Operace Judgement

zásobování Malty, Tarent, potápěči v Alexandrii...

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Operace Judgement

Příspěvek od Nelson »

První plány na napadení válečného přístavu v Tarentu vypracoval v polovině roku 1938 tehdejší velitel letadlové lodě Glorious námořní kapitán Lumley Lyster z podnětu prvního lorda Admirality Pounda. O dva roky později, již jako kontraadmirál a velitel Středomořské divize letadlových lodí tuto svoji studii oprášil a upravil podle aktuálního stavu. A po bitvě u Kalábrie (9.7.1940) předložil svůj plán admirálu Cunninghamovi.
Obrázek letecký snímek tarentského přístavu

Situace Britů ve Středozemním moři byla od vstupu Itálie do války vážná, po kapitulaci Francie se stala kritickou. V severní Africe se dal na pochod do nitra Egypta italský sbor maršála Grazianiho a v říjnu 1940 přepadly italské divize Řecko. Na jižním pobřeží Apeninského poloostrova v Tarentu navíc kotvila většina těžkých jednotek Supermariny. Tyto lodě, i když nevyvíjely téměř žádnou činnost (Italové několikrát dostali od Britů na moři výprask a tak se raději ukrývali v přístavech), tvořily stálou hrozbu pro nedalekou britskou základnu na Maltě a zároveň i námořní komunikaci Gibraltar-Alexandria.

V té době byla středomořská skupina neustále posilována. Britové se snažili zaplnit mezeru vzniklou francouzskou kapitulací. Tak bylo koncem srpna loďstvo posíleno bitevní lodí Valiant, křižníky Coventry a Calcutta a novou letadlovou lodí Illustrious. Ta sice nesla jen 36 letadel, ale společně s lodí Eagle (21 strojů) už tvořily na podmínky Středozemního moře slušnou údernou sílu. Cunningham se rozhodl realizovat Lysterův plán.
Datum útoku bylo určeno na 21.9.1940. Pouhý týden před tímto datem však došlo k požáru v hangárech Illustrious a loď musela do opravy. Nový termín útoku byl proto předběžně stanoven na 11.11. Osádky letounů mezitím velmi náročným výcvikem zdokonalovaly svoje umění. V alexandrijském přístavu nacvičovaly torpédové útoky a noční identifikaci plavidel. V loděnici mezitím dělníci opravovali jejich mateřské plavidlo. Počátkem listopadu však došlo k další komplikaci. Došlo k vážné havárii ve strojovně letadlové lodě Eagle a podle názoru techniků nabylo možno provést opravy tak aby se plavidlo mohlo zúčastnit operace v plánovaném termínu. Admirál Cunningham však s dalším odkladem nesouhlasil a tak byla část letounů z Eagle přeložena na Illustrious. A tak 6.11. opustila většina lodí Středomořského loďstva alexandrijský přístav. Na palubě a v hangárech letadlové lodě bylo celkem 24 Swordfishů, 14 Fulmarů a 4 Gladiatory.
Obrázek HMS Illustrious

Mezitím, již od října podnikaly britské letouny z Malty průzkumné lety nad Tarentem. Byly pořízeny stovky detailních fotografií velkého i malého přístavu a podle nich byly na situačních mapách vyznačeny i ty nejméně podstatné drobnosti.
Letečtí specialisté z těchto snímků vyčetli slabé body obrany tarentského přístavu. V celém přístavu a jeho okolí bylo napočítáno 101 protiletadlových děl, 193 kulometů a 22 světlometů. Zároveň však bylo zjištěno, že většina protiletadlových baterií pokrývá pouze přístupy od moře. Byly určeny sektory balónových přehrad chránících od východu a jihozápadu kotviště bitevních lodí ve velkém přístavu a zároveň fotografie odhalily velké mezery v těchto zátarasech. Také byly identifikovány jednotlivé cíle.

Admirál Cunningham rozdělil své lodě do tří skupin které však až do 11.11. doprovázely konvoj na Maltu. Odpoledne se loďstvo rozdělilo. Jedna takzvaně diverzní část zamířila ke Gibraltaru, Illustrious spolu se čtyřmi křižníky a čtyřmi torpédoborci nabrala kurz k ostrovu Kefalonia a mechanici začali připravovat letadla. Třetí skupina, 4 bitevní lodě, zaujala postavení mezi Illustrious a Tarentem pro případ, že by Italové vypluli.
Z Malty byly na letadlovou loď dopraveny jen několik hodin staré fotografie tarentského přístavu kde mimo bitevní lodě kotvilo i 14 křižníků a 27 torpédoborců, prakticky téměř celá Supermarina.

