Albert Kahn - fotograf

vojáci a jejich velitelé, politici

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Albert Kahn - fotograf

Příspěvek od Rase »

163446424_b11f10.jpg

Francouzský fotograf Albert Kahn

Francouzský bankéř, cestovatel a vášnivý fotograf Albert Kahn (1860-1940), shromáždil za svůj život obrovské množství barevných fotografií (autochromy), které ukazují život mnoha exotických etnik. V roce 1914, několik dní před vypuknutím války, začal on a jeho fotografové, dokumentovat i domovskou Francii. Vznikly tak pozoruhodné barevné snímky představující přípravy na válku, její průběh i běžný život na francouzském venkově.

Albert Kahn se narodil 3. března roku 1860 v Marmoutier, Bas-Rhin ve Francii. Původně se jmenoval Abraham, byl nejstarším dítětem židovského obchodníka s dobytkem Louise Kahna a nevzdělané matky Babette Kahn (rozená Bloch). Kahnova matka zemřela, když mu bylo deset let, a po pruském zabrání Alsaska-Lotrinska, v roce 1871, se rodina přestěhovala do Saint-Mihiel v severovýchodní Francii. Zde v letech 1873-1876 studoval na Collège de Saverne. Od roku 1879 se stal úředníkem v jedné Pařížské bance a po večerech se věnoval studiu. Jeho učitelem zde byl slavný židovský filosof Henri Bergson (1859–1941), který se stal jeho celoživotním přítelem. Vystudoval v roce 1881 a pokračoval v navazování konexi v intelektuálních kruzích. Krom Bergsona se spřátelil s Auguste Rodinem a Mathurinem Méheutem. V roce 1892 se Albert Kahn stal hlavním společníkem v bance Goudchaux, která tehdy byla považována za jeden z nejdůležitějších finančních domů v Evropě. Velmi propagoval vysokoškolská cestovní stipendia pro nadané studenty. V roce 1893 získal velkou nemovitost v Boulogne-Billancourt a založil zde jedinečnou zahradu pojmenovanou Les Jardins du Monde (Zahrada Světa). Ta se skládala z množství tematických zahrad, včetně anglické, japonské, růžové zahrady a jehličnatého lesa. Na tomto unikátním místě se až do 30.let scházela francouzská a evropská inteligence. Později byla přeměněna na veřejný park. Albert Khan byl především vášnivým fotografem a mezi lety 1909 a 1931 shromáždili 72 000 barevných fotografií (!) a natočil 183 000 metrů filmového záznamu. Založil Les Archives de la Planète (Archiv planety) v němž dokumentoval různé významné budovy své doby a především nejrůznější světové kultury a místní zvyky. V roce 1909 se vydal do Japonska, spolu s Alfredem Dutertrem se svým řidičem a fotografem Alfredem Dutertrem. Vrátili se s množstvím fotografií, což bylo impulzem dalším cestám a založení zmíněného archivu. Ředitelem projektu byl jmenován geograf Jean Brunhes (1869-1930). Právě on posílal na každý kontinent fotografy s dostatečnou zásobou filmového pásu a fotografickým materiálem. Kahnovi fotografové tak procestovali a zaznamenali zvyky mnoha exotických etnik z celého světa.
Možná se podivujete, jak to, že jsou jeho fotografie barevné. Jednalo se o "Autochrome Lumière" tedy Autochrom, což byl raný proces barevné fotografie a právě slovo autochrom, znamená automaticky barevný. V roce 1903 si jej nechali patentovat bratři Lumièrové, komerční výroba byla zahájena v roce 1907 a ukončena v roce 1935. V této době se jednalo o nejrozšířenější proces barevné fotografie. Autochrom je, podobně jako dnešní diapozitiv, barevná průsvitka. Skleněná deska je pokrytá barevnou mozaikou mikroskopických zrnek bramborového škrobu obarvených na oranžovou, zelenou a modrou barvu překrytých černobílou panchromatickou emulzí. Při expozici potom světlo proniká různobarevnými zrnky a po vyvolání do pozitivu tak vznikne barevný obraz. Černobílý