Obecné dotazy na letadla IJAF&IJNAF

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Obecné dotazy na letadla IJAF&IJNAF

Příspěvek od Fatale »

1)Je pravda, ze firma Kawasaki byla jakymsi "vyvrhelem" mezi ostatnimi, nebot pouzivala kapalinou chlazene motory, zatimco vsichni ostatni vzduchem chlazeny? U ostatnich firem zadna takova letadla nebyla?

2)Z jakeho duvodu byly nahrazeny 20mm kanony u Ki61-Ia/b 7mm, nebo 12mm kulometama, kdyz i prototypy Ki60 mely 20mm?

3)Jake stihacky mely a nemely samosvorne nadrze? Ki61 bylo prvni letadlo?

4)Nenasel by nekdo obrazek Ki61 s radialnim motorem? Prototyp mel vzlitnout nekdy na zacatku roku 1945, protoze tovarnu na klasicke motory vybombardovaly b-29. Po upravach draku bylo letadlo pojmenovano jako Ki-100, ja bych rad videl ale ten prototyp, nejak si to moc nedovedu predstavit ;O)

5)Minimalne jeden N1K1-J pouzivany na Filipinach byl ukoristen Americany. Byl opraven a prevezen na zakladnu Clark Air Base, kde byl podroben hodnoceni a zkouskam. Nemate o tom nejaky blizsi info, ne-li primo zapis o testovani?

6)16. 2. 1945 se nad Yokohamou, poddustojnik Kinsuke Muto z 343. Kokutai v N1K2-J sam stretl s tuctem F6F. Sestrelil 4 z nich a zbytek byl nucen opustit bojiste a vratit se k letadlove lodi. Nemate nejaky blizsi info? To mohl bejt peknej masakr!

7)N1K1J bylo letadlo s hodne zajimavyma vymozenostma, bylo to jediny letadlo takhle vybaveny, nebo se to nacpalo i do jinych typu? Pridavam info o tehle nesmirne zajimavych napadech:
Shiden byl vybavený automatickým systémem vytahování a zatahování klapek podle aktuální potřeby. Řešení bylo nesmírně jednoduché a efektivní.
Na Pitotovu trubici byla napojena trubička s rtutí, která v normálním klidovém stavu propojovala kontakty v trubičce. Při letu na ni ovšem působil tlak vzduchu, zatlačil ji zpět a přerušil tak kontakt, čímž se automaticky začaly klapky zatahovat.
Dále na ni působilo přetížení při manévrování, které působilo proti tlaku vzduchu, a tím umožnilo rtuti propojit kontakty i ve vyšších rychlostech. Jakmile se kontakty propojily, klapky se začaly vysouvat.
Takže kdykoliv letadlo zpomalilo, nebo začalo manévrovat, vždy se rtuťový spínač aktivoval buď sníženým tlakem vzduchu v nižsí rychlosti nebo zvýšeným přetížením při manévrování. V okamžiku, kdy pilot přestal manévrovat nebo zase začal nabírat rychlost, kontakt se rozpojil a klapky se zatáhly.


Druhá zajimavá věc na Shidenu byl dvojstupňový systém řízení. V nižších rychlostech byl knipl pilota kratší, a dával tak dostatek prostoru k ostrému manévrovaní, ale při vyšších rychlostech se řizení stávalo o dost citlivější, takže pilot přepnul režim, knipl se hydraulicky prodloužil, a poskytnul pilotovi jemnější a lehčí řízení ve vysokých rychlostech.
8)Ki44 byly pouzivany proti B29tkam, zejmena diky sve vynikajici stoupavosti, pritom nemely prakticky zadne pancerovani a vyzbroj jenom 4x12mm, jaky mely uspech?
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

1) Většinu letadel s kapalinou chlazenými motory skutečně vyráběl Kawasaki. Byl zde také palubní střemhlavý bombardér D4Y Suizen, vyráběný Jokosukou a několik minoritních. Jinak tyto motory nebyly v Japonsku oblíbené pro větší poruchovost, složitost chladicí instalace atp. Kawasaki ovšem dělal i letadla s radiálními motory, Ki-45, Ki-48, Ki-100.

2) Ki-61 byl jiný stroj než Ki-60. Ki-60 byl přepadový stroj, který se nepovedl a později i o ty 20 mm kanony přišel z hmotnostních důvodů. Ki-61 byla klasická stíhačka, která se povedla. Ono už 2 x 12,7 + 2 x 7, 69 u verse Ia bylo v armádním letectvu tehdy sakra silná výzbroj, např. Ki-43 měly až do konce války jen 2 x 12,7. Později ostatně Ki-61 i ty 20 mm kanony dostaly.

