jersey.se - ano, s tou druzici a shutlem to je pravda ze rovnovazna poloha pri pohybu po kruznici je takova ze je teleso orientovano svym rozmerem s nejvetsim momentem setrvacnosti v radialnim smeru, protoze ostrediva sila pusobi silneji na jeho konec (nejvzdalenejsi od stredu rotace) nez na zacatek.a "zatackou" je minena jeji vertikalni slozka ktera je ve stejne rovine jako vektor vztalku kridla, ne?
Ale
1) Stabilnejsi je poloha kde delsi a lehci konec miri ven, a tezsi kratsi konec dovnitr.
Ale je pravda ze obe polohy jsou lokalne stabilni, a nejmene stabilni je ta kde je teleso orientovano tangencialne k rotaci.
Pzn. neplati to tehdy kdy dostrediva sila skaluje s polomerem rychleji nez odstrediva ( jako napr. u te druzice Gravitace ~1/r^2 odstrediva ~1/r)
2) V pripade ze je teleso orientovano priblizne tangencialne, tak je tento efekt jen velice maly. To by to letadlo muselo letet bokem cumakem smerem do stredu rotace aby to melo nejaky vetsi efekt.
EDIT: Vlastne kdyz o tom tak uvazuju, tak by tenhle efket mel byt sice maly, ale presne opacny nez si napsal. Pokud mas motor za teziskem, tak musi byt lehci cast letadla pred tezistem delsi, a v tom pripade bude odstrediva sila pusobit na toto delsi rameno silneji, takze bude tocit letadlo ven ze zatacky.... ale jen trochu .... efekt polohy aerodynamickeho pusobiste vuci pusobisti setrvacnosti je mnohem dulezitejsi.