Ve 20.40 se z letové paluby zvedla první útočná vlna tvořená 10 Swordfishi a 2 Fulmary. 6 letounů neslo torpéda, 4 měly podvěšeny malé pumy a Fulmary nesly osvětlovací pumy. Ty se po dvou hodinách letu oddělily od strojů nesoucích torpéda a osvětlily celou vnější rejdu. 4 stroje s klasickými pumami mezitím napadly palivové nádrže (bez zásahu) a základnu hydroplánů v malém přístavu.
Torpédové letouny oblétly přístav a zaútočily od západu. Tak se svržené osvětlovací pumy ocitly za bitevními plavidly a odhalily jejich tmavé siluety. To už se ozvala protiletadlová děla, všechna ale mířila vysoko na oblohu, zatímco Swordfishe se držely asi 10 metrů nad vodou. Čelní letoun po úspěšném napadení bitevní lodě Conte di Cavour zavadil o hladinu, zřítil se a osádka se dostala do zajetí. Dalším dvěma strojům se podařilo zasáhnout bitevní loď Littorio. 12.11 v 01.30 přistálo 11 letadel první vlny na Illustrious.
Obrázek torpédový Fairey Swordfish
Mezitím se nad Tarentem objevila druhá vlna. Ta opustila letadlovou loď ve 21.30. Tři letouny se musely kvůli poruchám vrátit a tak k cíli zamířilo 5 Swordfishů s torpédy, dva s malými pumami a 2 osvětlovací Fulmary. Útok této druhé skupiny se podobal prvnímu úderu, strojům s bombami se podařilo zapálit nádrže s naftou a torpédové stroje jednou zasáhly Caio Duilio a dvakrát Littorio (jedno torpédo selhalo). Jednou pumou se podařilo zasáhnout těžký křižník Trento a stejně dopadl i torpédoborec Libeccio. Také tato skupina letadel ztratila jeden stroj, jeho osádka však zahynula, zbývající dosedly kolem 02.30 na palubu letadlové lodě.
Illustrious se po přijetí všech letadel spojila se svazem bitevních lodí a celá skupina se maximální možnou rychlostí začala stahovat směrem k Alexandrii. Při návratu se do její blízkosti dostaly tři italské průzkumné letouny, všechny však byly sestřeleny a svaz se již nikým neobtěžován vrátil na základnu.


V době kdy nad Tarentem řádily Swordfishe, narazila diverzní skupina složená ze tří křižníků a dvou torpédoborců na italský konvoj čtyř lodí doprovázený torpédovkou a ozbrojeným parníkem. Jedna nákladní loď byla potopena a dvě těžce poškozeny stejně jako jedno z doprovodných plavidel. Potom se britská skupina vzdálila protože její velitel dostal zprávu, že by italské lodě z Brindisi mohly napadnout ostrov Korfu.

Fotografie pořízené o několik dní později ukázaly, že Littorio zasažené třemi torpédy skončilo na dně mělkého přístavu. Stejně dopadl Conte di Cavour. Také Caio Duilio dosedl zaplavenou přídí na dno. Všechny lodě byly vyzdviženy, Littorio a Caio Duilio byly opraveny během půl roku, naopak Conte di Cavour zasažený jen jedním torpédem se nepodařilo opravit do konce války. Zbylé lodě Italové přemístili do Neapole a do Mesiny.
Obrázek na dně přístavu sedící Conte di Cavour

Z 11 torpéd zasáhlo své cíle 6 (jedno neexplodovalo), tedy úspěšnost 54,5%. To se nepodařilo dosáhnout v žádné jiné bitvě v průběhu války. Jedenáct zastaralých letounů napadlo silně bráněnou základnu a během hodiny vyřadilo polovinu bitevních lodí italského námořnictva. Piloti svrhávaly torpéda ze vzdálenosti 400-1200 metrů a z výšky maximálně 10 metrů.
Operace ukázala obrovské možnosti palubního letectva při útoku na silně bráněnou základnu. Ironií osudu je, že nejlépe informace zužitkoval admirál Jamamoto při plánování útoku na Pearl Harbor. Již v lednu 1941 si vyžádal podrobné informace od námořních přiděenců v Římě a v Londýně. Naopak Američanů jako by se to vůbec netýkalo a své lodě nechali v Pearl Harboru bez protitorpédových sítí.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 22/7/2006, 21:26, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pane úplně perfektně popsáno, tato zdánlivě opomenutá operace, sloužila Japoncům , jako podklad pro Pearl Harbour, který měl zásadní vliv na druhou světovou válku. Děkuji.
ObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jo, dík za pochvalu. Moje články čte většinou jenom pár lidí a tak jsem často rád za jakoukoliv reakci.
A k tomu pánovi. Říkám o sobě, že jsem starý blbec, ale zase ne tak starý aby mi tu kdokoliv vykal. 8)
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Tím menším zájmem se nenech rozladit. Jsme suchozemský národ a spousta zdejších se raději "vznáší v oblacích" :mrgreen:

A tím panem tituluje i me,když chválí. :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ano přesně, nenech se otrávit, moře má skvělé a zásadní operace. Pane říkám, když zjistím mistra v oboru. Ten Pearl Harbour je zásadní a stál by za popsání z obou stran.
ObrázekObrázekObrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

To norad: Tvoje články mají vše co mají mít, před Tebou smeknu kdykoliv. Sice jsem si ještě neověřil modernizaci anglických těžkých křižníků, nějak jsem se ještě nesrovnal s tím HMS Exeterem, ale jak říkám: "smekám".
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