3) Třeba Ki-43 II, Ki-44, Ki-45...ke konci války již byly poměrně standartní, ale stále ne zdaleka u všech.

4) Ki-100 byla velmi povedená verse! Vznikla jako nouzová úprava nepovedených Ki-61 II, kde byl velmi problematický motor a respektive dokonce ani nebyl, jelikož výroba právě byla zničena bombardováním. Rychlá úprava draku pro radiální motor se ukázala velmi povedená. Viz výkres: verse Ia (přestavěné Ki-61 II i novostavby), Ib (nově stavěné s kapkovitou kabinou) a IIa (prototyp s turbokompresorem).

5) Bohužel nic nemám...

6) Skutečně se to stalo. Jedna humorná poznámka: tento pilot je v naší literatuře často popisován jako jednoruký. Vzniklo to chybným překladem z Angličtiny, kde výraz "Single Hand" znamená osamocený. Takže žádný japonský Meresjev!

7) Japonci měli často až překvapivě zajímavé vychytávky!

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ad 8.) Musíš mít na paměti, že Ki-44 začala vznikat, tedy její projekt, specifikace na přepadovou stíhačku byly zadány v roce 1938 a v roce 1940 byly doplněny a v té době létal jako řadový stíhač Ki-27 a ten měl 2x 7,7 mm synchronizované. Takže pokud byl prototyp Toja vybaven typ 89 2x 7,7 mm a 2x Ho-103 12,7 mm tak byl na japonské poměry velmi dobře vyzbrojen. Tojo bylo později dozbrojeno tím, že byla provedena výměna trupových kulometů typ 89 za Ho-103, ale změnit výzbroj v křídlech byl u Toja dost velký problém a to kvůli malým rozměrům křídla a také okolo roku 1942 ještě nebyl dostatek kanónů ráže 20 mm, tím Ti odpovím proč o ně přišla Ki-61 (ponorkou se do Japonska dostalo x set kanónů MG 151/20 ty byly montovány pod křídla Ki-61 potom nebyly žádné tak byla výzbroj Ho-103 a časem u Ki-61-Id Tei byla provedena úprava draku a nad motor byly montovány již domácí Ho-5 ráže 20 mm ). Vrátím se ke Ki-44 považuji za konstrukčně nemožné vestavět do křídla Ki-44 kanón Ho-3, který byl delší a měl i vyšší hmotnost a to samé je montáž kanónu Ho-203 ráže 37 mm. Podle mě se s touto zbraní počítalo do pro pozdější již nevyráběnou verzi Ki-44-III, ta měla mít snad i jiná křídla. Nebudeme se dohadovat o tom zda byla výzbroj Toja se 4x 12,7 dostačující pro snadné sestřelení čtyřmotorových bombardérů, které vedly obrannou palbu z několika desítek stejných kulometů (myslím palbu celého boxu). Japoncům se podařila ještě výzbrojní varianta s kanóny Ho-301 ráže 40 mm, v každé polovině křídla byl jeden. Střílel beznábojnicové granáty (podle mně to byly spíš rakety) s malým dostřelem - 150 m!!!
Existovaly speciální oddíly, které se specializovaly na útoky na B-29, ale většinou se jednalo o sebevražedné útoky - tarany. Zajímavé je, že často byly demontovány kulomety z křídel - právě u těchto oddílů.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

1)Proc ne Ho-5? Bylo jich malo? Nebo je teprve zkouseli?

