KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMOC

Filmy, dokumenty, knihy, publikace s válečnou tématikou, TV tipy.

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
RobotCZ
Příspěvky: 6
Registrován: 19/7/2013, 07:53

KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMOC

Příspěvek od RobotCZ »

Zdravím všechny tankisty

Potřebuji poradit od vás, co vlastníte nějakou dokumentaci k otočné věži tanku, nebo o konstrukci věže s otočovým ložiskem něco víte....Řeším v práci aplikaci, která používá právě velkoprůměrové otočové ložisko s vnitřním, nebo vnějším ozubením. Pohon mám vymyšlený, ale mám problém s bržděním tohoto prvku. Vzpomněl jsem si, že moderní tanky t-64 a t-72 mají v ve věži určitě ozubené otočové ložisko.......Chtěl jsem se zeptat, jakým principem je vlastně pak věž bržděna? Nechci vymýšlet něco, co je roky vymyšlené a odzkoušené a funguje.....byl bych vděčný, za jakýkoliv principielní nákres brzdy, nebo dokumentaci k ní....... já jsem se snažil něco "vygooglovat"aspoň nákres, ale bohužel nic jsem nikde nenašel
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od kopapaka »

Taky jsem hledal marně, ale třeba se ukáže někdo znalejší.
Nešlo by použít "motorovou" brzdu? Buď přímo propojením vývodů el. motoru a nebo jakoukoli brzdou na hřídeli motoru..?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od skelet »

zkus si zadat do google "tank turret race ring" a hledat přes obrázky. Vyhodilo to na mě i dost výkresů, byť byly především pro druhoválečné typy
např.: http://www.allworldwars.com/1950s-Milit ... onary.html
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Na otočných bagrech je to už vymyšleno poměrně dokonale i pro hodně velké hmotnosti i obvodové rychlosti. Brzda bývá zpravidla součástí pohonu a má různou konstrukci (bubnová, kotoučová, pásová, lamelová...) Pokud chceš podrobnosti pošli SZ
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Lord »

Obrázek

Hezky obrácený střeva věže :rotuj:
RobotCZ píše:Potřebuji poradit od vás, co vlastníte nějakou dokumentaci k otočné věži tanku, nebo o konstrukci věže s otočovým ložiskem něco víte.... Vzpomněl jsem si, že moderní tanky t-64 a t-72 mají ve věži určitě ozubené otočové ložisko... Chtěl jsem se zeptat, jakým principem je vlastně pak věž bržděna? Nechci vymýšlet něco, co je roky vymyšlené a odzkoušené a funguje... byl bych vděčný, za jakýkoliv principielní nákres brzdy, nebo dokumentaci k ní.... já jsem se snažil něco "vygooglovat" aspoň nákres, ale bohužel nic jsem nikde nenašel.
Hmm, stačí hledat, něco připojuji výkresy, možná Ti to pomůže. Nákres brzdy, to už si proštuduj sám, jestli tam náznak je :wink: Ale je lepší hledat v ruštině než v angličtině. Ona se věž otáčela hlavně pomocí ozubeného límce. Jak "otočové ložisko" brzdilo netuším. Podle mě byl určitý bazmek na ozubení, hydromotor s pastorkem zabíral do ozubení vnitřního věnce ložiska, upevněného na stropu korby, a pak nějaká ta bzda otáčení, asi nic složitýho, další přítlačné kolečko?

Obrázek

Jinak docela specifický dotaz, takže knezdub, ale klidně by jste to mohli prodiskutovat veřejně.

ObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Mirek58 »

Myslím, že žádná brzda u tank. věží není zapotřebí. Postačí pastorek se šnekem a vlastní "brzdění" obstará převodový poměr.
Jedním ze základních požadavků na tankovou věž je její konstrukční vyváženost! V ideálním případě pohon otoče přemáhá jen odpor tření v uložení věže.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Nechtěl jsem zanášet plevel na pole Palby. Neznám brzdy otoče tanků, ale ty bagrové vídám (až moc) často. Ale veřejnému probrání se nebráním, třeba se při diskuzi objeví něco podnětného pro Robota
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Mirek58 »

Knezedub:
Bagr a tanková věž z hlediska dynamického vyvážení jsou dvě rozdílné věci.
U bagru máš rozdílnou délku ramene, rozdílnou hmotnost břemene na rameni, tím pádem je nutná brzda.
U tankové věže tyto proměnné nejsou, všechny hmoty jsou konstantní, nebo z hlediska rotačního pohybu věže inertní, jediný rozdíl je nabitá a nebo nenabitá hlaven, pokud pominu osádku.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

