Pístové letecké motory

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Skeptik »

zzz píše: Když už známe výsledek - že na trhu dálkové masové pasažérské dopravy "prohrál benzín s kerosinem" - tak by bylo fajn vědět proč v souboji dvou kerosínových byly turbovrtulové poraženy proudovými. ....
Že stejného důvodu proč turbovrtule prohrávají dodnes ... rychlost a tím i doba letu.
Palivo není v letecké dopravě to nejnákladnější, nejnákladnější je čas.
Čím raději letadlo létá, tím více letů zvládne a tím více PAXů přepraví.
A čím více PAX, tím více prodaných letenek a tím vyšší výnosy.

Turbovrtule se vyplatí jen na krátké vzdálenosti, kde ta doba letu není tak dlouhá ... ale tam na ně zas z druhé strany tlačí vlaky ...
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

když se člověk podívá na tehdejší letadla uváděná na trh s kapacitou cca 50 až 80 pasažérů, tak zjistí, že tehdy to ještě nebyla tak jasné (jak je nám jasné dnes). Viz průkopnické letadla ve svých oborech dopravy:
http://all-aero.com/index.php/contactus ... friendship
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... n-24-coke/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle

pozn: příklady jsem vybral jako ilustraci "druhé ligy". Tak aby nebylo ovlivněno tehdejším soupeřením mezi britským/kanadským vs. americkým leteckým průmyslem/aerolinkami.

Troufnu si tipnout, že do rozhodování promlouvala "peněženka" zákazníků. U Caravelle si patrně zákazníci byli ochotni připlatit za kratší dobu letu.

Zatímco např. u turbovrtulového An-24 spíše méně šlo o pohodlí pasažérů ... tipuji že více bylo preferováno hledisko, aby zrekvírované An-24 mohli sloužit při vojenských operacích (tj. odolnější konstrukce)

Když odhlédnu od tohoto - že v téže době přicházely na trh různé motory v letadlech pro různé typy zákazníků - tak ještě zbývá hledisko "vyzrálosti" konstrukce a dostupnosti servisního zázemí...Bohužel k tomuto nemám dostupné data.

Bylo by asi hodně poučené srovat konkrétní tehdejší náklady na údržbu motorů tj. nemyslím spotřebu PHM/maziv, ale myslím všechny další náklady na provoz letadla. a to včetně dostupnosti servisu po světě.... to si myslím, že bylo velmi důležité kritérium. A to nejen pro konkrétní typy turbovrtulových a proudových, ale taky pro konkrétní pístové - možná i kvůli tomuto hledisku "ekonomičnosti údržby motorů" vydržely delší dobu v provozu čtyřmotové DC-6 (s jednoduššími/povedenější pístovými motory) na úkor novějších pístových DC-7
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od seabee »

Skeptik píše:
zzz píše: Když už známe výsledek - že na trhu dálkové masové pasažérské dopravy "prohrál benzín s kerosinem" - tak by bylo fajn vědět proč v souboji dvou kerosínových byly turbovrtulové poraženy proudovými. ....
Že stejného důvodu proč turbovrtule prohrávají dodnes ... rychlost a tím i doba letu.
Palivo není v letecké dopravě to nejnákladnější, nejnákladnější je čas.
Čím raději letadlo létá, tím více letů zvládne a tím více PAXů přepraví.
A čím více PAX, tím více prodaných letenek a tím vyšší výnosy.

Turbovrtule se vyplatí jen na krátké vzdálenosti, kde ta doba letu není tak dlouhá ... ale tam na ně zas z druhé strany tlačí vlaky ...
Přesně tak, zvlášť když turbovrtulový žere prakticky stejně jako tryskový. Ale je třeba se taky dívat na to kdy je tryskový motor nejméně efektivní - při startu a nízkých rychlostech, turbovrtulový pak opačně. Takže pro funkci "feedlinerů" ideální.
Ale kdo se odváží popřít, že moderní turbínové motory s vysokým stupněm obtoku (turbofan) nejsou vlastně jen zapouzdřené turbovrtuláky?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od kenavf »

