Schnellboot Typ S-14 a S-18

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Schnellboot Typ S-14 a S-18

Příspěvek od Zemakt »

Schnellboot Typ S-14 a S-18 (1935-39)

Obrázek

Dieselový pohon S-bootů Typu S-6 a S-7, které přicházely do služby na přelomu let 1934/35 předznamenal určité kvalitativní zlepšení, ale pořád to nebylo ono. Šestatřiceti uzlová rychlost byla námořníky shledána jako nedostatečná, přičemž tento fakt, byl určující pro směrování vývoje následujících rychlých člunů Kriegsmarine.

Obrázek

S 14

Konstrukce nově stavěných lodí úzce vycházela z předchozí série, ovšem umístění podstatně výkonnějších pohonných jednotek bylo příčinou prodloužení trupu o nezanedbatelných 2,26 metru. Jako pohon byl u prvních dohotovených jednotek Typu S 14 (S-14 až 17) vybrán motor MAN LZ 11. Jednalo se o vidlicový dvoutaktní 11-ti válec o trvalém výkonu 1 400k a maximálním výkonu 2 050k. Motor nebyl žádné ořezávátko, při délce cca 400 cm, šířce 100 cm a výšce 250 cm, činila jeho hmotnost 3 800 kg. V této souvislosti je více než zajímavé, že přes veskrze negativní zkušenosti s motory MAN, které byly částečně instalovány u předchozí série, byla tomuto výrobci opět dána důvěra.

Obrázek

MAN LZ 11, povšimněte si jejich výšky

Pravdou sice je, že nárůst výkonu o 2 190k opravdu posunul maximální rychlost o jeden řád výše a to na velmi solidních 39,8 uzlů (trvale udržitelná 37 uzlů), ale bohužel rčení „dvakrát do jedné řeky nevstoupíš“ zafungovalo i v tomto případě a negativní zkušenosti s motory MAN se promítly i do nové konstrukce. Značné vibrace mající destruktivní vliv na smíšenou konstrukci trupu, plus vysoko položené těžiště motorů (250cm) negativně ovlivňující manévrovací schopnosti při velkých rychlostech, byly věci již dobře známé z minulosti. A z minulosti byl na ně také znám dobrý lék a tím lékem byly pohonné jednotky Daimler-Benz.

Obrázek

Daimler-Benz MB 501

Série osmi člunů Typu S-18 (S-18 až 25), rozměrově identických s S-14 byla poháněna pohonnými jednotkami Daimler-Benz MB 501. Jednalo se o vidlicové dvoutaktní 20-ti válcové diesely, dávající maximální výkon 2 000k, přičemž dlouhodobě byly schopny dávat 1 500k. Šest tisíc koní celé pohonné soustavy Daimler-Benz pak dokázalo čluny této série rozpohybovat na maximálních 39,5 uzlů. Když se k tomu přidala nesrovnatelně vyšší míra spolehlivosti a eliminace výše uvedených negativ jednotek MAN ,bylo definitivně rozhodnuto. Do budoucna se pro další S-booty počítalo již pouze s pohonnými jednotkami od firmy Daimler-Benz. Nutno podotknout, že tohoto rozhodnutí nemusel nikdo litovat, neboť „Mercedesy“ prokázaly i značný vývojový potenciál. Dále měla tato série oproti předcházejícím typům na zádi modifikované dno trupu, kdy přidáním „pomocného klínu“ došlo k částečnému odklonění obtoku vody směrem dolů, přičemž to mělo za následek zvýšení stability a menší nárůst rychlosti. Tato úprava se následně stala standardem. Rovněž nemalé úsilí se věnovalo nalezení vhodného tvaru ventilátorů strojovny. Na dobových fotografiích lze proto spatřit čluny s klasickými ventilátory ve tvaru trubky, cirkulačními ventilátory či jakými-si odklopnými boxy, aby se později staly standardem ventilátory „kufrové“.