I věž na tanku musíš (rychle) roztočit a zase zastavit (rychle a přesně). Otočové ložisko u bagru je o hodně pevnější, protože je víc zatěžované a hlavně za den udělá tolik pohybu, jako tank za celý život. Neberu v potaz stabilizaci zbraní
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Lord »

Já myslím, že tam nějaká brzda taky bude, v tom souhlas s knezdubem, možná ne tak silná jako u bagru, ale smysl má.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Mirek58 »

Knezedub:
To ano, ale setrvačná hmotnost tankové věže je konstantní (7-20 t cca podle typu tanku), tím pádem postačí dobře spočítat mech převod pro jedno zatížení a je vystaráno, postačí jednoduchá třeba pásová brzda na pohonu, nebo síly stabilizátoru hlavně. Ale u bagru se setrvačná hmota mění ve velkém rozsahu v závislosti na délce vyložení ramene a jeho zatížení ( u důlních velkostrojů klidně i 30m délky výsuvu + - při hmotnosti až 3000 t rotující hmoty), takže už je zapotřebí opravdu speciálně konstruované brzdy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Brzda otoče je i u malých bagrů, kde hmotnost otočného vršku je jen jedna až několik tun. Samozřejmě se se zvyšující hmotností zvětšují i brzdy. U malých bagrů se brzdí hydromotorem, u větších už je vícelamelová brzda a u těch hodně velkých už je brzda otoče samostatný agregát.
Předpokládám, že zatížení pohonu a brzdy u tanku bude minimálně stejné, ne li větší, než u bagru ve stejné váhové kategorii. Přece jen u bagru nejde o život, takže rychlost roztočení a zastavení není nadřazena životnosti. A pásovou brzdu bych tam moc nedával, není na to konstrukčně vhodná. Spíš kotoučovou nebo lamelovou.
Proti použití šnekového převodu mluví nutnost záložního ručního pohonu. Ale netuším, jak jsou na tom současné tanky, jestli tam ta možnost ještě je.
Otázka na Robota je, co konkrétně potřebuje točit a brzdit a v jakých rychlostech
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Lord »

Knezdube výborně podáno. Přesně bude záležet, na velikosti, hmotnosti, podle toho možnosti.
Když něco menšího stačí hydromotorek. Dělají se taky hydromotory už s brzdou.

Obrázek

Osobně bych v tanku použil asi hydraulickou lamelovou brzdu.

ObrázekObrázekObrázek

Jinak ozubenou otoč má třeba i tank Abrams. Řešení je jednoduché ozubené kolečko zapadající do otoče.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Vyrábí se i hydromotory určené přímo pro otočové ložiska s integrovanou brzdou ovládanou buď samočině z hydromotoru, nebo externě: http://www.poclain-hydraulics.com/_uplo ... 40708X.pdf
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
RobotCZ
Příspěvky: 6
Registrován: 19/7/2013, 07:53

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od RobotCZ »

Chlapi DÍKY MOC VŠEM za ty nákresy i za pokec k tomu mýmu problému......je to skvělý a ještě jednou moc děkuju.

Konečně jsem se dostal k PC a můžu to víc rozepsat........Řeším konstrukci polohovacího vršku stolu. Stůl je určený pro stroje s automatikou i pro stroje s manuálním polohováním. Dřív jsem používali pro stroj s manuální otáčením úplně jiný princip. Bohužel(vlastně i bohu dík) jsme od této konstrukce ustoupili a snažíme se to více sjednotit....tudíž vlastně zlevnit. Hlavní věc u každého otočného stolu je jeho přesnost a brzda, která musí bezvůlově držet stůl v pozici....Když vezmu automatický stůl, tak tam mám pohon už vymyšlený. Roztáčím otočové ložisko, která má vnitřní ozubení pomocí převodovky s motorem. Brzdil bych to tímto převodem, ale převodovka má sama o sobě vůli a ikdyby neměla, tak pastorek nemůžu tak moc zamačknout do vnitřního ozubení. Namáhají se pak ložiska v převodovce a ta pak odejde. Navíc použit brzdu mezi pastorkem a převodovkou taky nemůžu, protože otoč je nízká a už se mi tam nic na výšku nevejde(navíc ta síla do pastorku co ničí převodovku). Pro ruční otáčení stolu jsme po novu použili taky otočové ložisko, které nebude mít vnitřní ozubení. Otoče mají stejné rozměry i výšku. Chtěl bych právě použít identickou brzdu pro oba dva typy stolu, tudíž se mi pak výroba zlevní a zpřesní. Pro pohon tý brzdy bohužel nemůžu použít hydrauliku. Jeden typ stolu jí sice využívá, ale zbytek ne. Touto cestou jít nemůžu, protože samostatný hydraulický agregát je sám o osobě příliš drahý........