Tým turbovrtulákom to zase prehrali tie vrtule.
Je snaha dostať dopravák čo najbližšie k hranici zvuku. Pod touto hranicou stúpa odpor vzduchu relatívne "akceptovateľne" a aj nároky na konštrukciu lietadla sú relatívne akceptovateľné. Nad zvukovou barierou už to skokovo stúpa a zákazníci by už asi neakceptovali cenu letenky ani s ohľadom na skrátenie doby letu.
Prúďáky sa k tej rýchlosti zvuku dokázali priblížiť viac, turbovrtulákom začala vadiť tá vrtula.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 9/7/2020, 18:38, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Myslím, že v 50.-tých letech to viděli jinak, rozhodně to neviděli takto jasně - viz např. tápání o tom jak bude motorizován https://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Dart_Herald - mě to přijde jako naprosto výstižné vyjádření tehdejšího obtížného prorokování - jakému pohonu (a od jaké firmy) bude patřit budoucnost v téhle kategorii dopravy.





Odhlédneme-li od civilního pasažérského (velko)kapacitního létání, tak zajímavé může být např. to jakou motorizaci a proč volila britská FAA:
u popisu na wiki proč turboprop pro https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Seamew je hezky vidět ten zásadní důvod proč FAA ustpovala od pístových letadel operujících z letadlových lodí.
Ovšem když se podívám o pár roků nazpět, tak u volby (z turbovrtuláku na pístový) je hezky vidět, že to nebylo tak snadné
https://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Balliol (tento argument je však oslaben tím, že cvičné letadlo B.P. Balliol IMHO primárně sloužilo na pevnině).




Dalším hezkým příkladem rozporuplného rozhodování britské FAA na přelomu 40.-tých a 50.-tých let - jestli pístový nebo proudový nebo turbovrtulový - jsou tyto příklady:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Gannet
vs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Shackleton ... jako kontrapunkt - protiponorkový jednomotorový turbovrtulový Gannet vs. protiponorkový čtyřmotový Shackleton s písťáky (ovšem vypovídací hodnotu tohoto argumentu oslabuje fakt, že Avro Shackleton neprovozovala FAA, ale RAF Coastal Command)
vs.
poválečné
dodávky a to v cca 1951 resp. v 1953
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-1_Skyraider
resp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_TBF_Avenger
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Skeptik »

seabee píše:Ale kdo se odváží popřít, že moderní turbínové motory s vysokým stupněm obtoku (turbofan) nejsou vlastně jen zapouzdřené turbovrtuláky?
Mno, třeba já :lol:

Mezi turbofanem a turbopropem je opravdu zásadní rozdíl.
Stejný jako mezi dmychadlem (kompresorem) a vrtulí ... tedy v principu, kterým vytváří tah.

Dmychadlo (fan) jej vytváří na principu akce a reakce ... tedy stlačováním a urychlováním vzdušné masy.

Vrtule (propeler) je vlastně "rotující křídlo", kde tažná síla vzniká v důsledku aerodynamických sil ... stejně jako vztlak na křídle.

Když už, tak je turbovrtulovému motoru (turbína přes reduktor roztáčí vrtulí) nejblíže propfan ... tedy "propeler" hnaný rovnou "fanem" ... proto PropFan :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Zemakt »

zzz, ono je to s tebou fakt někdy těžké, obzvlášť, když nevidíš rozdíl mezi palubním letounem a synovcem Lancasteru :D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Jooooo, mám své chybičky, chybky (a spoustu chyb).

