Aviatická pouť 2012 - 2. a 3. 6., Pardubice

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Hoši všechna čest! Máte výstroj pěkně poskládanou. Vysílačky, stany, asi i mapy, kukly, hezká část historie a koníček. Ten Spitfire taky vlastníte? Nebo to je jinej klub. Koukám na vaše stránky a vidím, že stavíte repliku, ale to asi nebude ona, ale jak probíhají dokončovací práce?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
vencour
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 517
Registrován: 1/6/2007, 00:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vencour »

Cože repliku Spita? Tak to jednou musí dojít i na P-38 ... na tu je ještě lepší pohled :-)
Obrázek
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Kluci propagují hlavně naše letce a jejich legendární boj v bitvě o Británii, ale proč až zjistí, že to je "hračka" nezkusit mustanga? Budou mít zkušenosti, ale čas a finance to je asi horší, ale kdyby spojilo síly více podobných klubů a fandů, tak možná? Pokud tomu Palba poskytne osvětu, tak jen dobře. Když chce někdo postavit repliku Titaniku, tak tohle je mucha :D
Jen mě tak napadlo, kolik se těch letadel do dneška či vraků ještě dochovalo? A kolik stojí?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

tady něco ke koupi http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/5071649/Spitfire-for-sale-at-2m.html#
bomba je tohle
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9203822/Spitfires-buried-in-Burma-during-war-to-be-returned-to-UK.html

kolik jich lítá z hlavy nevím, ale paradoxně bych řekl, že víc než třeba před patnácti lety (podobná situace jako u nás se Zlínky řady 26)
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Lorde, tady je nejúplnější seznam dochovaný warbirdů - http://www.warbirdregistry.org/

A ceny? Třeba tady - http://courtesyaircraft.com/inventory%20table.htm
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Lord píše: Koukám na vaše stránky a vidím, že stavíte repliku, ale to asi nebude ona, ale jak probíhají dokončovací práce?
No, tak to je nádhera...
Připomnělo mi to tohle :)
James May's Toy Stories - Airfix
http://www.youtube.com/watch?v=zID8rnZc ... re=related

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Spitfirů je známo 70 letuschopných. Letouny obvykle nemají výzbroj a pancéřování a také v řadě případů mají novější a tudíž výkonnější motory než by příslušelo jejich verzím. Díky obému jsou ve vzduchu pochopitelně hbitější než válečné stroje. Pneu hlavních kol dnes stojí 385 GBP a vydrží tak 30 přistání, ostruhové kolečko stojí do 300 GBP. Náboj vrtule stojí 30 000 GBP, jeden list 6500 a jsou kupodivu vyráběny v Německu. Na dvě hodiny letu Spitfire spotřebuje v průměru 85 galonů (386 l)...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Dobrý ceny za zachovalého Spitfire 1,5 až 2 milióny liber. Tedy 60 melcků na koruny, drahej špáš.
Dle ceníku od Farkyho, tak Mustang vychází levněji cca 1,7 mil. dolarů, tj. 30 mil. Kč. Pak chápu, že stavět repliku vyjde levněji, i když to nebude lítat :) Možná cena nějakýho šrotu … stačil by jen drak, ale asi je lepší to postavit rovnou znovu a sehnat jen originální přístrojovku, případně kabinu, vrtuli, nebo podvozek.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

pro méně náročné zájemce zde v akci
http://www.supermarineaircraft.com/
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Dával jsem foto na planes a prosím o pomoc s identifikací pilotů a posádek na této fotografii z AP 1996 http://www.planes.cz/cs/photo/1139729/s ... -ped-lkpd/
Moc děkuji.
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Lord píše:Dobrý ceny za zachovalého Spitfire 1,5 až 2 milióny liber. Tedy 60 melcků na koruny, drahej špáš.
Dle ceníku od Farkyho, tak Mustang vychází levněji cca 1,7 mil. dolarů, tj. 30 mil. Kč. Pak chápu, že stavět repliku vyjde levněji, i když to nebude lítat :) Možná cena nějakýho šrotu … stačil by jen drak, ale asi je lepší to postavit rovnou znovu a sehnat jen originální přístrojovku, případně kabinu, vrtuli, nebo podvozek.
Lorde, možná náhodou nebo jsi záměrně nadhodil toto téma: nakolik jsou Létající legendy repliky nebo originály.

Hranice asi přesně stanovena není, pokud někdo vyloví originál přístrojovku a k tomu si dostaví dejme tomu F3F, tak je otázka originality spíš dána poptávkou.