Tak nějak co to teď tejden řešim jsem dospěl ke dvoum zásadním rozhodnutím. Mám vymyšlený dva typy brzd, obě dvě jsou poháněné pneumatikou, protože ta je nejlevnější(kompresor maji v každým Baumaxu za pár peněz). Navíc mi dokáže vyvynout dostatečnou sílu na sevření brzdícího elementu. Potřebuji brzdit ca. 1700-1900N.m a hmotnost vršku stolu i s obrobkem je ca. 7t....což nejni nějaká extra síla ani hmotnost na roztáčení , ale je tam důležitá ta přesnost zabrždění.........Knezedub mi s tim bagrem docela potěšil. Bagr totiž tu brzdu musí určitě mít. Osobně si myslim, že moderní tanky jí maji taky. Tam ta přesnost střelby musí být, navíc kdyby věž nebyla aretovaná, tak by se při výstřelu mohla pohnout v rámci vůle převodovky a tím by došlo k nepřesnosti při zásahu a to na tu dálku co páleji by šlo i o několi metrů(to je jen odhad)

Tak já jdu proštudovat všechny ty obrázky, co jste vložili. Je určitě možný, že mě z toho něco trkne a můza políbí a pak tu otoč celou určitě překopu :-D možný je všechno......
Knezdub....jestli máš nějaký info o těch bagrech, tam mi něco pošli jestli můžeš nějaký to foto. Ty brzdy otočí by se mi hodily a hodně mě zajímají, protože máme i menší řady stolů a to řešení by mě taky zajímalo.(kdyžtak email: RobotCZ@centrum.cz)


Ještě jednou děkuju moc za všechny nápady a obrázky
Naposledy upravil(a) RobotCZ dne 14/8/2013, 11:21, celkem upraveno 1 x.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Mirek58 »

Robot.cz:
Mám nápad, když nemůžeš použít hydauliku a máš málo místa, tak zkus se zamyslet nad "slepou" hřídelí otoče,pokud je na ni místo, třeba uvniř otoče a brzdit ji proti pevné (neotočné) hmotě pomocí el.mag. spojky, nebo sahni do arzenálu amerických el.mag. brzd na 12/24V viděl jsem takhle brzděný nákladní návěs. U el. mag. je nejmenší potřeba prostoru a vyhneš se komplikaci se zdrojem, protože elektrika se používá všade.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1875
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od El Diablo »

Tak tam dej bržděné servo ty používáme běžně.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Všechny brzdy (servo)pohonu budou mít problém v tom, že zabrzdí jen pastorek pohonu a nevymezí jeho vůli, takže obrobek bude vibrovat. Budeš muset použít brzdu stolu oddělenou od pohonu, to Ti zároveň vyřeší i problém s prostorem, protože využiješ prostor uvnitř ložiska.
Navrhuji použít (pro finální zablokování stolu) ozubený segment, který se po zastavení otoče zasune (stlačeným vzduchem) do ozubení a následně ho brzda (pružinová, odbržděná vzduchem) zafixuje v požadované poloze, ve které zůstane i po odpojení přívodu vzduchu (konec směny, porucha atd)
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od Mirek58 »

Knezedub:
Hezké řešení, jenže roztečí ozubení bude už dopředu předdefinovaná zabržděná poloha a jak jsem pochopil, jde tu o vysokou přenost polohy stolu
( vůle v převodovce!), tak by asi byl lepší kužel, do kužel otvoru ( starý dobrý jeřábový el. motor-" Stop motor"). U něj není tahle nevýhoda předdefinované polohy
a drží jako čert. A pokud se použije el. magnet de facto odpadá přechodová poloha -tření.
Edit:
A pokud by nebylo žádoucí zabrždění "natvrdo" tak chod solenoidu (el.magnetu) se dá krásně odregulovat obyč. potenciometrem. Na traktorech takhle fungují hlavní spojky. -Označení převodovky POWER SHUTTLE, Zetor, Case, JD atd, já s tímhle systémem mám najeto 5100 motohodin bez poruchy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvek od knezdub »

Segment by samozřejmě byl částečně plovoucí aby mohl zapadnout do ozubení a až po dokonalém usazení by byl zablokován brzdou vůči pevné části stroje. A zapadal by do ozubení otočového ložiska v jiném místě, než pohon.
Nebo by se dala použít jednoduchá, a tím pádem i dokonalá, pásová brzda po vnějším obvodu ložiska, opět vzduchem odbržďovaná
Naposledy upravil(a) knezdub dne 22/7/2013, 22:28, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Filmy, dokumenty, knihy“