Motory hvězdicové vs. motory řadové.

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Micuhide Akechi píše:Ještě něco k předválečné situaci, myslím, že řadové motory byly spíše evropskou záležitostí. Pro zbytek světa byla obecně vyšší odolnost, spolehlivost a snazší údržba hvězdicových motorů nezanedbatelným plusem. To bylo také důvodem, proč US NAVY používalo už od 20. let jen hvězdice. Co se armády týče, naprostá převaha řadovým motorem poháněných stíhaček na počátku války je spojená s jediným motorem. Předtím i potom používala mnoho úspěšných letadel s hvězdicí.

Situace v Japonsku byla dost odlišná od Evropy. Mnoho firem se snažilo ve svých konstrukcích použít řadový motor (zvláště Kawasaki, která je cpala kde se dalo), ale výsledky byly chabé. Na vině byla zčásti zaostalost japonského průmyslu, ale hlavně neschopnost zajistit jim patřičnou úroveň údržby v polních podmínkách. Snad každé takové letadlo bylo kritizováno pro přílišnou poruchovost a náročnou údržbu. Navíc nedokázali vyvinout jakž takž "vlastní" řadový motor a záviseli na licencích evropských firem (Hispano-suiza a BMW ve 30. a DB 601 za války). To nakonec téměř vedlo k vymizení takových letadel před začátkem války.

Myslím, že výběr také dost závisel na osobních preferencích a zkušenostech jednotlivých konstruktérů. Ve výsledku tak firmy Hawker, Fairey, Messerschmitt, Heinkel nebo Kawasaki patřily mezi nadšené přívržence řadových motorů. Naopak Gloster, Boeing, Seversky/Republic a Nakadžima zase nedaly dopustit na hvězdicové. Curtiss používal oboje, ale u čistě armádních stíhaček spíše řadové.
Ano, řadové motory byli hlavně evropskou záležitostí, ale zapomněl jsi dodat, že tyhle evropké stroje byly vždy nejvýkonnější.
Us Navy používalo hvězdice hlavně z důvodu menší pravděpodobnosti na selhání motoru při návratu domů, pokud dostane zásah. Ne proto, že by byly hvězdicové motory výkonnější.

O preferencích jednotlivých výrbců to nebylo. Bylo to o dostupnosti a výkonosti motorů a je jedno jaké konstrukce. Zrovna tvůj udávaný Hawker zkonstruoval během 2. sv. války jednoho z nejlepších stíhačů s hvězdicovým motorem, jehož nástupce su zalétal ještě v Korei. Naopak Kawasaki cpali do letadel kde co, i hvězdicové, i řadové.
Vůbec japonské letadla bych v téhle debatě nevytahopval jako argument. Japonci nedokázali sestrojit řadový motor. Uchylovali se k úpravám německych Daimle-Benzů a vůbec jim to nešlo. Než na špatnou konstrukci se neúspěchy "japonských" řadových motorů dají přiřadit spíše na to, že s tím japonci neměli žádné zkušenosti a snažili se z motoru vytáhnout maximum (protože to co dostali od němců byl 2-3 roky starej model).
když se japoncům dostal do rukou RR Merlin, tak vůbec nechápali jak je možné tak přesně a kvalitně sestavit motor.

Samozřejmě že se hvězdicové motory používali i po válce, ale hlavně v dopravě, kde není potřeba z motoru ždímat maximum, ale naopak je potřeba jeho levná výroba a zástavba.
Snad jediný Thunderbolt byl stíhač s obdobnými výkony řadových strojů, ale u něj už zdaleka neplatí, že byl jeho motor snadný na údržbu a byl i výrobně nenákladný. Když si vezmeme jeho nástupce P-51, tak byl dokonce levnější, rychlejší, obratnější a měl delší dolet. Nebyl sice zdaleka tak pevné konstrukce, ale jde v prvé řadě o stíhače.
troufnu si tvrdit, že nejlepším stíhačem s hvězdicovým motorem byl dlouhou dobu Fw-190 a i tam nakonec došlo k zástavbě řadového motoru a jeho výkony šli vcelku rapidně nahoru.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Já bych zcela určitě rozdělil motory takto.