V lodích poněkud plavu :mrgreen: ...ale tahle akce, to je legenda (ovšem jen pro fajnšmejkry)!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Reisen píše: Sice jsem si ještě neověřil modernizaci anglických těžkých křižníků, nějak jsem se ještě nesrovnal s tím HMS Exeterem, ale jak říkám: "smekám".
Asi nebudeš mít přístup ke knížce "British Cruisers of WWII" od Revena a Robertse. Jestli nemůžeš rozdýchat ten Cumberland, tak se mrkni sem: http://www.military.cz/ww2_ships/GB/ca/ ... erland.htm
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Hm, máš pravdu, já jsem si pamatoval něco málo z knížky "Vládcové oceánů" od Ing.René Grégra - vydalo Naše vojsko Praha 1974. Tam právě byl Exeter vychválen, že hmotnost ušetřená na dělové věži byla věnována silnějšímu pencéřování atd. Neměl jsem informace o modernizaci Cumberlandu. Měl jsem za to, že jí prošel London, Kent a asi tři-čtyři další.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Některé věci jsou zde na "Palbě" popsány, rád bych se s tebou spojil , jestli bychom nepopsali Tichomoří, to moc lidí také nezná? Něco tam je ale domluvit se dáme co bylo předtím a co bylo potom.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrázek Útok na Taranto


První vlna velitel Lt.Cdr.Williamson :

1. Swordfish L 4A
815.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt.Cdr. Kenneth Williamson
Lt. Norman „Blood“ Scarlet
- sestřeleni, zajati, zásah Conte di Cavour - potopena

2. Swordfish L 4K
815.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Neil Kemp
Sub.Lt. Roland Beiley
- zásah Littorio

3. Swordfish L 4M
815.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Henry Swayne
Sub.Lt. Johny Buscall
-zásah Littorio

4. Swordfish E 4F
813.squadrona
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Michael Maund
Sub.Lt. William Bull
- výbuch na dně poblíž Littorio

5. Swordfish L 4C
815.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Philip Sparke
Sub.Lt. Johny Neale
- poškození Andrea Doria

6. Swordfish L 4R
815.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Sub.Lt. August MacAuley
Sub.Lt. Tony Wray
- poškození Andrea Doria

7. Swordfish L 4L
815.squadrona
HMS Illustrious
6x puma 113kg
Lt.William Sarra
Sub.Lt. Jack Bowker
- zásah hangáru v hydroplánovém přístavu

8. Swordfish L 4H
815.squadrona
HMS Illustrious
6x puma 113kg
Lt.Tony Forde
Sub.Lt. Antony Mardel-Ferreira
- pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano

9. Swordfish E 5A
824.squadrona
HMS Eagle
6x puma 113kg
Cpt. Olivier Patch
Sub.Lt. David Goodwin
- útok na Trento - zásah Libecio, Emanuele Pessango

10. Swordfish E 5Q
824.squadrona
HMS Eagle
6x puma 113kg
Lt.John Murray
Sub.Lt. Stuart Paine
- pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano

11. Swordfish L 4B
815.squadrona
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt.Charles Lamb
Sub.Lt. Grieve (813)
- Osvětlovači

12. Swordfish L 4P
815.squadrona
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Lancelot Kiggel
Lt. Hugh Janvril
- Osvětlovači




Druhá vlna velitel Lt.Cdr. Hale :

1. Swordfish L 5A
819.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt.Cdr. J.W. Hale
Lt. George Carline
- zásah Littorio

2. Swordfish L 5H
819.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Charles Lea
Sub.Lt. Johny Jones
- zásah Caio Duilio

3. Swordfish L 5K
819.squadrona
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. "Tiffy" Torrens-Spence
Lt. Alfred Sutton
- torpédo uvízlo na dně pod Littorio,
deaktivováno italskými potápěči

4. Swordfish E 4H
813.squadrona
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Gerald Bayly
Lt. Henry "Tod" Slaugher
- sestřeleni před vypuštěním - oba zahynuli

5. Swordfish E 5H
824.squadrona
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. John Wellham
Lt. Pat Humphrey
- výbuch torpéda na dně

6. Swordfish L 5F
819.squadrona
HMS Illustrious
6x puma 113kg
Lt. Clifford
Lt. George "Grubby" Going
- zásah Trento

7. Swordfish L 4F
815.squadrona
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Ronald Skelton
Sub.Lt. Edgar Perkins
- Osvětlovači

8. Swordfish L 5B
819.squadrona
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Dick Hamilton
Sub.Lt. Johny Weeks
- Osvětlovači

9. Swordfish L 5Q
819.squadrona
HMS Illustrious
6x puma 113kg
Lt. Sam Morford
Sub.Lt. Raymound Green Návrat
- porucha
ObrázekObrázekObrázek
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

Dodám,že pred operáciou prešla na Illustrious aj letka swordfishov z lode Eagle,ktorá musela íst na opravu. Preto boli lietadlá označené písmenami. Tie z Eagle písmenom E, t Illustrious písmenom.
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

NELSON - výborný článok,jeden z mnohých,ktoré som si zatial prečítal. Len tak dalej. Vdaka
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
Odpovědět

Zpět na „Námořní a vzdušné operace ve Středomoří“