Luftwaffe - Obecné dotazy
Moderátor: Hans S.
Ty zmiňované Bf 109D patřily Jagdgruppe Drontheim.
http://www.flensted.eu.com/g1942062.shtml
http://www.flensted.eu.com/g1942067.shtml
IV./JG5 se právě v tomto období nově zformovala z částí Jagdgruppe Drontheim. Takže i když piloti už asi byli příslušníky IV./JG5, mašiny této jednotce nepatřily.
Jagdgruppe Drontheim byla výcviková jednotka, v období únor až červenec 1942 se tam dokonce nacházeli slovenští piloti přeškolující se na Bf 109.
http://www.flensted.eu.com/g1942062.shtml
http://www.flensted.eu.com/g1942067.shtml
IV./JG5 se právě v tomto období nově zformovala z částí Jagdgruppe Drontheim. Takže i když piloti už asi byli příslušníky IV./JG5, mašiny této jednotce nepatřily.
Jagdgruppe Drontheim byla výcviková jednotka, v období únor až červenec 1942 se tam dokonce nacházeli slovenští piloti přeškolující se na Bf 109.
Stačí googlit, podívej
www.fronta.cz/dotaz/pocty-letadel-luftwaffe-proti-csr
Celkem tedy bylo pro operaci vyčleněno cca 2.350 letadel, z toho cca 2.050 letadel bojových.
- 10 stíhacích skupin (cca 250 x Bf 109, 50 x Ar 68/He 51, 10 x He 112)
- 27 bombardovacích skupin (cca 400 x He 111, 250 x Do 17, 150 x Ju 86)
- 6 střemhlavých skupin (cca 150 x Ju 87, 60 x Hs 123)
www.fronta.cz/dotaz/pocty-letadel-luftwaffe-proti-csr
Celkem tedy bylo pro operaci vyčleněno cca 2.350 letadel, z toho cca 2.050 letadel bojových.
- 10 stíhacích skupin (cca 250 x Bf 109, 50 x Ar 68/He 51, 10 x He 112)
- 27 bombardovacích skupin (cca 400 x He 111, 250 x Do 17, 150 x Ju 86)
- 6 střemhlavých skupin (cca 150 x Ju 87, 60 x Hs 123)





- Ramon
- nadpraporčík
- Příspěvky: 432
- Registrován: 18/9/2007, 17:30
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tady jsou rozepsány stavy stíhacích skupin:Pombocz píše:Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda někdo z vás nemá k dispozici počty všech typů (alespoň přibližné) německých letedal v osudné září 1938. Nebo alespoň počet a typ letek, kterými Německo disponovalo. Pokud víte kde jsou mé vytoužené informace uvedené, tam mi prosím dejte odkaz.
Děkuji mockrát
http://ww2.dk/oob/statistics/se26938.html
jenom ignoruj výzbroj - všude jsou tam Bf 109D a to je nesmysl. Představu o výzbroji si můžeš udělat podle záznamů z ledna 1939:
http://ww2.dk/oob/statistics/se8139.htm
http://ww2.dk/oob/statistics/te8139.htm
A když si projdeš celé stránky http://ww2.dk tak tam najdeš i info o dalších jednotkách.
Početní stavy LW byly ještě v nějakém starém díle L+K a myslím, že se i někde tady na Palbě povalují.
EDIT - údaje z L+K jsou v tomhle vlákně: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=80364#80364
Soukmenovec Reinhard Heydrich, který pracoval na konečném řešení židovské otázky, byl také stíhacím pilotem. Na několika snímcích je v uniformě majora Luftwaffe.
Dosáhl tento pohlavár nacistického Německa nějakých bojových úspěchů jako pilot bojového letounu? Jak Heydrich dosáhl hodnosti majora Luftwaffe?
Dosáhl tento pohlavár nacistického Německa nějakých bojových úspěchů jako pilot bojového letounu? Jak Heydrich dosáhl hodnosti majora Luftwaffe?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Měl jakožto rezervní pilot Luftwaffe pár bojových letů, ale sestřelu nedosáhl. Naopak - byl sám sestřelen nad nepřátelským územím, což vedlo k zákazu letů vydaném přímo velkým Ádou.
Jestli dosáhl hodnosti Majora, nevím, dost možná spíše létal v uniformě ekvivalentní k jeho tehdejší hodnosti v rámci SS. Rozhodně ale v jednotce nevykonával funkci odpovídající této hodnosti (Gruppenkommandeur či Kommodore).

