MIG-21 x Gripen

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět

Je možné srovnávat modernizovaný MIG-21 s JAS-39 Gripen?

Absolutně ne.
40
74%
Ano, v případě modernizace MIG-21 Bison
14
26%
 
Celkem hlasů: 54

Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ty jsi fakt... Rosomák. Mě už to nebaví. A veřejně prohlašuji že MiG-21 je lepší než Raptor. A protože Raptor je lepší než Gripen, znamená to že jsi vyhrál! ;-)

Obrázek


Šel by najít takový dokument i k Bizonovi? Tebou uvedené hodnotě nevěřím ani jeden pixel. No a ohledně té porážky od Norů jsi pochopitelně zase nedoložil celkem nic. V článku se píše že Gripen je prakticky ve všech parametrech lepší, ale Norům se přesto semtam podaří nějakého vymanévrovat. Tedy nic co bych už předtím sám neřek. Nula bodů.

Co se týče mnou udávaných TTD, rád bych viděl jak jsi se dopracoval k tomu že jsou špatně, zda-li to smím vědět. Eventuálně jestli ty dvě desetiny nějak rázem změní současné prokazatelně velmi dobré výkony letounu.

No a otevřeně přiznávám že nevím jakou metodikou se měří maximální stoupavost, krom toho že je to určitě při poměrně vysoké nadzvukové rychlosti (což je evidentní). Pro mě je to číslo hlavně dost nepodstatné. Gripen je ovšem kvůli své nepříliš dobré stoupavosti v malé rychlosti (proti F16 a 18, zcela jistě nikoliv proti Migu-21) znevýhodněn při klasickém přepadu, který by probíhal v těsné blízkosti fronty bez zajištění vlastní informační převahy. Ovšem dlužno podotknout že aby byl takto nasazován nikdy nebylo zamýšleno, to měl dělat Viggen.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Na prototypu Bisonu se sice zkoušel nátěr RAM, ale u produkčních letadel o tomto není ani zmíňka. Nicméně rád se nechám opravit

Jinak celé toto vlákno by se mělo přesunout z Hospody pryč buď do Ruska nebo Švédska.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

A nejlépe do koše. Nebo do vtipů. Je absurdní. A navíc nadepsaném evidentně opravdovým znalcem... :-?

EDIT: Asi takhle, ve "Švédsku" bych ho vůbec neviděl rád...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Rosomáku, při vší úctě, která mi k tobě ještě zbývá, už toho začínám mít tak akorát dost. A to říkám z pozice někoho, kdo na tomto fóru už dlouhé roky slouží jako jakýsi obecný letecký moderátor.


Opravdu se zamysli, jestli se o tomto oboru chceš dozvědět více, resp. trochu do něj proniknout, nebo chceš nadále bruslit na tenkém ledě mezi mířenou provokací a absolutní demagogií. Nikdo ti neupírá právo projevit svůj názor, nebo i přijít s nějakou tou teorií "co by kdyby". Dokonce ani téma jako MiG-21 vs. Grippen (pomineme-li druhé "p" u švédské stíhačky) nemusí být nutně nesmyslné a hloupé, ale...

Zkus se vžít do situace nás, leteckých nadšenců, často pilotů, nás, kteří pečlivě sbíráme dostupné informace po všech možných zdrojích. Do nás, kteří studujeme skripta pojmenovaná jako Aerodynamika vysokých rychlostí či Mechanika letu. Nás, kteří za číslem 315 m/s vidímě nejen X dalších okolností, ale třeba i téměř absolutní zbytečnost tohoto bez dalšího upřesnění vypuštěného údaje. V letectví je vše velice relativní, vše je ovlivněno obrovským množstvím činitelů, často zcela neznámých, byť zhruba odvoditelných.
Zde na Palbě se letcům - domnívám se, že i díky mé trošce do mlýna - daří velmi dobře. Můžeme zde vést relativně odbornou diskusi na zábavné ale i inženýrské úrovni. Jenže proč tady svým přístupem otravuješ nejvíce život zrovna nám, letcům? Čím jsme si to zasloužili? Proboha živého, zkus se alespoň na malý okamžik podrobit nějaké sebereflexi a podívej se, kolik bludů jsi nejen napsal (na tom není nic špatného), ale kolika ses i po jednoznačné a pevné argumentaci protistrany bez doložení jakéhokoliv vlastního argumentu držel (to už špatné je).

