Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Scrat »

Tak o tom že by všichni účastníci těchto závodů velmi rychle zkrachovali vůbec nepochybuji.
Například japonský plán rozvoje loďstva 8 - 8 neříkal jen že císařské námořnictvo dostane 8 moderních bitevních lodí a stejný počet bitevních křižníků. Vzhledem k technologickému pokroku se předpokládalo že v první linii vydrží cca 8 let a dojde k jejich nahrazení přičemž tyto starší lodě vydrží jako záloha dalších zhruba 8 let po nichž budou vyřazeny z činné služby. A takhle stále dokola.
Japonské koloniální zisky po WWI nebyly nic moc (myslím tím surovinové zdroje) a "Říše vycházejícího slunce" byla nucena mimo základních potravin a pár drobností nakupovat prakticky veškeré suroviny pro svůj průmysl. Nevím přesně kolik procent z japonského HDP šlo do zbrojení (někde to mám ale tak narychlo nejsem schopen to najít) a nejsem ekonom ale Japonsku dávám tak 10 - 15 let do státního bankrotu. A to byli Japonci ještě relativně skromní, britské a americké konstrukční kanceláře chystaly rozjezd v opravdu velkém stylu. Třeba americká ekonomika na tom byla po válce relativně dobře ale s těmito programy by měla problém i ona.
kacermiroslav píše:Tím by de facto vznikl bitevní křižník schopný boje s bitevní lodí a je otázkou, jestli by to byla konečná fáze.
Vy stále předpokládáte že výsledek vývoje těžkých křižníků (například velikosti právě té Alasky) postavíte proti bitevní lodi.
Jenomže hypoteticky v případě neomezených investic do bitevního loďstva by mocnosti disponovaly monstry i většími než měl být například britský projekt N3 z roku 1922. Sice pomalý (podle zdrojů cca 25 uzlů) ale s bočním pancířem o síle 15'' a vyzbrojený devíti 18'' děly. Takovému soupeři stačí trefit se jednou nebo dvakrát naplno a máte zaděláno na vážný problém. Ono ani existující těžké křižníky nebyly vhodné pro boj s bitevními jednotkami (i když ve skutečnosti se to několikrát stalo), taková loď byla přirozeným nepřítelem všeho menšího. Vždyť i ty Alasky vlastně vznikly hlavně na základě chybného odhadu že Japonské námořnictvo disponuje rychlými loděmi podstatně silnějšími než těžký křižník a americká třída měla být odpovědí na ně.

Scrat

Už toho nechám, začínám se dostávat do oblasti sci-fi. Začíná to vypadat jako bych si šlehnul něčeho špatného.
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od kacermiroslav »

Scrate...já spíše předpokládám, že k těm výrazně větším dělům by se spíše dospělo o něco později. Prostě takové to námořní zbrojení ve stylu prvních 20 let 20.století. Tj, za cca 20 let se ráže ze standardních 305mm posunula na 406mm. Dalších dvacet let bych tedy viděl cca obdobný vývoj, tedy posun z ráže 380/406 na 508mm. Kdyby neexistovalo omezení Washingtonských křižníků, tak si myslím, že by se světové velmoci skutečně kromě těžkých jednotek snažili stavět i něco na způsob zabijáků lehkých křižníků, tedy něco s ráží 254-305mm. V případě ráže 305mm by to pak znamenalo, že se takovýc "zabiják" křižníků může teoreticky postavit bitevním lodím s děly ráže 356-380mm (kterých bylo poměrně dost) a před těmi většími děly by prostě využili své větší rychlosti. Samozřejmě jsou to jen odhady. Jednoznačná odpověď neexistuje.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Jenže ten předpoklad by neobstál...vezmeme si to popořadě:

USA - ve stavbě lodě s 12ti děly ráže 406mm, ale dá se předpokládat nárůst jako reakce na zahraniční konstrukce
Velká Británie - jako nová standardní ráže byla v době konference již dávno vybrána ráže 457mm, alespoň u bitevních lodí, bitevní křižníky G3 měly mít devět děl ráže 406mm
Japonsko - pro 8-8 už byla ráže 406mm standard a v plánu druhé vlny byly i lodě s 457mm děly

Nemyslím si, že by to dolezlo k rážím jako 508mm atp, ale 457mm by rozhodně v 20tých letech nebyla jen nějakým ojedinělým výstřelkem (než by zbankrotovali :D).

Navíc všechno by to byla masivní a dobře pancéřovaná monstra, často i relativně rychlá. Ten superkřižník se může v omezené míře chytit do křížku se staršími dreadnoughty, ale rozhodně ne s loděmi poválečné konstrukce.

