Učinost a effektivita leteckých zbraní

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

asijo, včera jsem si na Tebe vzpomněl :)
Začal jsem totiž opět číst knihu Sergeje Kramarenka "Lovec" ... mimochodem úžasně napsané paměti korigované několika historiky (včetně Dymiče). Kramarenko si na nic nehraje, kašle na konvence a mluví přímo, bez jakéhokoli "heroismu". K otázce účinnosti leteckých palných zbraní píše toto:
"Nechci moc zabíhat dopředu, ale tvrdím, že vzdušnou válku nad Severní Koreou vyhrály kanóny migů. Na první pohled rozdíl mezi trojicí kanónů a šesti velkorážnými kulomety není velký, pokud například spočítáte hmotnost vteřinové dávky, tak vychází přibližně stejná. Rozhodující vliv však byl ve vzdálenosti efektivní střelby - kanóny jsou účinější na podstatně větší vzdálenost než kulomety. My jsme účinně stříleli ze vzdálenosti až tisíc metrů, Američané na čtyři sta až pět set metrů.
Mimo to se ukázalo, co vše může MiG-15 vydržet. V tomto boji (Kramarenko popisuje boj 12.4. 1951 při kterém získal svůj 1. sestřel a Američané nahlásili 14 sestřelených a 6 poškozených MiGů-15) sice nebyl ztracen žádný stroj 176.GIAP, ale značně poškozeny byly migy gardového nadporučíka Abakumova z naší druhé letky a kapitána Jakovleva z první letky 196. IAP.
Kulometné dávky velkorážných 12,7 mm Colt-Browningů sedly jaksepatří naplno a divize přitom ztratila jediný stroj - Abakumov přistál na našem letišti, Jakovlev však nouzově "na břicho" do terénu, při čemž se zranil a po krátkém léčení odjel do SSSR.
V letištních dílnách byl poškozený stroj Abakumova opraven a potom opět nasazen do služby, MiG Jakovleva byl odepsán.
Velký podíl na výdrži MiGů měly samosvorné nádrže a vynikající pancéřování pilotní kabiny, později se stávalo, že některý MiG-15 z boje přinesl až přes sto průstřelů, přesto bylo možné ho opravita bojoval dál, zatímco zásah nepřátelského stroje jedním, dvěma nebo dokonce třemi granáty z našich kanónů na citlivější místo byl téměř vždy zničující.
Velmi odolný byl i motor VK-1. Průstřely zadní palivové nádrže, palivové soustavy, spalovacích komor, elektroinstalace a výfukové trysky byly pouze vzácně příčinou požáru, MiG vůbec hořel velmi neochotně, zapálit ho ve vzdušném boji bylo velmi obtížné.
"

Vím, že je to jen názor jednoho pilota. Je to ale současně názor praktika, který ses účinností obou výzbrojí osobně setkal.
No a které letadlo od druhé poloviny 50-tých let bylo vyzbrojeno kulomety?
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“