Zabudnuté umenie

Od architektury přes malířství po hudbu

Moderátor: Bleu

Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Bleu »

jen tak povšechně
Souhlasím tady s Polarfoxem - já v době kdy jsem šel na na konzervatoř jsem byl schopnej zahrát z paměti témeř dvouhodinovej program. A nebyly to žádný "písničky". Sem tam nějaká Fuga, většinou tříhlasá a jinak Scarlatti Rameau etc. + nějaký novější věci. Fakt je ale ten, že značnou část jsem měl v hlavě vyloženě nadřenou a nadrcenou každodenním x hodinovym hraním. Což znamená, že jsem to neuměl takový způsobem, aby mi někdo řek: "Takt číslo 65" a já spustil. Měl sem nějaký záchytný místa kdyby náhodou něco. Pravda ale je, že u těch věci, které jsem hrál dlouho a nebyli moc náročný jsem byl schopnej fungovat i zmíněným způsobem. Řekněme že mám slušnou "sluchovou" paměť což znamená že si i docela dobře pamatuju přednášky, zápisky si skoro nedělám. Jen co se bralo a literaturu. Matně si pamatuju, že jsme si v devítce dělali nějaky velkotesty mimo jiné na paměť - poměry mezi jednotlivými typy pamětí. Mě vyšlo snad 70% na akustickou.

K tomu učení
Promě je peklo se učit nějaká data případně i fakta do testu. Ale pokud to mám spojené nějakým "příběhem" souvislostma, vim proč a jak, je to o nečem jiném a učení jde i výrazně rychleji.

K tom ustředověku - většina mnichů, těch obyčejnech neuměla pořádně latinsky. Při mši pak v podstatě deklamovali nějaké "zvuky" aniž znali přesný překlad toho oc řikají. Měli to naučené jako "básničku". A protože v zásadě nědělali nic jiného, než že opysovali případně se modlili tak senadrtili kde co.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Stuka »

Gratuluji k dobré paměti :D i když zčásti pracně vydřené. Ale to jinak asi nejde.
No, v žádném případě nezpochybňuju, že lidé mají dobrou paměť. Kdysi se mohli spoléhat jenom na ni, takže ji věnovali víc pozornosti. Dnes ji nahrazujeme.

Taky mám asi nejlepší paměť akustickou.

Možná jste si všimli, že asi nejlepší paměť je čichová.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Alchymista »

Ono čuch je tiež považovaný najstarší zmysel a má tiež najkratšie - a najrýchlejšie - prepojenie do mozgu.

Pamäť je úžasný fenomém. Ovšem "znalca", ktorý vedel naspamäť bibliu (alebo korán) nie je príliš dôvod obdivovať. Jednoducho preto, že okrem nich toho zasa príliš veľa nevedel - zapamätané dielo zaberalo značnú časť jeho pamäťovej kapacity, aby bola splnená požiadavka presnej a bezchybnej reprodukcie naučeného textu, navyše často spojené s požiadavkou vedieť reprodukovať i vybrané časti textu.

Za povšimnutie stojí, kedy začalo "umenie pamäte" upadať - je to v čase vynálezu kníhtlače a následného nárastu úrovne gramotnosti v populácii. (Toto obdobie je tiež spojené so začiatkom priemyslovej revolúcie a zmenami v "spoločenskom výrobnom spôsobe".) Proste informácie a texty sa začali zapisovať do dostupnejšej a praktickejšej "externej" pamäte. Tým sa zmenila aj požiadavka na "znalosti" - už nebolo doležité text či údaj vedieť "z pamäti", ale vedieť "kde to nájdem" a samozrejme - vedieť efektívne čítať.
Navyše, s rozvojom techniky a technológie podstatne vzrástla požiadavka na "presnosť" zapamätaných údajov - je podstatne jednoduchšie zapamätať si text, ktorý má "samoopravné vlastnosti" než rovnako dlhý rad číselných hodnôt, ktorý takú vlastnosť nemá. Jedna pani z práce vie naspamäť desiatky, možno stovky básní (možno všetky zo školských a stredoškolských učebníc literatúry, ktoré kedysi používala), má ale problém zapamätať si dve-tri telefónne čísla a mala vážny problém zapamätať si svoje prístupové heslo do systému (našťastie je dobrá pisárka, takže teraz má asi 200 znakové heslo - úryvok nejakej básničky s poprehadzovanými písmenkami - to jej problém nerobí ani na zapamätanie, ani na napísanie).