Mimochodem, na tom obrázku je E-4 a ne E-3, jak je vidět v popisce. Ostatně v roce 1941 už těch E-3 zrovna moc ve službě nebylo, i E-4 už byl značně za zenitem.
Ještě doplním textík od Inger, přímo zde z Palby:
Ano, R.H. mel zakazano letat od Hitlera i Himmlera. Napisu proc:
R.H. byl nadseny letec jiz v civilnim zivote, zucastnoval se soutezi v letecke akrobacii s malym strojem Deaky, a letal nekdy z Fehrmarnu(sidlo rodiny jeho zeny) do Berlina.
po vypuknuti valky pozadal generala letectva Loertzera, aby zpocatky smel nasledovat a doprovazet luftwaffe.
12.9.1939 podnikl na postu strelce leteckeho svazu KG 55 svuj prvni let proti nepriteli. Ale nebot se nechtel jen tak vozit, slozil pak zkousku stihaciho letce.
Jako pilot ME 109 letal v Norsku k bojovym letum ze Stavangeru, pozdeji pak s ME110, ktere bylo vybaveno pro letecke snimkovani k vyzvednym letum nad Anglii. Mezi lety se vracel pravidelne do Berlina na svuj urad RSHA, aby uklidnil Himmlera- ktery mu zakazal letat z bezpecnostnich duvodu. Pak v polovine kvetna roku 1940 Heydrich ziskal bronzovou sponu frontoveho letce. Dalsi prilezitost prokazat svou statecnost dostal Heydrich pri ruskem tazeni. Sve vylety na frontu ale tajil, nebot mu to, jak uz jsem se zminila AH a HH zakazali.
Jednou byl ale Heydrich donucen pristat za ruskymi liniemi vychodne od Berjoziny, a nemuseli ho ani vysvobodit,- pomohl si sam, - za to pak dostal stribrnou sponu frontoveho letce a dubovy kriz 1.tridy.
Kdyz si ale Hitler vsiml, ze R.H. ma toto vyznamenani, vztekal se, a R.H. pak dostal od Himmlera pokarani.
Mate jeste jine dotazy k tematu? Vsimla jsem si az ted, ze forum o R.H. potrebuje doplnit. Zdravi Inger
Jestli dosáhl hodnosti Majora, nevím, dost možná spíše létal v uniformě ekvivalentní k jeho tehdejší hodnosti v rámci SS. Rozhodně ale v jednotce nevykonával funkci odpovídající této hodnosti (Gruppenkommandeur či Kommodore).