Zcela běžně postupuješ tak, že vyložíš argument, který je bez dalšího vyvrácen. Jen málokdy (pokud vůbec) napíšeš: "Jo, spletl jsem se, protože..." a už vůbec ne: "díky za informaci". Diskuse s tebou se nedají ani hrát, natožpak vyhrát. Neustále přikládáš další balast na balast, uhýbáš a vykrucuješ se maximálně chorými argumenty, často zcela bez nich (nemluvím jen o téhle diskusi). Chybí ti znalost i těch skutečně elementárních leteckých souvislostí a navíc jsi tak hrdý, že se odmítáš otevřít znalostem druhých. A to je špatně.


Rosomáku, pokud jde o mě, tak jsi v tématu letectví nepřišel s jediným kloudným příspěvkem/dotazem za několik posledních měsíců, možná i několik let. Takhle tedy nadále vážně ne. Na tvé cílené i necílené provokace nemám náladu. Pokud by měly pokračovat, pokusím se prosadit ti dočasný výchovný ban, máme tady pro tento případ dokonce krásnou hodnost "Prudič neodbytný". Tohle, co tu roky předvádíš, prostě na Palbu nepatří.. A je mi úplně jedno, že jsme teď momentálně v Hospodě. Pořád je to jedna Palba. A nejde jen o to, že bychom ti jen těžko mohli argumentovat nějakým porušováním Desatera Palby, tak především odrazuješ lidi. Autory i diskutující. A to je nejdůležitějším z těch nepsaných pravidel.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Předně tahle flame vznikla kvůli poznámce, že MIG-21 (myšlen logicky MIG poslední generace, tj. BIS, což bylo vidět jak jsem si naběhl s rumunskými vojenskými letadly, protože jsem to chtěl ve standardu NATO) je po upgradech především elektroniky a zbraňové výzbroje srovatelný s Gripenem (za to, že jsem psal Gripen se omlouvám ještě jednou. Bohužel na více fórech se takto přepíše více lidí a pak to zmate. Ale stejně je to chyba.
Pokud nevěříte, tak se podívejte třeba na f-16.net - F-35A vs Saab Grippen NG :: F-16.net
)

Tato myšlenka ale není z mojí hlavy, byla normálně přednesená a komunikovaná v minulosti, když se udávalo, proč budeme pořizovat Gripeny - že oproti letadlu na konci životnosti - ač byl na nic proveden upgrade získáme moderní stíhačku, lepší a levnější než repasované F-16 (tehdy myslím měly být z Belgie).
Hans S. píše:Nás, kteří za číslem 315 m/s vidímě nejen X dalších okolností, ale třeba i téměř absolutní zbytečnost tohoto bez dalšího upřesnění vypuštěného údaje. V letectví je vše velice relativní, vše je ovlivněno obrovským množstvím činitelů, často zcela neznámých, byť zhruba odvoditelných.
Ten údaj přinesl jersey.se. Já se ptám, kde ho vzal, případně kde ho může Gripen dosáhnout.

Protože pokud má dostup do 10.000 m za 120 s z odbrždění , a průměr do 14.000 m ještě nižší, tak se ptám.
Pokud ještě vezmu do úvahy, že jersey.se uvádí, že Gripen zrychluje z 0,5 M na 1,1 M za 30 s v malé výšce (a to předpokládám ještě v horizontálním letu), tak mi to jednoduchým výpočtem nesedí.
údaje zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=89298#89298

Srovnám-li to s tímto odkazem, tak stoupavost je zde udávána 100 m/s pro typ C (nejlepší).

