Stránka 1 z 4

Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 12:59
od Rase
konvert_01.jpg

Bell V-280 Valor

V roce 2013 byl do druhé fáze amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a JMR (Joint Multi-Role) vybrán konvertoplán Valor od společnosti Bell Helicopter a stroj SB-1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft a evropská EADS, avšak ty nebyly vybrány do dalšího kola. Nový letoun má nahradit stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Stroj má mít kolmý vzlet a cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Koncept nového konvertoplánu V-280 Valor je, oproti starším strojům V-22 Osprey a AW609, které mají rotory pevně spojeny s motory a natáčejí se společně, zajímavý v tom, že v jeho případě se přetáčejí pouze rotory a motory setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos hancí síly se stará speciální převodovka. Valor přepraví čtyřčlennou posádku a čtrnáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 m, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění činnosti palubních střelců. Valor dokáže dopravit výsadek na vzdálenost 1 000 km, poskytovat mu palebnou podporu a pak se opět vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3 900 km. Rovněž je schopen přepravit o čtvrtinu víc nákladu než konvenční vrtulník Blackhawk a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h. Maximální vzletová hmotnost je 13 000 kg. Konvertoplán bude moci doplňovat palivo za letu. Pro zlepšení pilotáže, bude mít obsluha k dispozici technologicky vyspělý skleněný kokpit - jako známe ze stíhačky F-35, ten bude zobrazovat i 3D mapu mise. Sériové motory bude dodávat společnost GE Aviation a jejich vývoj bude financován Armádou, v rámci programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Důraz je kladen i na snížení hmotnosti oproti V-22, čímž se mají výrazně snížit náklady. Masivně tak budou u konstrukce využity moderní kompozity. Díky všem moderním technologickým opatřením, se podařilo snížit náklady o více než 30 procent. Pokud jde o cenu, tak Bell očekává, že bude zhruba stejná jako u AH-64E nebo MH-60M. V dubnu 2017 byly úspěšně dokončeny pozemní vybrační testy konstrukce a v létě došlo k instalací rotorů. Dne 31. srpna 2017 se poprvé vznesl technologický demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor, s čímž se původně počítalo až na podzim. Podle Steve Mathiase, ředitele pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter, lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Program FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft

Jak známo, americká armáda hledá stroje s kolmým startem a přistáním v rámci programu FVL (Future Vertical Lift). Náhrada OH-58 v podobě lehkého průzkumně-útočného stroje, je řešena v rámci podprogramu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Náhrada UH-60 Black Hawk je řešena v rámci podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Vítězná konstrukce bude zvolena během roku 2022 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. Počet poptávaných strojů není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 těchto vrtulníků. Dle RFI musí nový stroj stát maximálně 43 mil dolarů, pro představu, tak poslední verze UH-60M stojí 15,5 mil dolarů, oproti tomu konvertoplán MV-22 Osprey 76 mil dolarů. Mezi další požadavky můžeme uvést cestovní rychlost s plným zatížením 463-519 km/h (hodnota vždy minimální-ideální). Dolet 370-554 km s doubou působení v oblasti 30 min. Přeletová vzdálenost 3194-4518 km bez doplňování paliva a bez nákladu. Schopnost pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu přeprava nákladu o hmotnosti 4513-5942 kg (tedy houfnice M777A2). Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. Armáda požaduje rovněž vysokou nasaditelnost a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách. Nový stroj z rogramu FLRAA by rovněž mohl nahradit MH-60M, které provozuje velitelství pro speciální operace (SOCOM). Zájem má rovněž námořní pěchota (USMC), která hledá náhradu za AH-1Z Viper, UH-1Y Venom a část MV-22 Osprey, zde je ale nutné počítat s vyššími nároky ohledně provozu na moři (vyšší odolnost vůči prostředí, dolet, nosnost a podobně). V-280 Valor plní požadavky jak armády tak i námořní pěchoty, konkurenční SB-1 by patrně musel být ještě upraven pro potřeby USMC, především pokud jde o dolet, výhodou jsou ale menší rozměry. Musíme ale rovněž zmínit, že o účast v programu FLRAA mají zájem také firmy Karem Aircraft a AVX. Zmíněné požadavky v rámci RFI jsou rpovněž jen předběžné a závazné bude až vypsání "realistických" požadavků v rámci finální žádosti o nabídku RFP (Request for Proposal).

Zdroj:
https://www.armadninoviny.cz/flraa-zakl ... -hawk.html
https://breakingdefense.com/2018/08/arm ... aders-say/
https://breakingdefense.com/tag/flraa/
https://www.defensenews.com/land/2019/0 ... r-by-2030/
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_V-280_Valor
https://technet.idnes.cz/kovertoplan-v- ... enstvi_erp

82387_20190211v2804970_774043.jpg
Bell_V-280_Valor_high_speed_cruise_demo,_2019_Alliance_Air_Show.jpg

