Pístové letecké motory

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Mirek58 »

1) snížení ztrát na kompresoru, který stlačoval pouze vzduch a nikoliv směs vzduchu a paliva
Na tento bod bych sázel já.
Ovšem nikoliv z důvodů snížení ztrát, ale z důvodu zvýšení objemu vzduchu ( neobsahuje palivové výpary).
ObrázekObrázek
Fricoolinek
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/6/2019, 16:03

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Fricoolinek »

Vyčerpávající úvodní post topicu, bohužel nejsem zdaleka takový technik, abych to byl schopen pobrat a tak mne ten článek nějak silněji zaujal. Každopádně WW2 dostala pístové motory až na vrchol. Někam ke stropu, o který se už ale praštily. A v tom zrazu se přišlo na to, že jakási roura s lopatkami a odtekem horkých plynů na konci bude řešením mnohem jednodušším.

Teoreticky by to mohla být i jistá paralela s dnešním nastupujícím fenoménem el. aut. Ovšem tam samozřejmě chybí efektivní zdroj energie pro mobilní stroj.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Alfik »

Fricoolinek píše:Vyčerpávající úvodní post topicu, bohužel nejsem zdaleka takový technik, abych to byl schopen pobrat a tak mne ten článek nějak silněji zaujal. Každopádně WW2 dostala pístové motory až na vrchol. Někam ke stropu, o který se už ale praštily. A v tom zrazu se přišlo na to, že jakási roura s lopatkami a odtekem horkých plynů na konci bude řešením mnohem jednodušším.

Teoreticky by to mohla být i jistá paralela s dnešním nastupujícím fenoménem el. aut. Ovšem tam samozřejmě chybí efektivní zdroj energie pro mobilní stroj.
Ono to nebylo nečekané. První turbínový motor si nechal patentovat Whittle už v r. 1930. V Německu se na nich pracovalo taky (i když si teď nahonem nevzpomenu kdo a kdy :) ).
Ovšem, jako všechno nové, bylo třeba vychytat mouchy, přijít na nej materiály, tvary, apod. A přišla do toho válka. Kdyby té nebylo, není vyloučeno, že by proudové motory nastoupily už kolem r. 1940. Nebo naopak - válka dokáže i popohnat pokrok... kdoví.
Ovšem to, že pístové jsou na samé hraně svých možností, se vědělo už před WWII.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Fricoolinek
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/6/2019, 16:03

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Fricoolinek »

Tak když je dokázaly vytáhnout z 1000 na 3000 HP (a maximálku stíhačky v horizontálnim letu z cca 500 na 700 km/h), tak to ještě úplná hrana nebyla.

Válka vývoj akceleruje. Letadlo z roku 1939 a 1945 :arrow: neskutečný rozdíl. 6 let. Jako 2014 - 2020.

Vlastně spíš mne napadla taková "what if", pokud by se válka táhla další roky, tak za jak dlouho by se přišlo s nadzvukem a řízenými AA použitelnými i na stíhačku.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Zemakt »

Ve vodorovném letu? 1950.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od kenavf »

Lenže potom už by začali narážať na ďaľší limit, "rýchlosť koncov vrtule" sa začala blížiť rýchlosti zvuku čo bol tiež problém. :?:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Alfik »

Fricoolinek píše:Tak když je dokázaly vytáhnout z 1000 na 3000 HP (a maximálku stíhačky v horizontálnim letu z cca 500 na 700 km/h), tak to ještě úplná hrana nebyla.
1) Motor o 3000HP má několik desítek tisíc součástek, počítáme-li i šroubky a podložky apod., a každá má snahu se občas pos...kazit. Šroubky třeba můžou prasknout, pro případ. Těsnění podfouknout. Apod. Naproti tomu proudový motor o srovnatelném tahu má součástek jen několik set, tedy o dva řády méně.

2) Z těch mnoho součástek je nemalá část takových, které vykonávají kývavý nebo kmitavý pohyb - např. píst, jezdí nahoru, tam se zastaví, jede dolů, tam se zastaví... to je jednak nevýhodné energeticky, a jednak také to zvyšuje poruchovost. V prouďáku se ty součástky, které jsou pohyblivé, točí. Roztočíš, točí se. Nic víc.

