Bell V-280 Valor
Napsal: 31/8/2017, 12:59
Bell V-280 Valor
V roce 2013 byl do druhé fáze amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a JMR (Joint Multi-Role) vybrán konvertoplán Valor od společnosti Bell Helicopter a stroj SB-1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft a evropská EADS, avšak ty nebyly vybrány do dalšího kola. Nový letoun má nahradit stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Stroj má mít kolmý vzlet a cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Koncept nového konvertoplánu V-280 Valor je, oproti starším strojům V-22 Osprey a AW609, které mají rotory pevně spojeny s motory a natáčejí se společně, zajímavý v tom, že v jeho případě se přetáčejí pouze rotory a motory setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos hancí síly se stará speciální převodovka. Valor přepraví čtyřčlennou posádku a čtrnáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 m, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění činnosti palubních střelců. Valor dokáže dopravit výsadek na vzdálenost 1 000 km, poskytovat mu palebnou podporu a pak se opět vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3 900 km. Rovněž je schopen přepravit o čtvrtinu víc nákladu než konvenční vrtulník Blackhawk a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h. Maximální vzletová hmotnost je 13 000 kg. Konvertoplán bude moci doplňovat palivo za letu. Pro zlepšení pilotáže, bude mít obsluha k dispozici technologicky vyspělý skleněný kokpit - jako známe ze stíhačky F-35, ten bude zobrazovat i 3D mapu mise. Sériové motory bude dodávat společnost GE Aviation a jejich vývoj bude financován Armádou, v rámci programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Důraz je kladen i na snížení hmotnosti oproti V-22, čímž se mají výrazně snížit náklady. Masivně tak budou u konstrukce využity moderní kompozity. Díky všem moderním technologickým opatřením, se podařilo snížit náklady o více než 30 procent. Pokud jde o cenu, tak Bell očekává, že bude zhruba stejná jako u AH-64E nebo MH-60M. V dubnu 2017 byly úspěšně dokončeny pozemní vybrační testy konstrukce a v létě došlo k instalací rotorů. Dne 31. srpna 2017 se poprvé vznesl technologický demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor, s čímž se původně počítalo až na podzim. Podle Steve Mathiase, ředitele pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter, lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.
Program FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft
Jak známo, americká armáda hledá stroje s kolmým startem a přistáním v rámci programu FVL (Future Vertical Lift). Náhrada OH-58 v podobě lehkého průzkumně-útočného stroje, je řešena v rámci podprogramu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Náhrada UH-60 Black Hawk je řešena v rámci podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Vítězná konstrukce bude zvolena během roku 2022 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. Počet poptávaných strojů není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 těchto vrtulníků. Dle RFI musí nový stroj stát maximálně 43 mil dolarů, pro představu, tak poslední verze UH-60M stojí 15,5 mil dolarů, oproti tomu konvertoplán MV-22 Osprey 76 mil dolarů. Mezi další požadavky můžeme uvést cestovní rychlost s plným zatížením 463-519 km/h (hodnota vždy minimální-ideální). Dolet 370-554 km s doubou působení v oblasti 30 min. Přeletová vzdálenost 3194-4518 km bez doplňování paliva a bez nákladu. Schopnost pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu přeprava nákladu o hmotnosti 4513-5942 kg (tedy houfnice M777A2). Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. Armáda požaduje rovněž vysokou nasaditelnost a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách. Nový stroj z rogramu FLRAA by rovněž mohl nahradit MH-60M, které provozuje velitelství pro speciální operace (SOCOM). Zájem má rovněž námořní pěchota (USMC), která hledá náhradu za AH-1Z Viper, UH-1Y Venom a část MV-22 Osprey, zde je ale nutné počítat s vyššími nároky ohledně provozu na moři (vyšší odolnost vůči prostředí, dolet, nosnost a podobně). V-280 Valor plní požadavky jak armády tak i námořní pěchoty, konkurenční SB-1 by patrně musel být ještě upraven pro potřeby USMC, především pokud jde o dolet, výhodou jsou ale menší rozměry. Musíme ale rovněž zmínit, že o účast v programu FLRAA mají zájem také firmy Karem Aircraft a AVX. Zmíněné požadavky v rámci RFI jsou rpovněž jen předběžné a závazné bude až vypsání "realistických" požadavků v rámci finální žádosti o nabídku RFP (Request for Proposal).
Zdroj:
https://www.armadninoviny.cz/flraa-zakl ... -hawk.html
https://breakingdefense.com/2018/08/arm ... aders-say/
https://breakingdefense.com/tag/flraa/
https://www.defensenews.com/land/2019/0 ... r-by-2030/
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_V-280_Valor
https://technet.idnes.cz/kovertoplan-v- ... enstvi_erp