1) motory hvězdicové
2) motory vidlicové
3) motory chlazené kapalinou
4) motory chlazené vzduchem

Motory hvězdicové byly obvykle chlazené vzduchem a motory vidlicové obvykle kapalinou. To ale neznamená, že hvězdicový motor a vzduchem chlazený motor je to stejné, totéž platí i pro vidlicové. Existuje totiž celkem velká část parametrů hvězdicových a vidlicových motorů, které nemají nic společného s chlazením, ale pouze s konstrukcí konkrétního motoru.

Příklad vybraných problémů:

1) Ojniční ložisko klikového hřídele hvězdicového motoru. Dle konstruktérů hvězdicových motorů v SSSR byla únosnost tohoto ložiska hlavním limitujícím prvkem jakéhokoliv zvyšování výkonů hvězdicových motorů (v menší míře platí i pro vidlicové). S chlazením nijak nesouvisí.

2) Kmitání klikových hřídelů vidlicových motorů.

3) Kmitání rozvodu hvězdicových motorů, všeobecně mechanické problémy ventilů.

4) Uložení vedlejších ojnic hvězdicových motorů, platí i pro některé vidlicové motory.

5) Obvykle složitější konstrukce reduktorů u hvězdicových motorů.

Nic z výše uvedeného přímo nesouvisí s chlazením, ale určitě mělo pro vývoj motorů podstatný vliv.

Potom je samozřejmě mnoho otázek v chlazení, o něčem jste zde již diskutovali. Rozhodně ale nemohu souhlasit s tím, že chlazení bylo u vzduchem chlazených hvězdicových motorů vyřešeno. Byly výrazné pokroky, ale problémy zde stále zůstaly.
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Příspěvek od takaru »

lkalo, jen drobnost :

1) motory hvězdicové
2) motory vidlicové a řadové i když čistá řada je exot ve výkonové oblasti, která s řeší, ale jen tak mimochodem motor Bugatti Royale je skvost (pro neznalé řadový 24válec)
3) motory chlazené kapalinou
4) motory chlazené vzduchem

Motory .... jinak stopro OK ...

bezvýhradně 100% souhlas s cit.1.: Existuje totiž celkem velká část parametrů hvězdicových a vidlicových motorů, které nemají nic společného s chlazením, ale pouze s konstrukcí konkrétního motoru.

cit.2.: Potom je samozřejmě mnoho otázek v chlazení, o něčem jste zde již diskutovali. Rozhodně ale nemohu souhlasit s tím, že chlazení bylo u vzduchem chlazených hvězdicových motorů vyřešeno. Byly výrazné pokroky, ale problémy zde stále zůstaly.
---
OMLOUVÁM SE, ŽE MŮJ PŘÍSPĚVEK VYZNĚL TAK JEDNOZNAČNĚ, tím míním, že řešení chlazení hvězdicového motoru vzduchem je víceméně jednodušší technicky i technologicky než kapalinové.Nejen letecké motory běžící na horních hranicích nejen možného lokálního ohřevu na hranicích fyzikálních vlastností materiálů (ale i z hl. technologie, technických řešení, řídící mechanismy jako kommandogeraet apod) jsou vždycky lahůdka. Pamatuju, jak jsem kdysi při návštěvě ve Waltrovce viděl kontrolu chlazení nátěrem deflektorových plechů barvou, a jaká to byla alchymie jen pro "malej" řadovej motor.

Táta ve Waltrovce za války pracoval na montáži DB-éček - na brzdě, a mezi jeho spešl vzpomínky patří seřizování jednotlivých vstřiků na barvu výfukových plynů, kdy prý celý motor (podotýkám na brzdě - t.j. v optimálních podmínkách s dostatečným chlazení) ve tmě ( jak se to dělalo) žhnul jako elektrickej vařič. Nedělal to - jak říká - bál se toho.

ČauP
PS. souhlasím s názorem, že rozsah tématu a jeho "zákruty" jsou out of limits obecného fóra. P
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Tyto zkušenosti již bohužel nezískám, škoda musela to být nádherné (to seřizování vstřiků ve tmě - zřejmě na optimální bohatost).

