, jak to přesně myslíš, s ním měli problémy obě strany. Musel bych hledat patřičnou pasáž. Rusové to při ústupu dost zničili, muselo se opravovat, bylo málo lokomotiv, atd. Němci na to nebyli úplně připraveni, jaksi to opomněli při plánování Barbarossy. Např. lokomotivy a vagóny museli Němci vyrobit, Rusové je dostali od tomíků a amíků.

...Na začátku června roku 1941 SSSR disponovalo (bohužel přesné statistiky nejsou dodnes k dispozici a musíme se spoléhat na analytické odhady, sovětskou propagaci či útržkovitá statistická data) se zhruba 28 000 lokomotivami a 600 000 vagony (čísla uváděná v propagačním článku SSSR nazvaném "Století pokroku na železnici", vydané v několika reedicích od 1935 do 1940), 25 000 lokomotiv, 35 000 vozů pro pasažéry a 725 000 vagonů (odhad německé rozvědky na základě výslechu zajatců a ukořistěných dokumentů, prosinec 1941), 28 000 lokomotiv, 721 000 vozů...
- Pro srovnání data německé železnice z roku 1935 - Deutsche Reichsbahn měl 21 656 lokomotiv, 596 597 nákladních vagonů a 60 343 vozů pro pasažéry.
- Tudíž zřejmě sovětská data nejsou až tak vzdálená od reality. Toto číslo na první pohled vypadá velmi přesvědčivě, nicméně podívejme se na kvalitu těchto statků - nejlepším vodítkem tak nám budou dvě studie - sovětská z roku 1940 a německá provedená v roce 1941 na ukořistěných vozech a lokomotivách. Obě dvě studie se naprosto potvrzují - pouze 40 % nákladních vozů byl moderní typ 4 osový s pojezdy podvozkovými, s nápravovým tlakem 40 tun/osa, zbytek vozů byly 2 osé s rámovými pojezdy, s nápravovým tlakem 20 tun/osa.
- Sovětská železnice byla také strategickou dopravou pro celou SSSR nejenom z armádního pohledu, v roce 1940 bylo přepraveno železnicí 85,1 %, 1941 85,9 % a do konce války v průměru kolem 80 % všech nákladů.
- Do ledna 1943 Němci ukořistili 1338 lokomotiv, 2315 osobních vozů a 81 817 nákladních vozů (dohromady kolem 15 % parku SSSR). Bohužel počet zničených a poškozených není vůbec znám a existují pouze odhady založené víceméně na dojmech, proto je zde neuvádím.
- 400 lokomotiv dodaných Brity již v roce 1941 a dalších 400 lokomotiv dodaných USA v roce 1942 - za oba dva roky tak Spojenci nahradili 60 % ztracených lokomotiv, které ukořistili Němci.

