Belgický expediční sbor v Rusku

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Belgický expediční sbor v Rusku

Příspěvek od Rase »

bd9dc58c7af906cdbac364aedd4c0848-1402660908.jpg

Corps Expeditionnaire des Autos-Canons-Mitrailleuses Belges en Russie

Dne 4. srpna 1914 vstoupila německá vojska do neutrální Belgie, aby se tak vyhnula francouzským pevnostem v pohraničí. Belgická armáda se opírala o pevnost Lutych a zaujala obranná postavení za Gette, aby tak chránila Brusel. Dne 20. srpna vstoupili Němci do hlavního města a téhož dne stanuli před městem Namur, poslední pevností bránicí průchodu do Francie podél reky Maasy. Armáda se stáhla na pozice před Antverpami a belgická vláda uprchla do exilu v Le Havru. Byť Belgická armáda bojovala urputně, Němcům jejich časový plán vycházel bez větších komplikací - nebýt odporu, byli by dokonce v pětidenním předstihu. Průchod na Francii byl volný, byť Belgičané bojovali dál. Záložní poručík Charles Hencart, konstruktér automobilky Minerva dal koncem srpna, na svoje náklady vyzbrojit kulomety a opancéřovat dva velké osobní automobily Minerva Tourer. Síla pancíře vyrobeného firmou Cockerill z Hobokenu byla pouze 4 mm. Výzbroj obstarávaly kulomety Hotchkiss ráže 8 mm vybavený pancéřovým štítem. Osádky mohlo tvořit až šest mužů, bojové nasazení obrněných automobilů připomínal nasazení jezdectva. Vozidla podnikala průzkumné mise na velké vzdálenosti, podporovaly pěchotu a podnikaly záškodnické výpravy do týlu nepřítele. Dne pátého září 1914 došlo u městečka Zammel k střetu mezi dvěma obrněnými Minervami a plukem zhruba 450 německých hulánů. Z nich bylo dvacet pět zabito, desítky raněny a zbytek uprchl. Na belgické straně padl zmíněný poručík Hencart. V této době již belgická armáda disponovala třiceti obrněnými automobily Minerva a SAVA. Když na podzim 1914 válka přešla z mobilní do poziční, ztratily obrněné automobily svou údernou sílu a byly tak nadbytečné. Na žádost ruského cara Mikuláše, schválil belgický král Leopold vyslání obrnění automobilů do Ruska. K této službě se přihlásilo 333 dobrovolníků, kteří dostali kožené uniformy módního salonu Madam Pagin. Celkem v Corps Expeditionnaire des Autos-Canons-Mitrailleuses Belges en Russie sloužilo 444 vojáků. Do Archangelsku připlul belgický expediční sbor dne 13. října 1915. V Carském selu absolvovali Belgičané přehlídku před samotným carem a následně se jednotka přesunul k IX. sboru do Haliče. Po přidělení ruských styčných důstojníků, kteří rovněž plnili funkci tlumočníků, vzniklo tak pět baterií. Jednotka byla evidována jako dělostřelecký útvar a dostala označení Belgijskij broněvoj avtomobilnyj division. Vojáci měli k dispozici 56 automobilů Mors-Minerva a Peugeot, 20 motocyklů Harley Davidson a Indian, a 120 jízdních kol. Pokud jde o samotné obrněné automobily, tak tři vozidla byla velitelská, šest obrněných s námořním kanonem ráže 37 mm a jedním až dvěma kulomety, a čtyři kulometná s dvojicí kulometů. Ostatní vozidla (43) byla logistická, zajišťující transport potravin, pohonných hmot a maziv, munice, pojízdné dílny a ambulance. Kola využívala cyklistická rota, která nahrazovala pěchotu. Samotná ruská armáda disponoval v roce 1915 zhruba 250 obrněnými automobily, belgický sbor tak znamenal především morální vzpruhu. Do bojů se jednotka dostala až koncem ledna 1916. Vojáci se ale proslavili hrdinskými činy a Belgičané tak obdrželi 104 řádů Svatého Jiří a velkého uznání se dostalo hlavnímu lékaři. Tři obrněné automobily byly zničeny v boji a šestnáct Belgičanů v bojích padlo. Belgický expediční sbor se setkával s českými krajany na Ukrajině a dokonce i československými legionáři. Zmínka o Belgičanech se objevuje v jedné z legionářských publikací. Expediční sbor rovněž stihl osud podobný českým vojákům. Po převzetí moci bolševiky v roce 1917 se začala horšit spolupráce s Ruskou armádou, která se začala rozpadat. Belgičané mnohdy zachraňovali situaci a bránili otevřenou frontu opuštěnou ruskými vojáky. země se rovněž začala propadat do občanské války a tak bylo rozhodnuto o odchodu sboru z Ruska. Svoji výzbroj měli předat Rudé armádě v Kijevě, ale rozhodli se pokynu neuposlechnout. Část obrněných vozidel zničili a zbytek naložili na vagony, čímž vznikl provizorní obrněný vlak. Cesta na Murmansk byla zablokovaná, zničili tedy obrněná vozidla a vydali se domů po Trans-Sibiřské magistrále. Během cesty trvající 62 dnů došlo k ozbrojenému střetu s bolševiky v Čitě, nepřítele se ale podařilo odrazit. Belgičtí vojáci se dostali do Archangelsku odkud se dostali do USA a v létě 1918 do Evropy. Sbor byl rozpuštěn 16. července 1918. Žádné z jejich obrněných vozidel se nedochovalo, ale repliku obrněného automobilu Mors nalezneme v královském muzeu v Bruselu.