Požiadavky na rozsah rôznych typov pamäte s rozvojom techniky a technológie napodiv vzrastajú - vrastajú požiadavky na znalosť veľkého množstva spôsobov obsluhy rôznych strojov a zariadení, výrobných postupov, vzorov "bezpečného správania". Vzrastajú tiež požiadavky na orientáciu v životnom priestore a teda na "miestopisnú" pamäť, sme vlastníci (a naši spolužijúci tiež) veľkého množstva predmetov, ktoré musíme správne rozpoznávať (vedieť, ktoré patria nám - a ktoré niekomu inému) a používať. Pracujeme tiež s veľkým množstvom "dočasne platných údajov", ktoré si musíme zapamätať síce dostatočne presne, ale len na krátky čas. A dalo by sa tak pokračovať dlho...
Proste zmenil sa náš životný spôsob a rytmus, a tým sa zmenili aj požiadavky na našu pamäť. Nezhoršila sa, ale systémy učenia sa, vytvorené pre "umenie pamäte" prestali vyhovovať pre praktické použitie.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Stuka »

Technológia ide dopredu a tlak na človeka je obrovský. Doba je rýchla, takže si musí veľa pamätať najmä, kde má info hľadať. Áno, to máš pravdu. Napriek tomu si myslím, že kedysi si museli pamätať viac ako my, pretože nič iné nemali. Nemali žiadne manuály na obsluhu, knihy, TV, internet.
Taktiež by sa dalo polemizovať, či technologické hračky, postupy a celkový spôsob nášho života, človeku naozaj vyhovujú a či tá rýchlosť s akou musí vstrebávať informácie (a zasa ich rýchlo nie veľmi strávené vypľúvať) je vždy pre rozvoj jeho osobnosti a kvalitu jeho života dobrá. Prečo potom niektorí volajú k návratu k prírode, k starým hodnotám, prečo sa niektorí ľudia venujú starým remeslám (aj keď si môže všetko kúpiť), prečo chce niekto čítať homéra v originále (aj keď mu to je nanič), prečo sa napr. utiekam ku klasickému počítaniu , aj keď mám po ruke kalkulačku atď. atď.
Takže pre tých, ktorým nestačí len vlastniť a ovládať najnovší mobil, pre tých je tu okrem iného aj oblasť "umenia pamäte" , kde sa môžu realizovať iným spôsobom. :wink:

Edit: Vlastne ma napadlo: že "umenie" pamäte, je nazvané umením, práve preto že ho naozaj treba brať ako hocijaké iné umenie. Pripodobniť si ho napr. k maľovaniu. Aj maľovanie sa dá robiť remeselne alebo dokonca podľa šablóny, s tým, že hodinu denne budem maľovať, nejak to odriem a obraz bude za chvíľu hotový. S umením takýto postup ale nemá nič spoločné. Rovnako treba asi chápať umenie pamäte. Nestačí len myslieť si, že je to spôsob ako si niečo vtĺcť do hlavy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Polarfox »

Ale on to prakticky je způsob jak si něco vtlouct do hlavy. A v tom horším případě si tím zaplácnout kapacitu použitelnou na řadu dalších věcí :) Podle mne je důležitější umět třídit a kombinovat informace. Já také nejsem zastánce hektického života a spočítám to i z hlavy, ale pokud mám k ruce nástroj, který mi ušetří čas, který následně využiji dle svého přání, tak bych byl hloupý nehrábnout po něm. Nemluvě o konkurenční výhodě atd.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Stuka »

No, zdá se, že se točíme v kruhu.
Neříkám, že umění paměti nebylo vtloukání do hlavy - jenom to přeci bylo cosi navíc, proto se to nazývá umění. Samozřejmě, že dnes už není čas a snad ani důvod pohrávat si s textem jako v antice nebo středověku, a nikdo to ani nežádá, ale je zajímavé, že to kdysi lidé dělali a že se na to zapomnělo.