3) To napsal i Kenavf - vrtule má své meze co se týče schopnosti urychlovat vzduch. Tah vrtule je hmotnost vzduchu krát rychlost na níž jej urychlíš. Když chceš zvětšit množství proudu vzduchu, narazíš na "prokletí Ludolfovo" - neboli velikost čísla Pí... kdykoli zvětšíš průměr vrtule, vzroste nehorázně obvodová rychlost, poněvádž plocha naroste ale obvod také.
Obvod kruhu je 2x Pí x poloměr (nebo Pí x průměr), plocha kruhu je Pí x poloměr na druhou. Když spočtu modelové příklady, tak např. vrtule o průměru 2m má (zaokrouhluji) obvod 6,28m a plochu 3,14m sqr. Vrtule o průměru 4m má obvod 12,56m a plochu 6,28m sqr. Vrtule o průměru 8m by měla (neexistuje ani) obvod 25,12m a plochu 50,24m sqr. Čili roste to mnohem rychleji.
To se zdá být velmi výhodné, ale - ta vrtule má taky svou hmotnost. Listy se budou muset zvětšovat, a jejich objem (a tím hmotnost) poroste s třetí mocninou jejich velikosti!

A když chceš zvětšit rychlost, bude to ještě horší. Zase ten Ludolf... při (dejme tomu) úhlu nastavení listá vrtule 45°, "aby se to dobře počítalo" páč tg = 1, při nárůstu o 1m/s se zvýší obvodová rychlost o 3,14m/s. další viz dole, je to o reduktoru.

No fajn, řekneš si. Zvětšíme plochu kterou opisují vrtulové listy. Jeden list, u letadla o hmotnosti dejme tomu 8t, bude měřit 10m a bude vážit 10t... už vidíš o co tu jde?
No tak jinak:
No tak fajn, když to nevyšlo s průměrem, řekneš si, tak snížíme obvodovou rychlost za pomocí reduktoru. Jenže, holenku, pak ti ovšem klesne obvodová rychlost u kořene vrtule tak, že se dostaneš do oblasti kde už žádný tah nebude. Při rychlostech pod cca 30 m/s už se nedá o aerodynamice prakticky mluvit. Napřed (příklad) na 1/10 listu u hřídele, s dalším snížením úhlové rychlosti to poroste na 1/3... pak 1/2... pak 2/3... srv. vrtulníkové listy rotoru. U těch to ovšem neva, vrtulníková největší výhoda je možnost visu, tedy nulové dopředné rychlosti, nikoli let co nejvyšší rychlostí.
To jsou důvody, proč největší vrtule na světě mají něco přes 4m a víc ne. Není to pak řešení.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Fricoolinek
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/6/2019, 16:03

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Fricoolinek »

Na konci války už to samozřejmě hrana byla.

Na začátku ovšem ne a jako důkaz své teze jsem zmínil o kolik vyšších výkonů šlo ještě s pístem dosáhnout v roce 1945 ve srovnání s rokem 1939... ;-)
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od knezdub »

Malá možnost jak o trochu obejít fyziku u vrtulí bylo ohýbání listů vrtulí do "banánu", případně používání dvou protiběžných vrtulí na jedné hřídeli, nebo kombinací obojího (An70). Z aerodynamického hlediska nejlíp vychází jednolistá vrtule, takže udělat vrtuli na výkonný motor je alchymie, kdy musí konstruktér vyvážit řadu protichůdných požadavků.
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od kenavf »

Ano, ale i to bolo v podstate len o zvýšení účinnosti pohonu pre lietadlá s podzvukovými cestovnými rýchlosťami.
Ale pre lietadlá ktoré sa snažili priblížiť/prekonať zvuk tu už bola tá fyzikálna bariera.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od knezdub »

Každá technologie jednou narazí na svůj strop. Podobně i u rychlostních rekordů aut - od určité rychlosti už prostě nejsou zdrojem pohybu hnané kola, ale z auta se stává aerodynamická krabice na kolech, hnaná reaktivním motorem. Stejně tak s vrtulí prostě nejde letět víc jak cca 850km/h. Fyzikální zákony umí obejít jen Brusel
ObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Alfik píše:
Fricoolinek píše:Tak když je dokázaly vytáhnout z 1000 na 3000 HP (a maximálku stíhačky v horizontálnim letu z cca 500 na 700 km/h), tak to ještě úplná hrana nebyla.
(...)
2) Z těch mnoho součástek je nemalá část takových, které vykonávají kývavý nebo kmitavý pohyb - např. píst, jezdí nahoru, tam se zastaví, jede dolů, tam se zastaví... to je jednak nevýhodné energeticky, a jednak také to zvyšuje poruchovost. V prouďáku se ty součástky, které jsou pohyblivé, točí. Roztočíš, točí se. Nic víc.
(...)
Ještě bych doplnil jeden faktor proč po WW2 pístovým leteckým motorům "zazvonila hrana" ve prospěch proudových (resp. turbovrtulových motorů). A to je faktor paliva. Když odhlédneme od otázku spotřeby, tak myslím zejména změnu paliva. Protože namísto (vysokooktanového) benzínu se díky nástupu proudových přecházelo na petrolej.