http://www.valka.cz/clanek_13580.html

Z hlediska statistik, výborný souhrn, nějaký problém :?:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
Mě tam vysloveně řeže do očí při čtení líčení žel systému v SSSR 1941 jako něco neskonale zaostalého.
Např. zátěž na osu 17-23t. V Evropě norma.Nebo 40% vagonů mladších 6ti let. Dále líčení katastrofického výkonu železnic v neobsazené části SSSR, to je přece nesmysl na druhou./Pokud ztratím 50% km kolejí a 50%' průmyslové výroby musí logicky vystačit na dopravní obsluhu zbylého jen 50% vozů/
O dopravě zásob k jednotkám, tak jak je vylíčena se raději nezminuji./ např. 2GA,3GA, a 5TA se podle autora sestávaly z cca 106 jednotek z denní potřebou 75t zásob denně!
To už není neznalost ,ale manipulace/.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Neskonale možná ne, do určité míry ano, otázka ovšem je, zda to mohlo mít podstatný vliv na přepravní kapacity. Zda stačí nebo nestačí zbylých 50%, válka všechno žere, jsou jiné vyšší nároky to tlačit. Fabriky se musely přesunovat za Ural, vojska na frontu, atd.
75 tun je dost málo, to by byla tragédie. U Stalingradu potřeboval Wehrmacht 750 tun zásob denně. Ve skutečnosti dostávaly obklíčené jednotky průměrně jen 100 tun. Ale opět nevím v jakých to máš souvislostech.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
Ted jsem si všimnul že mi vypadlo slovo a výsledek je zmatečný
XXX
2GA,3GA, a 5TA se podle autora sestávaly z cca 106 jednotek z denní potřebou 75t zásob denně!
XXX
vypadlo slovo KAŽDÁ.
To znamená že 2,3 GA a 5TA v útoku se musela spokojit s "pouhými" 5300t zásob proti "potřebným" 7950t denně!jak uvádí autor. A to s ideálním stavem cca
324 000 mužů. Jak to koresponduje s ideálními denními potřebami 6.Paulusovy a 4.T ve Stalingradu/750t denně!cca 300 000 mužů/je jasné.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Ono jich původně bylo asi 300 tisíc, pak už jen 200 a nakonec do zajetí asi 100 tisíc, ale samozřejmě, nestačilo ani jídlo a pohonné hmoty, to bylo skutečně počítáno asi jen na udržení. Bojující a postupující jednotky spotřebují pochopitelně ještě více, pokud to má k něčemu vypadat. Na Rusi zpočátku stačilo méně, když se RA zlepšovala, muselo bejt i více munice atd. a naopak. Jinak se mi líbíš jak něco vypíchneš a bazíruješ na tom, škoda že Ti to nedal autor na posouzení :lol:

Co říkáš na tohle: Zlepšit materiál kolejového lože - na drtivé většině ruských tratí šlo v podstatě o obyčejnou udusanou hlínu či písek, které bohužel neplnily ani jednu ze základních funkcí kladených na lože - v sovětských podmínkách se ukázalo velkým problémem zejména zadržování vody a nestabilita. V roce 1931 např. pouze 250 km tratí mělo lože z drceného kameniva, 5000 km mělo drť, a zbytek, tedy přesně 85 %, mělo pouze hliněné lože.
... došlo k rekonstrukci a úpravě tratí, zejména změna sklonu, napřímení oblouků, vybudování dvojkolejných tratí, do roku 1940 k instalaci signalizačních zařízení na zhruba 8500 km tratí, zároveň také k rozšíření tratí zejména za Uralem a k zavedení těžších lokomotiv a vagonů.
Výpadek železniční přepravní kapacity se mezi roky 1941 a 1942 projevil velmi kriticky zejména v zásobování populace potravinami a přesunem jednotek (a jejich vybavení) na frontu. Pokud by tedy Spojenci nebyli schopni dodat potřebné lokomotivy (plus náhradní díly), Sověti by byli nuceni operovat s podstatně menším počtem lokomotiv, což by ovlivnilo velmi negativně jak jejich vojenské operace, tak celkové zásobování.