CLIMB RATE:
JAS-39 (A): 5,000 meters per minute
JAS-39 (B): 4,500 meters per minute
JAS-39 (C): 6,000 meters per minute
JAS-39 (D): 5,500 meters per minute

A to ještě na rozdíl na jersey.se udává pro typ C motor JAS-39 (C,D): 1 x General Electric / Volvo Flyingmotor RM13 turbofan with overtechnology, 70 kN of static thrust with 130 kN of afterburner.
http://www.robotechresearch.com/rpg/veh ... gripen.htm

Takže někde musí být chyba.
A Ty jako letecký odborník mi můžeš jako laikovi vysvětlit, jak to tedy s těmi 325 m/s je a proč je to dobře, když tu uvádějí jen 100 m/s a to s mnohem silnějším motorem...
http://www.robotechresearch.com/rpg/veh ... gripen.htm

Protože když uvádějí u MIG-21 Bis 235 m/s v nízké výšce, tak je to dost podstatný rozdíl.
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig21b.html

Ano, RCS má Gripen nízké až excelentní:
Gripen's frontal RCS: about 1/5 of F/A-18C/D's, 1/3 of F-16C/D Block40/42's, and 1/2 of Mirage-2000-5's
http://www.f-16.net/index.php?name=PNph ... 95e0a42c2e

"1/5 of the frontal RCS of F/A-18 C/D, 1/3 of the frontal RCS of F-16 C/D block40/42, and 1/2 of the frontal RCS of the MIRAGE-2000" (about 0.5 m2).
http://www.defence.pk/forums/military-f ... hters.html

Ve starších diskuzích je zajímavé, že údaje jsou kapku vyšší. Proto jsem se ptal, zvědav, co jersey.se dá za údaj.
http://www.strategypage.com/militaryfor ... page5.aspx

Jestli vidíš, tak je zde rozpor do plusu - jersey.se přinesl ještě lepší hodnotu, než je uváděná.

Co si pak mám myslet o tomto, zvláště když je to od amerického leteckého odborníka? (Přepis dřívějších odkazů):
The MiG-21 bison is a pretty neat airplane. It is based on the MiG-21 as many of you guys know from the Vietnam (War) era, but upgraded with an F-16 radar built by the Israelis in the nose, active radar missile, and they carry an Israeli jammer on it would practically make them invisible to our legacy radar in the F-15 and F-16.

Remember days in 4477th (4477 Test and Evaluation Squadron)... MiG-21 had the capability to get into the scissors with you, 110 knots, 60 degrees nose high, go from 10,000 feet to 20,000 feet, very manoeuvrable airplane, but it didn't have any good weapons. Now it has high off bore sight Archer missile, helmet mounted sight, active missile, and a jammer that gets it into the merge, good radar, so that's the plane the SU-30 experienced pilots came out of and they were pretty good in the engaged fight.

http://vayu-sena.indianmilitaryhistory. ... rnof.shtml

Pokud čtu dobře, kromě v podstatě neviditelnosti pro radar F-15 a F-16 spolu s rušičkou zvládá MIG-21 AoA 60° a 200 km/hod...

Jinak hezká poklona MIG-21 Bison - velmi manévrovatelný letoun.

Od plukovníka Terrence Fornofa, pilota F-15 a ředitele testovacího úřadu USAF to potěší.
Ale na hlasování to stejně vliv mít nebude...

Obecně - srovnávat letadla je principiálně stejné, jako každý produkt. Výrobci také musí vyrobit letadlo podle požadované specifikace.
Zákazník si produkty (letadla) srovná dle požadovaných parametrů a pak si provede své zkoušky.
Takže když jsem chtěl srovnat letové parametry MIG-21 a Gripenu, tak jsem začal shánět údaje a dostal jsem se do rozporu.


