Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

par fotek v barve

Obrázek Obrázek

Obrázek
Me 262
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tohle je ale zajimavy, nocni verze Me-262! Je vybaven radarem typu Neptun V, zkusim sehnat vic informaci, protoze to vidim prvne, zajimalo by mne, jestli byl nekdo schopnej s 262 opravdu v noci pristat....

Obrázek
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

dalsi zajimavost:
CR píše:V posledních týdnech války startovaly "vlaštovky" i z pražského ruzyňského letiště. Pravděpodobně to byl jeden z ruzyňských Me-262, kdo 6. května 1945 během bojů o rozhlas zasáhl svrženou pumou přímo budovu Československého rozhlasu na pražské Vinohradské (tehdy Schwerinově) třídě.
zdroj: http://www.rozhlas.cz/wwii/technika_nem ... ava/162943
válka je vůl
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

fatale píše:Tohle je ale zajimavy, nocni verze Me-262! Je vybaven radarem typu Neptun V, zkusim sehnat vic informaci, protoze to vidim prvne, zajimalo by mne, jestli byl nekdo schopnej s 262 opravdu v noci pristat....
:shock: To si ešte fakt nepočul ani o Kurtovi Welterovi, ktorý nielen dokázal s Me-262 v noci pristávať, ale dokonca bol najúspešnejším pilotom, ktorý lietal na Me-262? Koncom vojny získal 20-25 zostrelov na Me-262 práve počas nočných letov v jednotke II./NJG 11.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

O Welterovi jsem cetl, ale ten mel vsechny sestrely ve dne, mne zajima, jestli to bylo nasazeny v noci, nebo jestli to je jenom naka potemkinova vesnice, kdy tahle verze nebyla ani odzkousena, jenom na ni navesili pak anteny, dali dovnitr radar a tim to haslo, mne totiz prijde proudova stihacka na nocni bombardery ty doby naprosto zbytecna a jeji rychlost mozna az kontraproduktivni...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Zaujímalo by ma, že kde si o Welterovi čítal, že dosiahol všetky svoje zostrely cez deň?

Niekoľko zostrelov cez deň dosiahol určite, ale väčšinu svojich úspechov dosiahol počas nočných akcií a tá rýchlosť prúdovej stíhačky kontraproduktívna určite nebola, keďže väčšinu jeho zostrelov tvorili Mosquitá, ktoré určite neboli práve najpomalšie stroje a ktoré s najrozšírenejšími typmi nemeckých nočných stíhačiek práve kvôli ich rýchlosti bolo možné zostreliť veľmi ťažko.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

První noční stíhací letouny Me 262A-1/U1 byla zaváděna do výzbroje Luftwaffe v prosinci 1944. První jednotkou, která Me 262A-1/U1 obdržela, bylo Komando Stamp, které bylo později přejmenováno na Komando Welter, které mělo bránit Berlín. V únoru 1945 pak bylo Komando přeznačeno na 10./NJG 11.

Komando Welter obdrželo na začátku roku 1945 také dvoumístné letouny Me 262 B-1a/U1. Mezi 12.12.1944 a 8.5.1945 dosáhli piloti Komada Welter celkem 50 vítězství (většinou to byla Mosquita a čtyřmotorové bombardéry RAF) v 70 nočních operacích v oblasti Berlína. Welter sám zaznamenal 6 vítězství nad Mosquity během jedné noci.
tak to teda cumim :shock:

o Welterovi jsem cetl, ze slouzil spolu s Baerem, Ederem, atd., a ty v noci nelitali, pokud vim, zrejme spatny informace :roll: kazdopadne je to hodne zajimavy, dalsi argument pro ty, co tvrdi, ze 262 bylo letadlo na prd...


ted jsem nasel jeste dalsi zajimavost:
tyhle stroje sestřelily od r. 44 do konce války ±730 bombardérů
zajimavy cislo, ikdyby se to lisilo rekneme o 10%, tak je to furt hodne velky maso
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

K nočním Me 262 B-1a/U1: rychlost určitě nebyla kontraproduktivní, na Mosquita nemělo skoro nic ani ve dne, natož v noci...s tímhle "jenom na ni navesili pak anteny, dali dovnitr radar a tim to haslo" máš dost pravdu, jednalo se o přestavěné cvičné stroje. Výrazněji pozměněná B-2a se dostala jen do fáze prototypu, možná dostavěného, to jisté není.

