Saab 35 Draken (SWE)

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Pokud by to bylo jako v tomto případě víceméně nad mezinárodním územím, pak ne. Švédové by možná také stříleli při vážnějším narušení vzdušného prostoru, nebyli zrovna spojenci NATO i když NATO pro ně narozdíl od SSSR ve skutečnosti reálnou hrozbu nepředstavovalo. Vyloženě nad území SSSR snad ani Blackbirdy nelétaly, alespoň ne v době o níž mluvíme.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

No, asi by stříleli, ale to by do toho NATO muselo jít hodně " natvrdo " a k tomu nebyl důvod. Obvykle.
Ale vzhledem k neutralitě se museli ke všem narušitelům chovat stejně.

Pokud je mi znám, tak SRka vzdušný prostor SSSR ani jednou nenarušila, nikdo nechtěl riskovat další kauzu U-2...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Letoun Saab J-35 "DRAKEN" patří do trojice mojich oblíbených typů z přelomu 50. a 60. let min. stol.. Prostě elegance sama, stejně jako Mirage III a Mig-21.

A nyní k diskusi o stíhačkách evropského původu vs. SR-71.
Té události J-35 x SR-71 klidně věřím. Dynamický dostup letadel s rychlostí M2 přesahuje hodnotu 20 000 m i o několik kilometrů. Musel to být pro posádku SR-71 trochu šok, když je najednou ozařoval střelecký lokátor v režimu zachycení cíle a navíc ze strany neutrálního Švédska, odkud piloti nečekali nijakou protiakci.

Co tvrdí špičky leteckých sil USA mne zrovna nepřekvapuje ( udajně nikdy neprovedený přepad a RL zachycení SR-71 ze strany stíhačů VVS). Když žádný jiný letoun, tak Mig-25 se mohl klidně měřit rychlostí i dostupem. Jeho výkonný střelecký lokátor sice neměl extra dosah, ale nešlo jej jen tak zarušit.
Další systém přepadu SR-ky jsem popisoval v tématu "Špionážní letouny USA nad .... ". Tam jsem popisoval způsob přepadu strategických průzkumných letadel stroji Mig-23.

Švédové nebyli jediní kdo borce z USA vystrašili Jen se o tom v USA nemluví, není to americké.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Jj, o těch MiG-23 jsem taky něco slyšel - dokonce se jednalo i o stroje našeho letectva, ovšem ty rozhodně neměly lock-on, tedy pokud se jedná o mě známou historku. Náš pilot Habu jen "ozářil" někde na nad Německem a ta začala zběsile točit zoufalou obranou zatáčku. Ano, věřím tomu, že Švédi nebyli jediní a pokud by Američané vyslali SR-71 přímo nad území SSSR, zle by se mu asi vedlo...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Abychom byli spravedliví, musím dodat, že hlavním druhem vojska v sestavě PVOS států VS bylo vždy protiletadlové raketové dělostřelectvo. V případě skutečně zvýšeného politicko - vojenského napětí mezi NATO a VS by proti SR-71 působyly v léčce PL rakety země - vzduch velkého a středního dosahu, protože letectvo by mělo mnohem větší starosti s cíly v malých a přízemních výškách.
Letouny SR-71 nelétaly zase tak daleko od naší západní hranice, aby střely R-23R byly bez šancí. Také dynamický dostup Migu-23 byl značně nad 20 000 m. Navíc systém průzkumných a výstražných RL pracoval skvěle a "Blackbird" zjistil již během tankování ve vzduchu před odletem na operační trať. Stroj prolétal podél západní hranice bývalé NDR a ČSSR nebo podél severní hranice NDR a Polska. Proti takovému letounu mohly ze základen v PLR a NDR odstartovat nejen Migy-23, ale i tam rozmístěné Migy-25. Na našem území sice 25-ky nebyly, ale mohly přelétnout z Polska či Maďarska, popř. ze západních letišť na Ukrajině. A že je naši letovodi často naváděli je obecně mezi odborníky známo.
Pokud jde o možnosti našich Migů-23MF/ML, nelze je podceňovat, výcvik stíhačů PVOS byl opravdu tvrdý a netrpěl polovičatosti.