V předchozí části jsem zmínil, že jednotky u Stalingradu disponovaly v roce 1942 pouze s 50 tunami zásob. V případě nulové pomoci LL by toto číslo bylo ještě nižší a je otázkou jaká by byla bojová efektivita zmíněných jednotek - troufám si říci, že celkem výrazně nižší.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
Nejsem odborník na koleje, ale dělal jsem asi 20let na povrchovém velkodole, kde fungovala kolejová doprava/ lokomotivy 150-180t ,zátěž vagonů LH při naložení skrývky ," Sutí", byla až 140t/,tak si dovolím zhodnotit ,že tak jak předestřel autor konstrukci tehdejších kolejových podkladů v SSSR, tak o tom fakt nic neví.
Například jeden z nejlepších materiálů na žel. a silniční tělěsa je - elbrand -. Vlastně pálený jíl, nebo hlína.A toho je v rusku dostatek.
A pokud tratě v SSSR byly v rozsahu nosnosti 16-23t na osu ,tak byly v normě s evropskými železnicemi i žel tělesa, hmotnost platí i v SSSR.
Kámen v západní části SSSR je celkem vzácností, tak se používaly jiné materiály.
Lokomotiv bylo dost, dodávky z LL se týkaly až konce r. 44 a hlavně 45.Odstaveno bylo před válkou 9000ks lokomotiv/ hmotnost 50-70t/!Celkové ztráty 41-45 16 000ks lokomotiv! Celkem stav 25-28 000ks. Takže pokud autor používá datum 41-42 píše nesmysly.
Situace v zásobování nebyla způsobená dopravními problémy, ale nedostatkem ve výrobní sféře.
A reakce na:
XXX
V předchozí části jsem zmínil, že jednotky u Stalingradu disponovaly v roce 1942 pouze s 50 tunami zásob. V případě nulové pomoci LL by toto číslo bylo ještě nižší a je otázkou jaká by byla bojová efektivita zmíněných jednotek - troufám si říci, že celkem výrazně nižší.
XXX
Těch jednotek autor v předešlých větách uvádí celkem 106 u třech armád-2,3GA a 5TA a to je přesně DESETKRÁT zásob více, než potřeboval Paulus na chlapa a den v ideálním případě!
P.S.
K zavedení "těžších" lokomotiv došlo už v r.1931 , kdy byla zahájena výroba lokomotivy FD s adhezním tlakem 20-23t/osu/špičková hodnota adheze i na evropské tratě/
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Ještě si sem dovolím dát srovnání přepravních žel. výkonů v neobsazených oblastech:
1940-265,5
1941-273,8
1942-221,1
1943-229,8
1944-227,5
1945-231,9 mil. tun nákladu
Průměrná rychlost nákladu v km/h
1940-3,2
1941-1,19
1942-9,14
1943-2,16
1944-6,16/ dodány lokomotivy z LL 999ks/
1945-1,17/ dodány lokomotivy z LL 987 ks/
zdroj: Statistický sborník Moskva 1990

Takže výpadek žel. dopravy se nekonal, vždy byla rezerva k roku 1940. A době údajně nejvyššího kolapsu vzrostla prům. rychlost dokonce 2.8krát proti mírovému roku.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

O tom elbrandu jsem nic nenašel, nekecáš? V normě nosnost mohla být, asi jde jen o to, že kapacita šla zvýšit přepravou těžších nákladů, atd.
Ale něco pro rozšíření obzorů na spřáteleném webu... to už je psáno o něco lepším stylem.
Se začátkem Velké vlastenecké války byla Rjazano – Uralská a Stalingradská železniční cesta jako jedna z prvních, které začaly přepravovat vojenský náklad. Na západ k frontě proudil nepřetržitý proud vojenských vlakových souprav a v opačném směru na východ jeli vlakové soupravy s evakuovanými průmyslovými a hospodářskými objekty.
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=830
I když tolik podrobností, tam zase není.

Fotečky lokomotiv na k-report.net
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
Spíš jde o starý problém, kdy se bezmyšlenkovitě přebírají bláboly z doby III.říše.
Např.jsem se pomalu všude dočetl , že po vstupu na úzení SSSR němci našli jen jednu dvoukolejnou žel trat, ale zkus se podívat na mapy z té doby a sám uvidíš velice podstatný rozdíl skutečnosti proti tvrzení.
Ale dneska se tyto bláboly přímo hltají a tak jsou žádoucí.
A elbrand se těžil za Lounama směrem na Most.Správný název je -pálené jíly.
A klidně mohli rusáci používat škváru z elektráren na žel. tělesa, tenkrát kotle jely na hruboprach a měly řetězové rošty/ tangenciální kotle jsou tech. řešením nedávné doby/ Tušimice I/.Škvára má taky vynikající vlastnosti a je jí dostatek.
ObrázekObrázek
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od jmodrak »

