Špionážní letouny USA nad ČSSR

Konflikty a války po roce 1945 - Izrael, Korea, Vietnam...
Odpovědět
Uživatelský avatar
šedý_vlk
rotný
rotný
Příspěvky: 91
Registrován: 29/3/2011, 21:54
Bydliště: jih jižní moravy

Mig-15 & A-1 v Československu

Příspěvek od šedý_vlk »

12.března 1954 systém PVO kolem 15.30 zaregistroval průnik dvou neidentifikovaných letounů do čs. vzdušného prostoru v oblasti Fürth im Wald. Zjištěné letouny pokračovaly v letu severním směrem až k Jáchymovu, teprve nad Krušnými horami se otočily a poněkud západněji zamířily k jihu.
Mezitím z letiště Líně u Plzně vzlétl por. Zdeněk Voleman, pilot 5. Leteckého pluku, na letounu S-103 (Mig-15bis). Proti neznámým letounům byl pozemním centrem naveden přibližně v prostoru Tachov – Bor u Tachova – Přimda. Zasahující pilot je však nedokázal bezpečně identifikovat. Postřehl pouze, že se jedná o dvojici strojů, a pozemnímu středisku hlásil, že jde o letouny F-51. Posléze cíl dokonce na několik minut ztratil z dohledu.
Tato identifikace stačila k tomu, aby pilot dostal rozkaz k zásahu. Poručík Voleman po opětovném navázání vizuálního kontaktu uskutečnil zteč cíle, při které vystřelil dávku z dvojice kanónů NR-23 ráže 23mm. Kanon NR-37 nestřílel, protože jej pilot před útokem, zřejmě v důsledku stresu, nesprávně nabil. Při útoku zaznamenal zásahy do trupu jednoho letounu a posléze i plameny. Teprve nyní Voleman na letounech identifikoval americké výsostné znaky, nedokázal však určit typ.
Po první zteči provedl por. Voleman zatáčku a opět se dostal do palebné pozice, ovšem i americké stroje provedly ostrou stoupavou zatáčku ve které je rychlý Mig-15 nemohl sledovat. Pilot vystřílel zbytek munice 23mm víceméně odhadem, protože cíl mu zakrývala příď vlastního letounu.
Ani v tomto případě nebyl použit kanon NR-37, neboť pilot si jeho nefunkčnosti nebyl vědom.
Poté ztratil s cílem vizuální kontakt a byl naveden na přistání.

Z amerických pramenů se podařilo zjistit, že 12. 3. 1954 byl na česko – německé hranici poškozen Douglas AD-4 perutě VA-145. Z paluby letadlové lodi CVA-15 USS Randolph plující ve Středomoří vzlétly dva letouny tohoto typu – A-4 od perutě VA-145 a AD-4N od perutě VC-35, které měly uskutečnit cvičný útok na letiště v Německu. Při letu nad čs-něm. hranicí byly napadeny strojem Mig-15 a letoun AD-4 byl zasažen do ocasních ploch. I přes poškození pilot dokázal přistát.
(zdroj časopis ATM 2009/č.10, Vysoká modrá zeď str.68-70)

Obrázek
Naposledy upravil(a) šedý_vlk dne 30/5/2011, 20:44, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pane kolego - děkuji - zajímavá a hlavně solidní infornace bez invektiv a školení.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
šedý_vlk
rotný
rotný
Příspěvky: 91
Registrován: 29/3/2011, 21:54
Bydliště: jih jižní moravy

Mig-15 & F-84 nad Československem

Příspěvek od šedý_vlk »