Diskuzi nejde rozhodnout, protože prostě není dost zdrojů. Třeba mě chybí jakékoliv informace o německých olejích, což je oblast, která s účinností chlazení vzduchem úzce souvisí. Již delší dobu se po nich sháním, ale zatím nic. A tak je to s více věcmi. Hlavně ale chybí pamětníci, se kterými by člověk mohl pohovořit a něco se dozvědět.
Je pravda, že již nějakou dobu procházím různé své zdroje, nebo internet a srovnávám si obě hlavní koncenpce, za tu dobu jsem se již leccos dozvěděl, ale v současné době si netroufám to rozhodnout. To téma je tak široké, že se dotýká snad všeho, co se kolem pístových leteckých motorů jenom šustne.

Obecně jsem zatím mírně na straně kapalinou chlazených motorů a to z tohoto důvodu:

Motory chlazené kapalinou měli dle mého názoru velkou výhodu v tom, že u přetlakových soustav (většina tehdejších moderních motorů) kvalita jejich chlazení skoro vůbec nezávisela na nadmořské výšce letu. To považuji za jejich velkou výhodu a zároveň nevýhodu motorů chlazených vzduchem. Chlazení bylo léte regulovatelné, účinnější a "bezpečněji" pokrývalo možný rozsah dosahovaných teplot motoru.


Dobrou noc.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

takaru píše: mimochodem motor Bugatti Royale je skvost (pro neznalé řadový 24válec)
Zde tě musím opravit. Nejkrásnější automobil všech dob poháněl pouhý osmiválec o objemu 12 753cm3, respektive 14 726cm3 u prototypu a pozdější osobní limuzíny E.Bugattiho. Tento osmiválec vznikl z původně leteckého šestnáctiválce. Během svého psaní o tomto vozu jsem našel i řez tímto motorem, ale musím jej znovu pohledat.
Jinak koho tento vůz zajímá, tak si může počíst zde (u mě), ale bacha má to čtyři díly :lol:
http://t613.blog.auto.cz/2008-05/sklopt ... di-kral-2/
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pokud bych mohl napsat jen pár neznalých poznámek tak osobně si myslím že bych já osobně vsadil na motor hvězdicový. Ale posoudit zda je lepší? to by musel být jednotný úkol: chci mít výkon 1000 kobyl a nesmím mít váhu větší než xxxx kiogramů. . Jistě je to zavádějící ale je to alespoň jeden měřitelný parametr.

Pak bych posudil otázku zranitelnosti působením protivníka. Zde asi bude na tom hůře motor chlazený vodou. Viděl jsem fotografie značně otiky poškozených hvězdicových motorů které prostě udržely provozní teplotu a bezpečně přivedly své stroje domů.

No a nakonec by mě zajímala servisovatelnost a složitost výroby.

A pokud bych to všechno probral, se vší pravděpodobností zjistím, že jsem na nic nepřišel. To se nedá asi rozhodnout.

Ale protože mám osobní zkušenost s hvězdicovými motory AŠ 82 V myslím si, že je to kus pořádného agregátu. I konstrukčně se mi líbí. Řadové motory jsou pro mě spíše nuda. :rotuj:
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 25/6/2009, 21:20, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Tempíku, netvrdím, že hvězdicové motory byly nejvýkonnější. Jen jsem chtěl poukázat na to, jak mohly mimoevropské státy tento spor vnímat v trochu jiném světle. Proto jsem se také rozepsal o Japonsku, i když to nemělo v historii vývoje motorů žádný význam.

Tvoje zpochybnění mého názoru na preference výrobců neberu. Za prvé, vždy samozřejmě existují výjimky a žádný špičkový konstruktér se nebude držet svého oblíbeného řešení s fanatickou dogmatičností. A za druhé, za Hawkerem a Kawasaki si pořád stojím. Hawker Tempest i (Sea) Fury měly jak řadové, tak hvězdicové motory. Ten druhý řadové jen v prototypu, ale to myslím způsobil konec války a nástup proudových motoru. Kawasaki nikdy nenavrhla novou jednomotorovou stíhačku s hvězdicovým motorem. Konverze Ki-61 na Ki-100 byla vynucena armádou a ta také rozhodovala, který motor bude použit u dvoumotorových letadel.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Pátrač
"Pokud bych mohl napsat jen pár neznalých poznámek tak osobně si myslím že bych já osobně vsadil na motor hvězdicový. Ale posoudit zda je lepší? to by musel být jednotný úkol: chci mít výkon 1000 kobyl a nesmím mít váhu větší než xxxx kiogramů. . Jistě je to zavádějící ale je to alespoň jeden měřitelný parametr. "

Tohle právě nejde takhle zjednodušovat. On kromě váhy a výkonu je velmi důležitou vlastností právě čelní odpor. Kdyby jsi měl řadový i hvězdicový motor o stejné váze a výkonu, tak letadlo s řadovým bude podávat lepší výkony, tudíž by ten řadový mohli udělat lehčí a méně výkonný atd.
Ideální je asi to srovnání u Fw-190 A8 a D9. D9 měla zpočátku stejně silný motor jako pozdější A8, byl dokonce o chlup težší a stejně byla řadová verze rychlejší a stoupavější.