Co o Gripenech říká norský generál? Gripen se nehodí pro válku...
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/28774533
Dobře, Norské výběrové řízení je zmiňováno ve wikileaks, že se Američané dohodli za zády Norů. Norský generál hovoří zase o politickém tlaku Švédů. Kde je pravda, ví jen oni.
http://www.lidovky.cz/norsko-odmitlo-gr ... ranici_mev

Ve Švýcarsku to s Gripeny z hlediska ceny vypadá dobře, ale získal polovinu bodů než Rafale a Eurofighter. Bohužel více podrobností je tajných.
A to je prosím Švýcarské výběrové řízení.
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/19950976

Jak pak mám být přesvědčen o kvalitách letounu, který takto dopadá? L-159 také není špatné letadlo, ale kupce nepřesvědčilo.
skelet píše:Na prototypu Bisonu se sice zkoušel nátěr RAM, ale u produkčních letadel o tomto není ani zmíňka. Nicméně rád se nechám opravit
Ruské zdroje uvádějí, že MIGy do Indie byly dodávány bez RAM, ale že Indie mohla využít smlouvu o dodávkách RAM, která byla podepsána dříve.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

100 m/s je průměrná hodnota stoupavosti od uvolnění brzd do dané výšky. Víceméně ji uvádějí skoro jen Švédové.

To je úplně něco jiného než hodnota maximální, kterou některé zdroje značí i jako počáteční. Ale nenechme se mýlit, ona může být dosažena v malé výšce, ale rozhodně ne hned po startu, protože letadlo letí před přechodem do stoupání prakticky maximální rychlostí pro danou výšku.

A každé prase chválí své koryto.

A nadále míním toto téma ignorovat.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Rosomak:
MIG-21 (myšlen logicky MIG poslední generace ....
nesmysl - každý kdo se o letadla byť jen minimálně zajímá má pod tímto označením celou rodinu MiG-21. Tvůj přešlap s Rumuny jen dokázal, že absolutně netušíš, která bije.

Zajímavá je rovněž tvá práce se zdroji. Vytáhneš si jednu stránku s motorem RM13(?) a aniž by sis ověřil tento údaj používáš ho jako platný. Přičemž tento motor se vyskytuje pouze na tebou uvedené stránce a dvou nebo třech forech. Jak výrobce motorů Volvo Aero nebo výrobce letadla (Saab Aircraft) tento motor neznají. O naší armádě ani nemluvě.
Jaká je tedy hodnověrnost tvého zdroje? Každý nechť si odpoví sám.
A co tyto tvé přešlapy dělají s tvou důvěryhodností? No co asi ..

A znovu tě žádám, abys toto téma přesunul z Hospody do sekce Rusko nebo Švédsko
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Nejde jen o RM13 a spoustu dalších přešlapů. Sám bere jako zdroj kdejakou diskusi nebo velmi pochybný článek, ale zkus vytáhnout něco takového na něj. Já už se s ním bavit nebudu. Je nepoučitelnej.

A smím-li prosit jako autor poměrně dosti článků ve Švédsku, tak tam prosím ne!

Ps: nějak nenacházím kde vzal náš dvorní demagog že mig letí se 60 AOA. Kromě toho že je to zjevný nesmysl, tak ten údaný pilot F-15 nic takového neříká.

psII: Co se týče srovnání s Typhoonem, je to opět ze strany Rosomáka šlápnutí vedle. Jabka a hrušky. Švýcarsko (a jiné státy) by si nejdřív mělo ujasnit co vlastně potřebuje. Jsou to zcela rozdílně koncipovaná letadla, z pohledu pilota je to asi takový rozdíl jako je mezi závodním okruhovým truckem a formulí 1 se všemi vzájemnými výhodami a negativy. Gripen je malý, nemá po startu takové zrychlení, má menší vytrvalost a unese méně výzbroje. Na druhou stranu bych mohl dokladovat případy kdy Gripeny letící jako "červená", tedy letka určená k likvidaci nejen že nebyly při cvičení "zničeny", ale naopak celkem ukázaly Typhoonům zač je toho Saab...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Mimochodem nedělaly se v Rusku pouze dva sériové exempláře Bisonu?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

skelet píše:nesmysl - každý kdo se o letadla byť jen minimálně zajímá má pod tímto označením celou rodinu MiG-21. Tvůj přešlap s Rumuny jen dokázal, že absolutně netušíš, která bije.
Přešlap s Rumuny byl ten, že jsem považoval, že mají přezbrojeno na LANCER III, což nebyla pravda.
Už jsem myslím psal, kde jsem mj. čerpal. Jak si toto vyložíš?

