Panzer Corps & Panzer Corps 2

Hry s válečnou tématikou, strategie, akční.

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Panzer Corps & Panzer Corps 2

Příspěvek od Hans S. »

Dovolím si napsat drobnou recenzi na toto povedené pokračování legendárního Panzer Generala. Domnívám se, že tato seriozní strategie na Palbu patří přecijen více, nežli hříčky s modýlky vypadajícími jako tanky či letadla. Panzer General či Panzer Corps dají hráči - stratégovi - nahlédnout hlouběji do strategických souvislostí, předvedou základy logistiky, využití terénu i potíže s rostoucími ztrátami. Jedná se tedy o hardcore válečné strategie, které rozhodně nejsou pro každého, ale srdce pravého stratéga nad nimi zaplesá mnohem více, než v jakékoliv bláznivé klikačce ve stylu Comand & Conquer.

Obrázek


Ale teď již k samotnému Panzer Corpsu. Jedná se o duchovního (nikoliv přímého) pokračovatele série Panzer General (ZDE), přičemž vychází především z prvního dílu z roku 1994. Jistě si mnozí čtenáři řeknou, zda 17 let starý koncept může být zábavný a dobrý - odpovědi zkusíme najít společně.

Systém:
Panzer Corps je tahovou strategií pro PC. Tahová (občas se používá i anglický výraz "turn-based") znamená, že se jednotlivé kroky dělají postupně. Například posunete jeden tankový pluk, poté nad něj nalétnete s leteckou Gruppe a následně dozásobujete dělostřelce. Pokud jste již dokončili veškeré své akce, je na tahu váš soupeř a ten stejným způsobem posunuje své jednotky po mapě.

Jednotky obecně:
Jak již bylo naznačeno - jedná se o strategickou hru, nikoliv o taktiku. To znamená, že se nevcítíte do role majorů či plukovníků, ale rovnou do rolí vrchních generálů. V základní verzi je kampaň pouze za Wehrmacht, nemůžete tedy projít válkou na straně spojenců (zatím).
Ve hře neovládáte jednotlivé tanky, ale celé pluky, neovládáte jednotlivá letadla, ale celé skupiny. Máte k dispozici veškeré myslitelné typy bojových jednotek. Všechny důležité typy tanků, všechny možné typy dělostřelectva, stíhačů tanků, stíhacích, bitevních i bombardovacích letadel, protiletadlového dělostřelectva a samozřejmě i pěchoty. Jednotky si kupujete za tzv. zkušenostní body. Část jich dostanete před každou svou misí, část získáte obsazováním nepřátelského území, resp. měst a letišť.
Každá nová jednotka má počet "10" (~100%) a zkušenosti 0. Zkušené jednotky je možné posílit nad standardní stav až do 150%. Probíhající boje samozřejmě znamenají ztráty, ale i růst zkušeností. Pokud je nějaká jednotka například na polovičním stavu, ale jsou to boji ostřílení veteráni s mnoha zkušenostmi, pak budou v jakémkoliv boji účinnější a silnější, nežli jednotka plná zelenáčů. Navíc nebude mít takové tendence se vzdávat a zbytečně ustupovat :). Ztráty u každé jednotky je možné doplňovat. Způsoby zůstaly po vzoru Panzer Generala: Buď zvolíte doplnění jednotky zelenáči, což vás bude stát méně Zkušenostních bodů, nebo ztráty doplníte veterány a bude to stát bodíků podstatně více. O velmi zkušené jednotky je třeba dbát a pečovat, jejich schopnosti se zlepšují, jejich síla roste. Navíc v Panzer Corps mohou časem zlepšovat své základní zkušenosti (například ziskem železného kříže jednoho z příslušníků vzroste skokově schopnost účinně se bránit celé jednotce). Úplné zničení i jediného vypiplaného tankového pluku může mít na celou ofenzivu (nebo od roku 1943 defenzivu) fatální důsledky.

