Manevrovaci schopnosti vojenskych lodi
Napsal: 3/10/2014, 18:51
Ahoj,
vy co se zajimate o namornictvo, mohli by jste mi napsat pro predstavu nejake parametry manevrovacich schopnosti bitevnich lodi? Je to totiz udaj ktery se bezne moc neuvadi (neni treba na wikipedii i kdyz jinak jsou tam parametry treba bitevnich lodi Iowa, Yamato, Bismark ... hodne detailne popsany )
zatim jsem na internetu nasel pouze pro HMS hood ( http://www.hmshood.com/ship/hoodspecs4.htm ) ale rad bych si udelal predstavu jak se to lisilo mezi ruznymi bitvnimi lodemi, a nakolik se to lisilo napr mezi bitevnimi lodemi a torpedoborci. Staci mi ramcova predstava.
Jinak me prekvapuje a stve ze jsem nenasel nic jako "polaru trupu" lodi stejne jako se pro kridla nebo i cela letadla udava polara (polar plot). V principu jde totiz u letadla i u lodi o to same: kdyz se lod pohybuje setrvacnosti sikmo na vodu, tak na ni pusobi 1) odporova sila ve smeru rovnobeznem s trupem 2) vztlakova sila kolmo na trub ktera lodi umozni udelat zatacku. Prislo by mi nejjednoduzsi popisovat vlastnosti trupu lodi stejne jako u letadel jako zavislost koeficientu odporu CD a koeficientu vztalku CL na uhlu mezi keelem lodi a smerem jejiho pohybu vzhledem k vode (=drift angle). Ale asi z historickych duvodu se tenhle parametru u lodi neudava a polary nikde dostupne nejsou.
vy co se zajimate o namornictvo, mohli by jste mi napsat pro predstavu nejake parametry manevrovacich schopnosti bitevnich lodi? Je to totiz udaj ktery se bezne moc neuvadi (neni treba na wikipedii i kdyz jinak jsou tam parametry treba bitevnich lodi Iowa, Yamato, Bismark ... hodne detailne popsany )
zatim jsem na internetu nasel pouze pro HMS hood ( http://www.hmshood.com/ship/hoodspecs4.htm ) ale rad bych si udelal predstavu jak se to lisilo mezi ruznymi bitvnimi lodemi, a nakolik se to lisilo napr mezi bitevnimi lodemi a torpedoborci. Staci mi ramcova predstava.
Jinak me prekvapuje a stve ze jsem nenasel nic jako "polaru trupu" lodi stejne jako se pro kridla nebo i cela letadla udava polara (polar plot). V principu jde totiz u letadla i u lodi o to same: kdyz se lod pohybuje setrvacnosti sikmo na vodu, tak na ni pusobi 1) odporova sila ve smeru rovnobeznem s trupem 2) vztlakova sila kolmo na trub ktera lodi umozni udelat zatacku. Prislo by mi nejjednoduzsi popisovat vlastnosti trupu lodi stejne jako u letadel jako zavislost koeficientu odporu CD a koeficientu vztalku CL na uhlu mezi keelem lodi a smerem jejiho pohybu vzhledem k vode (=drift angle). Ale asi z historickych duvodu se tenhle parametru u lodi neudava a polary nikde dostupne nejsou.