Ony ani ostatní stroje, které dnes vidíme v Pardubicích nebo Duxfordu na tom nejsou dramaticky o moc jinak. Ale jsou zachovány původní technologie a míra originality je prakticky určena poptávkou.

A BTW: V Duxfordu se o víkendech hlavně nýtuje.

V ranných dobách LHS jsme chodili před sezonou leštit mašiny do Kbel, na tom bylo dobré, že jsme si na ty mašiny mohli sáhnout v detailech. Ale zároveň to evokovalo otázky typu: pustil by dnes někdo do vzduchu Bf-109, u kterého je spára mezi centroplánem a trupem ucpána nějaým nedefinovaným hnusem?

Už vidím toho nadšeného pracovníka UCL, který vydá Permit to Fly

A o tom, kolik originálních dílů se nachází v dnes létaných Z-26 by nám nejlépe pověděli jejich majitelé.

Tak jako tak, já se rozhodl si udělat radost a postavit si letuschopný kit Beara 1:3

Obrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Á, pán není troškař! :D Co tam bude za motor?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Nevím, kámoš říká, že prý nejlepší motory dělají madaři - Moki 250

A ten motor se dostal až k vám na Stockholmsko :D

http://www.youtube.com/watch?v=wNJgK_Po ... 6F941CCABA
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Neznám, ale musím říct že vypadá moc pěkně.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Tak jako to bude nějaqkou chvilku trvat, než dám Bear dohromady, pak si ještě budu muset pořídit to rádio s páčkama
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No každopádně držím palce. K tak velkému modelu jsem se ještě nedopracoval.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Andrew.www
Příspěvky: 5
Registrován: 1/6/2012, 18:32

Příspěvek od Andrew.www »

Bohužel jsem byl až v neděli :-( a vystoupení Spita bylo opravdu líné. Nejnabušeněji se předvedl z WWII veteránů jednoznačně Mustang. Pískot turba je zvuk který zvedá adrenalin v těle. :-) Stejně mám ale pocit, že veteráni mají velkou rezrvu. Což je pochopitelné, vzhledem k opotřebení, drahému provozu a údržbě těchto strojů. Vycházím i z toho, že Extra 300 má poměr výkon/hmotnost cca 0,27 HP/Kg a třeba takový Mustang 0,36 HP/Kg (bez použití WEP). Je jasné, že aerodynamicky je na tom Mustang o dost hůř, účinnost vrtule bude také o pár procent zaostávat a v reakcích ovládacích ploch se nemůže předimenzovaným drakům akrobatických letadel ani přiblížit, ale přesto by to na plný kotel mělo vypadat asi jinak...
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No, jenže Mustang jednak nemá turbo, ale mechanické dmychadlo (i když uznávám že tohle je trochu slovíčkaření, ale pochopte fanatického turbonadšence), má naopak s pravděpodobností hraničící s jistotou lepší čelní součinitel odporu než Extra a jeho větší vrtule také celkem lépe zužitkuje kroutící moment od motoru. Ale pravda spíš v jiných rychlostech než vrtule Extry. Jinak třeba Zlin-50 LS měl poměr výkon/hmotnost při max. vzletové hmotnosti 0,39, ovšem samotný tento poměr není myslím až tak směrodatný. Warbirdy se ovšem se sportovními letadly opravdu nemohou měřit reakcemi na řízení. Jednak jsou celkově těžší a větší, řídící plochy jsou menší a jejich konstrukce se potýká s podstatně větší aero-servo-elasticitou.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Andrew.www
Příspěvky: 5
Registrován: 1/6/2012, 18:32

Příspěvek od Andrew.www »

S tím souhlasím, ale 560 Km/h u země je 560 Km/h... :-)
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

I ta nejzákladnější Extra 300 je na tom s tím poměrem výkon/hmotnost při akrobatických vystoupeních minimálně stejně dobře jako Mustang. Ten speciál co s ním létá Martin Šonka je na více než 0,4 HP/kg.

Warbirdy nemají podle mého názoru tak dynamické vystoupení mimo jiné proto, že jejich piloti zpravidla nejdou do nějakého většího přetížení. A pak je tu ta zmiňovaná reakce na řízení a přebytek vztlaku u akrobatů. Proto to vypadá často líně. Ono co nevypadá oproti akrobatickým speciálům líně. V neposlední řadě je to o tom, že každý z nás četl o tom kterém letadle že bylo naprosto fantastické a máme přehnaná očekávání.

Mustangy v Renu létají víc než těch "druhoválečných" 560 km/h u země a z pohledu diváka to nevypadá jako nějaká obrovská rychlost. P-51 na leteckých dnech tomu taky pěkně nakládají pod kotel, i když se to nezdá.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“