10. března 1953 v 10.45 vzlétla z letiště v Líních dvojice letounů S-102 (Mig-15bis), které pilotovali příslušníci 2. letky 5. leteckého pluku por. Jaroslav Šrámek a por. Milan Forst. Jednalo se o běžný cvičný let a úkolem dvojice byl nácvik ztečí letounu.
Přibližně 14. minut po vzletu spatřil vedoucí dvojice por. Šrámek v prostoru Merklína dvojici neznámých proudových letounů, které po přiblížení identifikoval jako F-84. Situaci nahlásil řídícímu letání, jímž toho dne byl mjr. František Grznár (na konferenci 3. letecké divize počátkem března přednesl tento velitel 5. leteckého pluku závazek k dosažení sestřelu narušitele. Netušil, jak brzy ho splní…)
Američané mezitím dvojici Migů zpozorovali a zahájili standardní obranný manévr – velitel ostře zatočil doleva a jeho číslo doprava. Jelikož vedoucí létání vydal rovnou rozkaz k varovné palbě, por. Šrámek vystřelil krátkou dávku a zasáhl palivovou nádrž na konci křídla vedoucího F-84. Americký pilot zareagoval pokusem o únik na jihozápad (nad bavorské území). Ve vysoké rychlosti proto por. Šrámek vypálil ještě jednu dávku dávku, která zasáhla trup Thunderjetu. Ten začal hořet a pokračoval v klesání v tomto směru.
V tomto okamžiku se přes letoun por. Forsta přehnal ve vysoké rychlosti druhý F-84. Poručík sice zahájil pronásledování, cíl se mu ztratil v mracích.
Zasažený letoun byl F-84E z 53. stíhací bombardovací perutě 36. stíhací bombardovací skupiny ze základny Fürstenbruck, pilotoval jej 1st/Lt. Warren G. A. Brown. Pilot se úspěšně katapultoval, stroj dopadl nedaleko městečka Falkenstein (asi 36 km od čs. hranic).

Americká strana požadovala omluvu za sestřel svého stroje v německém vzdušném prostoru a úhradu ceny zničeného letounu (200 000$), čs. představitelé trvali na tom, že Američané vnikli do vzdušného prostoru ČSR a zasahující Migy nepřekročily hranice našeho území.
Po důkladném výzkumu badatel Miroslav Irra došel na konci 90. let k názoru že americké stroje sice opravdu pronikly až do oblasti Merklína, ale že naše migy přelétly hranice Německa a rozhodující druhá dávka byla vypálena několik km za hranicemi s Bavorskem
(zdroj časopis ATM 2009/č.9 Vysoká modrá zeď str.72-74)

Obrázek F-84D
Uživatelský avatar
šedý_vlk
rotný
rotný
Příspěvky: 91
Registrován: 29/3/2011, 21:54
Bydliště: jih jižní moravy

Saab J-29

Příspěvek od šedý_vlk »

Ještě jsem kdysi četl o dalším případu narušení hranice v roce 1964. Dva rakouské Saaby J-29 přeletěly přes hranici, PVO je zachytila a vyhodnotila je jako ,,kufr". Než se ale k nim náš stíhač dostal, vedoucí ,,Sudů" se pokusil o nouzové přistání na příhodné rovné ploše. Bohužel to bylo oraniště u obce Ořech v okrese Praha-západ, kde oba Rakušáci vyorali další brázdu...
Piloti se vrátili po dvou dnech vlakem a letouny je následovaly stejnou cestou.

Obrázek
Optimista - to je nedostatečně informovaný pesimista
Uživatelský avatar
šedý_vlk
rotný
rotný
Příspěvky: 91
Registrován: 29/3/2011, 21:54
Bydliště: jih jižní moravy

sestřely studené války

Příspěvek od šedý_vlk »

Ohledně zásahů jsou i v čs. literatuře některé rozkoly.
Například v http://aces.safarikovi.org/victories/vi ... h-cold.pdf jsou pod č.21 uvedeny tyto údaje:
2.9.1973 v 16:16 pilot V. Presl (1.slp) v letounu L-29 taranoval nedaleko obce Budkov rakouský Scheibe SF-25 Falke (+F. Hammer, +L. Neschko)

Plastic kits revue ročník IV č.26 str.20 Žhavé výstřely studené války:
...Jedno takové zabloudění se stalo osudné rakouskému pilotu motorového větroně Fridrichu Hammerovi. 1. září 1973 zabloudil na naše území a pilot hotovostního roje z letiště v Náměšti nad Oslavou jej měl donutit k přistání. pokus se nezdařil, letouny se srazily. Pilot Su-7(!) se katapultoval, avšak pilot sportovního letadla neměl šanci na přežití.