Micuhide Akechi :
však to jsem ti chtěl ukázat, že žádný konstruktér není přívržencem toho, či onoho motoru. Dá tam co se mu zrovna hodí. Ten Hawker je krásným příkladem. Postavili drak letounu a do něj nacpali 5 různých motorů (jak hvězdicového, tak řadového) a do sériové výroby se pustil ten, co proto byl vhodnější. letoun nebyl konstrován pro konkrétní motor. Nakonec létal jak Tempest s řadovým, tak Tempest s hvězdicovým motorem a tu hvězdici zdědila i Fury.
Ohledně japonců je to prostě dáno tím, že neměli vhodné řadové motory. Kawasaki stavěla letadla i s hvězdicemi, pro které byli konstruovány. Oni stavěli i dvoumotoráky pokud se nemýlím. Jen okouzleni výkony evropských strojů chtěli postavit evropský styl stíhače s řadovým motorem (Ki-61) a prostě se jim nepodřilo ve svém průmyslu vhodný motor sestrojit/okopírovat.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jistě, to já vím. Hvězdice je hvězdice a je to pěkné kolo. Proto jsem skončil tím, že motor je důležitý ale není to jediný komponent, co dělá letadlo letadlem.

Ale stejně je hvězdičák nejlepší. :eek:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tempíku, ty Fw 190 A-8 a D-9 nejsou úplně ideální příklad, byť by se to na první pohled mohlo zdát. Na druhou stranu o moc lepší příklad stejně nenajdeme. Vzletová hmotnost těch letadel je víceméně obdobná. Kilogramy navíc D-9 získává víceméně kvůli standardně instalované trupové nádrži, kterou ale mohly nosit (a většinou i nosily) také A-8. Blbé je, že rozdíl ve výkonech hodně ovlivnila účinnější vrtule na D-9 (později se podobná nacházela i na A-9). Do toho se ještě motá fakt, že v době, kdy byl D-9 poprvé nasazen již A-8 létaly na vyšších plnicích tlacích a měly tedy ten motor o dost výkonnější. Vše je prostě dost provázané. Ale jako příklad srovnání soudobých letounů prakticky identické konstrukce a jinak řešeného motoru stejně nic lepšího asi nenajdeme.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Dala by se najít ještě myslím ve Velké Británii - Tempest Mk.V vs. Mk.II, přičemž ten druhý byl výkonnější.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 408
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Příspěvek od Barrymore »

No, dle mého názoru, byl na počátku používán hvězdicový motor, protože má víc koníků na kg vlastní hmotnosti. A protože se tehdy (cca do 1935) tak rychle nelétalo, vyjma účastníků Schneiderova poháru, vyšší čelní odpor tolik nevadil. Navíc vyhovovala jejich větší vojákuvzdornost a menší logistické nároky na díly a provozní náplně. S nárůstem rychlostí pak převážilo snížení čelního odporu nad vyšší hmotností jednoho koně.
Pravda, existují výjimky potvrzující pravidlo, dané licenční politikou, tím, že nebylo po ruce nic jiného, nebo se ta rychlost získala ani ne tak vytříbenou aerodynamikou jako spíš vysokým výkonem, jako třeba P-47.
Ale to je všechno jenom můj názor.
Mimochodem - někde jsem četl o použití hvězdicového motoru i pro pohon tanku. Nevzpomíná si někdo, o jaký tank šlo?
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

skelet píše:Dala by se najít ještě myslím ve Velké Británii - Tempest Mk.V vs. Mk.II, přičemž ten druhý byl výkonnější.
U těhle letadel už je blbý, že se nedostala do služby ve stejnou dobu na podobném místě. Ale jinak je to taky dobrej příklad, protože další změny na draku byly minimální a generace je to veskrze stejná.