Obrázek

Strojovna + na zádi umístěný bufet s kredencí?

Výzbroj byla pro všechny čluny identická a skládala se ze dvou torpédometů s dotací jedno torpédo na torpédomet, kanónu Rheimetall 2cm/65 C/30 a nezbytného kulometu MG 34 ráže 7,92.

Obrázek

Zde pro ilustraci 2cm kanón, foto pocházející zřejmě z lafetace na křížníku

Obrázek

A zde foto z manuálu. Jednalo se o problematickou zbraň s nedostatečnou kadencí a poruchami závěru

Aby vše fungovalo tak jak má, se staralo 18-23 mužů posádky. Komunikace mezi čluny ve skupině byla prováděna na krátkých vlnách pomocí VHF stanice typu Lo 1 UK 35, za dobré viditelnosti taktéž prostřednictvím světelné signalizace nebo vlajek. Je pravděpodobné, že ještě v počátcích kariéry tohoto typu byla použita signalizace pomocí mechanických semaforů umístěných na stožáru.

Obrázek

Staletími prověřená forma komunikace, odolná proti jakémukoliv rušení či odposlechu

Čluny vstupovaly do služby u Kriegsmarinne v průběhu let 1936 až 39. "Norská kampaň" pak poprvé prověřila schopnosti této zbraně ve službách Kriegsmarine, i když v porovnání s tím co mělo brzy následovat to byla "procházka růžovým sadem". Čluny se podíleli na hlídkování, strážní a inspekční službě, nicméně zejména lodě s motory MAN se u svých „Schnellbootflottillen“ příliš dlouho neohřály a díky problematickému pohonu byly od podzimu převáděny k protiponorkové službě u „U-Boot-Jägerflootillen“.

S 14

Obrázek

S-14 a 18 (S-14 až 25)
TTD:
Výrobce: Fr. Lürssen Werft GmbH & Co. KG
Délka: 34,62m
Šířka: 5,26m
Výtlak: 114 tun
Pohon: 3 x MAN LZ 11 6 150k, 3 x Daimler-Benz MB 501 6 000k
Rychlost: 39,8 uzlů (MAN), 39,5 uzlů (Daimler-Benz)
Dojezd: 700 n.mil
Posádka: 22
Výzbroj: 1x20mm, 1xMG, 2x torpédomet 53,3

S14 – v roce 1944 potopen v kanálu La Manche.
S15 – po válce předán do USA. V roce 1947 předán Dánsku.
S16 – po válce předán SSSR, vyřazen 1949.
S17 – poškozen v bouři, vyřazen 08.09.1939 ve Wilhemshavenu.
S18 – přestavěn na vlečnou loď, potopen 05.05.1945 brit.letadly.
S19 – po válce předán V.Británii, potopen jako cíl 1950.
S20 – po válce předán V. Británii, vyřazen 1948.
S21 – potopen 21.06.1940 na mině, později vyzvednut. Po válce předán Norsku.
S22 - od 15.01.1945 zařazen k 1.Schnellboot-Schulflottille.
S23 – 12.07.1940 potopen na mině.
S24 – po válce předá SSSR, vyřazen 1950.
S25 – po válce předá V. Británii, vyřazen 1948.

Zdroje:

http://www.german-navy.de
http://www.prinzeugen.com
http://www.valka.cz
http://www.boatdesign.net
http://www.paluba.info
http://www.warshipsww2.eu
http://www.s-boat.net
http://schnellboot.de
http://www.bmpt.co.uk
http://forum.valka.cz
http://www.collectrussia.com
http://www.warhistoryonline.com/
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 11/12/2012, 13:58, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

Zemakt výborně, tvůj první článeček?
Ty odkazy se dělají takto, když máš tohle ... a chceš to schovat pod jiný název ...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=21& ... 580#p65580
Tak třeba takto
Dieselový pohon S-bootů

Kódem zapsáno ...