Na začátku 90. tých let bylo provedeno několik studií zaměřených na modernizaci dosud létajících Migů-21, zejména ve verzi "bis."
Jinou cestou se vydali v Rumunsku, kde v druhé polovině 90. tých let vznikl společný program modernizace provozovaných strojů Mig-21bis s Izraelem.

Zdroj: http://www.valka.cz/clanek_10769.html

Letadla nižších verzí, jsem také vzhledem ke stáří draku neuvažoval (a také kvůli výkonům), že by je ještě někdo provozoval, když právě proto byly z naší armády vyřazeny.
Proto jsem neargumentoval našimi MIGy, ač létaly až do roku 2005.

Co jsem napsal?
Rosomak píše:Jestli komplet letadlo z roku 1968 včetně motorů a elektroniky, nebo přestavěnou verzi za zlomek ceny Grippenu (přestavba přijde na cca 2 až 4 miliony $)...
Kdy začal vývoj MIG-21 bis? Já našel rok 1968.
jersey.se píše:Nejde jen o RM13 a spoustu dalších přešlapů. Sám bere jako zdroj kdejakou diskusi nebo velmi pochybný článek, ale zkus vytáhnout něco takového na něj. Já už se s ním bavit nebudu. Je nepoučitelnej.
Práce se zdroji - co píši v tomto případě - "Takže někde musí být chyba."
Diskuze a "pochybné" články - máte snad k dispozici důvěrné a secret materiály?
Vždy je to kompilát z několika zdrojů. Stačí ovšem, aby byla vypuštěna řízená (dez)informace, a všichni ji převezmou jako platnou a na jejím základě vytváří své práce...

Od toho je přece polemika, aby každý dodal své zdroje a argumenty. Každý si pak může na jejich základě udělat názor.
Nejjednodušší ovšem je, co se mi nelíbí, napsat že to není pravda...
A teď se zase ozve, že jsem demagog :twisted:
jersey.se píše:Ps: nějak nenacházím kde vzal náš dvorní demagog že mig letí se 60 AOA. Kromě toho že je to zjevný nesmysl, tak ten údaný pilot F-15 nic takového neříká.
Ptám se, jestli čtu a rozumím dobře (protože si mi to zdá moc) - "60 degrees nose high".
Jak to tedy přeložíš a vysvětlíš Ty?
jersey.se píše:100 m/s je průměrná hodnota stoupavosti od uvolnění brzd do dané výšky. Víceméně ji uvádějí skoro jen Švédové.
Čas dostupu do dané výšky jsem viděl u více letadel (a z toho si snadno spočítám průměrnou hodnotu stoupavosti.
namátkou první odkaz:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Jakovlev_Jak-23

Jestli je to od uvolnění brzd nevím, když je udávána nulová výška. U jiných stránek se tento údaj pro Gripen udává bez uvolnění brzd.

BTW, můžeš sem také napsat, že tu mají asi chybu (6 m/s to asi nebude, pokud to bude 10.000 m, tak je to 166 m/s a brzdy neudávají):

"Time to 1,000 feet < 1 min"
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1406

A to se prosím starají o Gripeny... Jersey.se, nemakáš náhodou u nich :twisted:

jersey.se píše:To je úplně něco jiného než hodnota maximální, kterou některé zdroje značí i jako počáteční. Ale nenechme se mýlit, ona může být dosažena v malé výšce, ale rozhodně ne hned po startu, protože letadlo letí před přechodem do stoupání prakticky maximální rychlostí pro danou výšku.
Takže Ty tvrdíš, že Gripen má počáteční stoupání 315 m/s?
jersey.se píše:psII: Co se týče srovnání s Typhoonem, je to opět ze strany Rosomáka šlápnutí vedle. Jabka a hrušky. Švýcarsko (a jiné státy) by si nejdřív mělo ujasnit co vlastně potřebuje.
Bylo to pouze ilustrativní, je to snad logické, že ani takový letecký amatér jako já nebude srovnávat tyto letadla 1:1.
Neznám podmínky, ale předpokládám (můj názor), že výběrové řízení pro obranu Švýcarska má podobné parametry pro každý malý stát.