Ale v tomto případě jsem myslím zvolil relativně názorné srovnání.
Protiponorkový pro britské letectvo měl v diskutovaném období::
a) létat pomalu
b) ...dlouho
c) ...v relativně nízké výšce
d) nést spoustu přístrojů, které vyžadují "štávu"
e) unést nějakou tu výzbroj

Tak proč z pevniny létal jako protiponorkový čtyřmotorový Avro Shackleton s písťáky.
zatímco z pevniny i z letadlovek operující Fairey létal s jedním turbovrtulákem?
Notabene, když jiné typy turbovrtulových od Armstrongu byly o pár roků předtím odmítnuty ve prospěch pístových (viz cvičné B.P. Ballion pro FAA, resp. Avro Anthena pro RAF ) ... na druhé straně uznávám, že pro torpédový/bitevní/... Westland Wyvern (=soudobý pro Fairey Gannet) bylo rovnou počítáno s jedním ze tří turbovrtulových a použitý pístový RR Eagle byl myšlen opravdu jen na prototyp ... jenže Wyvern měl hodně jiný profil bojového nasazení, takže i oba turbovrtuláky od Armstrongu pro FAA byly odlišné = Double Mamba pro Gannet, Python pro Wyvern.

Jedno vysvětlení této hádanky jsem už napsal - FAA chtěla omezit množství hořlavého benzínu na letadlovkách ... a proto prouďáky resp. turbovrtuláky na kerosin (je-li to vysvětlení pravda, tak netušil jsem, že je tak obrovský rozdíl v zápalnosti benzínu a kerosinu který je na bázi petroleje).

Jenže vysvětlení (FAA chtěla na lodích omezit skladování leteckého benzínu) narušují právě ty Avengery (dodané pro FAA 1951) a Skyraidery (dodané pro FAA v 1953)..

Ty v tom vidíš nějakou jednoduchou logiku, která jde shrnutou do 2-3 vět? Jestli jo, tak sem s ní. A zopakuji mluvím o přelomu 40.-tých/50.-tých let

(u civilního pasažérského letectva se poněkud protáhla obměna/výměna motorů z pístových za jiné motory ... protože si nejdřív museli vydělat na nová letadla, což bylo těžké - jednak kvůli poválečné bídě a druhak kvůli obrovskému množství letadel z válečných/poválečných přebytků ... a proto u civilního pasažérského letectva uvažuji diskutovat celé období padesátých lét až do začátku 60.-tých let).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:
seabee píše:Ale kdo se odváží popřít, že moderní turbínové motory s vysokým stupněm obtoku (turbofan) nejsou vlastně jen zapouzdřené turbovrtuláky?
Mno, třeba já :lol:
..
A do ktorej kategorie patrí tento NK93? :lej:
Obrázek https://en.wikipedia.org/wiki/Kuznetsov_NK-93
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Mirek58 »

A co se na problém podívat trošku z jiného pohledu?
Třeba se zahloubat nad rozdíly mezi tvary lopatek?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 847
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Ataman »

Alfik píše:(typicky velké lodní motory, jezdí na surovou ropu nebo na ty nejtěžší frakce, a mívají 1200=1700 ot/min maximum)
Trošku uber s těma nulama.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od ringlett »

zzz píše: Tak proč z pevniny létal jako protiponorkový čtyřmotorový Avro Shackleton s písťáky.
zatímco z pevniny i z letadlovek operující Fairey létal s jedním turbovrtulákem?
No protože Shackleton měl létat dlouho a pomalu a válčit s ponorkama. Jak bylo řečeno pístové motory mají menší měrnou spotřebu paliva na dobu letu. Počítalo se s operačními lety přes 18 hodin délky!
Ale Gannet se měl ke zjištěné ponorce dostat poměrně rychle, navíc v případě potřeby dostat torpéda či bomby SKRZ případnou obranu nepřátelského operačního svazu. Takže potřeboval vyšší rychlost. A výdrž se měla pohybovat maximálně do 6 hodin. Neporovnávej neporovnatelné.