No neviem, z článku, kde sa píše, že" Obě dvě studie se naprosto potvrzují - pouze 40 % nákladních vozů byl moderní typ 4 osový s pojezdy podvozkovými, s nápravovým tlakem 40 tun/osa, zbytek vozů byly 2 osé s rámovými pojezdy, s nápravovým tlakem 20 tun/osa." mi vychádza, že sovietske železnice boli vtedy modernejšie ako dnes a kam sa hrabú ostatné železnice sveta s max. záťažou na osu okolo 33 ton u špecialných tratí a 22,5 u bežných tratí dnes :D To potom mali prebytok tonáže a všetko bolo v pohode :D Ak mali 40% 4 naprávových vozňov, tak to bolo určite najviac v Europe, na svete to boli USA kde bolo 100%, paradoxne kvôli zlému stavu zvršku tratí. O železnici v ZSSR môžme dlho diskutovať, ale podstatne ale podobne ako u tankov, kde ich sovieti vyrobili viac ako Nemecko a USA dokopy, ťažko povedať aký vplyv mali dodávky. Tiež nevieme koľko lokomotív a vagónov šlo priamo ZSSR a koľko na trate spojujúce napr. Traniransku železnicu - zase iný rozchod.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

jmodrak:
Zátěž uvedená ve zmíněných studijích je zřejmě omyl, kdy se sečetla zátěž na osu, a dala 40t/podvozek. Protože cílem rusů bylo se dostat na osovou zátěž 27t na úroven USA u hlavních tratí.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od parmezano »

lord: Lokomotivy řady 52 , (tzv.kriegslokomotive) jsou ukázkou jak lze maximálně v podmínkách nedostatku surovin ušetřit jednak "barevné kovy " (nahrazením měděného topeniště ocelovým, nahrazením bronzu v ojničních ložišscích) jednodušší pracností ,uvádí se snížení počtu normohodin z 20000 na 14000. Další úspory snížením počtu součástek potřebných k výrobě lokomotivy z udávaných 5000 na 4000. Tyto lokomotivy mělyto velice nízký napravový tlak 15 tun a bylo jich během války přes 5000 kusů v lokomotivkách na obsazeném území německou armádou . Podobnou "válečnou " lokomotivu užívala i armáda USA , byla to řada 1D Consolidation , ale ta byla jen čtyřnápravová s náp.tlakem 16 tun, podobná anglická měla nápr.tlak 19 tun.Po válce u ČSD měla lok . řady 52 označení jako řada 555, lok. USA jako řada 456, a anglická lok. jako řada 459.
více o lok. řady 52 je tu: http://filip.vibe.cz/vlaky/555.html
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Železnice v SSSR

Příspěvek od Lord »

Parmezano, koukám vyznáš se :up: Hermann Göring chtěl dokonce vyrábět lokomotivy z betonu :lol: Nevíš o tom něco, pěkná blbost co, ale ušetřilo by se. Řekl: "Betonové lokomotivy sice nevydrží tak dlouho jako ty ze železa, ale můžeme jich vyrobit více..." Teoreticky by z toho šly části jako kabina, tendr, možná částečně parní kotel udělat.
Modraku, podle mě (už jsem to psal) si u Moskvy museli Rusové "pomoci" v podstatě sami. V roce 1942 jim spojenecké dodávky umožnily vytvářet částečně strategické rezervy, to se projevilo u Stalingradu, kde se Paulus nedokázal „vysekat“. Od Kurska dál pak byli schopni Němce rychleji hnát domů.
Mirku, nepřeháněj! To on takhle nepíše. Je z toho možná trochu cítit povýšenecký tón, ale nechme to už být.