Na závěr si dovolím doplnit standardní parametry letu SR-71 v operačním prostoru střední Evropy: H = 22 000 m - 28 000 m ( většinou 24 km), V = 2,4 M.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Momentálně dávám dohromady rozsáhlejší práci o Viggenech a nedá mi to abych se nevrátil v tomto případě k dynamickému dostupu o kterém se mi toho v souvislosti se švédskými stroji nepodařilo příliš najít, snad jen to, že údaje o skutečném dostupu a dosažené rychlosti se vlastně nikdy neodtajnily (u Viggena dle slov jejich pilotů i proto, že prý ve skutečnosti nikdo neví jak rychle a vysoko by uměl letět, protože by mu palivo došlo jednoznačně dříve než by přestal zrychlovat - a tím i stabilně stoupat :) ). Ale proč to píšu - nevěřím jediné hodnotě dynamického dostupu udávané u jakéhokoliv typu, snad kromě těch s celým arzenálem protipumpážních opatření na vstupu do motoru a také aerodynamicky stabilních (tedy možná F-15, F-14), protože tyto hodnoty jsou možná výplodem tužeb konstruktérů, zatímco jejich dosažení zavisí především na umění pilota i štěstí. Bylo mi naznačeno, že Flygvapnet se ve skutečnosti do letů s dynamickým dostupem příliš nepouštěla a já se příliš nedivím, asi bych si taky ukák, kdybych měl sedět v Drakenu, který nebyl zrovna znám svou přílišnou podélnou stabilitou (díky křídlu s extrémní hloubkou se příliš neposouvalo působiště vztlaku vzad ani v nadzvukové rychlosti) který se pokouší překonat svůj "coffin corner" prakticky bez opory křídel v režimu balistického letu, kdy jakoukoliv rozumnou orientaci v prostoru vlastně zajišťuje jen setrvačnost hmoty letounu a motor neustále hrozí "vysokoteplotní" pumpáží...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jaký byl dosah AN/AAR-4?

edit: souboj Draken vs MiG-21
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Ukázka práce radiolokátoru PS-011/A z J-35J
http://www.youtube.com/watch?v=Y1kLMFCw ... hl=en&fs=1
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pěkné video Drakenů
http://youtu.be/Hh97ixM1fv8
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od jersey.se »

S Drakenem na 100 stupních úhlu náběhu


upravil Skelet
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od Alchymista »

so stratou riaditeľnosti a prechodom do pádu... i tak sa dá
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Saab 35 Draken (SWE)

Příspěvek od jersey.se »

No, pokud se to nelítá zrovna v Kalifornii, tak ztráta ovladatelnosti není nevyhnutelná. Což není čtvrt století před nástupem záporné stability, FBW a "vynálezcem kobry", tedy Su-27, vůbec špatné :razz:

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Saab 35 Draken (SWE)

Příspěvek od Alchymista »

ale hej, celkom dobré - na tie roky.
V čase 2:10-2:20 je to čo? Na stabilný režim to nevyzerá...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Saab 35 Draken (SWE)

Příspěvek od jersey.se »

Zatímco Su-27 se při úhlu náběhu nad nějakých 30st nachází prokazatelně ve stabilním režimu :eek:

Dlužno podotknout že zaznamenané manévry cvičného stroje nesloužily ani k ohromování publika leteckých dnů ani k (marné) snaze použít je jako bojový obrat, ale k výuce pilotních žáků jak zvládnout jisté specifické vrtochy dvojité delty. Jmenovitě šlo o nácvik vybrání hlubokého přetažení, ke kterému byly (a do jisté míry stále jsou) švédské stroje díky své aerodynamické formě za jistých okolností náchylné, ovšem narozdíl od jiných konstrukcí (zkusili byste si to s F-104 nebo MiGem-21?) z něho vždy i relativně dobře vycházely.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Saab 35 Draken (SWE)

Příspěvek od jersey.se »

Doporučuji shlédnout celé:

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
petrp
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 11/9/2014, 07:43

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od petrp »

Ráj na zemi pro spottery... :-)

Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od IgorT »

Niečo podobné bolo vidieť na letisku v Českých Budějoviciach pri ceste z Planej! Éro priamo kolmo na cestu!
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“