a) vzhledem k předpokládánému poválečnému rozvoji dopravy (ať už individuální v osobních autech či letecké hromadné dopravy), tak byl předpoklad, že stoupne spotřeba paliva spotřebovaného na dopravu. Jde o to, že z jednoho litru ropy nejde vyrobit skoro litr benzínu neboť podíl vyrobitelného benzínu z ropy je mnohem menší (max. několik desítek procent).
Takže bylo potřeba zužitkovat i méně žádané ropné produkty ... což byl mj. kerosin (petrolej)

b) s tím co je napsáno pod bodem a) souvisí ještě jedna rovina "vlivu paliva" a to daňové osvobození (od spotřební daně u některé mezinárodní dopravy ,...) https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_C ... l_Aviation. Ono totiž hrozilo riziko, že když benzín spotřebovaný v letadle je bez daně, tak bude velmi velké pokušení, že bude docházet k daňovým únikům (že na "letecký" benzín budou jezdit někteří daňoví poplatníci svým autem a tím stát přijde o daně z benzínu spotřebovaného v osobních autech). U kerosinu bylo významně menší riziko těchto daňových úniků.... tj. menší vliv daňových (celních) kontrol zaměřených na dodržování že letecký dopravce nezneužívá daňové osvobození na palivo.

Jenom upozorňuji mluvím o určitých typech daňového osvobození (dle článku 24 uvedené konvence) u některé mezinárodní dopravy. Na palivo pro leteckou dopravu uvnitř jednoho státu si mohli uvalit daně dle libosti.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Alfik »

To první - ano, samozřejmě.
To druhé - no, já se v tom nevyznám, čili budu ti věřit :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Zemakt »

To druhé - já se v tom zase vyznám, a co si pamatuji, tak k žádné cílené kontrolní akci, respektive odhalení nějakého většího (aby stál za zveřejnění) daňového podvodu v této oblasti nedošlo. Mnohem větší obdobný problém je opodstatněné nárokování vratky SPD ze "zelené" a topného oleje. A pak samozřejmě přeshraniční pašování LTO, respektive červené. Ale předpokládám Alfíku, že toto bys mohl vzhledem k poloze svého bydliště vědět :rotuj: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

zzz píše:(...)Ještě bych doplnil jeden faktor proč po WW2 pístovým leteckým motorům "zazvonila hrana" ve prospěch proudových (resp. turbovrtulových motorů). (...)
Zemakt
psal jsem o období kdy pístové letecké motory byly vytlačovány. Měl jsem na mysli 40.-tá a 50.-tá léta, kdy k tomuto docházelo. A primárně jsem nepopisoval situaci v Evropě. Spíše jsem mířil na rozpadající se koloniální říše, zejména na britskou a zčásti i francouzskou. Proč by se letecký dopravce z dřívější koloniální mateřské země měl nechat "buzerovat" jestli náhodou nedělá nějaké podvody s nezdaněným leteckým benzínem v letadle na letišti v bývalé kolonii? Tak prostě přešel na kerosin a měl klid, protože na petrolej myslím auta nejezdí. A předpokládám, že zdanění petroleje (na domácí svícení obyčejných chudých lidí) bylo obvykle pramalé.


Alfik
ad ad2) "Smrt a daně" u leteckého paliva
je to podobné jako se zničením jedné vlastnosti lihu - s jeho denaturací nějakým sajrajtem, aby se téměř eliminolovala možnost daňových úniků (namísto umývání skla Okenou či Ironem, by některý lih mohl daňově "unikat do krku pijanů" ... nezkoušel jsem, ale tipnu si: podobný efekt na rozmrazování čelního sklaby by měl tuzemák, akorát stojí zhruba ?5x tolik?).

K tématu - jako první myslím turbovrtulové vytlačili pístové letecké motory (nechme jestli řadové nebo hvězdicové) na čtyřmotorácích.