K těm stovkám sestřelů Me 262: většina z nich je neověřená, pouze z německých zdrojů (hlášení pilotů atd.) a velice, opravdu velice sporná! To číslo se zcela jistě liší o mnoho desítek %...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Fatale: Z jakého zdroje to máš?

btw.Ono je také otázka, kolik měli vlastní ztráty. Já bych ovšem třeba 500 bombardérům i klidně věřil. V těch obřích svazech co se poslední rok promenádovasli nad Německem aby se jeden netrefil.

Ale ty Mosquita v noci. Navíc 6 za 1 noc...to by v podstatě znamenalo 6 nebo 3 na 1 let. To by bylo asi až moc. Být esem za jedinou noc...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ja to myslel tak, ze 262 mel hodne dlouhej dobeh, nemohl najednou snizit rychlost, kdyz to bylo treba a radary v ty dobe nemely extra dosah, aby si piloti hrali s rychlosti treba 5 minut, takze museli strilet casto asi ve velkym fofru, coz je v noci extra nebezpecny, kdyz si clovek nemuze vzdalenosti overit vizualne, tak jsem to myslel, ze to bylo kontraproduktivni, jinak jsem velkej zastance rychlosti :O)))

Nevite, jestli mely i nejaky specialni maskovaci kryty na motory, nebo nebyly treba? Jak v noci svitily?

ty pocty sestrelu:
mne to prijde taky hodne, kdyz si vezmu pocet dni, kdy bylo litatelny pocasi a meli letiste v poradku, tak za rok a ctvrt by museli sundavat tak 5 bombarderu za den, coz mi prijde hodne, ale je tady dalsi udaj, podle knížky Vojenská letadla 3 se komandu Nowotny podařilo 427 sestřelů, z toho více než 300 čtyřmotoráků...
Na druhou stranu nevim, z jakych pramenu autor vychazel...


Herdek to je zajimavy, ted se jeste urcite dozvim o nocnich Me-163 a nakonec prinese Lord dukaz o ufech a ja se jdu ozrat :O)))))))
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Atlantis píše:Fatale: Z jakého zdroje to máš?
NĚMEČEK, Václav. Vojenská letadla III. Praha: Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

V rychlosti: Me 262 B-1a/U1 se od cvičných B-1a lišil zástavbou radaru FuG 218 V2 Neptun, FuG 125a, FuG 120, instalací dvou 140 l nádrží za operátora radaru, standartně se nosily dvě podvěšené 300 l nádrže. Vyrobeno, respektive přestavěno, bylo asi 12 strojů.

Kommando Nowotny má podle mých zdrojů 22 sestřelů, kde vzal autor 427 nechápu. Leda by to propojil s JG 7 (III/JG 7 a Stab/JG 7), kam piloti Kommanda Nowotny přešli. Zde je udáváno 497 (500) sestřelů, z toho cca 300 těžkých bombardérů, ale jedná se o z velké části naprosto neověřené sestřely...číslo je téměř jistě vysoce nadsazené. Průměrně byl stav cca 45 Me 262.

Pro porovnání Gallandova JV 44, složená z velké části z elitních pilotů (sám si je vybíral), dosáhla údajně 56 vítězství při průměrném počtu 25 Me 262. Jak by mohly výše uvedené útvary dosáhnout o řád vyšších počtů vítězství s piloty z velké části standartních kvalit (čili v té době létajícím kanonenfutrem) je mi záhadou...

O "úspěších" různých KG(J) jednotek není asi vůbec potřeba psát...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