A jinak. Na britskou letadlovku prostě čtyřmotorák nenacpeš.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od seabee »

Skeptik píše:
Vrtule (propeler) je vlastně "rotující křídlo", kde tažná síla vzniká v důsledku aerodynamických sil ... stejně jako vztlak na křídle.
Fakt? A proč to tedy za každým (nastartovaným) vrtulákem tak fouká? :D
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Mirek58 »

Jednoduše proto, že profil vrtule je především kompromisem v oblasti rozdílů rychlosti prostředí, zjednodušeně.
( Rychlosti vlastního stroje v daném prostředí)
A za druhé, jakmile letadlo stojí , zabržděné, se veškerý tah vrtule předává prostředí.
( Prostá výměna pohybu letadla za pohyb vzduchu/prostředí)
ObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

ringlett píše:
zzz píše: Tak proč z pevniny létal jako protiponorkový čtyřmotorový Avro Shackleton s písťáky.
zatímco z pevniny i z letadlovek operující Fairey létal s jedním turbovrtulákem?
No protože Shackleton měl létat dlouho a pomalu a válčit s ponorkama. Jak bylo řečeno pístové motory mají menší měrnou spotřebu paliva na dobu letu. Počítalo se s operačními lety přes 18 hodin délky!
Ale Gannet se měl ke zjištěné ponorce dostat poměrně rychle, navíc v případě potřeby dostat torpéda či bomby SKRZ případnou obranu nepřátelského operačního svazu. Takže potřeboval vyšší rychlost. A výdrž se měla pohybovat maximálně do 6 hodin. Neporovnávej neporovnatelné.
(...)
Čau,
mě se to Tvoje vysvětlení líbí. A poté co opravíme nepřesnosti, tak mi připadá, že +- snad bude i pravdivé :up:

ad maximálka
měli stejnou

ad Gannet "se měl k zjištěné ponorce dostat poměrně rychle"
IMHO to je asi omyl, částečný. Ale nejsi v tom sám, já to taky předtím nechápal.
Je-li řeč o Gannetu jako ASW operujícímu z letadlovek, tak Gannet
a) měl za úkol propátrat velké plochy oceánu a "vyčenichat" hladinového i podhladinového nepřítele
b) pokud by se objevil silný nepřátelský svaz se silnou PVO, tak Fairey měl přivolat např. torpédové Westland Wyvern, aby se svojí vyšší maximálkou a silnou kanonovou výzbrojí zaútočili
c) pokud by Fairey objevil sólovou nepřátelskou (např. transportní loď), tak eventuelně mohl vypustit lehké torpédo
d) pokud Fairey objevil ponorku (šnorchel) tak se mohl pokusit ponorku potopit, ale jestli se ponořila, tak úlohou Faireye bylo přivolat helikopéry (např. Sikorski S-55/Westland Whirlwind), které měly možnost trpělivě, desítky minut (snad i hodin) pomalu "utahovat" smyčku kolem nepřátelské ponorky.

Naproti tomu písťák Avro Shackelton na toto byl sám. A proto s sebou vozil tolik lidí posádky a tolik paliva (aby se prostřídali a aby nebyli vázáni krátkým operačním rádiusem)

Tj. faktor turbovrtulového motoru vs. pístového (a jeho ekonomičnost) byla spíše druhotná. Primární důvody proč chtěli turbovrtulový bylo opravdu nechuť skladovat na letadlovce letecký benzín. Sekundárním důvodem (a to zejména u Fairey Gannet) byla zajímavá skutečnost, že nechtěli dvě motorové gondoly (patrně kvůli rozpětí křídel) a proto Fairey Gannet čekal zhruba tři roky než motorárna Armstrong "zdvojí" původní turbovrtulový motor Mamba do dvojitého Double (Twin) Mamba.