Zásobování:
Jednotky vykazují dva základní logistické parametry - palivo a munici. Pokud jednotce chybí palivo, nemůže se pohybovat, pokud munice, nedokáže ani útočit, ani se bránit. Každá jednotka má obě hodnoty omezené a to včetně pěchoty. Obecně vzato rychlé a lehké jednotky mají značné množství munice i paliva, jejich dojezd je vyšší a zvládnou delší dobu operovat v týlu nepřítele. Naopak jednotka Tigerů se přesune (svou hlemýždí rychlostí) o pár desítek kilometrů a musíte ji před bojem, resp. dalším postupem dozásobovat. Zásobování je skvělý strategický prvek, který celé hře dává jiný rozměr. Navíc narozdíl od Panzer Generalu můžete jednotce přímo vydat příkaz "teď se dozásobuj". Jen je trochu škoda, že samotné zásobování vás nestojí zkušenostní body.

Obrázek

Vybalancování jednotek:
Každá jednotka umí něco jiného a je k něčemu jinému vhodná. Těžké dělostřelectvo opravdu není vhodné k vedení útoku proti nepřátelským tankům a tanky nejsou tím nejlepším prostředkem k napadení těžké pěchoty ukryté v městě. Tanky se již nedokáží pohybovat těžkým terénem (hory, lesy), to jsou místa vhodná pouze pro pěchotu. Horští myslivci (Gebirgsjäger) jimi projdou snáze, nežli těžká pěchota. Nad hlavou jim mohou prosvištět Fallschirmjägers a cestu si zkrátit.
Vybalancování jednotek bylo dotaženo mnohem dále, než v Panzer Generalu, kde pěchota obecně hrála přecijenom druhé housle. Zde jsou místa, kam prostě všeřešící Tigery nedostanete. Pěchota se již dokáže velmi slušně bránit a zakopanou pěchotu vyhrabe účinně jedině pár tun šrapnelů. Tím se přesouváme k typům jednotek:

Tanky:
Základ každé solidní armády. K dispozici jsou klasicky lehké, střední a těžké. Lehké jsou levné, těžké jsou drahé, střední jsou někde uprostřed. Lehké jsou rychlé, těžké jsou pomalé a střední opět někde uprostřed. Zatímco zlikvidovat jednotku těžkých tanků dá opravdu zabrat, tak na lehké se stačí ošklivě podívat a doslova se vypaří před očima. Tanky prudce ztrácejí svou sílu v těžkém terénu (město, opevnění), někam se ani nedokáží dostat (lesy, hory). Jsou velmi zranitelné letectvem, naopak střední tanky jsou odolné vůči dělostřelectvu i lehké pěchotě a těžké tanky i proti té těžké (pokud nevyužije terénu). Těžké tanky, především ty německé, mají krátký dojezd, což je hlavním limitem jejich použití jakožto útočné zbraně.

Protitankové zbraně:
Rozlišují se na polní děla a stíhače tanků. Nejsou příliš účinné vůči pěchotě (v porovnání s klasickým dělostřelectvem), ale v defenzivě proti tankům je použí lze. Zranitelné jsou především vůči dělostřelectvu a letectvu. Nesamohybné prostředky je možné transportovat, viz níže.

Pěchota:
V zásadě se dělí na lehkou a těžkou. Rozdíl je především v bojové síle a v pohyblivosti. Pěchota je velmi zranitelná dělostřelectvem a lehká pěchota i jakýmikoliv tanky. Je ale relativně odolná (zvláště ve vhodném terénu) vůči útokům letectva. Najdeme zde jednotky ženistů (kteří mohou pomoci překročit široké řeky, narozdíl od PanzerGenerala již nepřekročitelné), výsadkářů, horských myslivců a pak klasická lehká a těžká pěchota. Každá z jednotek má samozřejmě odlišné schopnosti útoku a obrany vůči různým typům nepřátelské techniky. Pěchotu je možné vybavit transportními prostředky - Opely Blitz, případně polopásáky. Pokud chceme přesunout jednotku, která je motorizována, pak se nám od určité vzdálenosti na mapě bude vykreslovat symbol transportéru a jednotka bude automaticky naložena. Jednotky v jakýchkoliv transportérech jsou ale extrémně zranitelné čímkoliv.

