Vrtulník AH-56 Cheyenne

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Vrtulník AH-56 Cheyenne

Příspěvek od TonyHazard »

Vrtulníky
Firma Lockheed

Bojový vrtulník AH-56 Cheyenne

AH-56 Cheyenne - bojový vrtulník s nosnými křídly pro nasazení za každého počasí
V šedesátých letech se upustilo od koncepce vrtulníku vyzbrojeného pouze kanony. Po zrušení programu Cheyenne uběhlo více než deset let, než US Army dostala AH-64 Apache. Vrtulníky se za války ve Vietnamu osvědčily zejména při přepravě vojáků.
Brzy se ale ukázala naléhavá potřeba stroje, který by se specializoval na ochranný doprovod. Tuto úlohu plnily zpočátku ozbrojené stroje UH-1 Huey, avšak lepší řešení nabídl až Cheyenne. Tento rychle létající ozbrojený vrtulník pro koncentrovanou porpůrnou palbu byl však pronásledován rostoucími problémy.
Špičková rychlost 407 km/h, dolet 4650 km a dobrý výkon při vznášení za ,,drsných podmínek'', to byly limitní hodnoty z katalogu požadavků pro Advances Aerial Fire Support System (AAFSS) US Army.
Mezi dvanácti firmami, které podaly své nabídky, získala příspěvek a zakázku na deset prototypů vrtulníku s nosnými křídly firma Lockheed. První exemplář vzlétl 21. září 1967. První zkoušky byly natolik úspěšné, že armáda objednala 375 kusů AH-56A.
Potom se ale při zkušebních letech projevily za vysoké rychlosti nedostatky stability, které nebylo možné odstranit. Když v roce 1969 jeden Cheyenne havaroval, dostaly ostatní stroje zákaz letu a zakázka byla odvolána. Důsledkem tohoto stavu bylo v roce 1972 zastavení vývoje.

Podrobnosti vrtulníku AH-56A Cheyenne
Stroj číslo 66-8827 byl druhým z deseti postavených prototypů. Dva byly zničeny při havárii a jeden (66-8830) zůstal jako exponát v US Army Aviation Museum ve Fort Rucker.
První havárie Cheyenne 12. března 1969 byla zaviněna úderem hlavního rotoru do zadní části trupu při letu za vysoké rychlosti. V září byl za podobných okolností při testech ve větrném kanálu NASA vážně poškozen druhý AH-56.
Sériové vrtulníky Cheyenne byly vybaveny šesti závěsníky pro střely a rakety. Vnitřní nosný pár mohl pojmout přídavné nádrže.
V kokpitu byl umístěn zbraňový zaměřovač s nočním viděním, střelec měl v helmě zaměřovač pro kanony.
Malá křídla odlehčovala prakticky úplně hlavní rotor při rychlém letu. Na spodní straně byly umístěny dva závěsníky.
Při letu maximální rychlostí byla větší část výstupního výkonu T64 přiváděna přímo k vrtuli namontované v zádi a pouze 223 kW přecházelo na hlavní rotor nastavený v praporové poloze, aby se zabránilo odporu vzduchu.
Turbohřídelové motory Pratt & Whitney T64 poháněly i těžký vrtulník Sikorsky S-65, který začal v létě 1966 sloužit jako CH-53 u US Marine Corps.
Na rozdíl od moderních bojových vrtulníků mohl být AH-56 Cheyenne řízen z obou sedadel. Pilot seděl vzadu a palubní střelec / druhý pilot před ním na sedadle otočeném o 360˚.
Hlavní část podvozku se vtahovala dozadu do kořenových nádrží. Záď vrtulníku byla podepřena kýlovou plochou s kolem. Pro bojové vrtulníky se počítalo se dvěma věžemi, jedna v přídi s rozsahem 180˚ a druhá jako záložní pod trupem.

Technická a taktická data vrtulníku AH-56A Cheyenne
Technická data :
> typ : dvoumístný bojový vrtulník s nosnými křídly pro nasazení za každého počasí.
> pohon : turbohřídelový motor Pratt & Whitney T64-GE-16 o výkonu 2561 kW
> maximální rychlost : 407 km/h
> dolet : 1400 km při maximální vzletové hmotnosti s vnějšími nádržemi
> dostup : 7925 m
> výzbroj : příďová věž s minometem XM129 ráže 40 mm nebo minikulomet ráže 7,62 mm, podtrupová věž s kanonem XM140 ráže 30 mm, dva pylony pod každým křídlem pro protitankové rakety nebo 70 mm raketový kontejner
> hmotnost : prázdná 5320 kg, vzletová 7710 kg
> rozměry : průměr hlavního rotoru 15,36 m, délka 18,31 m, výška 4,18 m, plocha křídel 12,07 m2
Taktická data : (porovnání AH-1S Hueycobra, AH-64 Apache)
> maximální rychlost : Při návrhu Cheyenne byl hlavní důraz kladen na rychlost . AH-56 létal téměř dvakrát tak rychle jako AH-1 (AH-1S - 277 km/h, AH-64A - 365 km/h)
> dolet : Křídla umožňovala Cheyenne udivující dolet, který by při běžném provedení nebyl možný (AH-1S - 507 km, AH-64A - 482 km)

Fakta a čísla kolem vrtulníku AH-56 Cheyenne
Po projektu Cheyenne již Lockheed nestavěl sériově žádné civilní ani vojenské vrtulníky.
Během zkoušek se výkon motoru T64 zvýšil na 2927 kW.
Zrušení programu bylo oznámeno v květnu 1969, pouhých šest měsíců před začátkem výroby.
Jako všechny typy vrtulníků US Army byl i Cheyenne pojmenován po jednom z původních indiánských kmenů.
AH-56 s mimořádnými manévrovacími schopnostmi poskytoval i stabilní zbraňovou základnu.
Jiným krátkobobě uvažovaným prototypem AAFSS byl Sikorsky S-66.
Při vysokých rychlostech dodávají malé nosné plochy větší část vztlaku.
Po zrušení programu Cheyenne považovala US Army po dlouhá léta Bell AH-1 Huey Cobra za přechodné řešení. Konečně se v roce 1982 objevil účelně konstruovaný AH-64 Apache.
Dlouhonohý podvozek zajišťoval potřebnou vzdálenost kontejnerů pod trupem od země.
Protože těžce naložený AH-56 potřeboval krátkou rozjezdovou dráhu, dostal kovový podvozek.

Pár informací nakonec
Zbraňový systém TOW vrtulníku Cheyenne
<> Řízené zbraně : Řízené střely TOW (Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided) měly tvořit jeden z prvků zbraňového systému vrtulníku Cheyenne.
<> Protitankový boj : Systém TOW koncipovaný ke zničení tanků, přístroj na sledování střely je umístěn na horní části kabiny nebo na rotoru, obraz se promítá na monitor v kokpitu, takže palubní střelec může střelu zaměřit přímo na cíl.
<> Řízení drátem : Jeden drát odvíjející se ze střely přenáší povely palubního střelce, přičemž řízení zajistí vysunuté, křížově uspořádané pevné plochy. Střely TOW jsou poháněny malým raketovým motorem na pevná paliva.
<> Bojové hlavice : První řízené střely Hughes BGM-71A TOW (od roku 1975 používané na palubě AH-1 Huey Cobra) měly vysoce výbušnou kumulativní bojovou hlavici a dolet 4 km.
<><><>

<> Zdroj : Světová encyklopedie letadel, nakl. IMP BV / International Masters Publishers <>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 16/4/2008, 16:16, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“