Kód: Vybrat vše

[url=http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=21&t=3647&p=65580#p65580]Dieselový pohon S-bootů[/url]
Vidlicový motor od Daimler-Benz je dobrej a rychlost skoro 40 uzlů taky super.
Dodám videjko ...
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Ale ne Lorde, nečteš pořádně? :-? Jinak video moc pěkné, není nad to je vidět pěkně v akci, dík.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od jarl »

Je jistě dobré, když se na Palbě objeví článek i o těchto malých válečných plavidlech, která obvykle leží stranou zájmu a moc se o nich nepíše, ale přimlouval bych se za doplnění o některé zajímavé epizody z jejich bojové kariéry.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Abych se přiznal, tak nemám moc "naštudováno". Na netu je oproti "Bismarkům" a "Grafům Spee" vždy pár vět, ale polepším se. Výhledově bych je chtěl udělat všechny.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

Tak druhý po třech letech ... a vše o Schnellbootech Typ 1931, 1933, a 1934, 1937. Určitě by šlo napsat i něco o jejich "bojové kariéře", vím že se jím v době vylodění v Normandii podařilo potopit jednu dvě lodě? Nebo budeš pokračovat ještě dalšími typy?
Schnellboty nejsou tak provařený, jako ostatní.
Možná by šlo něco vytáhnout odsuď
http://www.nexusboard.net/sitemap/6365/ ... 4-t297223/

Je to trochu OT, ale nevíte něco o těchto minách? Německý popis zní onventionelle Minen auf dem deutschen Zerstörer "Leberecht Maas" 1940 - 1944 vor der bedrohten Normandieküste wurde der Großeinsatz dieser Minen "versäumt"

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Jo chtěl bych v rámci možností, díky za link, projedu to. A co tohle http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=156&t=4109 ne ,že bych byl ješita :)
Ohledně těch min, tak se jedná o kontaktní typ EMC, základní typ vážil 300kg a měl 1,12m v průměru. Ukotveny mohly být v rozsahu od 100, 200, 300 nebo 500m. Existovalo více druhů.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Polarfox »

JJ, hezky vypracuješ Schnellbooty, britské MTB, italské MAS, pak pár amíků, japíků atp. a budeme spokojený :D Jestli chceš, udělám ti seznam :D
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Jo, to jo. Při té tvůrčí periodě budeš mít v závěru fousaté děti. :lol: . Pokračování bude Typ 1939. Ovšem hezky pomalu, piánko.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

JJ, cigárko, piánko, no stres. Takže klasické miny, slyšel jsem také něco o bezkontaktních minách, nevíte o tom něco?
Údajně kdyby jich Němci nakladli více, tak by Spojenci mohli invazi do Normandie odepsat.

Dále Typ 1939, a 1943? Nebo kam až to bude pokračovat? Těch typů se zdá moc ...
http://www.foerderverein-museums-schnel ... -typen.htm

Známa byla flotila v Le Havre. Něco už napsal Michan:
V té samé době čelily americké torpédoborce a torpédové čluny nájezdům mnoha německých rychlých člunů (Schnellboot) u Cape Barfleur a zatlačily je od invazních sil. Dne 13. června 1944 se britské letouny Beaufighter střetly se skupinou německých rychlých a torpédových člunů a 4 z nich potopily. Již následující noc pak zaútočilo 325 britských bombardérů Lancaster na německou flotilu kotvící v Le Havre. Náletem bylo zničeno 11 německých rychlých člunů v betonových úkrytech a v samotném přístavu Le Havre byly potopeny 2 torpédové čluny a 40 dalších plavidel. Tehdy nazval německý admirál Krancke nálet Spojenců na Le Havre - "Katastrofou svého loďstva". O den později, tedy 14. června 1944, zaútočily stejně ničivým způsobem britské bombardéry proti lehkým německým lodím v Boulogně, čímž eliminovaly, na určitou dobu, nebezpečí německých lodních útoků na normandské předmostí od Východu. Německé lodě tak byly schopny potopit již jen jednu výsadkovou loď pro tanky a 9 menších plavidel.
Více na http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=125205#p125205