Chronologické řazení bojů na Východě:
mi-novembre 1914 : arrivée des premiers membres du corps à Calais
1er décembre 1914 : arrivée à Paris et date officielle de la formation du corps des ACM
26 avril 1915 : arrivée aux Moëres
21 septembre 1915 : embarquement sur le s/s Wray-Castle et départ pour la Russie
13 octobre 1915 : débarquement à Arkhangelsk
20 octobre 1915 : arrivée à Pétrograd et logé à Peterhof
6 décembre 1915 : parade pour le Tsar à Tsarkoïe Selo
mi-janvier 1916 : départ pour la Galicie
20 janvier 1916 : arrivée à Volotchisk puis Ternopol et caserné à Zbaraj
9 juin 1916 : bataille de Vorobievka
11 août 1916 : bataille de Tsébrov
12 août 1916 : bataille d'Ezerna
mi-août 1916 : bataille de Zboriv
septembre 1916 : casernés à Boutchatch
octobre 1916 : casernés à Kosov et Tchortkov
fin octobre 1916 : arrivée à Ezerna où ils passent l'hiver
décembre 1916 : recrutement du 2e contingent
mi-juin 1917 : arrivée à Boudilov
2 juillet 1917 : bataille de Kouniouky
21 juillet 1917 : bataille de Kosova
août 1917 : retour à Zbaraj
fin 1917 : retraite et ordre de rapatriement
décembre 1917 : arrivée à Kiev
22 février 1918 : départ de Kiev après avoir « monnayé », sous la forme de vodka artisanale
25 février 1918 : arrivée à Moscou, utilisation du Transsibérien puis du trans-mandchou
28 février 1918 : arrivée à Vologda
2 mars 1918 : arrivée à Bouï
7 mars 1918 : arrivée à Perm
8 mars 1918 : arrivée à Ekaterinbourg
10 mars 1918 : arrivée à Omsk
16 mars 1918 : arrivée à Krasnoiarsk
19 mars 1918 : arrivée à Irkoutsk
21 mars 1918 : arrivée à Tchita
22 mars 1918 : rappelés à Tchita par Soviet local
23 mars 1918 : départ de Tchita
27 mars 1918 : arrivée à Mandchouria
29 mars 1918 : arrivée à Kharbin
18 avril 1918 : départ de Kharbin
18 avril 1918 : arrivée à Vladivostok
24 avril 1918 : embarquement à Vladivostok sur le s/s Sheridan
12 mai 1918 : débarquement à San Francisco
20 mai 1918 : à Sacramento
20 mai 1918 : à Reno
21 mai 1918 : à Salt Lake City
22 mai 1918 : à Ogden
22 mai 1918 : à Cheyenne
23 mai 1918 : à Omaha
24 mai 1918 : à Des Moines
25 mai 1918 : à Chicago
26 mai 1918 : à Detroit
27 mai 1918 : à Buffalo
28 mai 1918 : à New York
15 juin 1918 : embarquement à New York sur le s/s La Lorraine
23 juin 1918 : arrivée et débarquement du corps à Bordeaux
16 juillet 1918 : rassemblement des troupes au Camp d'Instruction d'Artillerie à Eu et dissolution officielle du Corps


Zdroj:
http://www.bel-memorial.org/books/ACM_A ... HARINE.pdf
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=2 ... 7a#p256373
http://wio.ru/tank/for-rus.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_E ... _in_Russia
https://fr.wikipedia.org/wiki/Autos-canons_belges
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C4%9Bme ... %C3%A1lka)
http://www.be14-18.be/fr/defense/le-cor ... -en-russie
https://www.strategietotale.com/forum/8 ... lges-a-c-m
http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 56661.html
http://antiskola.eu/cz/referaty/12978-1 ... gii#page.6

tumblr_pmgaosP4RU1qzzvn5o1_1280.jpg
Automitrailleuses_1915-10.png
scannen0004a_0.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Belgický expediční sbor v Rusku

Příspěvek od Rase »

M3ROHCS6EZGK7L3TAPS6OTHJZY.jpg
auto-canon039.jpg
ob_29abd5_img84.jpg
ob_29abd5_img84.jpg (26.55 KiB) Zobrazeno 1543 x
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Státy a národy zúčastněné ve WW1“