A že Gripen může dát na prdel Typhonovi? Proč ne.
Může dát modernizovaný MIG-21 na prdel Gripenovi?
Zatím je to 2:7. Mám dva sympatizanty... MIG forever :twisted:

Diskuzi brání přemístění např. do sekce Rusko spousta osobních invektiv, které by bylo vhodné vypustit, ale zase to zavání cenzurou.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Zatím jediný kdo zde vypouští dezinformace jsi zde jedině ty. Nicméně pochybuju, že by to bylo cíleně nebo vědomě.

přesunutí nebrání nic
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

"...60 degrees nose high, go from 10,000 feet to 20,000 feet..."

Mě to přijde že mluví o tom, že umí stoupat z 10 000 fítů na 20 000 v úhlu 60st. Což tedy není špatné, pokud je to pravda. Nic o AOA.

Se stoupavostí je problém právě proto že každý ji udává jinak. Pro Gripen se udává od uvolnění brzd, což je důležitá hodnota pro přepadovou stíhačku. Gripen, co si budem nalhávat, nemá tuto hodnotu až tak skvělou (udává se něco přes 100 m/s - lepší byl i Jaktviggen - cca. 130) protože je dost závislá na tahu motoru vůči hmotnosti. Někdy se udává průměrná stoupavost po odlepení, pak to číslo bude o něco vyšší. Zato má celkem dobrou maximální (neboli počáteční) stoupavost - udává se obvykle těch 315 m/s. Ta dle mého názoru ovšem tak důležitá není, protože už ve chvíli kdy letoun začne stoupat musí letět velmi rychle. A právě tady se uplatní velký poměr vztlaku k odporu, vliv výkonu motoru není u maximální stoupavosti tak důležitý. Nevím jak už bych to měl napsat, možná to nevykládám srozumitelně.

Edit: Viggen měl zase horší tu maximální stoupavost - 220 m/s, pokud se pamatuju. Ale Gripen má o 25% lepší poměr vztlaku k odporu (pardon, oprava - bylo tu ke hmotnosti, což je ostudný překlep)...
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 20/10/2011, 23:16, celkem upraveno 1 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17842
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Zdá se mi to nebo první příspěvek byl dopsán? Možná se pletu ...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=108360#108360
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No tady jo, ale začalo to kvůli jeho poznámce v "Libyi" v tomto znění. Pak se nějak nakopl když se ukázalo že je to lidem k smíchu. Ono by se dalo něco napsat i k těm raketám, ale to už vážně nemám zapotřebí.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Rosomáku, udávat jednu konstantu udávanou jako stoupavost je sama o sobě demagogie. Vždy musí být provázena (jak zde Jersey opakovaně a velmi důrazně popisoval) mnoha upřesňujícími údaji, která ji blíže specifikují. To je rozdíl oproti maximální rychlosti, kde je běžně třeba doplnit pouze dvě hodnoty - letovou konfiguraci a výšku. Měření probíhá výhradně na maximální výkon motoru po vyklesání do dané výšky a snížení rychlosti na trvale udržitelnou hodnotu. Ovšem musíš dát pozor, jestli nevezmeš nějakou jinou rychlost, třeba pro nějaký cestovní výkon motoru, tedy ne maximální.