Scrat: přestaň už s tím sebezpytováním :), ty nejsi člověk, co by jen tak střílel blbiny od boku.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od kacermiroslav »

Samozřejmě, teď už jen fabuluju, ale pokud si vezmu poloviční cenu za nějakého takového zabijáka křižníků, tak si teoreticky postavím dva a třeba i ty dva v boji nasadím. Takže pak můžou slušně zatopit i lodi s děly ráže 457mm atd. Mno...to už jsme ale fakt na tenkém ledě. Myslím si, že se ale shodneme na tom, že by verze TK s děly ráže 203mm byla rychle opuštěna, pokud by vůbec vznikla a vývoj by se posunul o úroveň výše s možností úniku lodi z dosahu těžších jednotek díky vyšší rychlosti.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Zemakt »

Tak, když už jsem to začal, tak si to dovolím usměrnit. Ještě mi furt uniká, proč tedy od nějaké cca půlky třicátých let nikde není u této kategorie vidět kanón větší nez 203. To to byl takovej problém? Co takhle Kacermirovo oblibené 280? Můj osobní pohled je takový, že sled události v tomto období byl takový, že byl lepší vrabec v hrsti než na střeše.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Já bych řekl, že to prostě stačilo...na potenciální soupeře víc nepotřebuješ (na TK až až a na bitevní lodě už potřebuješ joo kanón), nemusíš vyvíjet zcela nové typy děl v rážích které se již nějaký čas nepoužívají (pokud se kdy používaly), na menší loď budeš mít omezený počet větších děl, což jde na úkor palebné efektivity...u většího počtu zase musíš zvětšit loď, takže ti kyne a kyne...no a v neposlední řadě chvíli trvá, než se něco rozjede, ale od poloviny 30tých let do začátku války moc času nebylo. Ale kdo ví :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od rominus »

přijde mi, různé takové variace na téma 280mm křižníků stavěla přece Kriegsmarine (Scharnhorst, Gneisenau, kapesní bitevní lodě). No a zase takovou díru do světa neudělaly. Jistě, podlehly přesile, ale o tom to je. Moc velké a drahé, aby jich bylo více, a nepřítel je stejně vyslídil a zničil.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od kacermiroslav »

Zemakt píše:Tak, když už jsem to začal, tak si to dovolím usměrnit. Ještě mi furt uniká, proč tedy od nějaké cca půlky třicátých let nikde není u této kategorie vidět kanón větší nez 203. To to byl takovej problém? Co takhle Kacermirovo oblibené 280? Můj osobní pohled je takový, že sled události v tomto období byl takový, že byl lepší vrabec v hrsti než na střeše.
Jak již bylo napsaáno v úvodním článku:
Křižník byl definován jako plavidlo o výtlaku nad 1 850 tun (přičemž strop zůstával na stávajících 10 000 tunách) a s děly ráže nad 130mm (opět zachován limit 203mm). Křižníky byly rozděleny na dvě kategorie – A s děly vyšší ráže než je 155mm a B s děly do ráže 155mm (včetně). Tyto kategorie známe jako těžké a lehké křižníky. Dále byly pro USA, Velkou Británii a Japonsko stanoveny další limity, včetně omezení počtu těžkých křižníků.

Ráže 203mm byla prostě limitní a dohodnuta na konferenci. Proto se nezvyšovala. Němců se to netýkalo, ti žádnou smlouvu na toto téma nemuseli podepisovat, protože omezení, která po WW1 měla teoreticky neumožňovala postavit plnohodnotné plavidlo (výtlak 10.000 tun). To že se konstruktérům podařilo stavět a konstruovat lodě typu Panzerschiffe bylo pro ostatní překvapení.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Zemakt »

Ovšem, mel jsem zejména na myst dobu, kdy nějaké dodržování smluv bylo mimo mísu a také ne jenom němce. Vcelku jsem s Polarem za jedno.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Scrat »

Asi takhle, první těžký křižník byl HMS Hawkins s děly ráže 7,5'' z roku 1919. Jako první na něj zareagovali Japonci se svou třídou Furutaka což měly být původně velké průzkumné křižníky vyzbrojené 12 děly 140 mm. Těsně před zahájením stavby v roce 1920 byly práce stopnuty a Yuzuru Hiraga projekt zcela přepracoval a přezbrojil na ráži 200 mm. K zařazení obou lodí do služby pak došlo v roce 1926 a jejich polosester (třída Aoba) v roce 1927. První americký těžký/lehký křižník USS Salt Lake City je ve službě až od prosince roku 1929. Jenomže už v roce 1922 je výzbroj limitována na 8'' a výtlak na 10 000 T.
Takže projektantům vlastně ani nebylo umožněno rozvinout konstrukci těžkého křižníku podle vlastních představ. Ne že by nechtěli, oni nesměli.