obraz na emulzi totiž pozorujeme přes stejné barevné filtry, jako když byla exponována. Původní autochromy se vyráběly potažením skleněné desky (většinou 13x18 cm) včelím voskem, do kterého se nalepila na obarvená zrníčka škrobu. U pozdějších desek byla navíc zrníčka zploštěna pomocí přístroje, který jehlou kroužil po desce a vytvořil tlak několika tun na centimetr čtvereční. Zabránilo se tím rozkladu světla plastickými zrníčky a zvýšil jas výsledného obrazu. Na tuto vrstvu byly strojem naneseny saze ucpávající mezery mezi zrníčky, které byly zakryty další vrstvou včelího vosku (šelaku), který chránil barevnou mozaiku. Po zaschnutí laku byla nanesena emulze. Původní patent bratrů Lumièrů, však popisuje proces trochu jinak: zrníčka jsou popisována jako červená, modrá a žlutá a místo sazí se zmiňují dvě vrstvy barevných zrníček, takže zrníčka vytvoří také oranžové, fialové a zelené filtry. Autochromy překvapí krásným, byť ne úplně reálným barevným pojetím a velkou stálostí. Mezi jeho hlavní nevýhody však patřila nízká citlivost, velké výrobní náklady, nereálné podání modré barvy a nemožnost kopírovat vzniklý obraz, kdy každý autochrom je originálem). Aparáty bratrům Lumièrovým stavěl technik a vynálezce Jules Carpentier (1851-1921) a je tedy pravděpodobné, že Kahnovy fotoaparáty byly právě z Carpentierovy dílny.
V roce 1913 se Albert Kahn vypravil do Mongolska. Zde pořídil mnoho dokumentárních snímků běžného života, ale jeden z nich vyvolal bouři a pohoršení. Je na ní žena uvězněná v dřevěné bedně a ponechána svému osudu v poušti (fotografie). Lidé byli takto odsouzeni k pomalé smrti hladem a žízní. Byť se často snažili prosit kolemjdoucí lidi o vodu, tak si tím pouze prodlužovali utrpení. Tento způsob popravy byl tehdy rozšířený po celé Asii. Zde lidé byli uzavíráni do kovových rakví s malým otvorem, kam jim občas někdo hodil jídlo. Dříve nebo později tak v bedně nebo rakvi zahynuli. Poblíž mongolské ženy uvězněné v bedně, leží prázdná malá miska na vodu. Fotograf ženě nepomohl, zůstal jen pozorovatelem a držel se pravidla všech antropologů - nijak nezasahovat do místní kultury a zvyků. Tento konkrétní snímek byl publikován v roce 1922 v magazínu National Geographics. Objevily se názory, že příběh kolem této situace je vymyšlený, nicméně nikdo nezpochybnil autenticitu samotné fotografie. Za povšimnutí stojí náboženský symbol svastiky vyrytý na bedně vedle zámku. V roce 1914, několik dní před vypuknutím války, začali dokumentovat i domovskou Francii. Vznikly tak pozoruhodné snímky z přípravy na válku, její průběh i běžný život na venkově. Velká hospodářská krize Kahna velmi zasáhla, v roce 1929 zbankrotoval a ukončil tak všechny své projekty. Albert Kahn zemřel 14. listopadu 1940 v Boulogne-Billancourt, Hauts-de-Seine ve Francii, během nacistické okupace Francie.

Zdroj:
https://www.vietnambreakingnews.com/201 ... in-photos/
http://albert-kahn.hauts-de-seine.fr/ar ... nsversaux/
http://extrastory.cz/brutalni-uvezneni- ... paign=teja
https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Kahn_(banker)
https://www.amazon.com/Dawn-Color-Photo ... 0691139075

46089492_278021682851068_8945593158675202048_n.jpg
46221274_278021492851087_290883635148488704_n.jpg
65919396_3312870825393472_6522543279387443200_n.jpg
45537051_278021826184387_1184251877986926592_n.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
strojmir
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 871
Registrován: 19/3/2011, 22:23

Re: Albert Kahn - fotograf

Příspěvek od strojmir »

Mohli by o něm natočit film a hrát by ho mohl Nárožný. :)
Odpovědět

Zpět na „Osobnosti“