Mimochodem, na tom obrázku je E-4 a ne E-3, jak je vidět v popisce. Ostatně v roce 1941 už těch E-3 zrovna moc ve službě nebylo, i E-4 už byl značně za zenitem.
Ještě doplním textík od Inger, přímo zde z Palby:
Ano, R.H. mel zakazano letat od Hitlera i Himmlera. Napisu proc:
R.H. byl nadseny letec jiz v civilnim zivote, zucastnoval se soutezi v letecke akrobacii s malym strojem Deaky, a letal nekdy z Fehrmarnu(sidlo rodiny jeho zeny) do Berlina.
po vypuknuti valky pozadal generala letectva Loertzera, aby zpocatky smel nasledovat a doprovazet luftwaffe.
12.9.1939 podnikl na postu strelce leteckeho svazu KG 55 svuj prvni let proti nepriteli. Ale nebot se nechtel jen tak vozit, slozil pak zkousku stihaciho letce.
Jako pilot ME 109 letal v Norsku k bojovym letum ze Stavangeru, pozdeji pak s ME110, ktere bylo vybaveno pro letecke snimkovani k vyzvednym letum nad Anglii. Mezi lety se vracel pravidelne do Berlina na svuj urad RSHA, aby uklidnil Himmlera- ktery mu zakazal letat z bezpecnostnich duvodu. Pak v polovine kvetna roku 1940 Heydrich ziskal bronzovou sponu frontoveho letce. Dalsi prilezitost prokazat svou statecnost dostal Heydrich pri ruskem tazeni. Sve vylety na frontu ale tajil, nebot mu to, jak uz jsem se zminila AH a HH zakazali.
Jednou byl ale Heydrich donucen pristat za ruskymi liniemi vychodne od Berjoziny, a nemuseli ho ani vysvobodit,- pomohl si sam, - za to pak dostal stribrnou sponu frontoveho letce a dubovy kriz 1.tridy.
Kdyz si ale Hitler vsiml, ze R.H. ma toto vyznamenani, vztekal se, a R.H. pak dostal od Himmlera pokarani.
Mate jeste jine dotazy k tematu? Vsimla jsem si az ted, ze forum o R.H. potrebuje doplnit. Zdravi Inger
Viz HPM 3/95, tam je na toto téma pěkný Rajlichův článek.
V kostce: nic nesestřelil, naopak rozbil tři stodevítky: v květnu 1940 v Norsku havaroval při vzletu a ze stavu II/JG 77 odepsal Bf 109E-1, to samé se mu v červnu 1941 povedlo v Německu s Bf 109E-7 a v červenci 1941 byl na východní frontě v osobním Bf 109E-7 sestřelen sovětskými protiletadlovci, přistál mezi liniemi a povedlo se mu dostat se zpátky k Němcům. To už měl ostatně oficiální zákaz létání; po tomto incidentu byl Himmler nepříčetný vzteky a Heydrich se už do vzduchu nedostal.
O povýšení na Majora i.d. Reserve Rajlich nic nepíše, ale stíhací školu opouštěl v dubnu 1940 jako Hauptmann.
V kostce: nic nesestřelil, naopak rozbil tři stodevítky: v květnu 1940 v Norsku havaroval při vzletu a ze stavu II/JG 77 odepsal Bf 109E-1, to samé se mu v červnu 1941 povedlo v Německu s Bf 109E-7 a v červenci 1941 byl na východní frontě v osobním Bf 109E-7 sestřelen sovětskými protiletadlovci, přistál mezi liniemi a povedlo se mu dostat se zpátky k Němcům. To už měl ostatně oficiální zákaz létání; po tomto incidentu byl Himmler nepříčetný vzteky a Heydrich se už do vzduchu nedostal.
O povýšení na Majora i.d. Reserve Rajlich nic nepíše, ale stíhací školu opouštěl v dubnu 1940 jako Hauptmann.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
A kabina taky z Emila. Už se o tom kdysi debatovalo, těžko říct, jak to vzniklo a co to je.
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Trup verze "E" a nové křídlo, taková sestava neletala ani v Rechlinu. Vím o spoustě Bf-109F předělaných na "G-čko", hodně toho přestavěli také Maďaři. Tady se přikláním k propagandistickému podfuku.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Trup verze E s novým křídlem létal právě při vývoji prototypů Bf 109 F. Ale co by dělal u Stalingradu je s podivem. Tahle fotka každopádně patří mezi jedny z těch větších záhad okolo LW
.

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Vím, že létal nový trup se starým křídlem, s upraveným křídlem, ale nové křídlo se starým trupem jsem na fotografiích neviděl.
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Světe div se, ale je to plamenomet! Viz.
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=10435
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=10435



- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Magazín Flugzeug Classic 2/2014 krátce pise, v souvislosti s novym filmem F. Bondarcuka "Stalingrad" o stalingradskom He-111. Uvedenej je tu taky tenhle snimek s komentarem, ze jde o zaranzovanou fotku - stejne jako He-111.Vladis píše:Myslite si ze tento dost znamy snímok zo Stalingradu je "naaranzovany" propagandou?
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. 

- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Potřeboval bych poradit od místních odborníků na Luftwaffe ohledně kořistních britských Me-163. Četl jsem, že britská sériová čísla dostalo nejméně 24 kořistních Kometů, převážně v rozsahu AM. Mě jde ale o známý letoun VF241 zkoušený po válce ve Farnborough. Předpokládal jsem, že šlo o stroj w.nr.191660, který byl vystavován v Duxfordu a nyní patří do soukromé sbírky Flying Heritage Collection. Na fóru Luftwaffe Experten Message Board ale píší, že se jedná o úplně jiné letadlo, které bylo v roce 1947 zničeno při přistání. Nejspíše číslo w.nr.191060 (podle Wings Palette). O takové havárii jsem ale nikde nic nenašel. Existoval tedy Me-163 w.nr.191060, kde sloužil (předpokládám, že JG400) a byl ukořistěn Brity?
Pokud si to výrobní číslo zadám do Google, vyjedou mi pouze plastikové modely.
Pokud si to výrobní číslo zadám do Google, vyjedou mi pouze plastikové modely.