Osobně se mi nejvíce líbí S-100 Schnellboot
http://www.modelwarships.com/features/s ... chnell.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 585
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od sahidko »

Jeden zo známych útokov S-Bootov sa uskutočnil 28. apríla 1944, keď šesť člnov 5. flotily zo Cherbourgu (S 100, S 136, S 138, S 140, S 142 a S 143) napadlo konvoj 8 LST doprevádzaných jedinou kovertou HMS Azelea. Tie sa vracali z nácviku vylodenia (cvičenie Tiger), plne naložené a pohybujúce sa len malou rýchlosťou. S-bootom sa podarilo potopiť dve plavidlá (LST 507 a 531) a poškodiť ďalšie (LST 289). Kvôli zmätkom a panike pri evakuácii (neskôr sa zistilo, že veľa mužov si nasadilo záchrannú vestu naopak) došlo k vysokým stratám na životoch: zahynulo 638 mužov (441 z armády a 197 z námorníctva).
Naposledy upravil(a) sahidko dne 13/10/2012, 17:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Ani ne, ona je to taková klasická geneze. S označením je to trochu bordel. Některé zdroje označují typy dle konkrétních lodí, viz například tebou zmíněný link. Některé zase podle roku vzniku. Sám jsem nevěděl jak to mám uchopit. Ale pro základní info je to pěkně zpracované zde: http://www.warshipsww2.eu A koho zajímá ta smíšené konstrukce, tak pěkné fotky jsou zde:http://www.warhistoryonline.com/living- ... chnellboot
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od takaru »

Už dlouho sháním nějaké rozsáhlejší informace - nevíte někdo něco víc, než je uvedeno na těchto stránkách :
http://strangevehicles.greyfalcon.us/VS%205.htm
ČauP
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

Zajímavý, dost toho bylo ze dřeva. Tak dávej k tomu na viditelné místo i ten typ. Označení S jsou série a jednotky? Kolik kusů čeho, atd.

Největší bomba mohl být TR-5B Turbojet Tragflügelboot Projekt
Obrázek
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html
http://strangevehicles.greyfalcon.us/TR.htm
O tom taky něco napiš!

Takaru vypadá to zajímavě, ale bohužel o tom nic nevím, jestli pomůže tohle ...
http://www.boatdesign.net/forums/motors ... 712-4.html
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Bublifuk »

Tak pokud jde o úspěšné akce, netřeba chodit až do roku 1944. S-Boote si slušně "zařádily" už v r.1940 v rámci tažení proti Francii, zejména u Dunkerque.
23/05/1940 - S21 a S23 útočí na francouzský torpédoborec Jaguar. Posádce se podařilo posadit jej na mělčinu a opustit bez větších ztrát, loď nicméně ztracena.
31/05/1940 - S-24 torpéduje Cyclone - opět francouzský torpédoborec. Loď se utrženou přídí podaří dovléct do Brestu, kde je zničena, aby nepadla do rukou postupujícím Němcům
Ve stejný den /resp. noc/ bylo úspěšně zaútočeno i na torpédoborec Siroco (S-23 a S-26) - těžce poškozenou loď neschopnou manévrování druhý den ráno dorazily bombardéry Luftwaffe.
Byly tam i úspěchy proti nebojovým plavidlům, ale ty musím teprve dohledat... 8-)
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

