Stránka 1 z 8

Napsal: 22/12/2005, 18:53
od michan
Pánové na začátku tohoto článku autor řekl, debata nemá konce, věřte,že mezi odborníky a historiky také ne, ale všude je hodnoceno, přes trochu horší výhled, pilotáž pro začátečníky, je to jedna z pěti nejlepších stíhaček, které v druhé světové války zasáhly i když pro nás negativně do II. světové války. Oceňuje se přizpůsobivost verzí a výzbroje během války. A když byl pan pilot tak dobrou noc. Zapoměl jsem dodat všechny verze vznikaly na základě požadavku pilotů, vtom byla mašinérie Udeta Galandta a Göringa dokonalá.

Napsal: 23/12/2005, 06:39
od YAMATO
Které jsou ty čtyři další?

Osobně to považuji za nesmysl, protože je nutno říct minimálně kdy v WW II byl Bf 109 jeden z nejlepších. 1940-41 ano, tam měl přes všechny chyby malou konkurenci, pak už je to ale složitější...

Napsal: 23/12/2005, 09:04
od Atlantis
Dal bych Fw-190, Spit. Mk IX a v73, Me-262 a Mustanga< nebo sp93 Thunderbolt.

Napsal: 23/12/2005, 13:16
od Fatale
to nelze pausalizovat, protoze zalezelo na typech, jednou byl lepsi ten, podruhy ten, stejne tak je blbost srovnavat stihacky pro eskortu s tema na obranu...

udelejme hitparadu:
vyjmenujme 10 typu spitu, 10 typu 190tek, 20 typu 109tek, 5 typu lavocek, 10 typu zer, 5 typu mustangu, 5 typu jugu, 5 typu korzaru, atd. atd.

no jsem zvedavej co vyhraje, ja se toho nesmyslu ale neucastnim ;O)))))

Napsal: 23/12/2005, 22:48
od michan
Ten letoun prostě vydržel s dobrými piloty až do dubna 1945 a atlantis to skoro řekl, které to byly, jak si jinak dělá většinou jenom legraci a nesmysl to prostě není.

Napsal: 23/12/2005, 23:17
od michan
Letoun není módní výstřelek neposuzuje se podle momentální situace, ale podle účinnosti na bojištich za celé období, přizpůsobovosti verzí, náročnosti na použití v polních podmínkách, spotřebu PHM, opravitelnost a ještě dalších několik ukazatelů.

Napsal: 23/12/2005, 23:22
od Fatale
jestli to chces porovnavat, tak je jasny, ze nejlepsi bude to nejmodernejsi, ne? proto nechapu, co ti tam dela emil, spit 9...

proste tempest, mustang D/K, dora, 262, 109k, zkratka nejvykonejsi letadla...

jenomze tim padem zapomenes na spita 5c, kterej byl ve svy dobe excellentni, zapomenes na 109g2, na 190a4, na spita 2... kazda doba mela svy super letadlo, ale to by sis musel rozdelit valku tak na 1/4 roky a hodnotit si nejvykonejsi letadla ty doby, ve valce jako celku nema spit 9 co delat...

ale stejne je to porovnavani jablek a hrusek...

Napsal: 23/12/2005, 23:25
od Fatale
michan píše:Letoun není módní výstřelek neposuzuje se podle momentální situace, ale podle účinnosti na bojištich za celé období, přizpůsobovosti verzí, náročnosti na použití v polních podmínkách, spotřebu PHM, opravitelnost a ještě dalších několik ukazatelů.
tohle vsechno ti ovlivni treba blbe vycviceny piloti, oni vysledky mit nebudou, ikdyz je to letadlo sebelepsi, pritom to muze bejt stroj jako hrom...

Napsal: 23/12/2005, 23:34
od michan
Hrušky jablka to taky nejsou, je třeba si říct 5 letounů stíhacích, mezi ty přeci Me 109 patří a je to začátek článku, no a pak jenom srovnávat, ale je třeba znát pravidla podle kterých se porovnává. jinak přece budeme všichni říkat nesmysl.

Napsal: 23/12/2005, 23:42
od Fatale
jenomze 109 neni 1 letadlo, ale treba 20 typu... kterej je lepsi? 109k4, nebo g2?

prijde mi to takovy blby a to i treba srovnavat 109tky s tempestama, jedno byly stihacky pro low alt, druhy naopak vejskovy, jedno obrany, druhy utocny, jeden typ mel v boji presilu, druhej byl v mencine, prohod jim operacni vejsky a budou nemozny oba typy... je to divny :roll:

Napsal: 23/12/2005, 23:46
od YAMATO
Já to beru tak, že to, co bylo v určité době špička mohlo být za rok klidně zastaralé...čili srovnáván s aktuálními protivníky.

v případě Bf 109 jde o tolik versí po celou válku, že říct paušálně Bf 109 mi samo o sobě přijde divné. Rozdíly mezi Bf 109 B a K byly obrovské, také čas mezi nimi...

Ostatně to, že vydržel až do konce války a s dobrými piloty byl stále úspěšný...to vydržel i třeba A6M, který s dobrými piloty byly stále nebezpečným protivníkem...ale přesto byl zastaralý.

Je to asi otázka nazírání...

Napsal: 23/12/2005, 23:47
od michan
Jo, jsem zvědav jestli někdo, podle správných pravidel zjistí těch pět stíhaček.

Napsal: 23/12/2005, 23:49
od YAMATO
Podle jakých kritérií...to je ten problém.

Napsal: 23/12/2005, 23:52
od Fatale
michan píše:Jo, jsem zvědav jestli někdo, podle správných pravidel zjistí těch pět stíhaček.
co jsou to "spravny pravidla"?

takovyhle srovnavani ma imho trosku smysl jenom v tom, ze by se utvorily dvojicky/trojicky letadel, ktery v ty dobe litaly proti sobe a porovnavat je jenom mezi sebou, ale ani to neni dokonaly, vem si, ze nasi piloti litali treba spity 5b az do 44. roku, zatimco jini meli spity 9 uz ve 42. ...

Napsal: 23/12/2005, 23:54
od michan
Byly řečeny , myslím ta pravidla a řeknu Spity ve všech verzích je ta druhá druhá stihačka.

Napsal: 23/12/2005, 23:55
od Reisen
No, podle mně to nejde, Vždycky se dostanete do subjektivních a do zprostředkovaných subjektivních hodnocení a pocitů hodnotitele.
Já o sobě vím, že jsem se specializoval na Japonsko 1920-1945 a tak nebudu objektivně hodnotit Spita XIV, Ta-152, Mustanga už vůbec (byl to hajzl :( )

Napsal: 24/12/2005, 00:00
od Fatale
proc byl mustang hajzl?

Napsal: 24/12/2005, 00:05
od Reisen
To je axiom. Stejně jako Lighting a Thunderbolt, nebo Hellcat a Corsair.

Napsal: 24/12/2005, 00:07
od Fatale
v tom pripade to byl velkej hajzl :mrgreen:

Napsal: 24/12/2005, 00:11
od Reisen
No vidíš, nakonec budeš docela chytrej kluk. :D