Dělostřelectvo:
Pokud je dělostřelectvo umístěné za napadenou jednotkou, pak tuto jednotku svou palbou ochraňuje. Samo navíc dokáže útočit na větší vzdálenost, nežli jiné jednotky. Dokáže nepřátelské jednotky nejen poničit, ale i demoralizovat a celkově "vystrašit". Každá taková jednotka hůře snáčí přímý útok. Více než kdy dříve v Panzer Generalu se tak vyplatí napadenou jednotku poškádlit dělostřelectvem a až pak se do ní pustit. Dělostřelectvo je v obraně extrémně zranitelné jakýmkoliv typem jednotky. Je tedy třeba jej velmi dobře chránit jak ze země, tak ze vzduchu.
I zde je možné (a nutné) použít u klasických děl transportéry. později jsou ale k dispozici i klasická samohybná děla. Wespe, Hummely, Sturmtigery..apod.

Protiletadlové dělostřelectvo:
V Panzer Corps prodělalo významnou změnu. Lze jej použít i k útočným aktivitám vůči pozemním jednotkám. Můžete tedy Acht Acht sklopit a bránit se s ním i tankům. Obecně vzato jsou protiletadlovci velmi zranitelní vůči útokům klasického dělostřelectva, někteří ale mohou odolávat slušně pěchotě a někteří dokonce i tankům. Protiletadlové dělostřelectvo je samozřejmě velmi velmi účinné vůči letadlům. Oblíbená strategie při útocích na dobře chráněná území pak spočívá v co nejrychlejší likvidaci protiletadlovců, aby se mohla na nebi prohánět letadla. Účinnost protiletadlového dělostřelectva byla oproti Panzer Generalu skutečně výrazně snížena a je to tak správně. Zatímco dříve byl útok v dosahu nepřátelského PVO skutečným hazardem a riskem samotné existence jednotky, nyní se to obvykle obejde jen s nějakými těmi téměř přijatelnými ztrátami. Historicky je to korektnější.
K přesunu letectva je možné také použít transportéry.

Letectvo:
Klíčový prvek každé ofenzivy je letecká nadvláda. Tu vybudují stíhačky, případně stíhací bombardéry. Letectvo lze používat jak k boji s jinými letadly, tak samozřejmě i k podpoře pozemních vojsk. Střední bobmardéry dokáží dobře bojovat proti lodím a pokud jsou zkušené, tak mohou i relativně slušně podpořit pozemní vojska. Výhoda tkví v minimální zranitelnosti protiletadlovým dělostřelectvem, nevýhoda v malé účinnosti. Bitevní letadla dokáží velmi účinně bojovat s čímkoliv vyjma stíhacích letadel a protiletadlového dělostřelectva. Stíhači obstojí proti lehkým cílům - transportům, nechráněné pěchotě ve volné krajině či dělostřeletcvu. Stíhači ale samozřejmě především likvidují nepřátelská letadla a chrání ta vlastní. Pokud je v těsné blízkosti napadeného stroje jednotka stíhačů, pak automaticky zakročí a bombardéry/bitevníky chrání. Letectvo je velmi drahé a jakékoliv jeho ztráty se těžce doplňují.
Letadla se v pravidelných intervalech musejí vracet na letiště. Pokud jim dojde palivo mimo letiště, jsou ztracena.
Na výběr je značné množství typů.

Lodě:
Ve většině bitev pouze okrajový prvek. Mohou ostřelovat podobně jako dělostřelectvo pobřeží. Letadlové lodě poskytnou mobilní základnu letadlům. Proti ponorkám je potřeba používat torpédoborce a ponorky proti těžkým hladinovým plavidlům. Těžká hladinová plavidla proti jakýmkoliv plavidlům vyjma ponorek.

Heslovitý výpis dalších odlišností oproti Panzer Generalu:
- Jednotka nemusí najednou střílet a přesouvat se. Může tedy nejdříve útočit, pak můžete s jinou jednotkou provést útok a pak se s původní jednotkou přesunout.
- Dělostřelectvo již nemusí nejdříve střílet a pak až se přesouvat. Můžete nejdříve udělat pohyba a poté zahájit střelbu.
- Jednotka se automaticky naloží do transportérů pokud ji pošlete dále, nežli je schopna dojet/dojít po vlastní ose.
- Jednotka napadená dělostřeletcvem se ukryje. Pokud ji v takovou chvíli napadnete, tak vždy vaše jednotka bude útočit jako první (tzn. ne současně, ani neproběhne obrana před útokem).
- Je možné použít železniční transport na libovolnou vzdálenost. Jednotka však smí být naložena a vyložena pouze v městě s nádražím (kolejemi).
- U každé jednotky se zobrazí jednoduchá ikona, pokud má nedostatek paliva či munice.
- Některá místa jsou určitými typy jednotek zcela nedostupná.
- V kampani mezi misemi se jednotky automaticky nedoplňují do plného stavu. To znamená, že pokud máte vylidněnou jednotku na konci jedné mise, na začátku příští ji máte vylidněnou úplně stejně.