ObrázekSF-25C Falke

http://www.ubytovaniskupin.cz/novinky.php?strana=4
Cituji z publikace, jen podotýkám, že šlo o sestřel a ne o taran:
"Druhý z taranů se udál 2. září 1973. Tentokráte narušil náš vzdušný prostor rakouský sportovní stroj Scheibe SF-25B Falke, v jehož kabině seděla dvojčlenná posádka Friedrich Hammer a Ludwig Illeschko.
Proti narušiteli se postupně zvedly z českobudějovického letiště dva letouny L-29 Delfín pilotované majorem Jiřím Nelibou a nadporučíkem Václavem Preslem. Nakonec byl zvednut i nadzvukový MiG-21 pilotovaný majorem Zikou. Oba Delfíny se přiblížily ke sportovnímu letounu nedaleko Kunžaku.
Sportovní letoun nereagoval na výzvy našich hotovostních letounů a snažil se o únik. Při jednom z úhybných manévrů došlo ke srážce s letounem Václava Presla. Rakouský letoun při neřízeném pádu udeřil do vedení vysokého napětí a vzplanul asi 200 m od strmilovského hřbitova. Lehce poškozený letoun nadporučíka Presla doletěl na domovskou základnu v Českých Budějovicích. Některé prameny uvádějí, že rakouský letoun byl typu Jodel

http://www.valka.cz/clanek_10807.html
Zmiňme se ještě krátce o tom, že podobný případ se stal i u 1. slp v Českých Budějovicích a to dokonce nedlouho po výše zmíněném incidentu. 2. 9. 1973 dostihla dvojice hotovostních L-29 letoun Jodel, který narušil náš vzdušný prostor u Nové Bystřice a pokračoval až k Žirovnici do hloubky cca. 25 km. Posádka Jodelu však na výzvy k následování vůbec nereagovala a naopak se snažila uniknout zpět na J v přízemním letu. Účinkem se minula i varovná dávka z kulometů, takže v okamžiku kdy došlo k střetu křídla sportovního stroje s vysunutým brzdícím štítem jednoho z nalétávajících L-29, mohlo být již na cestě povolení k ostré střelbě. Výsledek byl v podstatě stejný. Ve zříceném stroji našla smrt opět dvoučlenná posádka, jejíž počínání po kontaktu s hotovostními L-29 znovu oprávněně zavdávalo pochyby o jejich úmyslech nad naším územím.


DOTAZ MIMO TÉMA: je někde na fóru téma sestřely studené války? Debata o KAL007 byla uzavřena a nic jiného jsem nenašel.
Optimista - to je nedostatečně informovaný pesimista
Uživatelský avatar
istrebiTEL
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 21/4/2011, 15:04
Bydliště: BA

Příspěvek od istrebiTEL »

v 06:50 minute a sekunde je zrejme par zaberov F-84 z pripadu popisovaneho šedým_vlkom

ochrana st. hranic 2 2.cast
http://www.youtube.com/watch?v=fYJAdl9zoCA
Czech MiG-23ML 2425 (SIAD 97 Bratislava)
http://www.youtube.com/watch?v=dnEnO3NApLQ
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Je to zajímavý postřeh, istrebiTEL. Na videu jde o stroj F-84 F západoněmecké Luftwaffe. Tyto stroje představovaly první bojové letouny BRD po WW II.
Uživatelský avatar
istrebiTEL
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 21/4/2011, 15:04
Bydliště: BA

Příspěvek od istrebiTEL »

Zaujmavy je ale mna omnoho viac zaujali tvoje informacie o incidente SR-71 a Československy MiG-23MF. Vedel by si vypatrat viac? Napriklad trupove cislo konkretneho MiGu? Pripadne odkial startoval ci Budejovice alebo Zatec? Tiez strucny pribeh letu by potesil. A kolko bolo podobnych hotovostnych startov proti SR-71 a U-2 v 70-tych a 80-tych rokoch? Hladal som na nete aj vo svojom kniznom archive ale je toho strasne malo k dispozicii.
Czech MiG-23ML 2425 (SIAD 97 Bratislava)
http://www.youtube.com/watch?v=dnEnO3NApLQ
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Věděl jsem, že mám někde pár údajů k té F-84 F. Zdrojem je kniha Libora Režňáka"Ocelový hřebec MiG-19 .........", strana 83.
Pro ty, kteří knihu nemají, vyjímám
Dne 22. 10. 1959 narušila dvojice letounů F-84 F západoněmecké Luftwaffe vzdušný prostor ČSR v západních Čechách. Letouny a piloti H. Krause ( stroj DD 107) a R. Hoffmann (stroj DD 108) patřili do stavu 34. stíhacího bombardovacího křídla ze základny Memmingen.
Piloti prováděli navigační let za ztížených povětrnostních podmínek. Během letu ztratili spojení a brzy i orientaci. Přitom se blížili ke státní hranici s naší republikou. Díra v mracích je přivedla nad naše území v 10:24 hod..
Velitelské stanoviště PVOS nařídilo start letounům Mig-19 P - 1x Plzeň, 1x Žatec a Mig-17 PF z Č. Budějovic.
Německé letouny se dostaly do prostoru obce Horní Slavkov a směrem k Chebu opouštěly naše území. Dodatečně startoval ještě letoun Mig-17 PF ze Žatce (10:26). V husté oblačnosti bylo střetnutí cíle nemožné, oblačnost od 0 m do 12 000 m. Zasahující letouny byly odvolány, když dvojice F-84 F v 10:30 opustila naše území.
Svízelná situace však přivedla oba Němce opět nad naše území. V přízemním letu za dohlednosti 300 m zachytil vedoucí dvojice o vrcholky stromů a urval přídavné nádrže. Stalo se tak jižně od kopce Dyleň na Chebsku. Pilot přitáhl řízení a následně se vystřelil. Jeho číslo 2 svého vedoucího následovalo, čas 10:33.
Oba letci přežili katapultáž bez úhony a po nedobrovolném pobytu na našem území, kdy byli podrobeni mnohonásobnému výslechu, se 2. 12. 1959 vrátili domů.
jeden z aktérů, pan H. Krause, v časopise Fliegerrevue č. 10/2005 událost popisuje stejně.

