Stránka 1 z 1

Samohybná děla na podvozku tanku T-34

Napsal: 7/1/2006, 15:12
od sa58
Samohybná děla na podvozku tanku T-34

Tak jako německá armáda používala osvědčené podvozky středních tanků coby základu samohybných děla a stíhačů tanků, využití podvozků osvědčeného tanku T-34 se přímo nabízelo. Jelikož v té době byl standardní zbraní sovětských tanků kanon ráže 76,2 mm, výzbroj samohybných děl měla tvořit účinnější zbraň.


SU-122
První ze samohybek na bázi T-34 bylo umístění houfnice ráže 122 mm na tento podvozek. SU-122 vzniklo během krátké doby v závodě Uralmarš a první série byla předána ke zkouškám v prosinci 1942.
Konstrukce samohybky je poměrně jednoduchá, z T-34 je odstraněna přední část vany a věž, místo nich se objevuje jednoduchá nástavba svařená z pancéřových desek. Čelní stěna je výrazně sešikmena, síla pancíře je 45 mm. Celá nástavba je plně zakryta. Posádku tvoří 4-5 mužů

Jak je již zřejmé z označení vozidla, výzbroj tvoří 122 mm houfnice M-30 (M1938). U prvních modelů je brzdovratné zařízení umístěno pod pancéřovým krytem, pozdější verze jej mají skryté uvnitř vozidla a používají modernější kulové lože. Houfnice používala dělenou munici, navíc byla vybavena šroubovým závěrem který neumožňoval příliš rychlou střelbu. Kadence je proto jen asi dva výstřely za minutu. Palebný průměr je 40 nábojů. Vozidlo není vybaveno žádnou zbraní proti pěchotě.
Od roku 1942 do roku 1944 bylo vyrobeno 1148 strojů.

technická data SU-122:
hmotnost – 30,9 t
délka – 6,95 m
šířka – 3 m
výška – 2,32 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – 300 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5


SU-85
Po nástupu vylepšených a nových německých tanků se ukazuje standardní sovětský kanon ráže 76,2 mm jako málo účinný. Na ukořistěném tanku Tiger se konají postřelovací zkoušky a jako účinná zbraň se ukazuje 85 mm protiletadlový kanon vz. 1939. Je rozhodnuto o jeho přizpůsobení jako výzbroje samohybného děla na podvozku tanku T-34.

Nástavba vypadá podobně jako jako u SU-122, na střeše je umístěna velitelská věžička (různé podle data výroby). Síla čelního pancíře je 45 mm, maska kanonu má sílu 60 mm a strop 20 mm.

První dva prototypy se lišili použitým typem kanonu, do sériových vozidel se montuje kanon D-5-S ráže 85 mm Používá nedělenou munici, palebný průměr je 48 nábojů. SU-85 opět nemá zabudovanou rychlopalnou zbraň proti živé síle.

Od srpna 1943 do září 1944 je vyrobeno 2050 SU-85.

technická data SU-85:
hmotnost – 29,6 t
délka – 8,3 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 550 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5


SU-100
Po vyzbrojení tanku T-34 kanonem ráže 85 mm je rozhodnuto vyvinout nové samohybné dělo s kanonem větší ráže – 100 mm. Je zjištěno, že je možno nový kanon použít v předchozím typu SU-85 a v červnu 1944 je samohybné dělo označené SU-100 přijato do výzbroje
Vozidlo je tvarově schodné s předchůdcem SU-85, pancéřování nástavby má stejnou hodnotu, maska kanonu má sílu 110 mm.

Jedinou zbraní je výkonný 100 mm kanon D-10 S (10 D-S) s palebným průměrem 33 nábojů. Dlouhá hlaveň způsobovala problémy při jízdě v terénu, čněla příliš dopředu.

Během války je vyrobeno června 1944 asi 1200 kusů SU-100, výroba probíhá až do roku 1948.

technická data SU-100:
hmotnost – 31,6 t
délka – 9,45 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 320 km
max. rychlost – 50 km/h
osádka – 4/5

Obrázek
SU-85

Obrázek
SU-122

Obrázek
SU-100

Použité zdroje:
Pejčoch / Spurný – Obrněná technika 4

Napsal: 7/1/2006, 15:47
od Pegeucko
Přihodím pár obrázků z Battlefieldu. Schema panceřování a plavení přez Dněstr.

Obrázek Obrázek
SU-100

Obrázek
SU-85

Napsal: 7/1/2006, 15:48
od YAMATO
To byly panečku mašiny! V samohybných dělech získal SSSR velmi rychle špičkové postavení, že Němci museli i dohánět! SU-122 byl podobné kategorie, jako StuH 42, ovšem se silnější výzbrojí a pancířem. SU-85 lze klidně přirovnat k Pz IV/70. Nu a k SU-100 je jen jediný srovnatelný, Jagdpanther.

Napsal: 14/3/2009, 10:47
od kopapaka
Nevím, jestli se sem tato fotka hodí, ve předu je sice OT-62, ale v pozadí SU-100 ( 85 ? ) s odstraněnou výzbrojí...
Obrázek
Pokud se nepletu, v Polsku byla zavedená vyprošťovací verze, ale jestli je na fotce...?

Napsal: 14/3/2009, 20:38
od Pátrač
Článek který vystoupil z minulosti. Vozidla SU 100 si pamatuji z Vyškova na Moravě. Stály tam ve skladech NZ. Stejně jako tanky T-34/85. Jako velitel stráže jsem je chodil obdivovat a stejně tak jsem obdivoval stohy munice do těchto strojů kterých v muničním skladu byly hory.

Třeba se k tomu sapík vrátí a trochu to tu oživí.

Napsal: 14/3/2009, 21:03
od sa58
Pátrači, kdybych měl oživovat každý článek, co jsem za ty roky na Palbu napsal, tak mě to za:
a) nebude moc bavit
b) nic jiného bych asi nedělal

V době svého vzniku o to nebyl zájem, mám v plánu jiné věci a proto to nechávám tak jak to je. Víc by mě zajímal BTR-50 a OT-62 Topas.

Napsal: 14/3/2009, 21:15
od Pátrač
Pravda při počtu Tvých příspěvků by to asi bylo nekončící zápolení. BTR 50 a OT 62 TOPAS? Ano sapíku, to by mohl být velmi dobrý článek.

A to s představ že jsem si dlouho myslel že i SU 76 bylo na podvozku T-34. Inu, člověk se stále učí.

Re: Samohybná děla na podvozku tanku T-34

Napsal: 20/7/2015, 17:12
od El Diablo

Re: Samohybná děla na podvozku tanku T-34

Napsal: 21/7/2015, 16:59
od krabozubec
Boli SU-100 nejako výraznejšie modernizované do konca svojej dlhej kariéry čo sa týka používanej munície? Mohli používať výkonnejšiu muníciu z T54/55?