Hratelnost:
Hratelnost se oproti Panzer Generalu posunula trošku jinam - nedjříve jsem si říkal, že je to nějaké snadné. On už to není takový mlýnek na maso, kdy nepřítel ztrácí jednotku za jednotkou a pořád proti vám posílá nové nezkušené síly, na kterých si nasbíráte zkušenosti a kosíte vše, co přijde do cesty. Ano, nepřítele lze velmi snadno vyčerpat. To ale platí pro obě strany. Pokud v místě průlomu nemáte dostatek jednotek, pak vás útok může vyčerpat rychleji, nežli nepřítele obrana. Udržovat armádu naživu je mnohem mnohem obtížnější, protože doplňování ztrát je nesmírně nákladné, násobně více, nežli v Panzer Generalu. Každá ztráta čehokoliv nesmírně mrzí. Až po několika misích jsem si uvědomil jednu zásadní věc: ANO, tohle je opotřebovávací válka...

Na závěr tohoto textíku bych rád popsal jednu vzorovou misi, aneb jak jsem táhl Norskem: :)
Cílem byla města na jihu Norska; Oslo a okolí. Letectvo jsem umístil na základny v Dánsku a vyloďovací plavidla poslal z 75% právě do blízkosti norského hlavního města. Na západ země jsem umístil dvě vyloďovací plavidla s plukem pěchoty a dělostřelců. Na sever, k Narviku, který měl být také cílem, šly dva tankové pluky a jeden pluk těžké pěchoty. Akce začala dle historických reálií. Na severu jsem sotva stihnul vyložit tanky a pěchotu z lodí a už tu byla Royal Navy. Můj těžký křižník a pár torpédoborců sice nějakou dobu odolávalo, ale následně šlo téměř všechno ke dnu. Obě ponorky dostaly pokouřit od nepřátelských torpédoborců. Těžký křižník jsem ale evakuoval, což se později ukázalo jako velmi důležité. Royal Navy se zatím přesouvala k jihu. Moje jižní jednotky bez potíží a téměř bez odporu obsadily celý jih Norska. Tam, kde se střílelo, vše účinně vyřešily mé tři pluky těžkého dělostřelectva (150 mm je 150 mm). Přesunul jsem část lodí k severu, kde se měly utkat s Royal Navy. O pár virtuálních dní později jsem stahoval zbytky svých lodí zpátky k Dánsku. Royal Navy byla silná, navíc se z nebe snesla i Royal Air Force a svými Hurricany začala podporovat své norské bližní. Dvě skupiny Hurricanů téměř zcela rozprášili mou vypiplanou jednotku Stuk. Následoval odlet domů, lízání si ran a sladká pomsta v podobě příchodu Jagdwaffe. RAF jsem s mými Bf 109 a Bf 110 zničil snad během 4 dnů a nepřítel pak už neměl sílu postavit jakoukoliv další leteckou jednotku. Na severu můj osamělý ukrytý těžký křižník nalezl nepřátelskou letadlovou loď a po vzoru Scharnhorsta a Gneisenau ji poslal ke dnu :). Pak si mého Kreuzeru všimla nepřátelská U-Boot a pustila se do mě. Naštěstí jejich kapitán měl zjevně oko z kašparový krávy, takže jsem soustavným útokům bez potíží odolával a ještě zvládal podporovat vlastní jednotky na pobřeží. Na severu má pěchota zatím překonala hory a tanky si razily cestu tamními planinami. Obsadil jsme Narvik a čekal, než se z jihu probojují posily. Tam probíhalo vše klasicky. Na čele tankový pluk, za ním horší myslivci a lehká pěchota, za nimi motorizované dělostřelectvo. Norově nekladli nijak velký odpor a já proklouzl celým územím jako nůž máslem. Pak se stala nepříjemnost. Když jsem zrovinka přezbrojoval své He 111, které terorizovaly těžké hladinové loďstvo Royal Navy, tak mé Heinkely objevily přesouvající se norskou pěchotu, která původně ukryta v horách rozhodla se obsadit vše na jihu. Okamžitě jsem začal přesouvat Stuky i Bf 110 do oblasti, všechny mé pozemní jednotky byly moc daleko a nebyly prostředky vytvořit jednotku novou. Zkušená jednotka pěchoty vyrazila transportem zpátky k jihu. Po pár dnech bylo po rebelii. Letouny přeletěly zpátky k severu, aby se zde zúčastnili úderu na poslední norské město. Britská i norská pěchota byla dobře opevněna, objevily se i nepřátelské tanky a vše podporovalo dělostřelectvo. Nemít k dispozici Luftwaffe, bylo by to těžké..jenže já ji k dispozici měl..a byla pěkně nas*aná :). Sice mi plány značně narušovalo počasí (ve špatném počasí nemůže letectvo bojovat), ale nakonec Stuky odvedly svou práci perfektně. Má pěchota mohla do posledního města vstoupit téměř bez boje. Norská mise končí, nastal čas myslet na Benelux.