No výborně později mohly Schnellbooty lovit také sestřelené piloty v kanálu. Kolik jich mohlo bejt v roce 1940 ve stavu? Dle Zemakta tohoto typu tucet. Jakou cestou se dostaly na francouzské pobřeží?
S23 byl zrovna 12.07.1940 potopen na mině. S26 byl už asi jiný typ. Článeček by měl být v tomto ohledu komplexnější, na druhou stranu je aspoň zase co dodat :)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Éch jo, chtěl jsem to koncipovat jako seriálek na pokračování s tím, až se skončí s výčtem lodí, tak se začne s organizací flotil, taktikou a hodnocením, omáčkou okolo. No nenadělám nic, tak se můžem "vystřílet" na začátku, ať je později o čem psát :???: . Takže, zdroje také tvrdí, že S-booty mají na kontě cca 140 lodí a z toho 40 bojových a z těch 40, 12 torpédoborců! A jak, už bylo výše řečeno snad jediný pořádný úspěch v rámci Invaze. No nebylo to lepší jak ti slavní "korzáři"? :rotuj:

P.S. no při mém tempu, aby na to došlo, že
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 15/10/2012, 20:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Lord »

Zemakt to víš, na Palbě je dobrým zvykem ty co něco napíšou pokárat :) Takže není lepší se na to vys...? Už jsem psal, že stačilo ovládnout jen kanál La Manche a pak udělat invazi do Anglie, na pobřeží dělostřelecké baterie, oba konce zaminovat, nad kanálem převaha Luftwaffe, při pobřeží se prohánějí Schnellbooty, mimo jiné si dovedu představit na jejich palubách i vycvičená komanda, která obsadí důležité body v Anglii, po menších úpravách bez torpéd. Minimálně něco ve stylu nájezdu na Dieppe.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Bublifuk »

Lord píše:No nebylo to lepší jak ti slavní "korzáři"
Nooo, taky jich bylo o fous víc, žeee :lol:
Každopádně to byla úspěšná plavidla s výtečnými plavebními vlastnostmi a Němci měli velmi dobře propracovanou taktiku jejich nasazení. Mimochodem u toho Dunkirku dostali i jeden britský torpédoborec.

Pokud jde o celkový počet potopených lodí, jak jej uvádíš, tak to sedí, jen pokud jde o cca 100 obchodních plavidel, tak dle britské metodiky v nich nejsou zahrnuti "drobci" pod 100 BRT. U těch se většinou v kolonce úspěchů S-Boote uvádí "větší počet". Takže toho bylo víc. Samozřejmě konaly i záchranné mise u sestřelených letců, jak píše Lord. A spoustu další užitečné práce, vče. eskortování konvojů a protiponorkových hlídek.
A do výčtu úspěchů bych klidně zařadil i lehký křižník Manchester, který v r.1942 potopily italské kopie původně jugoslávských S-Boote - čluny MS.
Pokud jde o počet v době francouzského tažení, ten nebyl nijak vysoký. Podle všeho byly dokončeny čluny po S.35, ale 6 z nich bylo předáno Španělsku v rámci pomoci Francovi a S.17 byl poškozen a následně zlikvidován už 4.9.39. To jsme na 28 Takže maximální počet schopný nasazení bych s přihlédnutím k údržbě a opravám viděl něco mezi 15-20, spíše ale ještě méně.
Jinak mám za to, že v době bojů o Dunkirk už je Němci přesunuli do Belgického Ostende a vyplouvaly tedy odsud.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ 1934, 1937

Příspěvek od Zemakt »

Nooo, taky jich bylo o fous víc, žeee
no jo, ale byli takoví malincí.., a relativně za pár kaček, i co se týče lidských zdrojů. Prostě efektivní :)
A spoustu další užitečné práce, vče. eskortování konvojů a protiponorkových hlídek.


nutno ještě připomenout, kladení min na místa, kam by si sotva kdo troufnul, krom ponorek tedy.

Jinak jsem si sehnal jeden pěkný zdroj a další je na cestě, nicméně, už teď mohu konstatovat, že budu muset opravit to členění podle let a nahradit ho řazením Typů podle konkrétních lodí. To jest například z Typu 1934 bude Typ S 14 a z 1937 Typ S 18. Nyní se mi to jeví jako vhodnější.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“