Letecká taktika: Energy Merge

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Letecká taktika: Energy Merge

Příspěvek od Fatale »

Merge je nejdůležitějším momentem souboje, během prvních pár vteřin se rozhodne, kdo vyhraje nebo prohraje. Pokroky a změny taktik při merge obvykle vypovídají o změnách a pokrocích celkových schopností pilotů.

- Většina lidí provede ostrou zatáčku a pokusí se otočit co nejrychleji. Začnou se točit poté, co prolétnou kolem nepřítele.
- Dalším krokem obvykle bývá zařazení vertikální komponenty. Počáteční krátké experimenty s klesajícími manévry jsou obvykle smrtelné, a tak se objevuje nejčastěji viděný manévr, ostrý immelman. Po prolétnutí kolem protivníka zvednou nos nahoru a otočí se ve vertikále tak, jak jim to stroj dovolí.
- Poté jim obvykle někdo ukáže lead turn, a oni se pokusí provést immelman ještě předtím, než prolétnou kolem nepřítele, a získat tak náskok oproti jeho manévru. Možná se dokonce vykašlou na čelní nálety a začnou propočítávat časování lead turnu podle vzájemné rychlosti přibližování se a doplní to drobným manévrem pro znemožnění protivníkovy střelby při jeho čelním průletu.
- Dříve nebo později začnou uvažovat o energii. Ostrý immelman vystřídá mírný immelman a maximálně energii uchovávající zoom climb. Zvednutí nosu se stává mírnější, stoupání delší, obvykle končící v hammerheadu nebo obyčejném mírném překlopení se na vrcholu. Též zjišťují, kolik rychlosti si potřebují ponechat, aby svůj manévr dokončili co nejlépe.
- Někdy zkušení duelanti prohloubí běžné taktiky a vypilují si různé specifické taktiky, kde se využívá co nejlepšího vyvážení mezi ziskem a ztrátou energie a úhlů vůči protivníkovi.

Tohle pokrývá drtivou většinu taktik a je dlouhodobě potvrzené, že nejít při merge do vertikály znamená přejít do obrany. Bible letecké taktiky napsaná Robertem L. Shawem, americkým vojenským pilotem a instruktorem Top Gunu, která je základem knihovny každého vážnějšího pilota simulátorů i skutečných vojenských strojů, ovšem doporučuje, že při merge by se nemělo nikdy jít do vertikály.

Na dotaz, proč není dobré jít při merge do vertikály Shaw odpověděl: „Protože nevíš, kolik energie má protivník.“

Jasně, máte k dispozici rychlost přibližování a jeho výšku, takže podle toho lze odhadnout jeho úroveň energie. Ale Shaw předpokládá, že váš protivník bude perfektní. V simulátoru vám projde celá řada věcí, protože váš protivník může být 15 let starý kluk s gamepadem nebo veterán s 1000 hodinami, studenýma očima a černým srdcem. Ve světě Shawa je protivník vždy expert, který je tam proto, aby vás zabil, ne aby vám zničil skóre.

Jeho taktika pro merge je mnohem opatrnější, metodičtější a brutálně efektivní, v porovnání s ostatními způsoby, které byly probrány výše. Je vhodná pro souboje 1 na 1, ale i pro souboje s více účastníky na obou stranách, nebo v souboji, kde se může kdykoliv objevit nový bandita. Pokusím se to popsat co nejlépe.

Když letíte směrem k protivníkovi, udělejte si nějaký horizontální odstup, tedy místo zamíření nosu letadla přímo na protivníka leťte raději tak 100 metrů na jednu jeho stranu. Nechte ho proletět kolem vás, nepokoušejte se teď o lead turn. Když vás mine, sledujte ho a upravte mírně kurz, jestliže je potřeba, ale jen mírně. Nestoupejte, ani neklesejte.