ANO, je to snad ještě lepší, než byl Panzer General :)

PS: a ještě jednu věc musím zmínit. Tutorial (návod jak hrát a vše ovládat) probíhá na jaře roku 1939, kdy stojíte proti jiným cvičícím německým jednotkám. Je to sice detail, ale potěší :)

Obrázek
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 24/3/2020, 13:33, celkem upraveno 2 x.
sego13
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 140
Registrován: 11/2/2008, 12:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sego13 »

Kde sa to da kupit, stiahnut DEMO?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Demo nevím, jestli vyšlo. Ale koupit se to dá například TADY. Elektronická verze je za hubičku.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Zbytečně složité. Nejlepší je pexeso
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Tak jsem to pečlivě pročetl, ale opravdu mimo uvedené ostatní změny je to prostě PG2 :D...a navíc když si člověk natahá nejnovější verze, upgrady atd., tak je i starý PG stále velmi příjemná záležitost.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To se mi na tom právě líbí :) Nenapadá mě totiž, čím bych původní koncept PG vylepšil. Hodně jsem se bál, co tam budou tvůrci vyvádět za zlotřilosti a čím vším původní koncept zhorší. Ale tady je to opravdu jedno příjemné vylepšení za druhým...taková evoluce do dnešní doby.

Zhovadilosti, jako obsadit v týlu město a chrlit z něj jednotky jak na běžícím pásu už moc nefungují. Město sice opravdu dokáže (po dvou kolech neaktivity, novinka v PC) produkovat jednotky, ale jsou tak drahé, že to prostě moc nefunguje. Naopak skvěle funguje přetížení určité oblasti fronty a na jiných místech držení linií.. A ten balancing jednotek, to je fantasie. Letectvo není zdaleka tak účinné, jako bývalo, stejně tak ani dělostřelectvo. Vše se hůře ničí, ale o to hůře se to i obnovuje. Jsem teď hodně zvědavý, až se dostanu na východ :).

Celkově je to Sehr Gut. Hodnotím 9/10 :) A kdyby to nebyla prachobyčejná kopie PG, tak i 10/10 :)
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Ale tady je to opravdu jedno příjemné vylepšení za druhým...taková evoluce do dnešní doby.
Nesnáším, když se někdo legendární dílka snaží přetvořit do moderního hávu, protože většinou je to právě o tom hávu...takže nacpat tam co nejvíce 3D, serepetiček a vznikne z toho paskvil. Takže pokud je to jen omlazená kopie, tak pro mě je to plus :)
Letectvo není zdaleka tak účinné, jako bývalo, stejně tak ani dělostřelectvo.
No účinné...většinou mi mrcha systém vylosoval nějaký pidi účinek a nebo to letadlo žuchlo na schovaný flak :D...a pak jsem po několika kampaních a letech s vypiplanými okřížovanými letadýlky nedávno po oprášení hry zjistil, že to jde ještě lépe bez nich. Tuna dělostřelectva, pro každý odřad tak 2-3 děla s velkým dostřelem, se specialkami a počtem 15 a letadla se mohla jít zahrabat..pořizoval jsem si jen stíhačky, které dělaly chůvu :D
Uživatelský avatar
Malej Achil
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 7/10/2009, 11:52