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 15:34
od royal
Super článek :up: . Jen bych opravil počet přepravených osob. Není to 4+11, ale 4+14.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 21:26
od Filipek28
Bezva článek! Tuší někdo, kolik mašin je objednaných? Zajímalo by mne, na kolik stlačí cenu za kus. Cena srovnatelná s Apache nebo Blackhawkem mi přijde spíše jako přání nebo marketing Bellu.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 21:32
od Zemakt
Zatím žádná, do finále postupují dva výrobci, více viz úvod článku.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 21:38
od Rase
Berme to tak, že tohle je jen "poslední" kolo výběru nového "hypervrtulníku". Pořád má konkurenci v podobě SB-1 Defiant od společnosti Sikorsky a Boeing. Až co bude vybraný vítězný stroj, můžeme se bavit o počtech a specializaci. Přiznám se, že se v té soutěži tak trochu plácám, přeci jen ty stroje byly hodně odlišné a myslím že Mariňáci nebo u Armády, by v pohodě uživili jak Valor, tak i Defiant. Stroj od EADS byl taky docela zajímavý, patrně to bylo tady tohle - časově to na sebe sedí: http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7618 AVX Aircraft nabízeli tohle: https://static1.squarespace.com/static/ ... x2200p.jpg

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 22:02
od Filipek28
Zemakt píše:Zatím žádná, do finále postupují dva výrobci, více viz úvod článku.
Ech, moje chyba, přehlédl jsem to.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 22:32
od royal
V-280 a SB-1 jsou ve finále programu FVL (Future Vertical Lift). Na tento program naváže JMR (Joint Multi Role). Do toho se ovšem budou moci zapojit Airbus i AVX.

FVL je určený k odzkoušení nových typů konstrukcí. JMR bude rodina vrtulníků, konstrukčně vycházejícich z FVL, která bude nahrazovat téměř všechny vrtulníky USAF (OH-58; UH-60; AH-64; CH-47 a nově přibude vrtulník s nosností až 20 tun!).

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/8/2017, 22:43
od royal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Future_Vertical_Lift

Kdybys ještě udělal článek k SB-1 byla by to bomba! :D

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 1/9/2017, 09:02
od Rase
royal píše:Kdybys ještě udělal článek k SB-1 byla by to bomba! :D
Tady tedy je, dal jsem tam víc i o celém projektu a věci kolem spolupráce obou firem :)
http://palba.cz/viewtopic.php?f=97&t=77 ... ed#p255543

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 1/9/2017, 09:17
od royal
Ještě bych dodal jednu zajímavost. Na projektu V-280 spolupracuje Bell se společností Lockheed Martin. Lockheed Martin přitom v roce 2015 koupil společnost Sikorsky, která se podílí na konkurenčním projektu SB-1 :D .

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 11:01
od Rase
V dubnu 2017 byly úspěšně dokončeny pozemní vybrační testy konstrukce a v létě došlo k instalací rotorů.
Dne 31. srpna 2017 se poprvé vznesl technologický demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor, s čímž se původně počítalo až na podzim.



Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 11:04
od skelet
Tohle by byla hezká náhrada našich "171"

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 11:10
od Aaron Goldstein
To asi jo... Vím, že to bylo víceméně jen zasnění, ale hned mne napadlo, co by to asi stálo a na kolik by přišel provoz... A jestli bychom si to tedy mohli vůbec "dovolit"... :)

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 11:17
od Rase
Bylo by skvělé, pokud by došlo k nějaké dohodě s Američany, že si vezmeme od nich teď vezmeme vrtulníky, třeba i raketomety (zbraň) nějaké rakety pro stíhačky a další vybavení oplátkou že nám dodají Valory. Problém ale je v tom, že Valor by asi byl k mání poměrně brzo, ale Američané se ještě nerozhodli, zda chtějí Valory nebo Defianty. Zatím se zdá, že s výběrem moc nespěchají (finance jsou teď potřeba jinde) a Sikorsky-Boeing moc nestíhají. Normálně bych asi řekl, ať se zkusíme zapojit do amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a koupoíme co zvítězí, ale Defiant mi nepřijde jako vhodná náhrada za naše Mily. Valor je hodně povedený a rozměrově taky vhodný .))

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 15:18
od tomas.kotnour
Tak o náhradě našich 171 se bude rozhodovat nejspíše už při akvizici náhrady kbelských 17 a ta zase tak daleko není.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 16:05
od skelet
Ty by mely byt nahrazeny UH-1Y, resp. AW139m. Respektive takovy byl zamer na pocatku toho vyberoveho rizeni. Nahrada za W-3, Mi-17 a Mi-24

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 17:17
od tomas.kotnour
To ano, ale už v Koncepci výstavby Armády České republiky 2025 je to rozděleno a je zde uvedena náhrada 4 kusů Mi-17 zvlášť (otázkou pak je, co s těmi dalšími 5 Mi-8 a Mi-17). No ale jak psal MALI, tak asi existuje nejspíše nová koncepce AČR, kterou dostane nový ministr po volbách na stůl.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 5/10/2017, 17:27
od Rase
Na tu koncepci jsem hodně zvědavý, zdá se že bude dost konkrétní a má uvést spoustu dohadů na pravou míru (krom vrtulníků i BVP, tanky atd.). Tak nějak jsem doufal, že ji zveřejní dřív než po volbách.

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 19/12/2017, 08:34
od Rase
první let - prosinec 2017

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 20/12/2017, 08:15
od Dzin
Asi to bude super stroj, ale podle mě je to neskutečně hnusnej vrtulník. :-P :)