A po dohodách?
Britové už tyto lodě nestavěli, Japonci víceméně také ne (poslední který ještě dokázali dokončit byla Chikuma z roku 1938) a Američané svou třídu New Orleans projektovali ještě ve "smluvním období". Wichita je takový hybrid (těžká výzbroj na trupu lehkého křižníku) stojící trochu mimo tuto kategorii. U dalších tříd se zaměřili zprvu na zesílení pancéřování a tak vznikly rozměrově a výtlakově velké třídy Baltimore, Oregon City a Des Moines. U těch posledních bych mimo jiné poukázal hlavně na výzbroj protože jejich automatické 8"/55RF Mk 16 byly hodně velkým krokem kupředu. Další, případně silnější už nebyly potřeba protože zkušenosti z války preferovaly spíše lehké a protiletadlové křižníky a navíc po válce už nebylo proti komu tyto velké hladinové lodě nasadit. Jediný kdo ještě s kategorií klasických dělových křižníků blbnul byli Sověti jenomže to bylo v době kdy americké palubní letectvo dokázalo potopit vlastně cokoliv od ponorky po bitevní loď.
Je fakt že před WWII se od těžkých křižníků oddělila kategorie superkřižníků které vykrystalizovaly do Alasky a Guamu. Jenomže tahle monstra vznikla hlavně na základě mylné informace že Japonci budují/mají plavidla s výzbojí cca 10''. V momentě kdy Američani zjistili že je to kec zastavili stavbu dalších čtyř jednotek a ani pro první dvě vlastně neměli využití (obě lodě byly degradovány na protiletadlové platformy u TG).

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Bublifuk »

Jak by probíhal vývoj křižníků nebýt konferencí? Staré pancéřové křižníky sice s těžšími děly i pancéřováním, ale podstatně nižší rychlostí se vyvinuly do křižníků bitevních ještě před I. světovou. Jistým vodítkem je proces, který popsal Scrat - na tř. Hawkins reagovali Japonci změnou projektu tř. Furutaka. Výsledkem byla plavidla s vysokou rychlostí, ale slabším pancéřováním i děly, než měla většina posledních pancéřových křižníků. Pokud by vývoj této kategorie měl pokračovat směrem k těžším dělům i pancéři při zachování požadavku vysoké rychlosti, logicky bychom se dostali zpět k lodím obdobným bitevních křižníků - a zde je problém - takové lodě jsou zkrátka příliš drahé na výrobu i provoz pro pro plnění "klasických" úloh křižníků.
Takže tuto cestu bych nepředpokládal, spíš by se stejně stavěla plavidla obdobná shora uvedeným, každá ze zemí by jich pár chtěla mít, aby se mohla postavit Furutace a spol., což lehké/předzvědné křižníky nemohly. A přitom by byla podstatně levnější, než bitevníky. Tedy vývoj by stejně šel obdobným směrem...
Samozřejmě nelze vyloučit, že by některá země časem nepostavila nějaký ten "cruiser killer", jako svébytnou kategorii plavidel, což by jistě opět vyvolalo reakci ostatních. Zde poukazuji na nizozemský projekt P-1047, nikoli v jeho finální verzi, a la Scharnhorst, ale v jedné z jeho dřívějších variant. Holanďané původně uvažovali i o dosti skromnějším plavidlu s 9x240mm děly a 175mm pancéřováním boků. Nestihli každopádně nic, takže i zde jsme v rovině pouze akademické.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od kacermiroslav »

Ano souhlas....ale myslím si, že by se ta ráže stejně ustálila tak někde do těch 305mm....A nebo by možná i ostatní velmoci pomalu následovali Němce a zřídili by taky něco na způsob jejich Panzerschiffe, ale s tím, že by se jednalo o kvalitativně vyšší loď. Tedy s počtem děl 6-9, kolem té ráže 240-280-305mm a se slabším pancéřováním pro dosažení vysoké rychlosti. Tím pádem by se jednalo právě o něco na způsob cruiser killer s dvojnásobnou palebnou silou běžného Washingtonského křižníku.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Nemyslím si, že by standardní křižník vylezl až tak vysoko, to pak pozbývá smysl. Ano, sem tam se může vyskytnout větší loď právě na jejich potírání, ale ty klasické by asi ty nám známé TK zas tak nepřestřelily. Takže souhlasím s Bublifukem. Ale byly by přeci jen o něco jinačí, možná vyváženější, někdy menší, někdy větší, dle národních preferencí, nejspíše i odlišné ráže děl...nebyl by tu ten umělý tlak formovat je úzkým tunelem, takže by byly prostě pestřejší.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Doplněn oddíl zabývající se Velkou Británií.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
FdV
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 23/9/2009, 10:47