Příspěvek od Malej Achil »

Hansi a co nějaké minimální požadavky na hardware...nebo to jsou tak směšné, že nestojej za řeč? :)
Voják bez humoru je žoldnéř.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Polarfox:
Já (ač to tady na palbě asi nikoho nepřekvapí) vždycky preferoval ohromnou sílu Luftwaffe kombinovanou s těžkými tanky. V podstatě jsem jiné jednotky ani příliš nepoužíval. Když jsem v roce 1942 měl 6 jednotek stíhačů na pěti hvězdách a to samé u bitevníků, tak v podstatě nebyla síla, která by tuhle lavinu zastavila. Samozřejmě krom těch brutálně účinných protiletadlovců, kterým ale nechutnalo olovo z tanků :) Můj postup byl zpravidla takový celkem pomalý, ale velmi jistý. Tohle teď už v Panzer Corps absolutně nepůjde, protože doplňovat ztráty byť jediné elitní jednotky je tak šíleně drahé, že by na tom vykrvácela armáda :) Navíc jak jsou jednotlivé jednotky mnohem méně vražedné, tak si to žádá strategičtější přístup..strašně moc se mi to líbí :)
Nejvíc mě překvapil ten nástup, kdy po Polsku (mimochodem, útoku se tam účastní i slovenská pěchota) jsem si říkal: To je nějaký trapně jednoduchý. Pak přišlo Norsko a já tím zase projel jako horký nůž máslem. Jenže Benelux už byl úplně jinej..najednou na mě dolehly ztráty z předchozích tažení..sotva jsem je zvládal nahrazovat. Absolutně neexistovalo, abych bombardéry poslal bez ochrany, takový ztráty bych u Stuk prostě nedokázal nahradit...a Stuky byly jediným prostředkem, který bez větších rizik mohl zastavit Matildy..Acht Acht byl moc daleko :) Navíc se nedá používat ten trik jako dřív - že člověk obklíčil nepřátelskou leteckou jednotku a nemožnil jí tak, aby se stáhla a zachránila se. Tady se letadla prostě zdekují..naštěstí je počítač stejně nezvládá aktivněji doplňovat a mé Bf 109 na D.520 ještě jakž takž stačí (při fér poměru, 3 naši na jednoho Frantíka) :)

Achil:
Imho jsou nároky velmi nízké. Mám 3 roky starý počítač a HW nároky jsem u této věci vůbec neřešil. Myslím, že to půjde na čemkoliv mladším 5 let naprosto bez problémů. popravdě řečeno mi to šlape lépe, nežli původní Panzer General přes DosBox (tomu se mé 64 bitové Windows zrovna nezamlouvají a i přes snahy optimalizovat počet cyklů na CPU to není ono).
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

No já si také pěstoval kdysi letadla podobným stylem, ale opravdu dělostřelectvo je silnější. Pohyblivost má výbornou, stačí ho tahat hned za první linií a krýt mobilním flakem a letadly. A narozdíl od letadel tě chrání i při útoku na tebe, takže na tebe naběhne pěchota..děla udělají bum bum bum (většinou pak stačí s elitními jen jedno bum :D, u tanků dvě bum) a klidně je z 10ti jednotek za kolo sekaná ještě než začneš hrát. Munice se také doplňuje lépe. A pokud potřebuješ vyhnat nějaké pidimužíky z poslední vlajky, kdy ti zbývá 1 turn a letadlo na to můžeš použít pouze jedno, neboť pak zůstane na tom hexu sedět jak kachna na vejcích, tak je to také znát. Navíc speciálně u pěchoty je ten účinek větší a mnohem méně nevyzpytatelný.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Fuči pěkná recenze, už sháním, starej PG nebyl špatnej. BTW: Když jsi milovník PG, zkoušels už nějaké hry od paradoxu, např. HoI, já vím nedá se to srovnat, přeci jenom jsou to trochu komplexnější strategie a HoI 3 už je opravdu docela náročná, ale svým způsobem to může milovníky PG taky zaujmout.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Cassi - nezkoušel..nebo vlastně zkoušel, ale jen povrchově :) Nezaujalo mě to, bylo tam na mě moc málo boje :D
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od saldy »