Stoupavost je ještě mnohem složitější. Jen pro vytvoření si obrázku: Luftwaffe za druhé světové války měřila stoupavost při režimu motoru Kampf und Steigleistung, který letoun musel bezpečně udržet po dobu alespoň 10 minut (to neznamená, že motor po 10 minutách exne, pouze že je ho možné za téměř všech okolností držet). Musí být uvedena letová konfigurace a vzletová hmotnost při měření. Samotná jednociferná hodnota (pokud není vynesen komplet graf) je trvale udržitelná maximální stoupavost pro výšku 0 m a dopřednou rychlost specifikovanou v pilotním manuálu k letounu. Změníš-li z jakéhokoliv důvodu kteroukoliv ze vstupního hodnot, dostaneš jiný výstup. Proto jakákoliv hodnota X m/s bez dalšího prakticky nedává žádný smysl. Nemáš hmotnost, nemáš letovou konfiguraci, nemáš výšku (byť můžeš předpokládat 0 m), nemáš dopřednou rychlost a tedy ani úhel stoupání.

Moderní letadla jsou aerodynamicky natolik komplexní stroje, že jejich porovnání nelze provést tak snadno, jako za druhé světové, kdy nám stačí pár základních vstupů a orientační výstupy dostaneme. Moderní stíhačky jako Gripen budou získávat body třeba v poměru vztlaku a odporu, který bude dozajista zcela jinde, než u MiGu-21. MiG-21 je aerodynamicky zcela zastaralá a ve všech směrech překonaná koncepce. Srovnat to prostě nelze...je to jak srovnávat Škodu 120 a novou Octavii s tím, že bys do 120ky dal motor, autorádio, klimatizaci a parkovacího asistenta a tvrdil bys, že teď je to auto už srovnatelné. Není. Bude to stále rakev, jen rakev s klimoškou, parkovacím asistentem, motorem a autorádiem. A to že někdo někde napíše, že v rakvi novou Oktávku předjel? Jistě, proč ne. Záleží na řidičích a vstupních podmínkách :)
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Rosomak píše:
Pokud čtu dobře, kromě v podstatě neviditelnosti pro radar F-15 a F-16 spolu s rušičkou zvládá MIG-21 AoA 60° a 200 km/hod...
Rosomáku, kde jsi proboha četl o tom AoA 60° ?? Proč používáš cizí slova a ještě k tomu ve zkratkách, když nevíš co znamenají?
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Vidíš, vlastně mě ani nenapadlo že on třeba ani neví ,co to ten AOA vlastně je... ;-)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Jersey: určitě aspoň tuší, že je to Úhel útoku, jinak by to bylo na pováženou... :eek:
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Rosomáku, co si tedy představuješ pod takovým AoA?
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

skelet píše:Zdá se mi to nebo první příspěvek byl dopsán? Možná se pletu ...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=108360#108360
Možná jako moderátor víš, že změnit název tématu (jak by asi zmizelo to jedno "p") či dodat hlasování znamená editovat příspěvek.
Takže tam vyskočí hláška o úpravě.

Text je přesně takový, jaký byl na začátku.
Nemám důvod měnit to, co jsem napsal bez poznámky v editu.
jersey.se píše:Mě to přijde že mluví o tom, že umí stoupat z 10 000 fítů na 20 000 v úhlu 60st. Což tedy není špatné, pokud je to pravda. Nic o AOA.
Nic o tom, že je to moc. Proto se ptám.
Příště asi dám pro jistotu smailíka, ať to neberete tak, že to beru jako fakt :wink:

Ale mluví přitom o rychlosti 110 uzlů, tj. cca 204 km/hod, což je méně než je přistávací rychlost MIGu (220 km/h) a přitom zde je stoupání o 3 km.
To mne logicky mate, protože to je na hranici pádové rychlosti.
Přitom nastoupání o 3.000 m při této rychlosti je za cca 50 s, takže úhel s horizontem není až tak velký.
Kruan píše:Jersey: určitě aspoň tuší, že je to Úhel útoku, jinak by to bylo na pováženou... :eek:
Mám to dobře? :idea:
Obrázek
pro jistotu ještě dodám, když bude stoupat v úhlu 35° - v úhlu se Zemí, tak bude jen stoupat...
Odpovědět

Zpět na „Letadla“