Stránka 1 z 1

Karl Illner

PříspěvekNapsal: 20/10/2017, 11:16
od Rase
Obrázek

Karl Illner - letecký průkopník

Jedním z průkopníků letectví v Rakousko-Uhersku, byl Karl Illner (1877-1935). Narodil se 14. července roku 1877 v Žacléři (Schatzlar) a pracoval jako mechanik u leteckého konstruktéra Igo Etricha. Dne 8. srpna roku 1909 uskutečnil svůj první let na letounu Etrich I "Praterspatzem", podařilo se mu dosáhnout výšky 4 m a urazil celkem 40 m. V dubnu 1910 získal pilotní průkaz a s letounem Etrich Taube se účastnil všech možných soutěží a dálkových přeletů. K nejvýznamnějším patří jeho let z Vídeňského Nového Města do Vídně a zpět v úterý 17. května 1910. Především pak trasa Vídeň–Horn–Vídeň dne 10. října 1910, za tento výkon obdržel peněžitou cenu ve výši 20 000 K od radních města Vídeň. Krom leteckých přehlídek překonával řadu rakouských rekordů. Často působí i v Čechách, krom rodného kraje na Trutnovsku, zavítal v sobotu 28. září 1912 i do Ústí nad Labem (Aussig), kde došlo k události, která Illnerovu kariéru těžce poznamenají. Už v průběhu letních měsíců 1912 jsou v ústeckých novinách zveřejněny inzeráty o pořádání ukázkových a vyhlídkových letů s pasažéry, které se původně měly konat 15. září 1912, ale nakonec je termín změněn na sobotu 28. a neděli 29. září 1912. Za vhodnou plochu je vytipována louka v prostoru dnešního sídliště Skřivánek. Letecká komise po té vytyčila letovou plochu, vyznačila místa pro diváky a v rohu plochy je umístěn improvizovaný hangár, což byl vlastně jen plátěný stan kde byl smontován letoun Etrich Taube. V sobotu 28. září 1912 se v místě konání sejde několik tisíc platících diváků, ale i diváků, kteří zdarma sledovali dění na louce z Mariánské skály a i z Větruše. Pořádek na místě zajišťují městská policie, hasiči a četníci. Starosta obce Stříbrníky (Ziebernik) Franz Rehn se svou manželkou Marií, se přes varování pořadatelů rozhodli sledovat letecké představení mimo vyhrazené místo pro diváky a usadili se na nedaleké jetelové louce. Nedbají ani striktní příkaz četníků a ač jim je nabízeno místo mezi diváky, odmítá se slovy, že není společensky oblečen. Jetelová louka se nacházela hned vedle letového prostoru, kde mohlo hrozit nebezpečí, pokud by došlo k nějaké poruše a letoun musel nouzově přistát. Přeci jen tehdejší letouny byly velice poruchové a křehké, přičemž nepředvídaný poryv větru mohl letoun smést o několik metrů od přistávací plochy. Karl Illner oblečen v kožené letecké kombinéze prochází letovou plochu a krátce po tři čtvrtě na čtyři hodiny odpoledne spouští motor letadla Etrich Taube. Po počátečním nezdaru se v půl páté daří motor nahodit a běží na plný výkon. Zazní zvuk trumpety, špalky jsou odstraněny, motor rachotí, vrtule se točí a Illner v 16,44 hodin dává rukou znamení, mechanici doposud držící letoun ho pouští a stroj Etrich Taube se rozjíždí východním směrem a po sto metrech se odlepuje od země a stoupá do dvaceti metrů. Karl Illner po té otáčí doprava a letí zpět směrem k divákům a po průletu se znovu obrací na Stříbrníky. Počasí je jasné a vítr je jen mírný. Po devadesáti vteřinách letu, začíná ztrácet stabilitu a pilot se rozhodne nouzově přistát. Klesá k louce, když v tom se před letounem zjevují dvě běžící postavy. Těm se není možno vyhnout a jsou sraženy k zemi. Po srážce je letoun poškozen a nezraněný pilot nalézá již jen umírajícího starostu a jeho ženu. Oba byli smrtelně zraněni vrtulí letounu na hlavě. Šestapadesátiletá Marie Rehnová umírá na místě a její manžel po hodině lékařské péče. Následné vyšetřování této tragické události prokázalo nevinu pilota a k nouzovému přistání došlo v důsledku nečekané turbulence. Ač letoun zůstal na místě i druhý den po nehodě, a opět se sešlo mnoho zvědavců k plánované druhé letecké produkci, pilot odmítl znovu letět. Karl Illner byl natolik psychicky otřesen touto nešťastnou událostí, že s manželkou odcestoval zpět do Vídně. Následujícího roku se opět vrací k létání a postupně působí ve firmách Motor-Luftfahrzeug-Gesellschaft, Aviatik, Österreichische Daimler-Motoren a Wiener Auto und Garagen. Po smrti své ženy, přebírá od tchána rodinný podniky, ale ten zkrachuje a Illner přichází o veškerý majetek. Psychicky se zhroutí a dožívá v nemocnici Milosrdných bratří ve Vídni. Zde dne 6. srpna 1935 umírá. Pohřben je na tamním hřbitově Grinzinger Friedhof (Gruppe 18, Nummer 124). Jeho památku připomíná ulice pojmenovaná Illnerstraße ve 22. Vídeňském okrsku Wien Donaustadt.

Zdroj:
http://www.letistecr.cz/zajimavosti/fat ... rehna.aspx
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Illner
https://www.austrianwings.info/2010/09/ ... ugpionier/
https://austria-forum.org/af/Wissenssam ... en_lernten
https://www.wien.gv.at/wiki/index.php/Karl_Illner

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Karl Illner

PříspěvekNapsal: 16/11/2017, 13:14
od Rase
Městské muzeum Žacléř pořádá v těchto dnech výstavu u příležitosti 140. výročí narození Karla Illnera, pilota a průkopníka letectví. Výstava odhaluje nové poznatky o dětství Karla Illnera, přibližuje jeho největší úspěchy v létech 1910 až 1914 a seznamuje návštěvníky s jeho dalšími životními osudu po opuštění dráhy letce. Výstavu tvoří panely s četnými obrazovými, písemnými dokumenty i dobovými plakáty. Výstavu je možné zhlédnout do 30. listopadu 2017 v galerii Pošta na Rýchorském náměstí v Žacléři.

http://www.muzeum-zacler.cz/uvod/karel- ... k-letectvi

Obrázek

Obrázek

Obrázek