Díky za pěknou recenzi, vlastně první co jsem našel, srovnání s PG je velmi zajímavé a jsem rád, že PC vítězí. Některé nepříjemné nedostatky prvního dílu řešil už PG II, kde mi ale trochu vadila horší přehlednost na mapě a mnohem menší bojiště, velmi příjemný byl i Peoples General, ovšem pak přišel PG 3D a vše definitivně na desetiletí zazdil.
Naposledy upravil(a) saldy dne 30/9/2011, 13:29, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Dojmy po dohrání kampaně:

Kampaň jsem hrál na prostřední z pěti obtížností a mám nyní další pro někoho jistě zajímavé dojmy.

Zjistil jsem, že obtížnost je při středním nastavení velmi pěkně vyvážená, ale pozor, pouze v misích, kde Německo (tedy VY) figuruje jako útočník. V takovém případě je rozumně obtížné včas dobývat důležité cíle. Splnit danou misi na výbornou je často na samotné hranici možností (domnívám se, že na těžší obtížnosti už se najdou mise, které v přísnějším režimu splnit nepůjdou). Problém ale nastává v misích obranných. AI je neuvěřitelně tupé a lehce porazitelné. Stačí umístění několika elitních tanků na správné místo a AI se o ně prostě rozbíjí tak dlouho, než skončí. Například z dobývání Říma se umístěním pěti tankových pluků na ta správná místa stane záležitost, při které téměř stačí odklikávat další kola a jen čekat, než nepřítel zastaví při přechodu dané řeky. V dané misi navíc západní spojenci mají jen relativně slabší letectvo, které u nich jinak téměř vše řeší. Podobně dopadá i Den D - jakmile najdete správné místo, kde se bránit, pak je mise vyhraná, protože nepřítel se zcela vysílí dostatečně rychle, abyste dokázali celou Normandii sami obsadit zpátky. Zrovna u Normandie ale nastane zajímavý střet díky letectvu, které mají spojenci enormně silné a se kterým AI manévruje více než obratně. Velmi dobře soustředí údery proti jediné vaší letecké skupině a AI je tak schopná vás i kompletně letecky vyhladit. Našel jsem na to skvělý trik...sice trochu srabácký, ale moje letectvo to uchovalo a Američany jsem postupně dokázal vyhladit i v této oblasti. Extrémem byla bitva o Berlín, kdy jsem si proti Sovětům prvních pět dní připadal skutečně jako v umírajícím Německu a po dalších pěti dnech jako ve vítězné mocnosti. AI je prostě v útoku velmi velmi velmi slabá. Nedokáže využít slabší místo obrany, nemá většinou tendence obkličovat a soustředit útoky bitevních letounů tím správným směrem. Budu muset obrannou misi vyzkoušet ještě na těžkou obtížnost, zda AI nějakým způsobem zabere. Problém je, že obtížnost se nedá v průběhu kampaně měnit a obranné mise jsou až po delší sobě.

Během celé kampaně krásně cítíte kontrast východ / západ, kdy na jedné straně vám dělají velké potíže sovětské tanky, ale absolutně si neděláte vrásky z letadel a naopak, na západě Shermany téměř ani neregistrujete a naopak s maximálními obavami vyhlížíte letectvo. Je to historicky relativně korektní a velmi se mi to líbí. Jen znovu škoda zpackané útočné AI (naštěstí Německo bylo velmi populárním a aktivním agresorem, takže i na jaře 1945 si za jistých okolností proděláte skvělou útočnou misi v Maďarsku (operace Frühlingserwachen - Jarní probuzení), která je i na střední obtížnost (pro armádu bojující předtím na západě) snad neudělatelná na "Velké vítězství".