Např.
Turbovrtulový Vickers Viscount a posléze Bristol Britannia vytlačil z výroby letadla typu např. H.P. Hermes s hvězdicovými motory

Ale neplatilo to celosvětově. Například v době kdy byly uveden do provozu turbovrtulový Viscount, tak ve Francii nastupoval SNCASE Armagnac s hvězdicovými motory

A ani neplatilo, že automatickým vítězem nad čtyřmotorovými civilním pasažérským letadlem s řadovým či hvězdicovým motorem musí být letadlo se čtyřmi turbovrtulovými motory. viz ve druhé polovině 50.-tých let např. francouzský Caravelle

pozn. - zčásti srovnávám nesrovnatelné (např. míchám letadla s dlouhým a kratším doletem) Primárně mi jde o upozornění na časovou osu nástupu nové technologie motorů do letecké dopravy. Neboť bylo potřeba "zlomit" odpor šéfů aerolinek, aby byli odhodláni si objednat a zálohovat peníze na letadla s novou (nepříliš vyzkoušenou) technologií.
Příkladem: rozhodnutí o tom, že se francouzská státní společnost pustí do vývoje čtyřmotoráku s hvězdicovými motory (v době kdy už byl k dispozici např. (byť výrazně méně výkonný) RR Dart s tím zčásti nějak souvisí ... možná že francouzský "konzervatismus" u motorů pro SNCASE Armagnac byl reakcí na silnou nespokojenost dopravců s SNCASE Languedoc (což mj. znamenalo výměnu typu motoru na dokončených letadlech), takže je možné že moje teorie o daňových/celních aspektech leteckého paliva neplatí, protože asi uživatelům čtyřmotorových dopravních letadel od SNCASE nezbýval čas na daně/cla, neboť řešili aby letadla odstartovali a doletěla.

P.S. Po čtyřmotorových začaly být pístové vytlačovány i z dvoumotorových civilních pasažérských letadel. Ale opět z tohoto pravidla byly pozoruhodné vyjímky viz např. remotorizace existujících Convair z pístových (hvězdicových) na turbovrtulový Napier Eland a posléze opětovná remotorizace na pístové. Pokud jsem to pochopil správně tak letadlo s hvězdicovým byl Convair 340, po první remotorizaci na turbovrtulový bylo existující letadlo přejmenována na Convair 540, po druhé remotorizaci na nějaký pístový asi zůstal zachován komerční název 540, a na závěr svého života bylo existující letadel remotorizováno na turbovrtulový Alison 501 (a potřetí přejmenováno a to na Convair 580).

Skoro mi to připadá jak v tom vtipu, že se člověk, který celý život nevytáhnul paty z města Čop
- narodil v Rakousku-Uhersku,
- do školy chodil v ČSR,
- oženil se ve čtyřicátých letech v Maďarsku,
- děti se jim narodili v SSSR,
- na věčný odpočinek odešel a je pohřben na Ukrajině.
Naposledy upravil(a) zzz dne 8/7/2020, 12:13, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Zemakt »

zzz: porovnáváš li padesátá léta s dneškem, pak cena leteckého paliva a tím pádem i výnosu spotřební daně z něj byla zcela na marginální úrovni. Tudíž tvá úvaha je mylná. Mj se při hodnocení historických souvislostí dopouštíš klasické chyby, kdy je hodnotíš dnešní optikou (tedy současným zatížením minerálních olejů spotřební daní, které je obrovské a do značné míry plní erární kasu) a nikoliv tehdejší :wink: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Zemakt píše:zzz: porovnáváš li padesátá léta s dneškem, pak (...)
O5 napíšu: uvažoval jsem situaci v 40.-tých/50.-tých letech
Neporovnával jsem tehdejší situaci s dneškem, když jsem psal do diskuze o své (kontroverzní) teorii o některých důvodech proč pístové motory (na benzín) ustoupily motorům na kerosin (na bázi petroleje) = a) využit méně žádaný petrolej + b) vyřešit část administrativy u paliva pro mezinárodní lety.

Nepřímo jsem totiž navazoval na otázku kterou komentoval lkala ve vlákně Motory hvězdicové vs. motory řadové.. Jestli chápu správně, tak lkala (kromě technických faktorů) zmiňoval např. jeho názor na netechnické faktory, proč se v jednotlivých regionech světa v meziválečném období různě prosazovaly hvězdicové a řadové motory (zvýraznil jsem v jeho textu). Cituji pouze část - opravdu doporučuji pročíst všech 6 odstavců textu od lkala (i to na co reaguje), ... jestli odkaz nefunguje, tak je to text který lkala napsal 8.7.2010
lkala píše:(...)U vzduchem chlazených motorů byla situace značně odlišná. Byla zde spousta věcí, která se musela nejprve vynaleznout, vyzkoušet a odladit. Typické bylo třeba samotné chlazení. To, že lze motor chladit proudícím vzduchem, bylo samozřejmě známo. Byly ale jiné problémy, třeba jak zajistit, aby motor byl dostatečně chlazen ve všech režimech chodu. Tedy nejen v běžném cestovním, ale i při maximálním výkonu, aby se nepodchlazoval při požadavku nízkého výkonu atd. To vše se z velké části muselo nejprve vyzkoušet. Také z hlediska materiálů se objevili problémy, vyšší teploty hlav válců vyžadovaly lepší slitiny, kvalitnější mazací oleje apod.