Tolik k případu z knihy p. Režňáka.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Abychom si dokreslili napjatou mezinárodní situaci v Evropě, připomenu zde událost ze dne 28. 3. 1961
Toho dne došlo k sestřelení letounu Il-18V našich ČSA nedaleko Norimberka. Letoun imatrikulace OK-OAD letěl na lince Praha - Curych - Bamako. V troskách zahynuly 52 osoby.
Případ nebyl došetřen ani po r. 1989. K sestřelu se po r. 2000 přiznaly vzdušné síly NATO.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pop: Díky...
Pěkně to dokresluje případy z naší strany hranice z počátku tohoto tématu...
Aneb jak tu kdosi napsal...
RAYTHEON píše:Víš, základní problém tkví v tom, že v civilisovaných zemích se takto proti neozbrojeným, civilním letadlům, které se zamotaly kam neměly nepostupuje. A civilisovaní lidé takové manýry nejenže neschvalují ale dokonce ani neomlouvají.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

Tedy o tom, že by se NATO přiznalo k sestřelení OK-OAD slyším poprvé. Mohl bych poprosit o odkaz na relevantní zdroj?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Třeba již zmíněná kniha pana L. Režňáka "Ocelový hřebec MiG-19 .......", strana 120 a 121.

Přes různé teorie o vysazení elektrického ovládání řízení (?) až po údajné vysunutí vztlakových klapek na režim "PŘISTÁNÍ" žádné ze zmíněných vysvětlení nebylo oficiální.
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

spitfire.v píše:Tedy o tom, že by se NATO přiznalo k sestřelení OK-OAD slyším poprvé. Mohl bych poprosit o odkaz na relevantní zdroj?
Já se také přidávám. Co vím, tak je stále tato katastrofa řazena do nevysvětlených, přičemž se odborníci přikláněli k názoru, že letadlo proletělo dvě vzduchové hmoty při střihu větru ve vysoké výšce a konstrukce to nevydržela.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Michan zde nedavno položil dotaz k používání letadel letecké společností ČSA k výzvědným účelům.
Pokud mám informace, stroje na linkách průzkumným zařízením vybavovány nebyly. Nikdo nechtěl ohrozit bezpečnost cestujících.
Stroje patřící do letadlového parku státní společnosti ČSA měly v době ohrožení státu působit v rámci dopravně - výsadkových operací, především přeprava raněných.
Všude je však nějaká výjimka. Tou naší byly letouny Tupolev Tu-104, které používaly "Aerolinky" již od druhé poloviny 50. let minulého století. Letouny bylo možné po úpravě používat pro čistě vojenské účely.
Současně mohlo vojenské letectvo využít palubní personál obchodního oddělení (v úvahu přicházeli jen muži) jako zálohu pro nepilotní odbornosti na letadlech Il-28 a L-29 R (palubní střelec, operátor - pozorovatel, dělostřelecký návodčí).

V období války v Alžíru naše vláda podporovala odboj proti Francouzské republice. Angažovanost letounů ČSA při transportu raněných z Afriky do Prahy, kde se jim dostalo v ÚVN odborné lékařské péče, byla utajována stejně, jako by letouny prováděly přímou bojovou akci. Do této doby spadá katastrofa letounu Il-18 V na lince ČSA do Bamaka.