Taky sáhnu po technologii, když nemám čas atd. ale zjistila jsem že když se člověk na ni moc spoléhá, není to pro mozek zrovna nejlepší. Aspoň můj. :) Takže si někdy sednu a počítám bez kalkulačky, i když to nepotřebuju. Aby mozek nelenil.

Stejný důvod možná mají ti, co se učí zpaměti - ne z důvodu potřeby, práce, ale záliby a rozvoje osobnosti.
Líbila se mi odpověď jednoho, když se ho ptali, proč se dnes učit sáhodlouhé básně a eposy a proč to dělá on, jaký má k tomu důvod. Řekl, že to dělá i z důvodu, aby se sám se sebou nenudil, kdyby něco. Prostě má v hlavě naskládaný materiál na přemýšlení na dlouhé a dlouhé hodiny.
Sympatické.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Alchymista »

Polarfox - keď nemáš k dispozícii knihy a zápisník, prípadne vôbec nevieš čítať a písať, nič iné ti nezostáva, len sa doležité texty od niekoho naučiť naspamäť. Severania sa tak učili napríklad rozsiahle eddy a epické básne, ktorých vyprávanie trvalo aj niekoľko dní (až niekoľko desaťtisíc slov), ešte v 19. storočí, hoci už od 12.-13. storočia existovali aj v zapísanej forme.
Navyše, v dávnych časoch boli ručne písané knihy veľmi, veľmi drahé - niekde som čítal, že nejaký zemepán dal za bibliu ročný výnos niekoľkých dedín, takže ručne prepísaná kniha predstavovala nemalý majetok. Biblia je však náboženský text...
Prostému ľudu nezostávalo, len si svoje slovesné výtvory - rozprávky, povesti, legendy rozprávať spamäti - dobrý rozprávači poznali niekoľko desiatok príbehov, dostatočne dobre a presne, aby sa ich rozprávaním uživili (rozprávanie príbehov robili za úplatu ako remeslo).
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Polarfox »

Já neříkám, že to nemá své využití, ale ve své ryzí podobě je to opravdu hlavně způsob, jak si natlouct informace do hlavy. Pak je individuální záležitost, jestli ten dotyčný dokáže ty informace i dále zpracovávat a nebo je to jen chodící úložiště dat.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Stuka »

Nevím jestli všechny kmeny Indiánů, ale mnozí z nich vyprávěli příběhy ve spojitosti s územím, které po staletí obývali. Ke každému místu se vázal nějaký příběh. Hleděli do krajiny a vyprávěli. K potoku, mýtině, k louce, lesu se vázala jiná část příběhu. Krajinu používali stejně jako v metodě loci se používá budova na vybavení vzpomínek. Když jim běloši vzali půdu a zavřeli je do rezervací, vzali jim vlastně jejich paměť.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Moskevskaja
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Moskevskaja »

Jako malý jsem byl "klasifikovaný" jako dyslektik. Zasadilo to do mě docela slušné dilema a srazilo mi to sebevědomí. Furt jsem se srovnával s ostatními, jestli jsem normální.
Jaké bylo mé překvapení tehdy a jaké je mé pobavení dodnes na sezení u psycholožky či co to bylo. Poté, co jsem jí zopakoval krátkou básničku, řekla, že už nejsem dyslektitk :shock: :D
Vaše debata se nevědomky pohybovala okolo metod stanovení dyslexie, protože se mezi ně testy zrakové a sluchové paměti zařazují. Zde bylo zajímavé, že vyšší inteligence studenta dokáže stanovení dyslexie poplést, protože používá kompenzační metody-u sluchové paměti (diktátu) si slova dokáže promítnout, vidět je (http://www.asociacevsp.cz/materialy-z-akci . Dole je prezentačka "stanovení dyslexie"). Což dokáže obhájit biflování, jako metodu pomáhající při diktátech.
Často uvažuji o tom, jaké spektrum společnosti dokáže obsáhnout jeden portál :wink:
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Stuka »