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od FdV »

Souhlasím s Bublifukem, že nárůst velikosti a výzbroje křižníků by nebyl moc velký. Žádná „hovada“ jako Alaska.
Pokud by nedošlo k žádným odzbrojovacím konferencím, trumfovaly by se velmoci především v kategorii bitevních lodí a bitevních křižníků. U křižníků by hra o prestiž, kdo má větší hračku, nebyla už tak významná. Lehké křižníky se v průběhu Velké války osvědčily a nebyl důvod je nějak razantně měnit. Šlo by samozřejmě o preference jednotlivých států, u Británie šlo vždy hlavně o co největší počet lehkých křižníků, aby pokryla svojí obrovskou koloniální říši.
Co se týče několikrát zmíněných zabijáků křižníků, jsem k těmto projektům dost skeptický. Tuto funkci plnily křižníky bitevní a dle bitvy u Falkland celkem úspěšně. Nějaké střední křižníky s děly 280 či 305 mm by neměly žádné opodstatnění. Na plnění většiny křižníkových úkolů byly zbytečně velké a drahé a v roli predátora je překonávají bitevní křižníky. Nesmíme zapomínat že po Velké válce všechny námořní velmoci hodné tohoto jména plánovaly stavbu velkých, rychlých a silně vyzbrojených bitevních křižníků.
Tak často vychvalované, a dle mého nekriticky přeceňované panzerschiffe, by nebyla tak skvělá ve světě, kde VB vlastní 3 lodě třídy Lion (počítám v to i Tiger), Renown, Repulse, Hood a jeho tři sestřičky, případně ještě několik dalších a modernějších lodí této kategorie. Prostě lovců už je příliš mnoho.
Lehké křižníky by dle mého názoru zůstaly v celkem rozumných mezích 5000 – 12000 t a s výzbrojí 150 – 210 mm. Dalším významným faktorem by byl vývoj torpédoborců, nad nimiž by si křižníky měly udržet převahu. Pokud by se prosadily torpédoborce s děly ráže 150 mm, které těsně před válkou stavěli Němci, byl by to racionální důvod k zesílení výzbroje křižníků.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Doplněny části zabývající se USA a Japonskem.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Polarfox »

Doplněna Francie a Itálie plus nějaké přídavky na konci.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od arten »

Polarfox mam dve otazky:
Ako sa vlastne prakticky da merat tonaz lodi? Ci ide len o vypocitane udaje?
Ako boli schopne jednotlive strany dokazat prekrocenie limitu u inych zmluvnych stran?
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od Scrat »

Máš na mysli tonáž nebo výtlak?
Tonáž jako taková se u válečných plavidel neuvádí (až na pár výjimek), jde o prostorovou jednotku normálně používanou u civilních lodí. Stačí si projít článek na anglické Wiki.
Výtlak je v podstatě hmotnost lodi za určitých podmínek (projektovaný, prázdný, standardní nebo maximální výtlak) a není až takový problém ho z projektové dokumentace vypočítat. Prakticky naživo to bude asi problém, jak chceš vážit třeba bitevní loď?
A kontrola překročení limitu nebyla s metrem a logaritmickým pravítkem v přístavu. Použila se data oficiálně známá z doby kdy nikdo necítil potřebu je utajovat (byla normálně dostupná v různých ročenkách a přehledech).

scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let

Příspěvek od arten »

Scrat píše:Máš na mysli tonáž nebo výtlak?
Tonáž jako taková se u válečných plavidel neuvádí (až na pár výjimek), jde o prostorovou jednotku normálně používanou u civilních lodí. Stačí si projít článek na anglické Wiki.
Výtlak je v podstatě hmotnost lodi za určitých podmínek (projektovaný, prázdný, standardní nebo maximální výtlak) a není až takový problém ho z projektové dokumentace vypočítat. Prakticky naživo to bude asi problém, jak chceš vážit třeba bitevní loď?
A kontrola překročení limitu nebyla s metrem a logaritmickým pravítkem v přístavu. Použila se data oficiálně známá z doby kdy nikdo necítil potřebu je utajovat (byla normálně dostupná v různých ročenkách a přehledech).

scrat
Ospravedlňujem sa - výtlak, samozrejme.

Smerujem k tomu, že ak sa porušovali dohody, ako sa na to dalo prísť? Existuje nejaká metóda loď "zmerať" keď ročenky (pri prekročení limitov) klamali?
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“