2)Jak cist spravne "TOJO"? "Tožo"? "Todžo"? "Toho"? "Tocho"? Nebo "Tojo"? :O)))
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Letecký kanón Ho-5 byl k dispozici až v roce 1943, tedy v množství, které pokrylo potřeby armádního letectva, zajímavé je, že vznikl zvětšením kulometu Ho-103, ale neber to doslova. Ho-103 byla základem pro vývoj.
Správně by mělo být Tódžó.
Ještě něco málo k řadovým motorům. Japonské továrny v době po WWI. byly zcela závislé na cizích konstrukcích a popř. na licenčních stavbách, jednou z cest jak začít s vlasními konstrukcemi je pozvat zahraniční odborníky do svých továren, (např. v Mitsubishi pracoval Ing.Helbert Smith z továrny Sopwith) na a v Kawasaki byl zase Němec Dr.Richard Vogt a ten s sebou přinesl konstrukce letadel požívající řadové motory. Navrhl typy KDA-2, KDA-5, Type 88, Ki-3, a Ki-5 tím samozřejmě ovlivnil kostruktéry jako byl např. Takeo Doi, kteří se snažili motory požívat i nadále, tak Kawasaki spolupracovala s firmou Daimler-Benz a odebírala od ní motory např. DB-600 nebo DB-601. Zde probíhal jejich další vývoj a tak motor Ha-140, pohánějící Kawasaki Ki-61-IIa, vyšel z DB-601 přes Ha-40. Ha-140 byl špatně konstrukčně vyřešen, jeho největším problémem bylo uložení klikové hřídele. Motory se přehřívaly a docházelo i k jejich zadření. Bombardování tomu ještě dodalo a tak se stalo, že bez motorů zůstalo celkem 275 draků letadel Ki-61-IIKAI. V roce 1945 padlo rozhodnutí a do prvních třech draků byl nainstalován dvojhvězdicový čtrnáctiválec Ha-112-II o shodném výkonu, byl to motor o poměrně malém průměru. Max.rychlost sice mírně poklesla, ale letoun získal spolehlvost, tak vznikla jedna z nejlepších armádních stíhaček. Dostal bojové jméno Goshikinsen,ale spojenecká zpravodajská služba ho považovala jen za verzi Ki-61, pro kterého měla kódové jméno Tony. Prototyp byl zalétán v únoru 1945. Všechno píšu z hlavy, tak doufám, že jsem se někde neusek.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 6/12/2005, 22:40, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Je nejakej souhrnej nazev pro japonsky letectvo, nebo se musi striktne dodrzovat IJAF a IJNAF? V Sakaiovi jsem cetl, ze piloti IJNAF letcema IJAF pohrdali a sami se jim citili nadrazeni, protoze k IJNAF chodila elita. Muzu teda obe slozky zahrnout pod nejakej nazev, nebo by to byl nesmysl?
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Add kapalinou chlazené motory vs hvězdicové, vzduchem chlazené

On se nějaký řadový motor z USA vyrovnal Rollsu nebo Daimleru? Snad jediný solidní byl Packard a to byla licence Merlinu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hm, pravda, Alisson nebyl zázrak...ačkoli na P-38 s turbokompresorem, to už byla jiná káva! A také měl velmi dobré dílenské zpracování, což se o japonských kopiích a vylepšeních DB říct nedá.

Ta rivalita mezi námořním a pozemním letectvem byla naprosto absurdní. Např. velkorážné kulomety byly různých typů i ráží, stejně tak kanony. Byl dublován vývoj motorů, leckdy i letounů!

Určitě nebylo námořní letectvo "elitnější". A to pohrdání bylo vzájemné.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ono to není jen u letectva, v Japonsku byly dvě ozbrojené složky a to armáda a námořnictvo a já bych byl pro aby se to neslučovalo. Tím samozřejmě potom dostaneme námořní letectvo a armádní letectvo. Co si tak vzpomínám byly historicky určeny i oblasti Japonska odkud se nastupovalo k armádě a odkud k námořnictvu.
Odděleně probíhalo snad vše a jen velmi těžko se nacházela společná řeč pro plánování operací. Vývoj letadel a zbraní byl také oddělen a myslím, že letadla, která používala armáda a použilo je i námořnictvo bych spočítal na prstech jedné ruky a obráceně to bylo ještě horší.
Pokud by to bylo možné, chtěl bych požádat některého administrátora zda by bylo možné založit i fórum JAAF a JNAF. pokud ne nic se neděje je to jen nápad.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Reisen píše: Co si tak vzpomínám byly historicky určeny i oblasti Japonska odkud se nastupovalo k armádě a odkud k námořnictvu.
Nešlo ani tak o oblasti jako celek ale o to, že branec nastupoval k posádce nejblíže k místu bydliště. Nadřízení potom mohli docházet do rodin nováčků a informovat rodiče o chování, úspěších a neúspěších jejich ratolesti.
Takže místem bydliště bylo většinou určeno zda branec nastoupí k námořnictvu nebo pozemnímu vojsku. Jistě, byly i vyjímky ale toto schéma bylo většinou dodržováno.