Patříš do řady slavných lidí jako např. Thomas Edison, Albert Einstein, Winston Churchill.
Osobně si myslím, že dyslexie je porucha, která sice způsobuje problémy, hlavně v dětství, ale pokud se včas podchytí, může být vlastně bránou k vyššímu intelektu nebo aspoň výraznějšímu rozvoji v nějaké oblasti.
S dyslexií nemám sama žádné zkušenosti, ale pokud by se ti chtělo víc o tom něco napsat, zajímalo by mě, jakou jsi měl (nebo máš) paměť. Jestli jsi vnímal písmena spíš jako tvary , které ti připomínaly nějakou věc, nebo podle významu. Také by mě zajímalo, pokud jsi měl horší paměť, jestli jsi se musel jenom tvrdě biflovat, nebo tě naučili používat nějakou metodu paměti založenou na tvarech, prostoru, místech.
Já osobně využívám antickou metodu loci na běžné zapamatování třeba věcí, které mám koupit nebo musím udělat a je to dobrá metoda pro interní paměť. Jinak se samozřejmě běžně spoléhám na externí paměť.

Edit: ano, na tomhle fóru se dá probrat kde-co a to je výborné. :wink:
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Moskevskaja
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Moskevskaja »

Zklamu Tě, myslím, že vše, co si zapamatuji, je výsledek přehledu anebo fotografické paměti. Nikdo mě nic neučil. Můžeš psát slovensky. Na střední jsem se setkal s učitelem, co měl potřebu slyšet věty z učebnice slovo po slovu. Bifloval jsem se. A pamatuji si, že mi velice pomohlo vidět délku slova a jeho pozici v textu. Jako bych si dokument oskenoval; prostá fotografie. Je teda pravda, že si pamatuji i místo, kde se stránka textu nacházela /třešňový sad v květu/, ale to zas nemělo velký dopad; obsah jsem do měsíce, jako nepotřebnou věc, zapomněl. Neocenitelnou pomoc mi podává schopnost odbočit z "tenkého ledu" a zavést debatu do oblasti, ve které budím dojem znalého, anebo tazatele znejistit. :rotuj:
A taky jsem se setkal s nepříjemným jevem, občas mám problém použít gramatická pravidla, už to nevidím tak jasně a dávám to na vrub málemu cvičení diktátů anebo alkoholu :lej:
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Uživatelský avatar
Moskevskaja
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Moskevskaja »

Ahoj všichni po čtyřech letech,

při obvyklém jezení a prohrabování se články tady na Palbě jsem narazil na článek o historii paměti, který mě kdysi velice zaujal. Zrovna teď řeším akutní potíž s pamětí v práci (dělám agronoma a musím si pamatovat, co mi lidi říkají) a je velice vhodné přečíst si to znovu. Stuka psala, že se s dyslexii můžu řadit mezi velikány historie. No, tak já Vás tedy zdravím už ze čtvrté práce za poslední rok:D. Na zaměstnavatele věru nepůsobí dobře neschopnost se pořádně soustředit a říkat blbost.
Jsem trochu na vážkách, jestli jsem si tu paměť trochu nezničil hýřivým způsobem života a tak bych se Vás rád zeptal, jak vnímáte vývoj paměti u sebe v průběhu času? Myslíte, že jste byli za svůj dlouhý život někdy moudřejší anebo natvrdlejší? Popřípadě, co si myslíte, že daný stav mysli způsobilo? Je to pro mě dost kruciální otázka. Děkuju za odpověď a přísahám, že už nebudu psát o třešňovém sadu (co jsem tím safra tenkrát myslel...?)
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Dzin »

Co se týká mě, je to těžké hodnotit. Obecně mi přijde, že si zapamatovávám méně, třeba telefonní čísla. Ale na druhou stranu, věci, které mě zajímají potažmo baví, si zapamatovávám ihned a snadno. Podobně jako dříve nemám problém si zapamatovat obsah knihy, která mě zaujala, ale mám problém s jejím názvem a autorem. Před dvaceti pěti léty jsme si hodně četl o japonských druhoválečných lodích a do teď si pamatuji názvy jejich BB, CV a CA. A tak podobně.

Moje schopnost zapamatovat se nejspíše zmenšila v obecné rovině, ale jak jsme psal, v konkrétních věcech, které mě baví a zajímají mi přijde, že je na tom stále stejně.