To vše kladlo na výrobce těchto motorů značné nároky. Museli investovat do vývoje (více než "zavedení" výrobci kapalinou chlazených motorů), celkově to prostě bylo drahé. To je možná důvod, proč se v Evropě vzduchem chlazené motory neprosadili. Možná to teď nenapíšu dobře, ale já se domnívám, že v Americe se po první světové válce v podstatě nenacházela žádná firma, která by dlouhodobě a kontinuálně vyvíjela a vyráběla letecké motory. Já zde vidím mezeru až někdy do druhé poloviny 20-tých let. V tuto dobu začali na trh pronikat firmy jako Pratt & Whitney. Důležité je ale podívat se, na jaký trh se snažili proniknout. Letecké motor jsou specifické zboží a jak se chcete prosadit na naplněném trhu, plném zavedených evropských výrobců, kteří exportují do celého světa své vynikající, kapalinou chlazené motory. Jedině zkusit to jinak. A přesně to americké firmy udělali. Orientovali se na motory chlazené vzduchem a postupným vývojem z nich udělali motory, které byly konkurenceschopné těm kapalinou chlazeným. (...)



Zemakt píše:zzz: porovnáváš li padesátá léta s dneškem, pak cena leteckého paliva a tím pádem i výnosu spotřební daně z něj byla zcela na marginální úrovni. Tudíž tvá úvaha je mylná. Mj se při hodnocení historických souvislostí dopouštíš klasické chyby, kdy je hodnotíš dnešní optikou a nikoliv tehdejší :wink: .
[/quote][/quote]Dost dobře je možné, že máš pravdu. Ale pokud se opravdu takto mýlím, tak to nedokážu změnit. :oops:

K věci: Máš pravdu v tom, že já nemám údaje o konkrétní výši zdanění benzínu ve čtyřicátých a padesátých letech, tj. nevím jak velký byl rozdíl ve zdanění tom, když benzín byl spálen leteckým motorem na letu ze země A do země B (=předpokládám spotřební daň nula) a pokud byl benzín spálen motorem osobního auta.

IMHO nevím jak to zjistit. Pouze vím, že tehdejší nedostatek všeho musel být faktorem, který velmi velmi formoval osobnost lidí kteří tehdy vyrůstali... protože např. lidé kteří vyrostli v poválečném nedostatku (nejen u nás, ale taky např. v Rakousku, či ve Francii) jsou zvyklí "křečkovat" zásoby (tj. nakupovat do zásoby i když třebas pak nadbytečně uskladněné potraviny akorát přitahují myši)

Ten nedostatek životních potřeb zobrazený v období kolem WW2 je opravdu pro mě obtížně srozumitelný ... koneckonců -viz zcela rozdílný náhled na životní situaci v období kolem WW2
- zfilmováno tehdy https://www.csfd.cz/film/11627-treti-muz/prehled/ (z těsněpoWW2 Vídně)
- a k témuž období film zfilmovaný dnes https://www.csfd.cz/film/672869-dokonala-lez/prehled/ (myslím ty pasáže z válečného Berlína)
Oba filmy akcentují naprosto odlišné aspekty života :?: :?: :?: ... to jako nebyl v Berlíně nedostatek, nebyl lístkový systém,..?



Ale abych už dál neplevil vlákno,tak z mé strany už nebudu nic dodávat k tehdejším daňovým aspektům paliva (a jestli to mělo či nemělo vliv na vytlačování pístových motorů jinou technologií)

Howgh.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Hans S. »

Konverze z pístového motoru na turbínu nebyly úplně výjimečné. Konverze zpátky na písty...to se mi moc nezdá a bude to úplně výjimečné. Ostatně i u Convairu CV-240 ta situace byla složitější. Sice vznikl jako pístový letoun, ale následně byl víceméně po celou dobu své kariéry přestavován na turbínový pohon. Ta "dočasná konverze zpátky na pístové motory" byla dána pouze zrušením původního programu Napieru, na kterou ale později navázalo na ni definitivní "přestrojení" na turbíny. Tedy aspoň co se píše na Wiki.