Barrymore: Ten P47 mi zase tak úplně tragický z hlediska aerodynamiky nepřijde, možná spíše skoro naopak. Nic z něj nikde nevyčuhuje, na první pohled na něm není žádná typická "aerodynamická past", kterých má třeba Spitfire řadu. Vysoké rychlosti ale dosahoval především ve velkých výškách okolo 30 000 ft (cca 9000 m), kde pracoval jeho výborný turbokompresor. U země byly výkony spíše takové mdlé, přibližně na úrovni starších Bf 109 G, poměrně velký kus pod soudobými Fw 190. Velice špatně na tom byly P47 z hlediska stoupavosti do doby, než se začaly někdy na jaře 1943 montovat nové vrtule + příchod vstřikování vody do motoru a další navyšování výkonu. P47 byl do výšek okolo 7000 m zpravidla pomalejší než soudobé 190ky s hvězdicovým motorem a pak to tahnul přes výkon kompresoru ve výšce, kde naopak vůbec nestíhal Focke-Wulf :) Na konci války nejvýkonnější 190ky již měly motory řadové a nelze tedy přímo porovnat hvězda vs. hvězda.
Vedle právě Fw 190 byl skvěle aerodynamicky řešen i F4U Corsair, byť to tedy na první pohled nevypadá. Sice to značně zvyšovalo výrobní náklady tohoto stroje, ale v mnoha směrech se jedná o aerodynamický skvost své doby. Samotného by mě zajímalo, jaké má F4U součinitele odporu (u 190ky vím), rád bych to porovnal :)

Hvězdicové motory byly minimálně v některých verzí tanků M3 (Grant/Lee) a M4 (Sherman).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Prostě se musíme smířit s tím, že na každou dobrou stíhačku s řadovým motorem připadá jedna stejně dobrá stíhačka s hvězdicí. A v civilním letectví byl řadový motor poražen takřka na hlavu.
Takže jde jen o naše osobní preference, tedy co je pro nás více "sexy". Já volím hvězdici :mrgreen:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Chtěl jsi spíš napsat, že na všechny dobré řadové stíhačky dohromady připadá jeden P-47, ne? :D
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tempik píše:Chtěl jsi spíš napsat, že na všechny dobré řadové stíhačky dohromady připadá jeden P-47, ne? :D
Tak to by zasloužilo trochu rozebrat ne?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Udělej si seznam 10ti nejrychlejších pístových stíhaček a kolik z nich bude řadových a kolik hvězdicových?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17772
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tempik píše:Chtěl jsi spíš napsat, že na všechny dobré řadové stíhačky dohromady připadá jeden P-47, ne? :D
No nechtěl jsem být na Vás řaďáky tak drsný, ale když jsi to napsal :wink:
Ale myslím, že Fw190, P-47, Tempest II, A6M, Ki-84, F-6, Corsair etc. příliš za řaďáky nezaostávaly :)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

A co třeba sovětské stroje? Tam se hvězdice nepoužívaly? Ne že bych letectvu buhvíjak rozuměl ale u stíhaček určitě byly hvězdice u
MiG - 3 zde byla chyba, správné označení letounu bylo MIG 5 (DIS)
La - 5 FN
La- 7
Myslím si, že u více opravdu dobrých frontových stíhaček se nepoužívaly.

U větších letadel pak:
Mjasiščev DVB - 102
Polikarpov NB(T)
Tupolev Tu-2S
To jsou bombardovací stroje

Bitevní stroje používali hvězdice jen pokud to byly Suchojovy konstrukce.

Musím uznat, že i u sovětského letectva na jeden typ s hvězdicí připadalo 10 typů s jiným motorem.

Ale stejně jsou hvězdy nejlepší, jen to sověti nepochopili :rotuj:

Edit : byl jsem upozorněn na chybu v příspěvku. Letoun MiG - 3 neměl motor hvezdicový ale po kontrole dat jsem zjistil že měl motor řadový AM - 35A
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 26/6/2009, 22:56, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Pátrač píše:A co třeba sovětské stroje? Tam se hvězdice nepoužívaly? Ne že bych letectvu buhvíjak rozuměl ale u stíhaček určitě byly hvězdice u
MiG - 3
MiG-3 nemel hvezdicovej motor.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“