Akcelerace západních strojů

Bomby, rakety, kanony, kulomety a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Nezná někdo prosím zrychlení F-15 (F-16, 18, 14) z nuly na M1? Moc by se mi ten údaj hodil...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Pochybuju, že by takový údaj existoval. Protože by nezohlednil, pod jakým úhlem stoupání a v jaké výšce. Když už, tak se vyskytují údaje o akceleraci z-na - jako těch 65 sec. z M=0,8 na M=1,2 ve výšce pro vyzbrojený SuperHornet - ale i ty budou dost neporovnatelné. To už by tě IMHO vyšlo snáze (a měl bys z toho realističtější výstup, kdybys srovnával čas od startu do určité výšky. V kterémžto kontextu mohu posloužit akorát údaji pro "Streak Eagle", což byla odstrojená a odbarvená "rekordní" varianta F-15A:
Obrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Dík, tuhle tabulku samozřejmě znám, ale šlo mi o něco trochu jiného. Mě jde skutečně o nejkratší dobu za kterou mohou uvedené letouny dosáhnout rychlosti zvuku po uvolnění brzd. Údaj to není v případě hotovostního stroje tak nysmyslný jak by se na první pohled zdálo a v závislosti na taktice nasazení se jedná do jisté míry o důležitější údaj než například maximální hodnota stoupavosti. Například jedním z požadavků na Jaktviggen byla schopnost překonat rychlost zvuku do 60s po uvolnění brzd. Bylo to pro něj životně důležité vzhledem k předpokládané taktice nasazení. Viggeny by se totiž k nepříteli letícímu v malé až střední výšce blížily v čelním kursu ve výšce menší než 100m a v nadzvukové rychlosti s vypnutým radarem. Během dokončování článku o Viggenu se tedy snažím sebrat nějaké informace k akceptovatelnému srovnání s jinými typy (a předem uznávám že ne ve všem je Viggen bezproblémový - zato je to ryzí Saab a proto blízký mému osrdí ;) ).
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jo, jenže rychlost nabíráš jinak když se odlepíš a pokračuješ 20 metrů nad zemí, jinak když přitom stoupáš pod úhlem 5°, jinak když stoupáš pod úhlem 10° a ještě úplně jinak, když při něčem z toho zatáčíš a tím si generuješ přídavný aerodynamický odpor. To prostě nesrovnáš, i kdyby taková data nakrásně byla - protože je každý budě měřit jinak.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No úplně si to nemyslím, protože pokud se bavíme o nejrychlejším dosažení M1, tak předpokládám, že pilot roztočí na brzdách motor (u Viggena s tím jeho strašidelným dmychadlem to chvilku trvalo), povolí brzdy, dá forsáž (tady spouští časomíra) a v letu do výšky 100 metrů letí přímo rovně. Alespoň takto to bylo měřeno u Viggenů. Pravda je že jsem jinde nenarazil na podobný způsob nasazení (tedy přepad vedený vyloženě v přízemní výšce v rychlosti okolo 1500 km/h), takže je možné že jiní výrobci neměli potřebu tento údaj testovat, natož zveřejňovat.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Leda tak u Britů s jejich Lightningy. Musíš brát v potaz, že drtivá většina civilizovaného světa zahrnuje mimo fjordů, lesů a vřesovišť i nějakou aglomeraci - a ta skutečně nemá ráda rázovou vlnu generovanou ve výšce 100 metrů. Dokonce z ní má takový strach, že se rozkládá. Do stran. :D
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

:D
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Akcelerace

Příspěvek od cernakus »

nedá se ta akcelerace do 1M spočítat? Provést kontrolní výpočet u Viggena, jestli to vlastně umíme a pak už u nějakého hodně profláklého stroje jako F-16 či F-15 to nebude problém. To co potřebujeme je určitě charakteristika maximálního tahu motoru v závislosti na výšce a rychlosti tam by mohl posloužit mzak, aerodynamická odporová síla (do M=1 by měla být snadno spočítatelná podle vzorce
Obrázek

možné ztráty na vztlaku, gravitační ztráty a podobně by mohly jít imho zanedbat.

Jen je třeba to ověřit na tom Viggenu, kdy lze spočítaný čas porovnat s očividně měřeným.
Naposledy upravil(a) cernakus dne 28/3/2011, 21:47, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Já jsem hovádko. Jak cernakus zmínil ten odpor, tak jsem si vzpomněl na letové manuály, ve kterých jsou koeficienty odporu pro tu kterou konfiguraci. A jak jsem si vzpomněl na ty manuály, tak jsem si vzpomněl i na to, že jsou v nich grafy výkonů. Včetně akcelerace. Takže to je, a ne že ne.
Takže sháníš ebook jménem T.O. 1F-15A-1-1 - 1-1 jsou grafy letových výkonů. Cca. 18 USD v eshopech a některé stránky nejsou odtajněné.
Nebo můžeš zkusit štěstí tady:
http://publicintelligence.net/category/ ... documents/

Kdybys ten 1F-15A-1 našel, tak se neváhej podělit :wink:
Naposledy upravil(a) cover72 dne 28/3/2011, 21:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Supr! To do Palby jeste vrazim! :-) Diky chlapi!
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tak jsem se ti koukl na Phantoma a tak snadné to nebude - v manuálech se udává akcelerace jen z M=0.5 na M=0.9, což F-4E zabere 28 vteřin na plnou forsáž když je naložen lehce, ale celých 50 vteřin při MTOW. Takže se obávám, že jsem měl trochu pravdu ohledně nesrovnatelnosti dat.

Jinak jsem rozdělil původní vlákno, to s F-15 nemělo tolik co dělat.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Já kouknul do NATOPS Flight manualu pro F/A-18A/B/C/D. Je tam akcelerace v nízké výšce (což se ti hodí), jenže od 360 KIAS do 550 KIAS. Při hmotnosti 26 000 liber to dělá Hornet za 10 s, 30 000 lb - 11 s, 34 000 lb - 13 s. Vše při hladině moře (Sea level) a na plný výkon. Vypisovat to celé nebudu, je to celkem rozsáhlé. Pokud bys do toho chtěl nahlédnout, dej vědět přes SZ.
Odpovědět

Zpět na „Výzbroj a výstroj“