Obrázek

Připojuji mapku sítě železnic v roce 1941. Barvičkami oranžová, zelená, modrá, fialová jsou znázorněny jednotlivé úseky, to nevím co přesně znamená. Kapacita, kvalita, dokončení :?:
V evropské části Ruska to je solidní. V asijské se zdá dvoukolejnou hlavně transsibiřská magistrála. Na druhou stranu nutno podotknout, že v té době to postačovalo, neboť tato oblast nebyla ani nějak zvláště obydlená. S příchodem války a ztrátou rozsáhlých území vyvstaly strategické otázky, a tak se muselo začít budovat. Například je vidět, že v oblasti Stalingradu a Kavkazu je nedostačující železniční síť, to díky Bohu zhoršilo zásobování německých vojenských operací. Je zde v podstatě jediná dvoukolejná trať přes Rostov. Zbytek je rozsáhlá step.
Například v lednu 1942 Stalin podepsal rozhodnutí o stavbě Volžské rokády, tj. železnice spojující Syzran - Saratov - Stalingrad. Materiál se čerpal z ještě před válkou položené trati Bajkalsko-amurská magistrála - Tynda.
(Pozn. rokáda je obecně příčná komunikace probíhající rovnoběžně s linií fronty nebo kolmo ke směru přesunu vojsk)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
To barevné označení je rozlišení a organizační příslušnost jednotlivých železnic/ Jihovýchodní,Permská atd./.Jinak průměrná vzdálenost v evropské části SSSR byla k železnici cca 50km, s vyjímkou Stalingradské oblasti.
Rusové si byli velice dobře vědomi významu železnice pro bojující armádu .V útoku u Stalingradu a následujícících útočných operací vždy se snažili mít v ose útoku železniční spojení a boj zahajovali z místa nejlepšího možného žel. spojení. A prvořadý úkol útočících vojsk byl přetnout žel. komunikace W.Poučili se pod Moskvou,kde se snažili o ovládnutí center, bez ohledu na to aby si zajistili žel spojení pro útočící vojsko.
Takže se dá říct, že z jejich strany změnili způsob boje, z boje o města na boj o komunikace.Což se jim bohatě vyplatilo-
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od parmezano »

Obrázek
tu by měla být fotka lokomotivy ČSD 456.173 (americká armádní 1´D Consolidation) , tato lokomotiva má na výrobním štítku nápis : Transportion Corps U.S. Army 5812 Specification No T1569 W to 1880 Manufactured by LIMA Locomotive woks Ing No. 8750 february 1945.
Do ČSR se asi dostala v prosinci 1945 , kdy ji armáda USA odprodala jako přebytečnou ČSD. Lokomotivy pro ČSD byly deponovány v Belgii ve stanici Warmat. Tam přijela zvláštním vlakem z ČSR koncem listopadu skupina vybraných strojvedoucích a topičů , kteří měli za úkol lokomotivy připravit k přepravě a přepravit je do ČSR . Lokomotivy Consolidation byly za války taky dodávány do SSSR , kde měly řadu ŠA.
TTD lokomotivy :
označení dle ČSD: 1´D p2 jednonáprový běžný výkyvný podvozek , 4 hnané nápravy 2 parní stroje na přehřátou páru
max . rychlost 80km/hod
plocha roštu 3.81 m2
max. tlak páry: 15.8 bar
hmotnost lokomotivy ve službě: 73 tun
adhezní hmotnost : 43 tun
ing. Bek ve svém atlasu lokomotiv uvádí výkon 1200 koní a schopnost lokomotivy na rovině uvést vlak o váze 1300 tun rychlostí 60km/hod
prameny : ing. Jindřich Bek Atlas lokomotiv svazek 6 Nadas 1982
F. Bečička : Jak jsme vozili z Belgie do ČSR lokomotivy amerického původu nám akci UNRRA MORAVIA č: 29 -31 1995
Obrázek
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od josefg »

http://www.youtube.com/watch?v=ivojRApwPGk
zajímavé video o LL a nákladních vozech se tam se tam také mluví v 15 min, 44"
Obrázek

read between lines, read between lies
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“