O průzkumných letadlech s označením AEROFLOT mám jen mizivé vědomosti a do spekulací se pouštět nemíním. Všichni známe spousty záběrů letadel An-12 a Il-76 se zadním střelištěm vybaveným hlavňovou výzbrojí nebo letouny vycházející z typu Il-18, které jsou vybaveny velkým množstvím anténních krytů.
S průzkumnými Il-22 opatřenými civilní imatrikulací Aeroflotu se naši piloti setkali nad Baltem v rámci akce "AIR POLICING".
Uživatelský avatar
istrebiTEL
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 21/4/2011, 15:04
Bydliště: BA

Příspěvek od istrebiTEL »

Planžet vzdušnej situacie nad Europou (ČSSR) cca 80-te roky.
Náhlad z počítačového simulátoru SAM Simulator.

Stred kružnice: 71. plrb 17. plro Dobřiš
3101: SR-71 Blackbird (zo základne Mildenhall)
3402: MiG-25PD (zo základne Finow-Eberswalde)

Obrázek

Obrázek upravil kopapaka.
Povolený způsob je popsaný zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037
Czech MiG-23ML 2425 (SIAD 97 Bratislava)
http://www.youtube.com/watch?v=dnEnO3NApLQ
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

Článek o OK-OAD na Technetu, osobně se domnívám, že i když není zcela jednoznačný závěr, tak nic nenasvědčuje verzi sestřelu.
http://technet.idnes.cz/ceskoslovenske-letadlo-se-zahadne-zritilo-nad-nsr-bylo-sestreleno-1do-/tec_technika.aspx?c=A120327_163052_tec_technika_sit
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Teoria zostrelu nemá dostatočné podklady - predovšetkým sa zrejme nenašli žiadne prierazy po črepinách alebo strelách.
Hlavnou raketovou výzbrojou PVO boli vtedy rakety Nike Ajax a Hawk. Ich bojové časti sú síce relatívne veľké, ale trieštivo-trhavé, takže vo vzdialenosti, na ktorú je účinná tlaková vlna, majú aj značný črepinový efekt - a ten má zhruba dvojnásobný dosah. Nike Hercules, ktorá sa v tom čase zavádzala, má veľmi veľkú bojovú časť (okolo 500kg, z toho asi 275kg trhavina), ale o pomere tlakového a črepinového účinku platí to isté. Letecká rakety majú pomerne malé bojové časti - hlavný efekt je teda črepinový.

Pravdepodobnejšia sa mi zdá teória o páde Il-18 po tesnom oblete americkými stíhačmi Phantom. Zvlášť pri nadvukovej rýchlosti stíhačov...
Phantomy majú výrazne menšiu radarovú odraznú plochu (~6m2) ako Il-18 (~50-100m2), takže aj keď bol Il-18 sledovaný radarmi z československého územia, phantomy už na radaroch nemuseli byť viditeľné.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

O tom taky pochybuju - destruktivní účinky rázové vlny jsou obecně velmi, ale velmi přeceňovány, přitom obvykle nejsou schopny způsobit větší hmotné škody než popraskání větších oken, omítky nebo v případě lidí způsobit leda protržení bubínků nebo potrhání drobných žilek v měkkých tkáních, viz. popis "přežehlení" přihlížejících Viggenem popsané v tématu o extrémním létání. Letoun se kolem lidí přehnal opravdu na těsno v rychlosti asi 1300 km/h a nejhorší zranění byla způsobena popálením od přídavného spalování, případně vdechnutím plamene.

Jedna teorie do placu: Nemohli piloti a všichni upadnout do bezvědomí vlivem závady na přetlakování letounu jak se to ne tak dávno stalo tomu řeckému letadlu?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

To se mi nezdá, spíš už by byla pravděpodobná náhlá dekomprese a rozlámání letadla při pokusu o rychlí sestup btw. ten řecký Boeing samozřejmě žádnou závadu neměl, jen technici zapomněli přepnout ventil.

Dle mě došlo k destrukci důsledkem překročení obálky a to buď poruchou autopilota, nebo přechodem do nezvyklé polohy z důvodů poškození stroje(nedávno jsem koukal na Air Crash Investigation, byl tam pád Embraeru, kterému odlétla půlka náběžky u stabilizátoru a stal se neovladatelným s následnou destrukcí ještě ve vzduchu).
Odpovědět

Zpět na „Události a konflikty po roce 1945“