Sledujte, co dělá, zvláště jakým způsobem se točí. Je několik způsobů, jak může zareagovat:

1. Udělá nějaký sestupný manévr
2. Otočí se v horizontále
3. Otočí se v šikmé rovině, částečně horizontálně, částečně vertikálně
4. Otočí se přímo vzhůru, jen ve vertikále
5. Nedělá nic

Případ 1 je nejjednodušší, když jde dolů, sledujte ho, točte se tak, aby jste ho udržovali na svém ocase (tedy se točte od něj, ne k němu), a když je uprostřed svého manévru, zahajte mírný immelman. Jestliže dělá čisté split-S, proveďte čistý immelman, jinak ho udělejte v šikmé rovině, aby zůstával na vašem ocase (tedy stále se točíte
stejným směrem jako on, k jeho ocasu, ne k jeho čumáku). Po dokončení budete mít masivní převahu v energii. Nezahajujte ještě útok, proveďte druhý merge stejným způsobem pro získání ještě větší převahy.

Případ 2 je v podstatě stejný jako první případ. Poté, co se začne točit, zahajte zatáčku směrem od jeho zatáčky tak, aby zůstával na vašem ocase. Tím ho pěkně taháte za sebou, on provede ten ostrý manévr, jen aby zůstal za vámi a bez rychlosti vás dohnat. Když je v polovině manévru, proveďte opět šikmý immelman stejně jako v prvním případě. Opět raději udělejte druhý průlet pro upevnění vaší převahy.

Případ 3 už je horší, protivník si uchovává energii, takže ho musíte sledovat pečlivěji. Opět se točte směrem od něj (k jeho ocasu), ale zaměřte se na moment, kdy je na vrcholu jeho zoom climbu, ať už je to immelman, hammerhead, nebo cokoliv, tohle je váš moment. Měl by být přímo za vámi díky vaší zatáčce od něj. Proveďte čistě vertikální immelman, při dalším merge by jste měli mít malou převahu v energii. Opět proveďte další merge k získání další výhody, nezahoďte to vše hned na začátku.

Případ 4 je stejně obtížný. Protivník se prakticky netočí v horizontální rovině, takže ho nemůžete vaší zatáčkou nijak tahat za nos. Ale můžete udělat malou zatáčku směrem od něj, tak 45 stupňů bez ztráty rychlosti, aby musel během svého manévru měnit orientaci směrem k vám, nebo aby ho ukončil ve špatném směru. A když dokončí svůj manévr, a vy
dokončíte svoji mírnou zatáčku, proveďte vlastní immelman. V tento moment by jste měli mít mírnou výhodu v energii, ale bude jen malá, opět další merge bude potřeba.

Případ 5 je problém. Buď protivník opouští boj, nebo stejně jako vy čeká, co uděláte. Jestliže opouští boj, chcete provést immelmana tak rychle, jak je to jen možné, aby jste ho chytili. Jestliže čeká na váš krok, vaše předčasná reakce mu muže dát výhodu. Obecně, jestliže neudělal cokoliv do chvíle, než napočítáte 10, otočte se a pronásledujte ho.

Jeden z hlavních bodů téhle opatrné hry je druhý merge. Je stejně tak nebezpečný jako první, a vy vyjdete z vaší první obrátky s mnohem menší rychlostí, ale taky máte více výšky. Je na čase to vrátit zpět. Druhý merge by měl být ideálně proveden ve stejné výšce jako první, takže se nesnažte nabrat příliš mnoho výšky při prvním obratu, protože by se vám nemusela dostávat rychlost pro rozhodné a přesné vertikální manévrování v druhém merge.

Nedělejte si starosti, když váš protivník bude mít více výšky, znamená to, že je pomalejší než vy, a nemusí být schopen vertikálních manévrů. Proveďte mírné 0G klesání při příletu k druhému merge. Odlehčené klesání vám dává maximální akceleraci a minimalizuje ztrátu energie. Klesejte dostatečně na to, aby jste měli dobrou vertikální manévrovací rychlost, a klidně i něco na víc, jestliže si můžete dovolit mírnou ztrátu energie navíc. V každém případě se nezabývejte žádnou výškovou převahou v druhém merge, vyměňte ji za rychlost.

Proveďte druhý merge stejně jako ten první se stejnými reakcemi. Ve většině případů budete tou dobou mít už značnou převahu v energii a je na čase protivníka zpacifikovat.

Filip "Skywolf" Kraus"
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Mam dotaz. Nemate nekdo nejaky materialy, ze kterych se ucili nasi piloti taktiku leteckyho boje v povalecnych casech, tedy v dobe rour? A to az do soucasnosti...
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“