A co se týká vztahů mezi armádou a námořnictvem, tak ty byly doslova katastrofální. Nic ani vzdáleně podobného v žádné jiné armádě v celé historii vojenství neexistovalo. Však na to mnohokrát za války doplatili.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Reisen píše:Pokud by to bylo možné, chtěl bych požádat některého administrátora zda by bylo možné založit i fórum JAAF a JNAF. pokud ne nic se neděje je to jen nápad.
stejne tak USAAF a RAF :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

od jakyho typu se zacaly pouzivat gyroskopicky zamerovace? muzete hodit i nejaky obrazky?
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Já jsem teď v práci, tak nemám možnost jít do knížek nebo do svého compu, ale myslím si, že to bylo dáno spíše vývojem - tedy dobou, než typem, netvrdím že dnes, ale podívám se na to a dám vědět, samotného mě to zaujalo.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Gyroskopické? Dost pochybuji, že by Japonci nějaké zavedly. Ty měly Britové, Američani a v malé míře Němci.

Nemyslíš spíš reflexní?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

coz reflexni jasne, ty se pouzivaly prvne na ki43? nevim, abych nenapsal nejakej blabol, nekde jsem to sice cetl, ale ta hlava...
jde mi o gyroskopicky, o tech jsem prave neslysel, tak jestli nemate info...

to by mohlo bejt zajimavy tema, zamerovace u japoncu, tam se jich totiz pouzivalo tolik, ze az oci prechazej... fascinujou me hlavne ty trubkovy, to muselo bejt slusny maso...
btw: predpokladam, ze si IJAF i IJNAF vyrabeli kazdej vlastni typy, co :lol:
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Zaměřovače, zbraně, palubní přístroje a j...výborná stránka ZDE

Jinak reflexní se u námořního letectva oběvily dřív než u armádního, Reiseny je měly od začátku (cca 1941), Ki-43 až od modelu 2 (cca 1943).

Gyroskopické považuji v praxi za vyloučené, maximálně nějaké prototypy (myslím těch zaměřovačů).
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pokracovani diskuze odtud---> http://palba.cz/viewtopic.php?p=13398#13398

ja nikde nenapsal, ze uplne vsechno japonsky bylo spatny, jenom tech dobrych letadel podle mych meritek bylo strasne malo (2-3), takze ty ostatni nesleduju, protoze me nebavi, prijde mi to, jako bych se vyzival ve cvicnych strojich, nebo tak neco...proste ze to nejsou plnohodnotny stihacky

taky jsem nenapsal, ze co bylo americky, to bylo vynikajici, urcite vyrabeli taky peknou radku smejdu, ale ty paterni letadla byly skvely, o hodne lepsi, nez japonsky (opet podle mych meritek)

rusky letectvo taky nepodcenuju, umeli vyrobit vynikajici stroje, bohuzel ale casto jenom v prototypech a jejich seriovy stroje nedosahovaly potrebny kvality diky spatnymu zpracovani... ale opet to bylo neco podobnyho, jako japonsko, kladli duraz na obratnost, ikdyz zase ne v tak velky mire, jako japonci, ale i tak jim stalo za to obetovat pancerovani, vyzbroj, vnitrni vybaveni, proto taky treba brali p47ky jako lehky bombardery a ne stihacky, proste taky jina skola...

oproti jinym hodne uznavam italsky letadla, o letcich si muzeme myslet co chceme, faktem je, ze jejich esa mely vic sestrelu nez spojenecky, a jejich stroje byly casto vykonejsi nez treba 109tky ci 190tky a kdyz se na ne clovek koukne, tak lahodi oku, proste nadhera...
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Souhlas co do vzhledu italská letadla i lodě perfekt. Fiat G.55 krasavec G.56 taky a FW-190 se určitě vyrovnal, pokud vezmeš některé zdroje, teď mám na mysli zdroje solidní a hodnověrné, tak se u italského letectva dají rozdělit ještě na nadšené a méně nadšené, ale to jsi asi zjistil také.

Pokud se zajímáš i o lodě vem jak krásná byla Roma, Zara aj.

Ještě k japonským zaměřovačům tak použití gyra jsem našel opravdu až po válce, ve své podstatě to byl americký zaměřovač, a první reflexní byl z roku 1938, ale na některých letadlech se zase udržely teleskopické do konce války. Nezjistil jsem ani zmínku o vývoji gyroskopických za války.

K těm japonským bombardérům se ještě spolu určitě dostaneme a dám Ti tak možnost zase napsat "...neuznávám je". YAMATO chystá Betty a já Liz a Ritu. Tak se na Tebe těším jak zas budeš "prskat" :evil: :D
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

YAMATO dík za odkaz, je tam opravdu dost dobrejch věcí.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

G4M je jedinej, kterej trochu beru, ackoliv unesl celkem prd 8)
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Různé“