nevim, ja si ty udaje nevymejslim, hazu sem jenom moudra jinych a cumim s vama 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Tak pridám ešte nejaké info o Kurtovi Welterovi z knihy Messerschmitt Me-262 od Mana Zieglera:
V závěru je ještě nutno připomenout noční stíhací úspěchy nadporučíka Weltera.
Welter, muž, který přistupoval ke svým úkolům s mimořádným zaujetím, dokázal zanedlouho s tímto typem jako osamělý lovec sestřelit v noci více než 20 soupeřů, aniž by poškodil jediný stroj.
Nadporučík Welter dokázal dosáhnout svých úspěchů i s takovým Me 262, jaké byly v bojích u JG 7, tedy bez zamontovaní dodatečných přístrojů a bez kursového řízení s FuG 215. Sestřelů dosahoval ve světle světlometů především nad Berlínem.
Zaujímavé info - neviem, či je to fakt pravda, ale keď áno, tak bol ten Welter fakt maník. Ináč dosť podrobný životopis Kurta Weltera bol aj v jednom z prvých čísel REVI (dali ho tam potom, čo im na nejakú súťaž prišli iba 3 správne odpovede - lebo každý písal, že najúspešnejším pilotom na Me-262 bol Heinz Bär, Weltera napísali iba traja :) ).
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Chtělo by to německé archívy z dob války. Ono je taky otázka zásah x sestřel. A jestli třeba něco nedostal flak a ne on.
Ale pokud by to byla pravda, tak by byl pomalu Me-262 v rukou skutečného pilota i námi podceňovaným strojem.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

No, u 262 vetsinou zasah znamenal sestrel, v tom je ten for, baterie 4x30mm neni zadna sranda, na sestrel b17 ve vetsine pripadu stacily 3-4 zasahy (podle nemeckych pilotu).

Co by jeste zajimalo mne, to je nazor ceskych valecnych pilotu na tohle letadlo, po valce ho nasi docela intenzivne testovali, nemate nekdo nejaky materialy? Udajne ho lital i treba L.Srom...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Co třeba vzpomínky Vladimíra Frose? podle něj byl Me 262 těžkopádný, motory velmi citlivé, velmi rády hořící, jediný klad byla rychlost.

Jinak k té baterii čtyř MK 108: fór byl také v tom, že vzhledem k balistickým vlastnostem těchto kanonů byla přesnost velmi malá, bylo potřeba se dostat velice blízko (podle Gallandy bylo ideálních 140 m!). Vzhledem k velké rychlosti byl čas na střelbu minimální. Zkušený stíhač to často zvládl, létající kanonenfuter (typický pilot Me 262) v naprosté většině případů ne.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

To, ze 262 bylo tezkopadny a nehrabany letadlo je zazitej pojem, faktem je (alespon podle 90% pramenu mych informaci), ze to letadlo bylo velmi ovladatelny, rychlost ultimatni, zrychleni takovy, kterymu se nemohl vyrovant zadny jiny letoun, vady byly hlavne v tom, ze Nemecko nemelo na konci valky uz temer zadny zasoby barevnych kovu a pak v poruchovych motorech, ale to nemuze zatracovat letoun jako celek, ten svy kvality prokazal imho dostatecne. Dobry pilot dokazal vykouzlit z 262 udajne takovy obraty, ze kterych by se pilot 190 a 109 jednoduse pos..., samozrejme slo i o uroven vycviku, ktery dotycny absolvoval pred nastupem na 262... Zatracovani 262 je imho zalezitost mocnosti ze zapadu, valku sice vyhrali, ale diky mnozstvi, ne technice, proto se snazili snizit vahu 262, protoze na ne proste nestacili, lacine gesto pro verejnost...

ad 30mm kanony: ty kanony se pouzivaly i u 190 a u 109 a vsude s naprostym uspechem, takze si nemyslim, ze tyo byla blba zbran, 140m realnej dostrel je smesna hodnota, mozna optimalni, ale urcite neslo o kvalitativni dostrel ty zbrane...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Zrychlení čili akcelerace? Ta přeci byla velmi bídná, stejně tak i opačně!

Já neříkám, že byly MK 108 špatné, to by mě ani nenapadlo. Ale jejich špatná balistika = malá přesnost = nutnost střílet z dost malých vzdáleností, to je fakt. Nezapomeň také na jejich vysokou poruchovost, ačkoli ta byla na vadu spíš u takového Bf 109, kde byl jen jeden...

A jestli to vypadá, že dělám z Me 262 šmejd, tak to zas ne. Jen prostě ta legenda okolo něj je až příliš velká...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:Zrychlení čili akcelerace? Ta přeci byla velmi bídná, stejně tak i opačně!
vidis, to je mozna (mozna) jeden z tech mytu, protoze sami amici priznavaji z povalecnych testu, ze 262 mel daleko lepsi akceleraci, nez jejich masiny, britsky letadla taky nebyly v lvl zadny dela, snad jedine spitfire, pak uz jenom tyfus a tempest v divu...
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“