Jinak zmenšení intelektuálních schopností je obecně způsobeno stárnutím, tedy zmenšováním schopnosti regenerace. Ale zase se to vynahrazuje získanými schopnostmi, zkušenostmi a vědomostmi. Pouze fyzicky dosahujeme vrcholu intelektu někdy kolem 20. roku života, naučenými schopnostmi, návyky atd. až někdy po 40. roku života.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Alchymista »

To dobre zapadá do schémy rozloženia funkcií v rodinne/rodovej skupine a viacmenej súhlasí s priemernou dĺžkou ľudského života po väčšinu doby existencie biologického druhu homo sapiens sapiens. Jedinci vo veku 20-25 rokov sú na vrchole fyzickej a mentálnej výkonnosti, pre získanie "definitívneho" statusu v skupine, jedinci vo veku 35-45 rokov dosahujú vrchol v efektivite mentálnych a fyzických procesov potrebných pre efektívne riadenie skupiny a udržanie statusu v skupine. Je zaujímavé, že u žien v rovnakom období, respektíve na jeho konci, nastáva klimakterium a následne menopauza.

Prečo takto?
"Najstarší syn" vo veku 20-25 rokov sa snaží dosiahnut vrchol rebríčka (má na to fyzické a mentálne predpoklady), ale jeho víťazstvo nad "otcom" (vo veku ~35-40 rokov - prvých synov počal v 15 rokoch) bezprostredne hrozí infanticídou "posledných", ešte nesamostatných potomkov "otca", kvôli prístupu k samiciam, ich matkám. Je teda žiadúce (predovšetkým z pohľadu samíc - ich "investícia do potomstva" je neporovnateľne väčšia ako investícia samcov), aby bol "otec" v tomto období vysoko "obranyschopný" a bol túto hrozbu schopný odvrátiť. Postupne ale samice z vekovej skupiny "otca" prestávajú byť kvôli klimaktériu "sexuálne zaujímavé" a ich posledným nesamostatným potomkom už infanticída priamo nehrozí - výkonnosť "otca" teda môže poklesnúť bez priameho ohrozenia jeho potomkov a na vrchole rebríčku v skupine bude nahradený "stredným synom" - jedincom na vrchole výkonosti, ktorého sám počal na vrchole vlastnej výkonnosti.

------------------------------------------
Nesúhlasím s názorom, že by sa naša pamäťová kapacita oproti minulosti zmenšovala. Skôr naopak.
Je ale pravdou, že v pamäti neuchovávame tak detailné informácie o osobách, činnostiach a prostredí ako to bývalo v minulosti. Lenže kým v minulosti vystačil človek s pamäťovými záznamami o cca stovke osôb detailne a cca tisícke "povrchne", dnes je potrebný dostatočne podrobný záznam o tisícke jedincov a povrchný o niekoľkých tisícoch a hranica je menej ostrá. Podobne je to s činnosťami - z niekoľkých desiatok až stoviek činností v minulosti sa spektrum činností rozšírilo na niekoľko ticíc. Veľmi výrazná zmena nastala pri orientácii v prostredí - miesto podrobných "mentánych máp" niekoľko málo teritórií a spojovacích trás medzi nimi musíme využívať rozsiahle mapy spojovacích trás a podrobné "mentálne mapy máme" v skutočnosti len pre veľmi málo teritórií, zato máme veľký počet "schematických máp" alebo skôr niečoho ako "súbory pravidiel pre určité prostredia", ktoré nám umožňujú dosiahnutie cieľa s minimom chybných pokusov/blúdenia.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Moskevskaja
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Zabudnuté umenie

Příspěvek od Moskevskaja »

Moderní doba si vyžaduje biflování mála věcí, ale člověk si musí v hlavě uchovat hodně věcí na krátkou dobu. Máme možnost cestovat a mít několik míst, na kterých žijeme. No a to se to pak zapomíná o dost lehčeji. Připadá mi, že u lidí potkávám různou rychlost schopnosti vnímat a zpracovávat podněty. Na youtube jsem našel velice zajímavý dokument o čase, který se tohodle tématu dotýkal (https://www.youtube.com/watch?v=8zvRJ-vnPhc). Řeší se v něm, že mouše musí asi připadat naše ruka, která jí zaplácává, děsně pomalá a že jí to trvá celé věky. No a když se snažím rychle si na něco v práci vzpomenout, tak mě připadá, jako bych kdysi býval víc moucha než ruka. Ale to je asi normální. Anebo jsou všichni zemědělci zrychlení.
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Odpovědět

Zpět na „Umění v historických souvislostech“