Pístové motory jsou v porovnání s těmi turbínovými při stejném výkonu výrazně těžší, ale mají výrazně nižší spotřebu paliva.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od zzz »

Hans S. píše:(...)Pístové motory jsou v porovnání s těmi turbínovými při stejném výkonu výrazně těžší, ale mají výrazně nižší spotřebu paliva.
Doplním větu ... spotřebu jiného paliva
To totiž byla pointa čím jsem se snažil obohatit diskuzi.

P.S. Jde-li o faktor spotřeby civilních (pasažérských) letadel jako faktor ovlivňující volbu dopravců jestli kupovat letadla s pístovými, turbovrtulovými či proudovými motory v 50.-tých letech, tak moc hezká je analýza https://www.transportenvironment.org/si ... ciency.pdf. Primárně popisuje severoamerický trh (vychází zejm. z údajů ATA, nyní tato oborová asociace aerolinek nese název "Airlines for America"). Na straně 21 této analýzy je zajímavý graf... zobrazující podíl letadel s pístovými, proudovými či turbovrtulovými motory ze všech letadel v leteckých flotilách aerolinek sdružené v ATA ...konkrétně podíl počtu letadel s pístovými motory byl:
cca 100% v 1951
cca 98% v 1954
cca 85% v 1957
cca 75% v 1960
cca 65% v 1963
Zaujalo mě, že ve druhé polovině 50.-tých letech podíl turbovrtulových letadel (zhruba 10% byl vyšší než proudových (zhruba 5%), ale už v na začátku 60.-tých letech se to srovnalo (turboprop i proudové shodně zhruba cca 12-13%). A v cca 1963 podíl proudových (cca 20%) výrazně předstihnul podíl počtu turbovrtulových letadel (15%) v leteckých flotilách aerolinek v ATA.

Ten pokles podílu pístových během 1954-1963 mi přijde naprosto brutální. Protože letadlo přece má sloužit delší dobu než 10 let, ne, tj. i kdyby dodávky nových zahrnovaly jen málo letadel s pístovými, tak nemohlo dojít k takové proměně složení flotil aerolinek přirozenou obměnou, nebo ano? A na krátkých trasách asi pístové dominovaly i nadále (viz pro srovnání: Avia Il-14 s pístovým v našich evropských podmínkách .... viz fakt, že Avia vyráběla čtrnáctky do 60.-tých let). Jasně, že v 50.-tých letech asi došlo i nárůstu celkového počtu letadel v aerolinkách. Ale v podstatě ten brutální pokles podílu pístových naznačuje, že buď některé pístové letadla byly předčasně vyřazeny (a pak třeba prodány nějakým prťavým aerolinkám nebo do jiného světového regionu) plus je eventuelita že pístové byly v masivním počtu remotorizovány viz ten příklad s rodinou různých typů, různých verzí dvoumotorových odvozených od Convair 240 https://www.airliners.net/aircraft-data ... 405800/169
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Pístové letecké motory

Příspěvek od Hans S. »

zzz píše:Ten pokles podílu pístových během 1954-1963 mi přijde naprosto brutální. Protože letadlo přece má sloužit delší dobu než 10 let, ne, tj. i kdyby dodávky nových zahrnovaly jen málo letadel s pístovými, tak nemohlo dojít k takové proměně složení flotil aerolinek přirozenou obměnou, nebo ano?
Ne tak docela :)

Remotorizace sice nebyla úplně výjimečná (hlavně ve smyslu pístový -> turbovrtulový), ale nijak běžná také ne. On ale hlavně objem letecké dopravy jako celku neustále rostl (od WW2 v podstatě neustále až do letošního jara). Tzn. nejednalo se jen o náhrady dosluhujících letadel, ale především o jejich doplnění a paralelní provoz s moderními typy.

Velká (=vícemotorová) letadla s pístovými motory neměla už v 70. letech moc velké opodstatnění. Z menších letišť a na velmi krátké vzdálenosti dobře posloužily turbovrtulové stroje a všude jinde měly význam jen ty klasické proudové. Obě technologie už byly vychytané a bezproblémové. Ale samozřejmě byla škoda letadla vyrobená v roce 1960 sešrotovat v roce 1967, když byl trh dostatečně hladový, aby jejich kapacitu využil.
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“