"Non je ne regrette rien"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Nemám žádný zdroj informací, který by popisoval Werke Nummer u Me 163...
Nebudou nějaké alespoň kusé informace v Křídlech Luftwaffe od Erica Browna? Ten s ním ve Farnborough létal a jednu kapitolu tomuhle letadélku věnuje.
Nebudou nějaké alespoň kusé informace v Křídlech Luftwaffe od Erica Browna? Ten s ním ve Farnborough létal a jednu kapitolu tomuhle letadélku věnuje.
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Díky, ale tuhle knížku nevlastním. Ale jak se na ni koukám, tak prozatím...Hans S. píše:Nemám žádný zdroj informací, který by popisoval Werke Nummer u Me 163...
Nebudou nějaké alespoň kusé informace v Křídlech Luftwaffe od Erica Browna? Ten s ním ve Farnborough létal a jednu kapitolu tomuhle letadélku věnuje.
Ještě jsem našel tohle, ale moc mi to ten chaos neosvětlilo:
http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/production.htm
http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/duxford.htm
Jestli tomu dobře rozumím, tak ten z fotek známý Brownův VF241 nebyl ani w.nr.191060, ani w.nr.191660 a žádné další info o něm není. W.Nr. 191660 (191060 a 191160 jsou chybná označení) je pak ten letoun, který byl původně v Duxfordu a pak byl prodán do USA, ale nebyl to VF241, ale AM214.
No, mám v tom trochu hokej...

"Non je ne regrette rien"
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Měl bych otázku k tomuto konkrétnímu letadlu. Na popisku k fotografii stojí:
Unidentified Armeekommando, Demjansk, March 1942
Jelikož v té době v Děmjanském kotli bojoval II. armádní sbor, to "neznámé armádní velitelství" bude téměř jistě štáb Heeresgruppe Nord. Zaujala mě ale vlaječka vrchního velitele armád na směrovce. To jí měly všechny letouny štábu, nebo je to osobní letoun polního maršála von Küchlera? Pomocí Kampfverbände se mi to zjistit nepovedlo.


Unidentified Armeekommando, Demjansk, March 1942
Jelikož v té době v Děmjanském kotli bojoval II. armádní sbor, to "neznámé armádní velitelství" bude téměř jistě štáb Heeresgruppe Nord. Zaujala mě ale vlaječka vrchního velitele armád na směrovce. To jí měly všechny letouny štábu, nebo je to osobní letoun polního maršála von Küchlera? Pomocí Kampfverbände se mi to zjistit nepovedlo.



"Non je ne regrette rien"
Re: Luftwaffe - Obecné dotazy
Ještě je tam mezičlánek, II. sbor podléhal 16. armádě a ta až byla zahrnuta pod Skupinu armád Sever. Takže ten Storch může klidně patřit ke kurýrní jednotce 16. armády. Tu vlajku v podobě šachovnice používali i velitelé armád, to nám to také nerozetne. Každopádně je ta vlaječka atypická, klidně se může o osobní generálský kočár jednat. I když ve skutečnosti určitě spíše létali prostě s tím co bylo po ruce.
Kampfverbände je na začátku vždy dvojice číslo a písmeno (např. A1+CA), zde se jedná o Stammkennzeichen. Kurýrní jednotky si na svých letadlech zpravidla ponechaly tento kód složený výhradně ze čtyř písmen, bylo to označení pro každé jednotlivé letadlo unikátní .
Kampfverbände je na začátku vždy dvojice číslo a písmeno (např. A1+CA), zde se jedná o Stammkennzeichen. Kurýrní jednotky si na svých letadlech zpravidla ponechaly tento kód složený výhradně ze čtyř písmen, bylo to označení pro každé jednotlivé letadlo unikátní .