Další velmi zajímavá a pěkná věc je upgradování jednotek. Máte-li Pz III F a chcete-li z něj udělat Pz III H, pak žádný problém, za upgrade dáte jen pár zkušenostních bodíků, vlastně téměř zanedbatelné množství. Pokud však chcete přezbrojit na zcela jiný typ (například z Pz IV na Pz VI), stojí vás to de facto plnou cenu nové jednotky. Je to opět moc hezký strategický prvek, který v původním PG nebyl. Vlastně až toto mě donutilo nedokončit válku s jednotkami na Fw 190; až na jedinou výjimku jsem zachoval vše na moderních Bf 109, které prostě byly levnější. A v tu chvíli jsem si znovu uvědomil ten krásný pocit, kdy cítíte: Ano, vždyť tohle je vlastně velmi reálný průběh.
Další super věc přišla u letadel, kdy jsem si najednou uvědomil tu největší výhodu Bf 110 - dolet. Mohl jsem s nimi podporovat pronikající vlastní jednotky skutečně hluboko v nepřátelském území, kam klasické stíhačky ani nedoletěly a Stuky vydržely příliš krátce na provedení více úderů. Vybalancování jednotek je prostě fantastické. Škoda té útočné AI.
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 23/5/2011, 12:52

Příspěvek od Filipek28 »

Poněkud skepticky jsem se cítil, když jsem kus instaloval.. PG zvláště s Hartovými vychytávkami PG jen tak něco nepřekoná, ba ani se kvalitou nepřiblíží. Nicméně, i když jsem teprve v Belgii, neočekávaně dobře se bavím, chyb není moc, určitá důležitá vylepšení oproti PG ještě zpříjemňují hru, vizuálně se mi to také líbí, prima tahovka!
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 23/5/2011, 12:52

Příspěvek od Filipek28 »

BTW - hra mi jede naprosto ok na nejvyšší nastavení na 4 roky starém laptopu 2 jádra 2GB, 2GB RAM, integrovaná 512 MB grafika.. Takže veliké plus i zde:)
Macapek
Příspěvky: 3
Registrován: 28/11/2011, 15:52

obrana vysadkových letadel

Příspěvek od Macapek »

Zdravím mám dvě otázky. 1 existuje čeština na tuto hru? 2 ted jsem začal utočit na britanii ale když jsem si vysadková letadla nechal krýt stíhačem tak kdyz mi na ty vys.let. zautočily tak stíhač je nekryl. Mohly by ste mi řict čím to je a kdyžtak mi poradit díky
Uživatelský avatar
Martin.K
praporčík
praporčík
Příspěvky: 320
Registrován: 30/1/2009, 00:23
Bydliště: Ostrov

Příspěvek od Martin.K »

Ad 2) mám dojem, že to funguje stejně jako ve starém dobrém Panzer Generalovi. Stíhač brání pouze při prvním útoku, proto je nutné ochranu aspoň zdvojovat.
Tvůj temný oheň ti nepomůže, plameni Udúnu. Vrať se do stínu!
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Původní hru Panzer General jsem za mlada docela hrával. Zkušené jednotky měly cenu zlata. Nakupování dalších za prestiž při vedení a dobytí. Zajímavý styl, ale po čase přestane bavit. Byla to tahová strategie a tak se muselo dobře promyslet. U letadel jsem měl tehdy poměrně velké ztráty a sovětské stíhačky mi zatápěly. Pozemní boje byla idylka polské tažení, ale Stalingrad se mi tehdy taky nepodařilo dobýt, bylo nutné ostřelovat artilerii na druhé straně Volhy.
V bitvě o Berlín jsem bojoval na dvou frontách proti spojencům a rudým. Bylo to maso, tanky Tiger II měly obrovskou palebnou sílu, oproti realitě jsem úspěšně likvidovat spojenecká vojska a do toho nasadil proudové Me 262, opravdová libůstka, nebylo jich moc, ale byly to hasiči.
V těchto hrách se naučíte opravdu šetřit materiálem, zjistíte kvalitu jednotlivých zbraní, překvapila rumunská brigáda, apod.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Macapek
Příspěvky: 3
Registrován: 28/11/2011, 15:52

Příspěvek od Macapek »

Stydím se za to ale omylem jsem ty vysadkáře kryl bombardérem :) (stane se :)
Odpovědět

Zpět na „Počítačové a deskové hry“