Hledal jsem jestli šlo o hmotnost palubního letadla a ne. Asi opravdu bylo klíčovým faktorem rozpětí plus faktor, že obě britské letadlové lodě z největší třídy Malta (i konverze existujících letadlovek) teprve byly v dokončování/ v plánu. Pokud jsem pochopil správně, tak velmi těžký (dvoumotorový) Supermarine Scimitar byl schopen operovat i z menších letadlovek třídy Centaur (délka letové paluby zhruba stejná jako u druhoválečné třídy britských letadlovek Illustrious). Tj. proto Britové chtěli Fairey Gannet jako "dvoumotorový letoun" s jednou motorovou gondolou (ve které je "zdvojený" turbovrtulák). V tomto britském přístupu je velký rozdíl oproti US Navy - původně US Navy pár roků provozovala jednomotorový písťák Guardian (trochu těžší, trochu úspornější, s výrazně vyšší únosností ... než Fairey Gannet). Ale za pár roků Guardin byl stažen z letadlovek US Navy a místo něj nastoupil dvoumotorový (opět písťák a opět hvězdicový) https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_S-2_Tracker, který ve službě vydržel velmi dlouho.
Na srovnání jednomotorového turbovrtulového Fairey Gannet a jednomotorového pístového Grumman Guardin AF - oba v roli protiponorkových (oba v dvojiroli: hunter/kill ... naháněč/střelec). Protože parametry pístového Guardian se hledají obtížně tak zde je zdroj ze kterého jsem vycházel http://www.alternatewars.com/SAC/AF-2S_ ... y_1952.pdf (u Fairey Gannet jsem vycházel zejména z knížky z nakladatelství 4+, u Avro Shackelton jsem vycházel z knížek z nakladatelství Crowood a Morton Publishing)


Zmíním ještě jeden faktor. U požadavku na Avro Shackelton bylo zdůrazňováno, že musí být schopen operovat po celém světě. Z tohoto chápu, že volba na pístový motor byla logická - kvůli palivu, kdyby byl nucen neplánovaně přistát na nějakém menším letišti. Zatímco pro Fairey Gannet byla logistika buď přímo na letadlové lodi nebo na obvyklých základnách FAA.


Čili opravdu důvodem proč turbovrtulové letadla pro FAA ... opravdu šlo o nechuť Royal Navy aby na letadlovkách byly velké sklady s leteckým benzínem
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:A do ktorej kategorie patrí tento NK93? :lej:
Zvláštní typ propfanu, tzv. "ducted propfan" ... asi nejlépe by se to dalo přeložit jako "opláštěný propfan".
Obdobně "upravená" vrtule se nazývá fenestron.
seabee píše:Fakt? A proč to tedy za každým (nastartovaným) vrtulákem tak fouká? :D
Protože se ta vrtule točí, aby vzduch na její profil nabíhal co největší rychlostí, neb dynamický vztlak je přímo úměrný druhé mocnině rychlosti. A protože vrtulový list má většinou kladný úhel náběhu ... tak to za vrtulí fouká :wink:
Stačí takto ???

EDIT
Tady jsou všechny ty rozdíly krásně vidět
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Fricoolinek
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/6/2019, 16:03

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Fricoolinek »

Buď jak buď - pokud někdo v USA/západní Evropě byl na konci 50's majetný a byl fanoušek letadel, tak to pro něj muselo být vzrušující období.

Do USA Constellationem či DC-7 a zpět už B-707. Neuvěřitelný skok.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Fricoolinek píše:Buď jak buď - pokud někdo v USA/západní Evropě byl na konci 50's majetný a byl fanoušek letadel, tak to pro něj muselo být vzrušující období.
Tak ono ten pojem "vzrušující" lze aplikovat i na pohled výrobců leteckých motorů. Do jakých typů investovat, aby byl odbyt ...

Kupříkladu britská motorárna Alvis, když se WW2 chýlila ke konci, tak určitě nečekal jak to dopadne.... Fabriky ze 100% vytížena koopračními zakázkami. Žádné vlastní zavedené produkty. Vývojáři se rozutekli resp. byli převedeni k jiným britským motorárnám. Bývalý dodavatel licencí pro Alvis - licenční partner (Gnome et Rhône) - "zmizel" ve víru války, takže žádné nové konstrukce z G-R nešlo licencovat. A co bylo ještě horší - nástupce G-R - konglomerát francouzských motoráren SNECMA se spojil s konkurentem Alvisu, tj. s britskou motorárnou Bristol.

Do toho tlak konkurence z USA. A taky strach, až spojenci dobijí Německo, tak co vyštrachají jiné motorárny z německých kořistních technologií hvězdicových (např. nástupců BMW 801). Dost nepříjemné bylo, že i v Kanadě si letadla chtěli stavět po svém, a podobně i v Austrálii. Britská Indie jako nejvýznamnější část britské koloniální říše už taky byla skoro fuč z britského vlivu.

