Stránka 1 z 1

Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 3/10/2014, 18:51
od asija
Ahoj,
vy co se zajimate o namornictvo, mohli by jste mi napsat pro predstavu nejake parametry manevrovacich schopnosti bitevnich lodi? Je to totiz udaj ktery se bezne moc neuvadi (neni treba na wikipedii i kdyz jinak jsou tam parametry treba bitevnich lodi Iowa, Yamato, Bismark ... hodne detailne popsany )

zatim jsem na internetu nasel pouze pro HMS hood ( http://www.hmshood.com/ship/hoodspecs4.htm ) ale rad bych si udelal predstavu jak se to lisilo mezi ruznymi bitvnimi lodemi, a nakolik se to lisilo napr mezi bitevnimi lodemi a torpedoborci. Staci mi ramcova predstava.

Jinak me prekvapuje a stve ze jsem nenasel nic jako "polaru trupu" lodi stejne jako se pro kridla nebo i cela letadla udava polara (polar plot). V principu jde totiz u letadla i u lodi o to same: kdyz se lod pohybuje setrvacnosti sikmo na vodu, tak na ni pusobi 1) odporova sila ve smeru rovnobeznem s trupem 2) vztlakova sila kolmo na trub ktera lodi umozni udelat zatacku. Prislo by mi nejjednoduzsi popisovat vlastnosti trupu lodi stejne jako u letadel jako zavislost koeficientu odporu CD a koeficientu vztalku CL na uhlu mezi keelem lodi a smerem jejiho pohybu vzhledem k vode (=drift angle). Ale asi z historickych duvodu se tenhle parametru u lodi neudava a polary nikde dostupne nejsou.

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 3/10/2014, 19:57
od Polarfox
A o co ti jde konkrétně? O poloměr otočky?

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 3/10/2014, 20:03
od asija
jo hlavne polomery otocky, a taky ztraty rychlosti pokud jsou dostupne. (samozdrejme ty ztraty rychlosti budou zaviset na tom jak ostra je zatacka)

teda nejradeji bych znal prave ty koeficienty vztlaku a odporu trupu, ale ty si z toho myslim muzu uz dopocitat.

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 3/10/2014, 20:22
od Polarfox
Když někde na něco narazím, tak ti to sem pošlu. Pár jich někde budu mít k dohledání, ale obrň se trpělivostí..se mnou je to na dlouhý lokte :)

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 4/10/2014, 05:05
od Scrat
Data která sháníš jsou vždy součástí projektové dokumentace, volně přístupná budou ale jen velmi omezeně. Jediné na co občas narazíš je poloměr otáčky při plné rychlosti a někdy hodnota hydrodynamického odporu trupu (blokový koeficient se dá dopočítat ale jde o celkem nepodstatný údaj navíc velmi proměnlivý) Ne že by šlo o nějaká tajná data, zvláště pokud se jedná o starší lodě ale jsou to věci které zajímají v podstatě jen lodní projektanty.
Navíc je při samotném provozu lodě už tolik proměnných (třeba u toho konkrétního Hooda) že by bylo velmi složité dopočítat se nějakých reálných hodnot. A pokud by ses už k něčemu dopracoval tak bys byl možná překvapen jak se tvoje data liší od grafů a tabulek z odkazu v prvním příspěvku.
Zkusím se poptat ale počítám že to budou poměrně nesehnatelná data, tedy alespoň ta oficiální.

Scrat

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 4/10/2014, 13:46
od Alchymista
Niečo by sa dalo "domerať a dopočítať" napríklad aj podľa dobových leteckých fotografií z rôznych stretnutí "lode vs. lietadlá" -

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 4/10/2014, 16:01
od Norek
Obávám se že to dopočítávání podle fotek by bylo hodně nepřesné, protože neznáš ani rychlost lodi, ani natočení kormidla.

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 4/10/2014, 17:20
od Polarfox
Navíc jak psal Scrat, je tam moc proměnných, které do toho vstupují...takže i pár hodnot z testů či tabulkových ideálních stavů nebude úplně vypovídajících.

Je to trošku jako porovnávat maximální rychlost 3 lodí, kdy sice všechny budou mít v papírech 30 uzlů, ale první ji udrží 10 hodin, další 5 minut a třetí hodinu, ale jen se speciálním palivem a bez plného zatížení.

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 5/10/2014, 10:36
od Scrat
Tohle se mi nevešlo do příspěvku o Yamatu.
Taktický obrat o 180° má minimální průměr 640 metrů při rychlosti 26 uzlů (48,152 km/h) a při vychýlení obou kormidelních ploutví o 35° (maximální hodnota). Přejímací komise údajně hodnotila ztrátu rychlosti lodi při manévru jako "přiměřenou a vyhovující", konkrétní hodnota ale podle mých kontaktů v přejímacím protokolu buď nebyla uvedena nebo se nedochovala. Jak říkám, je problém se k těmto údajům dostat.
Obrázek
Scrat

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 5/10/2014, 11:03
od Alchymista
Priemer obratu o 180° je teda zhruba dva a pol násobok dĺžky lode. To sa mi nezdá vôbec špatné - pri dĺžke okolo 260 metrov a výtlaku cez 70000 ton...

Re: Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi

Napsal: 5/10/2014, 17:33
od Scrat
Americké rychlé bitevní lodě na tom byly obdobně. Například třída North Carolina zvládla stejný obrat (180°) s průměrem 525 metru při rychlosti 14,5 uzlu (26,854 km/h) a s průměrem 625 metru při maximální rychlosti 27,5 uzlu (50,93 km/h). Při obou testech byla výchylka kormidla na své maximální hodnotě 36,5°.

Scrat