Takže když už začali v Alvisu utrácet peníze za vývoj velkého hvězdicového motoru vlastní konstrukce, tak roooozhodně nešlo o snadné rozhodnutí. Menším Leonidasem šli proti Cheetah od Armstrong. A tento větší Leonidas Major mířil proti druhé velké britské motorárně - Bristolu - např. proti Hercules.
Obrázek
https://en.wikipedia.org/wiki/Alvis_Leonides_Major

Skoro bych řekl, že "plakali štěstím" u Alvisů, když tento velký hvězdicový, jménem Leonidas Major - vesměs odmítnutý výrobci letadel - padnul do oka ve Westlandu, když hledali vhodný motor pro remotorizace licenčně vyráběného vrtulníku Sikorski - Whirlwind.

Čili, mít zaměstnanou celou rodinu nebo mít celoživotní úspory v akciích britské motorárny na přelomu 40.-/50.-tých let, to fakt bylo vzrušující, ale ve smyslu strachy vzrušující
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Zemakt »

ad Gannet "se měl k zjištěné ponorce dostat poměrně rychle"
IMHO to je asi omyl, částečný. Ale nejsi v tom sám, já to taky předtím nechápal.
Je-li řeč o Gannetu jako ASW operujícímu z letadlovek, tak Gannet
a) měl za úkol propátrat velké plochy oceánu a "vyčenichat" hladinového i podhladinového nepřítele
b) pokud by se objevil silný nepřátelský svaz se silnou PVO, tak Fairey měl přivolat např. torpédové Westland Wyvern, aby se svojí vyšší maximálkou a silnou kanonovou výzbrojí zaútočili
c) pokud by Fairey objevil sólovou nepřátelskou (např. transportní loď), tak eventuelně mohl vypustit lehké torpédo
d) pokud Fairey objevil ponorku (šnorchel) tak se mohl pokusit ponorku potopit, ale jestli se ponořila, tak úlohou Faireye bylo přivolat helikopéry (např. Sikorski S-55/Westland Whirlwind), které měly možnost trpělivě, desítky minut (snad i hodin) pomalu "utahovat" smyčku kolem nepřátelské ponorky.

Naproti tomu písťák Avro Shackelton na toto byl sám. A proto s sebou vozil tolik lidí posádky a tolik paliva (aby se prostřídali a aby nebyli vázáni krátkým operačním rádiusem)
Tak úplně jednoduše. Palubní letoun, v tomto konkrétním případě Gannet, slouží primárně pro ochranu svazu. A jak jistě víme, svaz se může nacházet kdekoliv, v jakékoliv vzdálenosti od pevniny, na jakékoliv polokouli. Z čehož vyplývá, že byť je vytrvalost Avra obdivuhodná, ve většině případů nemůže ž objektivních důvodů unu primární ochranu svazu zabezpečit. A jak již napsal Ringlett
Na britskou letadlovku prostě čtyřmotorák nenacpeš.
Netřeba zde hledat nějaké složitosti. Je to triviální záležitost.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:
kenavf píše:A do ktorej kategorie patrí tento NK93? :lej:
Zvláštní typ propfanu, tzv. "ducted propfan" ... asi nejlépe by se to dalo přeložit jako "opláštěný propfan".
Obdobně "upravená" vrtule se nazývá fenestron.
seabee píše:Fakt? A proč to tedy za každým (nastartovaným) vrtulákem tak fouká? :D
Protože se ta vrtule točí, aby vzduch na její profil nabíhal co největší rychlostí, neb dynamický vztlak je přímo úměrný druhé mocnině rychlosti. A protože vrtulový list má většinou kladný úhel náběhu ... tak to za vrtulí fouká :wink:
Stačí takto ???

EDIT
Tady jsou všechny ty rozdíly krásně vidět
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Keďže u vrtule je limitujúci faktor rýchlosť koncov vrtulí, kto vie ako je to s "citlivosťou" na rýchlosť zvuku koncov lopatiek toho NK93,klasického propfanu a kompresoru klasického prúďáku s veľkým bypasoom?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“